
Σε ένα απέραντο άδειο χωράφι στο υποβαθμισμένο ανατολικό τμήμα της χώρας η φιλοδοξία του καγκελάριου Όλαφ Σολτς να μετατρέψει τη Γερμανία σε κόμβο παραγωγής ημιαγωγών έμοιαζε ασταμάτητη μόλις πριν από κάποιους μήνες.
Ήταν στο ίδιο οικόπεδο έξω από τη Δρέσδη που ο καγκελάριος, κρατώντας ένα φτυάρι, έθεσε τα θεμέλια για ένα μεγάλο εργοστάσιο της Taiwan Semiconductor Manufacturing Company. Έσπευσε να ξεκινήσει πρώτος το σκάψιμο, μαζί με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και άλλους αξιωματούχους.
Το κλίμα απαισιοδοξίας φρενάρει τη γερμανική οικονομία
Λιγότερο από ένα μήνα αργότερα, ο ενθουσιασμός αυτός υπέστη ένα συντριπτικό πλήγμα, καθώς ένα άλλο μεγαλύτερο έργο της ανταγωνίστριας Intel Corp. για την παραγωγή μερικών από τα πιο προηγμένα μικροτσίπ της Ευρώπης στράβωσε. Αυτή η απόφαση να σταματήσει μια επένδυση άνω των 30 δισεκατομμυρίων ευρώ στο Μαγδεμβούργο, επίσης στα ανατολικά, ακολούθησε τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις των αξιωματούχων για την πρόθεση της εταιρείας να προχωρήσει.
Χάνει το στόχο η Γερμανία (αλλά και η ΕΕ)
Η φιλοδοξία να μετατραπεί η Γερμανία σε υπερδύναμη ημιαγωγών, η οποία περιγράφεται από ειδικούς ως προσωπική επιδίωξη του Σολτς, φαίνεται πλέον όλο και πιο αδύνατη. Οι συνεργάτες του σημειώνουν ότι θα επιμείνει σε αυτήν την κατεύθυνση, παρόλο που η ανακοίνωση της Intel του στέρησε τη ναυαρχίδα της βιομηχανικής του πολιτικής.

Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να αυξήσει το μερίδιο αγοράς στην παγκόσμια παραγωγή ημιαγωγών στο 20% έως το 2030, ένας στόχος που μοιάζει ανέφικτος, όπως σημειώνει το Bloomberg. Το επίπεδο το 2024 ήταν μόλις 8,1%, και χωρίς περαιτέρω επενδύσεις, θα πέσει στο 5,9% μέχρι το 2045, σύμφωνα με ανάλυση του βιομηχανικού λόμπι Zvei και της εταιρείας συμβούλων Strategy&.
Η προσπάθεια της Intel να κατασκευάσει μερικά από τα πιο σύγχρονα τσιπ της στη Γερμανία είχε διαφημιστεί νωρίτερα το 2024 ως «τεράστιο άλμα προς τα εμπρός για όλη την Ευρώπη» από τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο Πατ Γκέσλινγκερ. Ενώ το σχέδιο βρίσκεται τώρα σε διετή «παύση», πολλοί γνώστες του κλάδου το θεωρούν ουσιαστικά εγκαταλελειμμένο.
Αποτυχίες
Η αναποδιά αυτή ήταν η χειρότερη σε μια σειρά από άλλες αποτυχίες για τον Σολτς. Η προβληματική αμερικανική εταιρεία κατασκευής τσιπ Wolfspeed Inc. και ο γερμανικός προμηθευτής αυτοκινήτων ZF Friedrichshafen AG έχουν επίσης ανακαλέσει τα σχέδια επέκτασης και η GlobalFoundries Inc. έχει μεταφέρει μέρος της παραγωγής από τη Δρέσδη στην Πορτογαλία.
Η τοποθεσία που ο Σολτς βοήθησε να εγκαινιαστεί τον Αύγουστο αποτελεί μέρος της ESMC, της εναπομείνασας βιώσιμης κοινής επιχείρησης της Γερμανίας, η οποία αποτελείται από τις TSMC, Infineon Technologies AG, NXP Semiconductors NV και Bosch.
Αυτό είναι το μόνο που έχει απομείνει από το μεγάλο όραμά του για την προσέλκυση διεθνών επενδύσεων με σκοπό τη δημιουργία ενός συμπλέγματος υψηλής τεχνολογίας στα ανατολικά, τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας και την ανακούφιση των περιοχών που κάποτε μεσουρανούσε λόγω ευημερούντων τομέων όπως η εξόρυξη άνθρακα.
Και άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν υποστεί πλήγματα. Η Intel ανέβαλε τα σχέδιά της για ένα εργοστάσιο στην Πολωνία, ενώ η κοινοπραξία 7,5 δισεκατομμυρίων ευρώ της ST Microelectronics και της GlobalFoundries στη γαλλική πόλη Κρολ έχει επίσης ανασταλεί.
Το όνειρο του Σολτς
Αλλά σε καμία χώρα ο επικεφαλής της κυβέρνησης δεν είχε τόσο μεγάλη σημασία για την επένδυση όσο στη Γερμανία, όπου ο Σολτς υπερασπίστηκε τα μικροτσίπ και την προσπάθεια να προσελκύσει την Intel με 10 δισ. ευρώ σε χρήματα των Γερμανών φορολογούμενων.
Παρά την απογοήτευσή του, ο Σολτς δεν έχει εγκαταλείψει την ελπίδα να επαναπροσδιοριστεί η Γερμανία ως κέντρο κατασκευής τσιπ και οι αξιωματούχοι αναζητούν εναλλακτικές λύσεις.
Ένας στόχος που φλερτάρουν είναι η Samsung, δήλωσε στο Bloomberg ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος που γνωρίζει το θέμα. Η εταιρεία δεν έχει ακόμη εκδηλώσει ενδιαφέρον για την επέκταση της παραγωγής της στην Ευρώπη.
Προς το παρόν, το όνειρο του Σολτς να οικοδομήσει μια ουσιαστική γερμανική παρουσία στην κατασκευή τσιπ θα παραμείνει άπιαστο. Ακόμα και αν μπορούσε να επιτευχθεί μια μέρα, ίσως του τελειώνει ο χρόνος για να το υλοποιήσει. Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι αντιπολιτευόμενοι Χριστιανοδημοκράτες θα κερδίσουν τον Φεβρουάριο.


Latest News

Η Harley-Davidson, μόνη, ψάχνει νέο... CEO
Γιατί ο Γιόχεν Ζάιτς σχεδιάζει να αποσυρθεί μετά από πέντε χρόνια στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Harley-Davidson

Πρώην αρχικατάσκοπος της CIA σε ρόλο κλειδί στην KKR
Η επενδυτική - διαχειριστές χρημάτων KKR προσέλαβε στο Ντέιβιντ Πετρέους για να επιβλέψει τομέα Από τον οποίο προσδοκά τεράστια ανάπτυξη
![F-35: Το ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/f-35-1-600x400.jpg)
Οι παραγγελίες του F-35 - Ενα ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]
Η συνολική παραγγελία της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας για τα αεροσκάφη F-35 προς την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, φτάνει τις 1.763 μονάδες

Οι δασμοί δεν θα φέρουν πίσω στις ΗΠΑ την παραγωγή - Τι λένε οι αμερικανοί επιχειρηματίες
Η επαναφορά των αλυσίδων εφοδιασμού στις ΗΠΑ θα μπορούσε να διπλασιάσει το κόστος - Αντί για αυτό οι επιχειρηματίες προτιμού να αναζητήσουν χώρες με χαμηλούς δασμούς

Η «βαριοπούλα» των δασμών συντρίβει την παγκόσμια τάξη πραγμάτων - Τι λέει η ING
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες ο κόσμος βιώνει μια βόλτα με το τρενάκι του τρόμου, σημειώνουν οι αναλυτές της ING

Οργισμένοι επενδυτές της Stellantis για πληρωμή μαμούθ στον πρώην CEO
Ο πρώην CEO της Stellantis θα λάβει υπέρογκη αμοιβή την στιγμή που οι επενδυτές τον θεωρούν υπεύθυνο για σειρά αποτυχιών και μείωση κερδοφορίας

Το Netflix στοχεύει σε κεφαλαιοποίηση $1 τρισεκατομμυρίου
Το Netflix μοιράζεται στόχους οικονομικών επιδόσεων με το προσωπικό τονίζοντας την κυριαρχία της

Γιατί συρρικνώνονται τα σπίτια των Αμερικανών
Το αμερικανικό όνειρο της ιδιοκτησίας σπιτιού μειώνεται λόγω κρίσης οικονομικής προσιτότητας στις ΗΠΑ

Προειδοποίηση Ντίμον για τον εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς