
Οι περισσότερες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων τα τελευταία 17 χρόνια τοποθετήθηκαν στα ναυπηγεία το 2024, καθώς υπάρχει ανάγκη ανανέωσης του παγκόσμιου στόλου σε «πράσινη» κατεύθυνση, αλλά και κάλυψη της αυξημένης ζήτησης πλοίων που προκαλείται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και την ανάπτυξη νέων θαλάσσιων εμπορικών δρόμων, μεγαλύτερης απόστασης.
Ναυπηγεία: «Έμφραγμα» από παραγγελίες πλοίων 188 δισ. δολ.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, το 2024 ήταν μια απίστευτα ενεργή χρονιά για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία με τα συμβόλαια ναυπήγησης να είναι συνολικού ύψους 66 εκατ. cgt και αξίας 204 δισ. δολ. Η ζήτηση νέων κατασκευών το 2024 ήταν ισχυρή τόσο στο σύνολο όσο και ανά ναυτιλιακό κλάδο.
Το 2024 ήταν μια απίστευτα ενεργή χρονιά για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία με τα συμβόλαια ναυπήγησης να είναι συνολικού ύψους 66 εκατ. cgt και αξίας 204 δισ. δολ.
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η αναδρομολόγηση πλοίων γύρω από την Αφρική λόγω του «αποκλεισμού» της Ερυθράς Θάλασσας από τους αντάρτες Χούθι δημιούργησαν επιπλέον ανάγκες σε πλοία. Επίσης ενισχυτικά για την «προσφυγή» των ναυτιλιακών εταιρειών στα ναυπηγεία λειτούργησαν οι δεσμεύσεις για την ανανέωση του πράσινου στόλου. Ετσι, οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liner) που εξυπηρετούν με τα πλοία τους συγκεκριμένα δρομολόγια και συνεπώς μπορούν πιο εύκολα να εξασφαλίζουν στα λιμάνια που πιάνουν διαθέσιμα εναλλακτικά καύσιμα, σπεύδουν στα ναυπηγεία και κλείνουν θέσεις για νέα πιο «πράσινα» πλοία.
Στο πλαίσιο αυτό τοποθέτησαν παραγγελίες άνω των 38 δισ. δολαρίων (72% των TEU που παραγγέλθηκαν ήταν από τους liners). Υπήρξε επίσης μια καλή ροή παραγγελιών (άνοδος 34%) από τις εταιρείες με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carrier) και υγραερίου (LPG Carriers) με 77 μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG και 78 VLGC / VLAC / VLEC. Αύξηση κατά 41% σε όρους dwt κατέγραψαν και οι παραγγελίες δεξαμενόπλοιων, ενώ υπήρχε μια σταθερή ροή πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και άλλων κλάδων όπως μεταφοράς αυτοκινήτων (π.χ. 69 πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων) κ.λπ.
Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία
Ενθαρρυντική για τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία υπήρξε και η επιστροφή στις παραγγελίες για μεγάλα κρουαζιερόπλοια (10 παραγγελίες). Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί στα 364,5 εκατ. dwt και στο 15% του στόλου όταν το 2008 οι παραγγελίες είχαν φτάσει τα 628,8 εκατ. dwt (52% του στόλου). Οσον αφορά το 2025 ο Clarksons εκτιμά ότι η δραστηριότητα ναυπήγησης μπορεί να είναι λίγο πιο ήσυχη δεδομένης της πολύ ισχυρής ροής παραγγελιών πέρυσι, αν και οι μακροπρόθεσμες απαιτήσεις ανανέωσης του στόλου παραμένουν πολύ ισχυρές.
Τέλος, να σημειωθεί ότι η παγκόσμια παραγωγική δυναμικότητα στα ναυπηγεία αυξήθηκε κατά 13% το 2024, με την Κίνα (παραγωγή +18% σε ετήσια βάση, 53% μερίδιο αγοράς κατά CGT) και τη Νότια Κορέα (+22%, μερίδιο 28%) να αυξάνουν τη δυναμικότητά τους σε αντίθεση με την Ιαπωνία (-3%, μερίδιο 12%) και την Ευρώπη (μερίδιο 4%).


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.