Οι πολιτικές αποφάσεις αναμένεται να επηρεάσουν και την αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου το 2025 σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Drewry. Οι οικονομικές σχέσεις ΗΠΑ – Κίνας θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό την πορεία της αγοράς των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers) σύμφωνα τις εκτιμήσεις.
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – Πεκίνου θα στρέψει τη μεγαλύτερη καταναλώτρια LNG στον κόσμο, σε νέες πηγές προμήθειας, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία, πηγές που είναι κοντύτερα στην Κίνα με αποτέλεσμα τη χρήση λιγότερων πλοίων και επομένως τη μείωση της ζήτησης.
Ναυτιλία: Στα 2 τρισ. δολ η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου
Αντιθέτως, σύμφωνα με τον ίδιο οίκο μία ειρηνική εξέλιξη στη σύγκρουση Ουκρανίας – Ρωσίας δεν φαίνεται να έχει άμεσες επιπτώσεις στην αγορά του LNG, γιατί η Ευρώπη θα συνεχίσει να επιζητεί τη μείωση της εξάρτησής της από το ρωσικό φυσικό αέριο, εκτός ίσως κάποιων λίγων χωρών της Ανατολικής Ευρώπης.
Συνεπώς ΗΠΑ και αραβικές χώρες και άλλες πηγές θα εξακολουθούν να στηρίζουν ενεργειακά της ΕΕ.
Τρίτος παράγοντας είναι η πολιτική Τραμπ, που με βάση τα μέχρι τώρα λεχθέντα θα οδηγήσει σε νέο κύμα τελικών επενδυτικών αποφάσεων (FID) για έργα υγροποίησης το 2025-26. Ομως αυτές οι αποφάσεις αναμένονται σε αυξανόμενο ρυθμό από το δεύτερο εξάμηνο του 2025 και το 2026.
Τα «συν»
Αναλύοντας τα «συν» και τα «πλην» της αγοράς των LNG Carriers για το 2025 ο οίκος Drewry στα θετικά αναφέρει την ενίσχυση του εμπορίου ΗΠΑ – Ασίας, σε συνδυασμό με την αναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική (COGH) που λειτουργεί υπέρ της ανόδου της ζήτησης πλοίων. Ο οίκος δεν αναμένει λύση στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ οι διελεύσεις LNGC μέσω της Διώρυγας του Παναμά θα είναι σταθερές.
Επίσης στα θετικά στοιχεία είναι η αύξηση της προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Οι ΗΠΑ αναμένεται να προσθέσουν νέους όγκους παραγωγής LNG το 2025, με την έναρξη βασικών έργων όπως το Plaquemines LNG (13,3 εκατ. τόνους ετησίως) και το Corpus Christi LNG Phase 3 (10 εκατ. τόνους ετησίως). Η παγκόσμια προσφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου θα βελτιωθεί επίσης με την έλευση ενός νέου εξαγωγέα, του Canada LNG (13 εκατ. τόνους ετησίως). Από την πλευρά των αγοραστών, η Κίνα θα παραμείνει ο μεγαλύτερος εισαγωγέας το 2025, παρά τις αναμενόμενες οικονομικές αντιξοότητες.
Η ασιατική ζήτηση LNG θα υποστηριχθεί από τον αυξανόμενο ρόλο του αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή και τις βιομηχανίες, καθώς και από τη χαλάρωση των τιμών του. Ωστόσο, ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από άλλες εναλλακτικές πηγές ενέργειας (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και πυρηνική ενέργεια) και η προώθηση πολιτικών που στηρίζουν την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα μπορούσαν να αποτρέψουν μια μεγαλύτερη ζήτηση LNG, ιδίως στην Ευρώπη.
Τα «πλην»
Στα «πλην» της αγοράς ο Drewry περιλαμβάνει τη σημαντική αύξηση του στόλου, η οποία συνεχίζει να ξεπερνά την αναμενόμενη προσφορά LNG. Ως εκ τούτου βλέπει μία «πίεση» στους ναύλους στη spot αγορά για το 2025, αν και πρέπει να σημειωθεί ότι η εν λόγω αγορά λειτουργεί κυρίως με μακροχρόνιες ναυλώσεις. Πολύ λίγα πλοία τοποθετούνται σε παραγγελία εάν πριν δεν έχουν κλεισθεί για αυτά μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα.
Σύμφωνα πάντως με τον Drewry το 2025 αναμένεται ότι 96 LNG Carriers θα παραδοθούν από τα ναυπηγεία επιδεινώνοντας την κατάσταση υπερπροσφοράς. Η πρόσθετη νέα δυναμικότητα των 42 εκατ. τόνων ετησίως LNG δεν θα είναι επαρκής για να εξισορροπήσει την αύξηση του στόλου, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων. Επίσης αναφερόμενος στις προοπτικές της ζήτησης θεωρεί ότι είναι μεικτές και διαφέρουν περιφερειακά καθώς αναμένεται μια μικρή ανάκαμψη στην Ευρώπη, ενώ η Ασία θα παραμείνει ο κύριος κόμβος ανάπτυξης. Στο μεταξύ το πώς θα τελειώσει ο χειμώνας 2024-25 θα είναι καθοριστικό για τη ζήτηση LNG στην Ευρώπη το επόμενο έτος.
Σε κάθε περίπτωση ο στόλος αναμένεται να αυξηθεί κατά 11% σε ετήσια βάση το 2025, λόγω των πολλών παραδόσεων νεότευκτων πλοίων. Επίσης ο οίκος εκτιμά ότι η διάλυση γηραιότερων LNG Carriers παλαιότερης τεχνολογίας θα αυξηθεί το επόμενο έτος. Ωστόσο θα απαιτηθεί σημαντική διάλυση (περίπου 30-40 πλοίων) για να αποκατασταθεί η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης και να σταθεροποιηθούν οι τιμές το επόμενο έτος.
Latest News
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Οι προτεραιότητες και οι στόχοι του υπουργείου Ναυτιλίας
Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου
Οι νέες προκλήσεις για την ελληνική ναυτιλία
Η «πράσινη μετάβαση», οι επενδυτικές ανάγκες και η υιοθέτηση ρεαλιστικών λύσεων για τη βιωσιμότητα στην ελληνική και διεθνή ναυτιλία
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό