Οι τρεις μεγαλύτερες κρατικές αεροπορικές εταιρείες της Κίνας επεκτείνουν ταχύτατα δρομολόγια και χωρητικότητα προς την Ευρώπη, καθώς η ικανότητά τους να πετούν πάνω από τον ρωσικό εναέριο χώρο τους δίνει πλεονέκτημα κόστους έναντι των περιφερειακών αντιπάλων.

Οι δυτικοί αερομεταφορείς έχουν μειώσει τις απευθείας πτήσεις προς την Κίνα, με τις Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways και Virgin Atlantic να αναστέλλουν ορισμένα δρομολόγια προς την ηπειρωτική χώρα το 2024, επικαλούμενες πιέσεις κόστους από την αποφυγή της Ρωσίας.

Κίνα: Παράδοση δύο επιβατικών αεροσκαφών C919 στις Air China και China Southern Airlines

Η Μόσχα απαγόρευσε τις περισσότερες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες από τον ρωσικό εναέριο χώρο το 2022 ως απάντηση στις κυρώσεις της Δύσης, προσθέτοντας ώρες στις πτήσεις προς ασιατικούς προορισμούς συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και αυξάνοντας τους λογαριασμούς καυσίμων.

Οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες δεν επηρεάζονται από την απαγόρευση του ρωσικού εναέριου χώρου, έσπευσαν να καλύψουν το κενό, αυξάνοντας τη χωρητικότητα και προσφέροντας φθηνότερα εισιτήρια παρά το γεγονός ότι αναφέρουν επίμονα απώλειες.

«Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς απλώς δεν είναι ανταγωνιστικοί», δήλωσε στους Financial Times ο Ντέιβιντ Γιου, ειδικός στον κλάδο αερομεταφορών στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης της Σαγκάης.

Αεροπορικές

Αεροπορικές μεταφορές από και προς Ευρώπη

Η χωρητικότητα θέσεων επιβατών, μετρημένη σε διαθέσιμα χιλιόμετρα θέσεων, μεταξύ Κίνας και Δυτικής Ευρώπης από τους τρεις κύριες κινεζικές διηπειρωτικές αεροπορικές, Air China, China Eastern και China Southern, ήταν 18% υψηλότερη τον Οκτώβριο σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2019, σύμφωνα με τον αναλυτή μετοχών της DBS Τζέισον Σουμ.

Οι προγραμματισμένες πτήσεις των τριών αεροπορικών εταιρειών προς το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και την Ιταλία έχουν αυξηθεί μεταξύ 25% και 45% τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 σε σύγκριση με το 2019.

Επίσης προσφέρουν ανταγωνιστικότερες τιμές δεδομένου του πλεονεκτήματος πτήσης πάνω από τη Ρωσία. Οι ναύλοι των τριών μεγάλων αεροπορικών εταιρειών είναι περίπου 5 έως 35% φθηνότεροι από εκείνους των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών για απευθείας πτήσεις μεταξύ Κίνας και Δυτικής Ευρώπης, σύμφωνα με τον αναλυτή της UBS Έρικ Λιν.

Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες έχουν διαμαρτυρηθεί ότι οι κινεζικοί αερομεταφορείς έχουν ένα αθέμιτο πλεονέκτημα και δημιουργούν ασφυξία στα δρομολόγια μεταξύ των δύο περιοχών.

Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες άσκησαν επιτυχώς πιέσεις στην κυβέρνηση των ΗΠΑ να διατηρήσει αυστηρό ανώτατο όριο στον αριθμό των απευθείας πτήσεων μετ’ επιστροφής προς την Κίνα για να σταματήσει περαιτέρω εισβολή από τους μεγάλους κινεζικούς αερομεταφορείς.

Σε ανακοίνωσή της, η Lufthansa ανέφερε ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται «σε εξαιρετικά άνιση ανταγωνιστική θέση με την Κίνα», καθώς επωφελούνται από χαμηλότερο κόστος και μεγαλύτερη κρατική υποστήριξη, καθώς και από τη δυνατότητα να πετούν πάνω από τη Ρωσία.

Στελέχη της δυτικής βιομηχανίας αμφισβητούν ιδιωτικά το επίπεδο ζήτησης για τις πτήσεις των κινεζικών αεροπορικών εταιρειών. Αναλυτές λένε ότι πολιτικά κίνητρα παίζουν επίσης ρόλο καθώς το Πεκίνο επεκτείνει τα σχέδιά του για μη απαίτηση βίζας για να επαναφέρει τους τουρίστες.

Ωστόσο, ενώ ορισμένοι δυτικοί αερομεταφορείς έχουν επισημάνει την αδύναμη ζήτηση για πτήσεις εκτός Κίνας, η UBS δήλωσε ότι η διεθνής ζήτηση επιβατών για τις μεγάλες κινεζικές αεροπορικές εταιρείες ήταν κοντά στα προπανδημικά επίπεδα.

Οι μεγάλοι κινεζικοί αερομεταφορείς ενίσχυσαν επίσης τις απευθείας πτήσεις προς τη Μέση Ανατολή. Οι προγραμματισμένες πτήσεις τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 για τις τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες προς τη Σαουδική Αραβία υπερεπταπλασιάστηκαν σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019, σύμφωνα με τον Ishka, ενώ οι πτήσεις προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αυξήθηκαν κατά 40%.

Οι τρεις μεγάλοι αερομεταφορείς είναι σημαντικοί για την κινεζική κυβέρνηση δεδομένου ότι η αεροπορία «θεωρείται ως μια κρίσιμη κινητήρια δύναμη για τη συνεχή οικονομική ανάπτυξη», είπαν οι αναλυτές της Ishka.

Πλεονέκτημα κόστους

Ενώ οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες εκμεταλλεύονται το πλεονέκτημα κόστους έναντι των ευρωπαίων αντιπάλων τους, η μικτή οικονομική ανάκαμψη της χώρας από την πανδημία Covid-19 σημαίνει ότι εξακολουθούν να χάνουν χρήματα συνολικά.

Σε πλήρη αντίθεση με τα αυξανόμενα κέρδη που αναφέρθηκαν το 2023 από τους εμβληματικούς αερομεταφορείς στην Ευρώπη και σε άλλες ασιατικές χώρες, οι τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες της Κίνας κατέγραψαν συνδυασμένες ζημίες 13,3 δισ. γιουάν ($1,8 δισ.). Η HSBC και η DBS πιστεύουν ότι η Air China και η China Eastern θα μπορούσαν να αναφέρουν απώλειες ξανά το 2024.

Οι αναλυτές δήλωσαν ότι οι μεγάλοι κινεζικοί αερομεταφορείς δέχτηκαν ιδιαίτερο πλήγμα από την επιβράδυνση της κατανάλωσης στην Κίνα καθώς και από τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από εταιρείες χαμηλού κόστους στα εσωτερικά δρομολόγια.

Οι προοπτικές των μεγάλων κινεζικών αεροπορικών εταιρειών για το 2025 «συνεχίζουν να είναι θολές», σύμφωνα με τον Σουμ της DBS, που είπε ότι ο εγχώριος ανταγωνισμός θα συνεχίσει να ασκεί «ισχυρή πίεση» στα κέρδη ανά επιβάτη, ενώ η οικονομική επιβράδυνση της Κίνας είναι πιθανό να επιβαρύνει τη ζήτηση ταξιδιών premium.

Μια υποτονική ανάκαμψη στις πτήσεις προς τη βασική αγορά των αεροπορικών εταιρειών της Βόρειας Αμερικής θα αυξήσει επίσης τις πιέσεις κερδοφορίας, σύμφωνα με τον Lin της UBS. Ενώ ο Καναδάς τον Οκτώβριο ήρε τους περιορισμούς στις πτήσεις προς την Κίνα, οι πτήσεις στις αρχές Νοεμβρίου μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ έφτασαν μόνο το 30% των επιπέδων του 2019, σε σύγκριση με περισσότερο από 90% για τις πτήσεις Κίνας-Ευρώπης, σύμφωνα με την UBS.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή