
Οι περισσότερες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων τα τελευταία 17 χρόνια τοποθετήθηκαν στα ναυπηγεία το 2024, καθώς υπάρχει ανάγκη ανανέωσης του παγκόσμιου στόλου σε «πράσινη» κατεύθυνση, αλλά και κάλυψη της αυξημένης ζήτησης πλοίων που προκαλείται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και την ανάπτυξη νέων θαλάσσιων εμπορικών δρόμων, μεγαλύτερης απόστασης.
Ναυπηγεία: «Έμφραγμα» από παραγγελίες πλοίων 188 δισ. δολ.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, το 2024 ήταν μια απίστευτα ενεργή χρονιά για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία με τα συμβόλαια ναυπήγησης να είναι συνολικού ύψους 66 εκατ. cgt και αξίας 204 δισ. δολ. Η ζήτηση νέων κατασκευών το 2024 ήταν ισχυρή τόσο στο σύνολο όσο και ανά ναυτιλιακό κλάδο.
Το 2024 ήταν μια απίστευτα ενεργή χρονιά για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία με τα συμβόλαια ναυπήγησης να είναι συνολικού ύψους 66 εκατ. cgt και αξίας 204 δισ. δολ.
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η αναδρομολόγηση πλοίων γύρω από την Αφρική λόγω του «αποκλεισμού» της Ερυθράς Θάλασσας από τους αντάρτες Χούθι δημιούργησαν επιπλέον ανάγκες σε πλοία. Επίσης ενισχυτικά για την «προσφυγή» των ναυτιλιακών εταιρειών στα ναυπηγεία λειτούργησαν οι δεσμεύσεις για την ανανέωση του πράσινου στόλου. Ετσι, οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liner) που εξυπηρετούν με τα πλοία τους συγκεκριμένα δρομολόγια και συνεπώς μπορούν πιο εύκολα να εξασφαλίζουν στα λιμάνια που πιάνουν διαθέσιμα εναλλακτικά καύσιμα, σπεύδουν στα ναυπηγεία και κλείνουν θέσεις για νέα πιο «πράσινα» πλοία.
Στο πλαίσιο αυτό τοποθέτησαν παραγγελίες άνω των 38 δισ. δολαρίων (72% των TEU που παραγγέλθηκαν ήταν από τους liners). Υπήρξε επίσης μια καλή ροή παραγγελιών (άνοδος 34%) από τις εταιρείες με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carrier) και υγραερίου (LPG Carriers) με 77 μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG και 78 VLGC / VLAC / VLEC. Αύξηση κατά 41% σε όρους dwt κατέγραψαν και οι παραγγελίες δεξαμενόπλοιων, ενώ υπήρχε μια σταθερή ροή πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και άλλων κλάδων όπως μεταφοράς αυτοκινήτων (π.χ. 69 πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων) κ.λπ.
Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία
Ενθαρρυντική για τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία υπήρξε και η επιστροφή στις παραγγελίες για μεγάλα κρουαζιερόπλοια (10 παραγγελίες). Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί στα 364,5 εκατ. dwt και στο 15% του στόλου όταν το 2008 οι παραγγελίες είχαν φτάσει τα 628,8 εκατ. dwt (52% του στόλου). Οσον αφορά το 2025 ο Clarksons εκτιμά ότι η δραστηριότητα ναυπήγησης μπορεί να είναι λίγο πιο ήσυχη δεδομένης της πολύ ισχυρής ροής παραγγελιών πέρυσι, αν και οι μακροπρόθεσμες απαιτήσεις ανανέωσης του στόλου παραμένουν πολύ ισχυρές.
Τέλος, να σημειωθεί ότι η παγκόσμια παραγωγική δυναμικότητα στα ναυπηγεία αυξήθηκε κατά 13% το 2024, με την Κίνα (παραγωγή +18% σε ετήσια βάση, 53% μερίδιο αγοράς κατά CGT) και τη Νότια Κορέα (+22%, μερίδιο 28%) να αυξάνουν τη δυναμικότητά τους σε αντίθεση με την Ιαπωνία (-3%, μερίδιο 12%) και την Ευρώπη (μερίδιο 4%).


Latest News

Κατέρρευσαν οι παραγγελίες για bulk carriers - Οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές
Η αβεβαιότητα που επικρατεί διεθνώς αποθαρρύνει τους πλοιοκτήτες από τη σύναψη νέων συμβάσεων ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου

Κικίλιας: «Πρώτος στόχος μου να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»
Ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας παραλαμβάνοντας από τον Χρήστο Στυλιανίδη ανήγγειλε τέσσερις προτεραιότητες στη ναυτιλία και την ακτοπλοϊα

To LNG/C «Ασκληπιός» της Capital Ship Management, ύψωσε την ελληνική σημαία
Το LNG/C ‘ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ’, της Capital Gas Ship Management, είναι ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταφορικής ικανότητας 81,451 dwt, οικολογικού τύπου

Το σχέδιο Τραμπ να αναστήσει τη ναυπηγική βιομηχανία - Πρώτα «σκοτώνουμε την Κίνα»
Πατώντας στα χνάρια του κινεζικού σχεδίου ο Τραμπ σχεδιάζει να αναστήσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων - Τι αναφέρει το ΕΒΕΠ
Θέμα αποτελεί η τρέχουσα κατάσταση στον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, που λόγω της υψηλής συμφόρησης πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων

Προχωρεί το niologio.gov.gr - Έχουν εγγραφεί 21 ποντοπόρα πλοία
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας

«Τρικυμία» στη ναυτιλία από τα τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής που σχεδιάζει ο Τραμπ
Σε αναβρασμό η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία - Ποσα πλοία ναυπηγούν οι Έλληνες στην Κίνα

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα