Οι ουκρανικές επιχειρήσεις που εγκαταστάθηκαν ή επεκτάθηκαν στην κεντρική Ευρώπη μετά την εισβολή της Ρωσίας το 2022 διαφοροποιούν την αρχική εστίασή τους από πρόσφυγες πελάτες στους τοπικούς πελάτες, καθώς εδραιώνονται περισσότερο, ενώ ορισμένες από αυτές σκέφτονται τώρα να μετακινηθούν δυτικότερα.

Καθώς ο πόλεμος έκλεισε τις ευκαιρίες στην πατρίδα και στα ανατολικά, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, επιχειρήσεις ουκρανικής ιδιοκτησίας ξεπήδησαν σε γειτονικές χώρες, απευθυνόμενες αρχικά στους εκτοπισμένους συμπατριώτες τους με τρόφιμα, ποτά και υπηρεσίες.

Στην Πολωνία, όπου ο ουκρανικός πληθυσμός διογκώθηκε από τον πόλεμο σε πάνω από 1,5 εκατομμύριο σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις, οι Ουκρανοί άνοιξαν κάθε δέκατη νέα επιχείρηση το 2024, σύμφωνα με πολωνικές επιχειρηματικές ενώσεις και οικονομολόγους.

H στρατηγική του «αντανακλαστικού ελέγχου» στην Ουκρανία – Τι αναφέρουν οι αναλυτές για τον Πούτιν

Από την Ουκρανία, στην Πολωνία και σε όλη την Ευρώπη

Η εταιρεία Lviv Croissants του Αντρίι Χαλίτσκιι έχει πλέον 12 καταστήματα στην Πολωνία μετά την έναρξη λειτουργίας της εκεί πριν από δύο χρόνια. Τον Οκτώβριο άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στην Τσεχία, στο πλαίσιο της στρατηγικής, όπως λέει ο ιδρυτής της, για τη δημιουργία μιας γεωγραφικά ποικιλόμορφης επιχείρησης με την επέκταση προς τα δυτικά και πέρα από τη διασπορά.

«Αν και η ουκρανική κοινότητα προσφύγων στην Ευρώπη είναι σημαντική, το να στηριζόμαστε αποκλειστικά σε αυτή την πελατειακή βάση δεν αποτελεί βιώσιμη μακροπρόθεσμη στρατηγική», δήλωσε ο Χαλίτσκιι στο Reuters.

Οι ισχυρές πολιτιστικές ομοιότητες με την Ουκρανία έχουν συμβάλει στο να καταστεί η Πολωνία μια φυσική βάση για τις ουκρανικές επιχειρήσεις. Πολλές όμως θέλουν να επεκταθούν και πέρα από τη μεγαλύτερη οικονομία της αναδυόμενης Ευρώπης μια πολύ μεγαλύτερη δεξαμενή πελατών.

«Οι εταιρείες βλέπουν αρχικά την Πολωνία ως γέφυρα ή εφαλτήριο προς τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δήλωσε ο Ντάριουζ Σίμτζιτσα, πρώτος αντιπρόεδρος του Πολωνο-Ουκρανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου. «Θέλουν να μάθουν … την πραγματικότητα, τα πρότυπα, τους κανονισμούς και τους κανόνες λειτουργίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση».

Η αλυσίδα μπαρ Piana Vyshnia έχει ως θεματική της ένα παραδοσιακό λικέρ κεράσι από την Ουκρανία, αλλά βλέπει τους ντόπιους πελάτες ως τον κύριο στόχο της, δήλωσε στο Reuters ο ιδρυτής Αντρίι Χούντο.

Ο όμιλος εστιατορίων !FЕST του Χούντο έχει αναπτύξει τη μάρκα – γνωστή ως Drunken Cherry στα αγγλικά – σε 15 τοποθεσίες στην Πολωνία και εννέα σε άλλες χώρες της Βαλτικής και της Ανατολικής Ευρώπης, επιταχύνοντας την επέκταση προς τα δυτικά από τον Φεβρουάριο του 2022, δήλωσε.

Ο όμιλος σχεδιάζει να ανοίξει καταστήματα στη Γερμανία, την Ελβετία και τη Γαλλία το 2025 και να επαναλειτουργήσει ένα χώρο στο Λονδίνο, είπε, προσθέτοντας ότι τα μπαρ προσελκύουν νέους πελάτες και είναι κερδοφόρα.

«Πριν από τον πόλεμο επικεντρωθήκαμε στην Ουκρανία επειδή η επιχείρησή μας αναπτυσσόταν εκεί τόσο γρήγορα. Αλλά ο πόλεμος μας έκανε να κοιτάξουμε πιο δυτικά λόγω του κινδύνου στην Ουκρανία», πρόσθεσε ο Χούντο.

Ανεβαίνει το πολωνικό ΑΕΠ από τους Ουκρανούς πρόσφυγες

Μια έκθεση της Deloitte τον Μάρτιο του 2024 εκτιμούσε ότι οι πρόσφυγες από την Ουκρανία θα προσέθεταν έως και 1,1% στο ΑΕΠ της Πολωνίας το 2023 και έως και 1,35% μακροπρόθεσμα.

Η ιδιοκτήτρια εστιατορίων Όλγα Κοπίλοβα, δήλωσε στο Reuters ότι δεν είχε σχέδια πριν από τον πόλεμο να μεταφέρει το εμπορικό σήμα της Chornomorka στο εξωτερικό, αλλά τώρα έχει τρία καταστήματα με το όνομα Czarnomorka στην Πολωνία και από δύο στη Μπρατισλάβα και τη Βιέννη.

Η αλυσίδα καφέ Aroma Kava μετακόμισε στην Πολωνία το 2022 και έκτοτε έχει επεκταθεί σε 10 σημεία, ενώ η ουκρανική εταιρεία παραγωγής παγωτού και κατεψυγμένων προϊόντων Three Bears αγόρασε την πολωνική εταιρεία Nordis.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή