Πολύ κοντά σε μία ιστορικής σημασίας συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι στη ναυτιλία βρίσκεται ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) με την αποφασιστική συμβολή της χώρας μας σε διπλωματικό επίπεδο και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σε επίπεδο ναυτιλιακών φορέων.
Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί
Σχεδόν 50 χώρες μέλη του ΙΜΟ μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Ιαπωνία που εκπροσωπούν τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους στον κόσμο (πρώτη και τρίτη θέση σε μερίδιο αγοράς), οι υπόλοιπες χώρες της ΕΕ αλλά και μεγάλα νηολόγια όπως ο Παναμάς, οι Μπαχάμες, οι Νήσοι Μάρσαλ και η Λιβερία, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο υπογράφουν ένα κείμενο που προβλέπει έναν ενιαίο φόρο για κάθε τόνο εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου του κλάδου.
Ναυτιλία, ρύποι και νέος φόρος
Η πρόταση, που ολοκληρώθηκε τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με τους Financial Times, σημαίνει ότι ο φόρος θα έχει την υποστήριξη των χωρών που εκπροσωπούν ένα εμπορικό στόλο 1,6 δισ. τόνων νεκρού βάρους (dwt) ήτοι το 66% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ.
Η κοινή δήλωση, αναδεικνύει το διπλωματικό βάρος που στοιχίζεται πίσω από έναν φόρο εκπομπών για μια βιομηχανία που παραμένει σχεδόν εξ ολοκλήρου εξαρτημένη από τα ορυκτά καύσιμα, σημειώνουν οι αναλυτές.
Τι μένει ακόμη να γίνει
Ωστόσο μέχρι την οριστική συμφωνία στον ΙΜΟ που αναμένεται στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC 83) του ΙΜΟ, τον Απρίλιο στο Λονδίνο μένει ακόμη να γίνει σημαντική διπλωματική προσπάθεια καθώς στην επιβολή ενός ενιαίου τέλους για κάθε τόνο ναυτιλιακών εκπομπών έχουν αντιταχθεί άλλα ισχυρά έθνη πλοιοκτητών και εξαγωγέων, όπως η Κίνα και η Βραζιλία, μαζί με τις ΗΠΑ.
Παράλληλα μένει ακόμη να συμφωνηθεί το ύψος του τέλους καθώς εντός της «συμμαχίας» των 50 χωρών υπάρχουν διαφορετικές προτάσεις από ένα τέλος μόλις 18,75 δολαρίων ανά τόνο που προτείνει η Λιβερία μέχρι 150 δολ/τόνο που προτείνουν οι Νήσοι Μάρσαλ, το τρίτο σημαντικότερο νηολόγιο στον κόσμο.
Το σημαντικό είναι ότι από το 2023 που τα κράτη μέλη του ΙΜΟ συμφώνησαν ότι θα πρέπει να οριστεί ένα οικονομικό μέτρο (μαζί με ένα τεχνικό) για την επίτευξη του στόχου του καθαρού μηδενισμού των ναυτιλιακών εκπομπών «μέχρι το 2050 ή γύρω από αυτό» , μετά από πολλές και δύσκολες διπλωματικές προσπάθειες επετεύχθη αυτή η μεγάλη συμφωνία της πλειοψηφίας της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Οι ελληνικές θέσεις
Η χώρα μας από την αρχή είχε μια ξεκάθαρη θέση ότι η ναυτιλία θα πρέπει να συμμετάσχει στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με ένα δίκαιο και ενιαίο για τον κλάδο τρόπο, μέσα από τον ΙΜΟ. Με προτάσεις απλές και εφαρμόσιμες, χωρίς να προκαλείται αδικαιολόγητη διοικητική επιβάρυνση, οι οποίες να αναγνωρίζουν την πολυπλοκότητα της ναυτιλίας και την εξάρτηση της από ενδιαφερόμενους εκτός του κλάδου stakeholders, ειδικότερα παραγωγούς και προμηθευτές καυσίμων. Επίσης σε κάθε περίπτωση όπως σημειώνει στην ετήσια έκθεση της και η Ένωση Ελλήνων εφοπλιστών θα πρέπει να υιοθετηθούν «βιώσιμες και λειτουργικές διεθνείς λύσεις που υιοθετούνται στον ΙΜΟ» αποκλείοντας «περιφερειακά μέτρα που δεν αναγνωρίζουν τον παγκόσμιο χαρακτήρα της ναυτιλίας, δυσχεραίνουν τις θαλάσσιες μεταφορές και δημιουργούν περιορισμούς στο παγκόσμιο εμπόριο, χωρίς να προσφέρουν ουσιαστικά οφέλη στην καταπολέμηση του προβλήματος της υπερθέρμανσης του πλανήτη».
Επίσης και ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης έχει ξεκαθαρίσει ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πρωτοστατεί στις τρέχουσες διαπραγματεύσεις με συγκεκριμένες προτάσεις για φιλόδοξα αλλά πρωτίστως ρεαλιστικά μέτρα για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι στη ναυτιλία.
Μιλώντας πριν ένα χρόνο στη γενική συνέλευση του ΙΜΟ ο κ. Στυλιανίδης είχε περιγράψει το πλαίσιο σημειώνοντας ότι η ρύθμιση για την απανθρακοποίηση θα πετύχει μόνο εάν είναι έξυπνη, δίκαιη και στοχεύει στον πραγματικό ρυπαίνοντα, δίνοντας παράλληλα προσοχή στις ιδιαιτερότητες κάθε ναυτιλιακού κλάδου ενώ επανέλαβε την ελληνική θέση ότι για την Ελλάδα ο ΙΜΟ είναι ο «μοναδικός έγκυρος ρυθμιστής της διεθνούς ναυτιλίας».
Latest News
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Οι προτεραιότητες και οι στόχοι του υπουργείου Ναυτιλίας
Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου
Οι νέες προκλήσεις για την ελληνική ναυτιλία
Η «πράσινη μετάβαση», οι επενδυτικές ανάγκες και η υιοθέτηση ρεαλιστικών λύσεων για τη βιωσιμότητα στην ελληνική και διεθνή ναυτιλία
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό