Διαψεύδει κατηγορηματικά ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά τους ισχυρισμούς Τραμπ ότι η Κίνα ελέγχει τη ζωτικής σημασίας δίοδο, προειδοποιώντας ταυτόχρονα ότι η αξίωσή του να απολαμβάνουν τα αμερικανικά πλοία προνομιακούς ναύλους «θα οδηγήσει σε χάος».

«Οι κατηγορίες ότι η Κίνα διαχειρίζεται το κανάλι είναι αβάσιμες. Η Κίνα δεν έχει καμία απολύτως ανάμειξη στις επιχειρήσεις μας», δήλωσε σε συνέντευξή του στη WSJ ο Ρικάρτ Βάσκεθ Μοράλες.

Τραμπ: Ο κρυμμένος θησαυρός σε Γροιλανδία και Παναμά που «άνοιξε» την όρεξη του [γράφημα]

Πρόσθεσε ακόμη πως «οι κανόνες είναι κανόνες και δεν υπάρχουν εξαιρέσεις. Δεν μπορούμε να κάνουμε διακρίσεις για τους Κινέζους, τους Αμερικανούς ή οποιονδήποτε άλλον. Αυτό θα παραβιάσει τη συνθήκη ουδετερότητας, το διεθνές δίκαιο και θα οδηγήσει σε χάος».

Οι ισχυρισμοί Τραμπ

Από τότε που κέρδισε τις εκλογές του Νοεμβρίου, ο Τραμπ έχει επανειλημμένα εγείρει την ακίωση να καταλάβει τη Διώρυγα του Παναμά από τον Παναμά. Την Τρίτη, ο Τραμπ είπε: «Η Κίνα ουσιαστικά την έχει αναλάβει. Η Κίνα και στα δύο άκρα της διώρυγας του Παναμά. Η Κίνα διαχειρίζεται τη Διώρυγα του Παναμά».

Οπως επισημαίνει η WSJ, πράγματι μια κινεζική εταιρεία εκμεταλλεύεται δύο λιμάνια στα δύο άκρα του καναλιού για δεκαετίες, αλλά το ίδιο το κανάλι διοικείται από την Αρχή της Διώρυγας του Παναμά, μια κρατική οντότητα της οποίας το διοικητικό συμβούλιο διορίζεται από την κυβέρνηση του Παναμά. Ο έλεγχος του καναλιού δόθηκε σταδιακά στον Παναμά ως αποτέλεσμα της συνθήκης του 1977 που υπογράφηκε από τον τότε αμερικανό πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ.

«Αδιαπραγμάτευτη η κυριαρχία»

«Η κυριαρχία του καναλιού μας δεν είναι διαπραγματεύσιμη», δήλωσε την Τρίτη ο υπουργός Εξωτερικών του Παναμά Χαβιέρ Μαρτίνεθ-Ατσα. «Είναι μέρος της ιστορίας του αγώνα μας και μια αμετάκλητη κατάκτηση».

Στη συνέντευξη Τύπου του, ο Τραμπ είπε ότι ο Παναμάς ζητά 3 δισεκατομμύρια δολάρια για την επισκευή του καναλιού και χρεώνει υψηλότερα τέλη για τη διέλευση των αμερικανικών πλοίων και των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.

Ο Βάσκεθ Μοράλες διαψεύδει ότι ο Παναμάς έχει ζητήσει αμερικανική χρημνατοδότηση για τη βελτίωση του καναλιού και ότι δεν γνωρίζει τι αφορούν τα 3 δισ. για τα οποία έκανε λόγο ο Τραμπ, καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, η αρχή χρηματοδοτεί τις επισκευές από τα έσοδά της.

Ο CEO της Διώρυγας του Παναμά από το 2019 αρνήθηκε ότι η αρχή χρεώνει υψηλότερα τέλη στα πλοία των ΗΠΑ. Αντιθέτως, η μόνη εξαίρεση στους κανόνες που διέπουν τη λειτουργία του είναι ότι δίνεται προτεραιότητα στα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, όπως προβλέπεται από τη συνθήκη.

Οι τιμές

Οι τιμές καθορίζονται ανάλογα με το μέγεθος και τον τύπο του πλοίου, και διενεργούνται δημοπρασίες για χρονοθυρίδες για ευαλοίωτα φορτία.

Τα διόδια κατά μέσο όρο περίπου 750.000 δολ. ανά διέλευση (κυμαίνονται μεταξύ 300.000 και 1 εκατομμυρίου δολ.), «ισχύουν για όλα τα πλοία από όλο τον κόσμο και δεν υπάρχουν εξαιρέσεις», τόνισε ο Βάσκεθ Μοράλες.

Λίγο πριν το κανάλι περάσει επισήμως στην κυβέρνηση του Παναμά, η τελευταία παρείχε μακροχρόνιες μισθώσεις για τη λειτουργία τερματικών σταθμών φορτίου εκατέρωθεν της πλωτής οδού σε λιμάνια στον Ειρηνικό Ωκεανό και στην Καραϊβική Θάλασσα.

Η Hutchison Whampoa με έδρα το Χονγκ Κονγκ κέρδισε την προσφορά για δύο από τις μισθώσεις και λειτουργεί ένα τερματικό σταθμό σε κάθε άκρο. Οι άλλοι τερμνατκοί σταθμοί λειτουργούν με μακροχρόνιες μισθώσεις από την PSA Singapore, τη SSA Marine με έδρα το Σιάτλ και την Evergreen Marine με έδρα την Ταϊβάν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή