Ιδιαίτερα υψηλούς ναύλους κατέγραψαν το 2024 οι κλάδοι μεταφοράς ξηρού φορτίου σε αντίθεση με τους ναυτιλιακούς κλάδους υγρού και αέριου φορτίου που είδαν τον μέσο ναύλο να μειώνεται σε σύγκριση με το 2023, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons.
Πάντως, όπως επισημαίνεται σε σχετική ανάλυση, ο γενικός δείκτης ClarkSea Index διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο σε 24.964 δολάρια/ημέρα (+6% σε ετήσια βάση, +30% σε σύγκριση με τον μέσο όρο δεκαετίας), με ένα ισχυρό περιβάλλον κερδών να διατηρείται σε όλη τη διάρκεια του 2024. Η ναυτιλιακή βιομηχανία διαχειρίστηκε τις διαταραχές και την πολυπλοκότητα σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού, με τον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να καταγράφει την ισχυρότερη άνοδο, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας.
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Οι τιμές των ναύλων στα φορτία (containers) αυξήθηκαν σε μέσο όρο κατά 149% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, ενώ οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 48%. Η επαναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική με την αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας ήταν ο πιο σημαντικός παράγοντας διαμόρφωσης των ναύλων καθώς η ζήτηση για πλοία αυξήθηκε κατά 12%, με περίπου 700 πλοία να δρομολογούνται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Ρόλο επίσης έπαιξαν οι υψηλότεροι όγκοι μεταφερόμενων φορτίων (+5%), η συμφόρηση σε λιμάνια και η νωρίτερα από το ιστορικά αναμενόμενο μεταφορά φορτίων από την Ανατολή στη Δύση λόγω του φόβου των απεργιών και της επιβολής δασμών.
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά, σημειώνει ο Clarksons, καθώς ειδικά στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76% σε ετήσια βάση, σε 21.862 δολ./ημέρα. Τα επίπεδα εισαγωγών κινεζικού σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα ήταν υποστηρικτικά, αν και ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος αναμένει ότι η αύξηση του όγκου θα είναι πιο συγκρατημένη το 2025. Στα υγρά φορτία οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων υποχώρησαν σε ετήσια βάση (-13% στα δεξαμενόπλοια και -22% στα VLCC), με το 4ο τρίμηνο να μην είναι τόσο ισχυρό όσο αναμενόταν.
Η αδύναμη παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αποτέλεσε παράγοντα καθώς ο όγκος του θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου παρέμεινε αμετάβλητος στους 3,1 δισ. τόνους. Ωστόσο, τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων για το έτος εξακολουθούσαν να βρίσκονται 46% πάνω από την τάση των 10 ετών και τα τονοχιλιόμετρα βρίσκονται 11% πάνω από τα επίπεδα του 2022.
Επίσης και η spot αγορά των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) εξασθένησε στη διάρκεια του χρόνου (-57%), όπως και των πλοίων μεταφοράς υγραερίου (-54%), αλλά από τα πολύ υψηλά ιστορικά επίπεδα του 2023.
Μείωση κατέγραψε και ο μέσος ναύλος στα πλοία μεταφοράς οχημάτων (-7%), ωστόσο εξακολούθησε να βρίσκεται πάνω από το όριο των 100.000 δολ. ανά ceu. Ο τομέας της κρουαζιέρας σημείωσε σταθερή ανάπτυξη (ρεκόρ 35 εκατ. επιβατών το 2024), ενώ η αγορά των Car Carrier θα υποχωρήσει από τα υψηλά ρεκόρ της.
Το θαλάσσιο εμπόριο
Ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος παρακολούθησε και την πορεία του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, σημειώνοντας ότι ο όγκος του αυξήθηκε κατά «σταθερό» 2,4% και έφτασε τους 12,6 δισ. τόνους, και εκτιμάται σε 12,8 δισ. τόνους για το 2025, αλλά το «κορυφαίο» στοιχείο ήταν η άνοδος των τονοχιλιομέτρων κατά 6,2%, η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί εδώ και 15 χρόνια. Οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα και η ανακατανομή των ροών του ρωσικού πετρελαίου ήταν οι κύριοι παράγοντες για την εξέλιξη αυτή. Για το 2025, οι προβλέψεις μας υποθέτουν ότι η διαταραχή της Ερυθράς Θάλασσας και οι ρωσικές κυρώσεις συνεχίζονται. Ενώ οι περιορισμοί στη διώρυγα του Παναμά «ομαλοποιούνται», η αυξημένη γεωπολιτική και οικονομική αβεβαιότητα (δασμοί, εκτίμηση επιπτώσεων της αμερικανικής διοίκησης κ.ά.) θα παρακολουθείται στενά, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Τέλος, ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε μόνο κατά 3,4% σε 2,4 δισ. dwt (1,7 δισ. GT), αλλά με μεγάλες διαφοροποιήσεις (στόλος δεξαμενόπλοιων +0,8%, στόλος εμπορευματοκιβωτίων +10,1%). Η παραγωγή των ναυπηγείων αυξήθηκε κατά 13% σε όρους CGT, με το μερίδιο της κινεζικής αγοράς να φτάνει το 53% με επέκταση της παραγωγικής ικανότητας.
Latest News
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Οι προτεραιότητες και οι στόχοι του υπουργείου Ναυτιλίας
Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου
Οι νέες προκλήσεις για την ελληνική ναυτιλία
Η «πράσινη μετάβαση», οι επενδυτικές ανάγκες και η υιοθέτηση ρεαλιστικών λύσεων για τη βιωσιμότητα στην ελληνική και διεθνή ναυτιλία
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Οι μεγάλοι πρωταγωνιστές στις νέες ναυτιλιακές παραγγελίες
Η μεγαλύτερη αύξηση πραγματοποιήθηκε στα δεξαμενόπλοια, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα LNG carriers
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ