
Οι περισσότερες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων τα τελευταία 17 χρόνια τοποθετήθηκαν στα ναυπηγεία το 2024, καθώς υπάρχει ανάγκη ανανέωσης του παγκόσμιου στόλου σε «πράσινη» κατεύθυνση, αλλά και κάλυψη της αυξημένης ζήτησης πλοίων που προκαλείται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και την ανάπτυξη νέων θαλάσσιων εμπορικών δρόμων, μεγαλύτερης απόστασης.
Ναυπηγεία: «Έμφραγμα» από παραγγελίες πλοίων 188 δισ. δολ.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, το 2024 ήταν μια απίστευτα ενεργή χρονιά για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία με τα συμβόλαια ναυπήγησης να είναι συνολικού ύψους 66 εκατ. cgt και αξίας 204 δισ. δολ. Η ζήτηση νέων κατασκευών το 2024 ήταν ισχυρή τόσο στο σύνολο όσο και ανά ναυτιλιακό κλάδο.
Το 2024 ήταν μια απίστευτα ενεργή χρονιά για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία με τα συμβόλαια ναυπήγησης να είναι συνολικού ύψους 66 εκατ. cgt και αξίας 204 δισ. δολ.
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η αναδρομολόγηση πλοίων γύρω από την Αφρική λόγω του «αποκλεισμού» της Ερυθράς Θάλασσας από τους αντάρτες Χούθι δημιούργησαν επιπλέον ανάγκες σε πλοία. Επίσης ενισχυτικά για την «προσφυγή» των ναυτιλιακών εταιρειών στα ναυπηγεία λειτούργησαν οι δεσμεύσεις για την ανανέωση του πράσινου στόλου. Ετσι, οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liner) που εξυπηρετούν με τα πλοία τους συγκεκριμένα δρομολόγια και συνεπώς μπορούν πιο εύκολα να εξασφαλίζουν στα λιμάνια που πιάνουν διαθέσιμα εναλλακτικά καύσιμα, σπεύδουν στα ναυπηγεία και κλείνουν θέσεις για νέα πιο «πράσινα» πλοία.
Στο πλαίσιο αυτό τοποθέτησαν παραγγελίες άνω των 38 δισ. δολαρίων (72% των TEU που παραγγέλθηκαν ήταν από τους liners). Υπήρξε επίσης μια καλή ροή παραγγελιών (άνοδος 34%) από τις εταιρείες με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carrier) και υγραερίου (LPG Carriers) με 77 μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG και 78 VLGC / VLAC / VLEC. Αύξηση κατά 41% σε όρους dwt κατέγραψαν και οι παραγγελίες δεξαμενόπλοιων, ενώ υπήρχε μια σταθερή ροή πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και άλλων κλάδων όπως μεταφοράς αυτοκινήτων (π.χ. 69 πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων) κ.λπ.
Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία
Ενθαρρυντική για τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία υπήρξε και η επιστροφή στις παραγγελίες για μεγάλα κρουαζιερόπλοια (10 παραγγελίες). Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί στα 364,5 εκατ. dwt και στο 15% του στόλου όταν το 2008 οι παραγγελίες είχαν φτάσει τα 628,8 εκατ. dwt (52% του στόλου). Οσον αφορά το 2025 ο Clarksons εκτιμά ότι η δραστηριότητα ναυπήγησης μπορεί να είναι λίγο πιο ήσυχη δεδομένης της πολύ ισχυρής ροής παραγγελιών πέρυσι, αν και οι μακροπρόθεσμες απαιτήσεις ανανέωσης του στόλου παραμένουν πολύ ισχυρές.
Τέλος, να σημειωθεί ότι η παγκόσμια παραγωγική δυναμικότητα στα ναυπηγεία αυξήθηκε κατά 13% το 2024, με την Κίνα (παραγωγή +18% σε ετήσια βάση, 53% μερίδιο αγοράς κατά CGT) και τη Νότια Κορέα (+22%, μερίδιο 28%) να αυξάνουν τη δυναμικότητά τους σε αντίθεση με την Ιαπωνία (-3%, μερίδιο 12%) και την Ευρώπη (μερίδιο 4%).


Latest News

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών