Τις λεωφόρους στην ενέργεια Ευρώπης – Ανατολικής Μεσογείου επιδιώκουν να χτίσουν Βρυξέλλες και Ιερουσαλήμ.
Κόμβοι σε αυτές τις διαδρομές φιλοδοξούν να καταστούν η Ελλάδα και η Κύπρος, με την Αθήνα να ανεβάζει την ενέργεια και διεθνή projects ψηλά στη διπλωματική της ατζέντα για τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Ενέργεια: Οι συναντήσεις και το παρασκήνιο Αθήνας – Ιερουσαλήμ
Με την Αθήνα να αναλαμβάνει πιο σαφείς και φανερές πρωτοβουλίες όπως η Διακυβερνητική Συμφωνία που υπέγραψαν πριν τις γιορτές ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης και ο υπουργός Υποδομών και Ενέργειας του Ισραήλ Έλι Κοέν.
Η συνάντηση των δύο υπουργών και η υπογραφή της συμφωνίας έλαβε χώρα στην Αθήνα στις 23 Δεκεμβρίου 2024 στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά οι συζητήσεις έγιναν πιο στοχευμένες κατά τη διάρκεια συναντήσεων που είχε ο Ισραηλινός υπουργός στην Πρεσβεία της χώρας του στην Ελλάδα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ Μάνο Μανουσάκη και της ΔΕΠΑ Εμπορίας Κωνσταντίνο Ξιφαρά.
Η ηλεκτρική διασύνδεση GSI
Το Ισραήλ αναζητά την θωράκιση της ενεργειακής του ασφάλειας και για το λόγο αυτό επιδιώκει την επιτάχυνση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Great Sea Interconnector.
Πρόκειται για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ που τρέχει ο ΑΔΜΗΕ.
Το τμήμα Κύπρος – Ισραήλ είναι σε φάση ωρίμανσης. Η ολοκλήρωση του Great Sea Interconnector αφενός άρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, ενώ ταυτόχρονα θα παρέχει άλλη μία ασφαλή ενεργειακή πηγή για το Ισραήλ.
Οι ΑΠΕ της Ελλάδας θα παρέχουν καθαρή ηλεκτρική ενέργεια στις δύο χώρες και ανταγωνιστικό ενεργειακό μίγμα.
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης βρίσκεται στη φάση της εισόδου επενδυτών στην εταιρεία Great Sea Interconnector, ενώ στο κατασκευαστικό σκέλος στο πρώτο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου προχωρά με την διενέργεια των μελετών βυθού και την κατασκευή του καλωδίου στο εργοστάσιο παραγωγής της Nexans.
Σε ό,τι αφορά τους επενδυτές, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι πολύ κοντά η τοποθέτηση του fund Meridiam και επιπροσθέτως ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί και για την είσοδο κεφαλαίων από τις ΗΠΑ, τα ΗΑΕ αλλά και το Ισραήλ.
Ο αγωγός αερίου EastMed
Σύμφωνα με πληροφορίες από τη συνάντηση προκύπτει και η προσπάθεια επαναφοράς στο προσκήνιο του έργου μεταφοράς φυσικού αερίου και πιο συγκεκριμένα του αγωγού EastMed.
Αν όχι με την εκδοχή που σχεδιάζεται από την κοινοπραξία των ΔΕΠΑ Εμπορίας και Edison (IGI Poseidon) και αυτή είναι η διαδρομή Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας – Ιταλίας, τότε με μία πιο σύντομη version.
Πηγές λένε πώς στο τραπέζι έχει πέσει η ανάπτυξη ενός αγωγού από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου του Ισραήλ στην Κύπρο και από το νησί της Αφροδίτης στη συνέχεια η μεταφορά να γίνεται με πλοία μεταφοράς LNG.
Το σενάριο αυτό φέρνει στις μνήμες πρόταση προ ετών που είχε καταθέσει η Energean, η οποία δραστηριοποιείται στο upstream και την εμπορία αερίου στο Ισραήλ.
Αν και οι εξελίξεις για τον διάδρομο μεταφοράς φυσικού αερίου είναι πολύ μακρινές, αναφέρουν πηγές, εντούτοις το γεγονός της επαναφοράς των συζητήσεων αποτελεί ένα θετικό γεγονός για τις εμπλεκόμενες χώρες αλλά και για την προσπάθεια της Ευρώπης να διαφοροποιήσει τις ενεργειακές της πηγές. Στόχος, ο οποίος γίνεται ιδιαίτερα επίκαιρος μετά και τη διακοπή της διέλευσης του ρωσικού φυσικού αερίου από το σύστημα των αγωγών της Ουκρανίας.
Γεωπολιτική ισχύς
Οι συναντήσεις του Ισραηλινού υπουργού Ενέργειας στην Αθήνα έρχονται σε μία περίοδο κατά την οποία η γεωπολιτική σκακιέρα στην περιοχή της Μέσης Ανατολής στήνεται ξανά.
Η ενέργεια παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό το παιχνίδι διπλωματικής ισχύος.
Η Ελλάδα, αναφέρουν αναλυτές, έχει μία σημαντική ευκαιρία να παίξει έναν ισχυρό ρόλο σε αυτό το νέο τοπίο.
Ιδίως με το έργο του Great Sea Interconnector που είναι σε πιο προχωρημένο και ώριμο στάδιο επιδιώκει να τοποθετηθεί στο ενεργειακό πεδίο της Ανατολικής Μεσογείου. Με διπλωματικά εφόδια… τα δίκτυα αλλά και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Επιπροσθέτως η επιστροφή στο τραπέζι του EastMed αποτελεί κι ένα ισχυρό διπλωματικό χαρτί απέναντι σε πιθανές διεκδικήσεις χωρών και άλλων παραγόντων στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Πηγή: Έντυπη έκδοση Οικονομικός Ταχυδρόμος – Το Βήμα της Κυριακής
Latest News
Άλμα 32% στις τιμές φυσικού αερίου το δωδεκάμηνο - Οι κίνδυνοι για τη βιομηχανία [γράφημα]
Καμπανάκι για τον πληθωρισμό από συνολικό κόστος ενέργειας και αυξήσεις στο ρεύμα - Οι προκλήσεις στο φυσικό αέριο
Reuters: Το χάσμα των τιμών της ενέργειας πλήττει δυσανάλογα τον ευρωπαϊκό νότο
Μεγάλο μέρος της αντίθεσης στις τιμές ενέργειας μεταξύ της νοτιοανατολικής και βόρειας Ευρώπης οφείλεται στο ύψος των επενδύσεων
Με ρυθμούς-ρεκόρ 7ετίας αδειάζουν οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Οι ανησυχίες του καλοκαιριού
Σε μια ασυνήθιστη κατάσταση, το φυσικό αέριο για παράδοση το καλοκαίρι διαπραγματεύεται με μεγάλο risk premium
Η αυστριακή OMV θα προμηθεύσει με ρουμανικό αέριο τη Γερμανία
Η συμφωνία της OMV με τη γερμανική Uniper είναι πενταετής για 15 τεραβατώρες φυσικού αερίου από το έργο Neptun Deep στη Μαύρη Θάλασσα
Οι επιδοτήσεις για τους λογαριασμούς ρεύματος Ιανουαρίου - Η μεσοσταθμική τιμή για τα πράσινα τιμολόγια
Το συνολικό κόστος της ενίσχυσης για τον Ιανουάριο ανέρχεται σε 20,9 εκατ. ευρώ - Ποια νοικοκυριά ωφελούνται
Το καλώδιο Ελλάδας- Αιγύπτου στην ατζέντα Μητσοτάκη - Αλ Σίσι - Χριστοδουλίδη
Ψηλά στην ατζέντα των συναντήσεων η ενέργεια και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδος - Αιγύπτου
Σκυλακάκης: Επιδοτήσεις στο ρεύμα και τον Ιανουάριο – Καθησυχαστικός για το ρωσικό αέριο
Ο Θόδωρος Σκυλακάκης, υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναγγέλλει επιδοτήσεις για τα νοικοκυριά και αναδρομικές ενισχύσεις για τις επιχειρήσεις
Η Eni στη μάχη της έρευνας για ορυκτά καύσιμα με τον πιο ισχυρό υπερυπολογιστή της Ευρώπης
Οι τεχνολογικές εξελίξεις επιτρέπουν στην Eni να χρησιμοποιεί την ενέργεια πιο αποτελεσματικά μειώνοντας τις εκπομπές
Πόσο χάνουν Ρωσία και Ευρώπη από τη διακοπή στο φυσικό αέριο - Τι εκτιμά ο Μυτιληναίος [γράφημα]
Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος εξέφρασε τις ανησυχίες του για την εκτίναξη του TTF έως και τα 70 ευρώ ανά Μεγαβατώρα μετά την απόφαση του Κιέβου
Καθησυχάζει η Κομισιόν για το φυσικό αέριο
Καθησυχαστικοί ήταν οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες για τις συνέπειες του κλεισίματος του αγωγού τράνζιτ που μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Ρωσία στην Ευρώπη.