
Στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων όλη η αγορά – αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτικές επιχειρήσεις – έχει στραμμένα τα βλέμματα της στον Γιάννη Μασούτη! Κι όχι άδικα φυσικά. Πριν από περίπου δύο μήνες σε συνάντηση στελεχών της ομώνυμης εταιρείας, ο επιχειρηματίας φέρεται να ανακοίνωση πως «κατά 95% η εξαγορά της αλυσίδας Κρητικός, έχει ολοκληρωθεί».
Αργότερα και τα δύο μέρη – όχι με πειστικό τρόπο είναι αλήθεια – το διέψευδαν. Η αγορά όμως είναι – σχεδόν – βέβαιη. Και γι’ αυτό περιμένει. Έτσι κι αλλιώς βρισκόμαστε στις αρχές του χρόνου. Κι αυτή η περίοδος μπορεί οι πωλήσεις στα καταστήματα να είναι χαμηλές – κατά το σύνηθες – όμως είναι ίσως η πιο σημαντική περίοδος για τους δύο εταίρους της αγοράς, τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές τους.
Μασούτης: Μπαίνει σφήνα (;) στην εξαγορά της «Κρητικός»
Μασούτης: Το φλερτ με την Κρητικός
Τώρα αρχίζουν οι συζητήσεις για τις ετήσιες συμφωνίες και τα πάσης φύσεως ετήσια πακέτα των παροχών που οι δεύτεροι δίνουν στους πρώτους. Ως εκ τούτου ότι είναι να γίνει ή να ανακοινωθεί επισήμως, θα συμβεί αυτή την περίοδο.
Διότι υπάρχει κίνδυνος σε διαφορετική περίπτωση, να υπονομευθεί η διαπραγματευτική ισχύς της Κρητικός. Λογικά, λοιπόν, η αγορά περιμένει. Αν ολοκληρωθεί η συμφωνία, από την άλλη πλευρά, η διαπραγματευτική ισχύς της Μασούτης προφανώς και θα αναβαθμιστεί. Εν αναμονή….
Το μπαράζ εξαγορών
Οι συζητήσεις της Μασούτης με την αλυσίδα Κρητικός, εφόσον ευοδωθούν για τον βορειοελλαδίτη επιχειρηματία, θα είναι η… πολλοστή εξαγορά, την οποία θα έχει πραγματοποιήσει – μαζί με τον πατέρα του, τον Διαμαντή Μασούτη.
Η εν λόγω αλυσίδα σούπερ μάρκετ είναι ίσως από τις λίγες περιπτώσεις των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου που αναπτύχθηκε εξαγοράζοντας μικρότερες επιχειρήσεις – η ενίσχυση του δικτύου του με την δημιουργία δικών του καταστημάτων ήταν μία συμπληρωματική δραστηριότητα. Κι όχι μόνο τα τελευταία χρόνια.
Ο κρυφός πόθος της ΑΒ Βασιλόπουλος
Ακόμη και – ιδιαίτερα – από τη δεκαετία του 1990. Το 2026 η εταιρεία θα κλείσει πενήντα χρόνια λειτουργίας – το πρώτο του κατάστημα ο κ. Διαμαντής Μασούτης το άνοιξε το 1976 κι ο ίδιος ανήκει στους … «πιονιέρους» του κλάδου των σούπερ μάρκετ. Και σε τρεις τουλάχιστον χρονικές στιγμές αποτέλεσε το … «σκοτεινό αντικείμενο του πόθου» της ΑΒ Βασιλόπουλος, όταν ακόμη ανήκε στους βέλγους της Delhaize και μάνατζερ της ήταν ο κ. Κώστας Μαχαίρας.
Στην πρώτη μάλιστα περίπτωση ο «αρραβώνας» λίγο έλειψε να φτάσει «στα σκαλιά» της… εκκλησίας! Ηταν τότε στα μέσα της δεκαετίας του 1990, το 1995 – αφού για ένα χρόνο οι δύο αλυσίδες προχώρησαν ακόμη και σε κοινές αγορές. Αλλά τον επόμενο χρόνο, το 1996 ο κ. Διαμαντής Μασούτης έκανε πίσω. Κι ο «αρραβώνας» διαλύθηκε. Εκτοτε άλλες δύο φορές επιχειρήθηκε η εξαγορά της από την Βασιλόπουλος.
Η έμμεση απειλή για εισβολή στη Θεσσαλονίκη
Μάλιστα την τρίτη φορά, η πρόταση εξαγοράς συνοδεύτηκε και με μία έμμεση «απειλή». Πως αν δεν γίνει δεκτή, τότε η Βασιλόπουλος θα «εισβάλει» στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Η πρόταση απορρίφθηκε, η Βασιλόπουλος πράγματι άνοιξε καταστήματα στη Θεσσαλονίκη, αλλά κι η Μασούτης προχώρησε στην «αντεπίθεση». Βγήκε εκτός των ορίων της Βορείου Ελλάδος κι άρχισε να αναπτύσσεται στην υπόλοιπη αγορά, αρχίζοντας από την Ηπειρο.
Η προσέγγιση με τον Σκλαβενίτη
Μία επίσης ενδιαφέρουσα στιγμή στην ιστορία της Μασούτης ήταν το «φλέρτ» που αναπτύχθηκε λίγα χρόνια χρόνια πριν από την οικονομική κρίση, όταν ήρθαν «πιο κοντά» τα παιδιά του Σπύρου Σκλαβενίτη, που ήταν πλέον τα αφεντικά του ομώνυμου ομίλου, με τον κ. Μασούτη.
Στόχος των δύο – εν δυνάμει – εταίρων ήταν η συγκρότηση κοινού προμηθευτικού οργανισμού. Ομως η φερέλπιδα προσπάθεια δεν ευοδώθηκε. Και η κάθε μία από τις δύο πλευρές ακολούθησε την δική της διαδρομή.
Η εξαγορά της ΣΥΝΚΑ στα Χανιά
Πάντως μοιάζει με ειρωνεία της ιστορίας, ότι το 2022, ο Γιάννης Μασούτης, που εν τω μεταξύ είχε διαδεχθεί τον πατέρα του στη διοίκηση της εταιρείας, έκανε πρόταση για την εξαγορά της Βασιλόπουλος. Η οποία όμως δεν «περπάτησε» τελικά. Κι ίσως να ήταν και τυχερός.
Διότι αμέσως μετά άρχισαν να ανεβαίνουν τα επιτόκια και το ετήσιο χρηματοοικονομικό κόστος σίγουρα θα ήταν επαχθές. Την ίδια περίοδο κατέγραψε μία ακόμη ατελέσφορη επιλογή. Ήταν η προσπάθεια που κατέβαλε για την εξαγορά της αλυσίδας Bazaar της οικογένειας Βερούκα. Η τρίτη του προσπάθεια όμως τελεσφόρησε και είχε σημαντικό ειδικό βάρος, ήταν η εξαγορά του 60% της εταιρείας ΣΥΝΚΑ των Χανίων.
Η είσοδος στις τουριστικές περιοχές
Στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων ο κ. Γιάννης Μασούτης έχει δύο στρατηγικές επιλογές.
– Η πρώτη είναι να διεισδύσει – το πέτυχε! – και εν συνεχεία να ενισχύσει τη θέση του στις τουριστικές περιοχές της χώρας. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι πχ η Κρήτη είναι η περιοχή με τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην ελληνική αγορά.
– Η δεύτερη στρατηγική του επιλογή είναι η ενίσχυση του μεριδίου του στην αγορά της Αττική – όπου ακόμη παραμένει χαμηλό. Μάλιστα ο ίδιος πανηγύρισε την απόκτηση της Προμηθευτικής, γιατί παρά το γεγονός ότι η εταιρεία διέθετε 52 καταστήματα – σίγουρα δεν είναι μικρός ο αριθμός σε πρώτη φάση – ωστόσο αυτά ήταν μικρού μεγέθους.
Η κάθοδος στην Αθήνα…
Ο πανηγυρισμός του οφείλονταν στο γεγονός ότι κατόρθωσε να «βάλει πόδι» στην αγορά της Αττικής. Αυτή την στρατηγική του επιλογή εξυπηρετεί – μεταξύ των άλλων – και η προσπάθεια του για την απόκτηση της Κρητικός. Σίγουρα το επόμενο διάστημα είναι κρίσιμο για τον φιλόδοξο επιχειρηματία.
… και η ένταξη στο top 3
Αν τα σχέδια του ευοδωθούν τότε θα διεκδικήσει την τρίτη θέση της αγοράς από την Βασιλόπουλος. Κι εκεί βεβαίως θα σταθεί. Διότι αμέσως μετά θα πρέπει να διαχειριστεί το υψηλό χρηματοοικονομικό κόστος και την λειτουργική ανασυγκρότηση της νέας εταιρείας. Ετσι από εκεί και μετά υπάρχει πολύ δουλειά!
Ομως ο Γιάννης Μασούτης θα έχει κατορθώσει να «απογειώσει» την εταιρεία που δημιούργησε ο πατέρας του, που όμως θα είναι μία άλλη από αυτή στην οποία τον διαδέχθηκε….


Latest News

Γιατί «γκρεμίζονται» οι φούρνοι – 800 λουκέτα μέσα τρία χρόνια
«Λουκέτο» έχουν βάλει την τελευταία τριετία 800 φούρνοι – Οι λόγοι – Η επιδότηση του κόστους ενέργειας, ο καφές και η κόντρα με την Ελληνική Ένωση Αρτοποιίας- Ζαχαροπλαστικής

Ξεκινούν οι έλεγχοι για προσφορές και εκπτώσεις - Από Δευτέρα οι «καταδρομικές» στα σούπερ μάρκετ
Τι πρέπει να ξέρετε για τις προσφορές των σούπερ μάρκετ 1+1 δώρο, πολυσυσκευασίες και stickers - Οι παγίδες

Το στοίχημα εξωστρέφειας της Sarantis - Πώς στέλνει τα προϊόντα της στις αγορές του κόσμου
Όχημα στην εξαγωγική δραστηριότητα της Sarantis αποτελεί το Carroten - Ο ρόλος της σειράς Clinea

Νέος πρόεδρος της ΚΕΕΕ ο Γιάννης Βουτσινάς
Στη ψηφοφορία o Γιάννης Βουτσινάς επικράτησε του Γιάννη Μπρατάκου, με 69 έναντι 49 ψήφων

Η μεγάλη ευκαιρία της ΕΕ να φτάσει τις ΗΠΑ στις startups - Τι γίνεται στην Ελλάδα
Η Ευρώπη επενδύει πολλά στο κομμάτι των startups, ειδικά στην ΑΙ, ώστε να κλείσει το κενό με τις ΗΠΑ - Τι δείχνουν τα τελευταία στοιχεία

Vodafone: Ολοκλήρωση δύο έργων για την ψηφιακή αναβάθμιση του Δημοσίου Τομέα
Τα έργα που ολοκλήρωσε η Vodafone είναι το νέο πληροφοριακό σύστημα για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και ο μετασχηματισμός των υπηρεσιών στα ελληνικά Προξενεία

Οι αυξήσεις στις τιμές ρίχνουν το τζίρο στις επιχειρήσεις εστίασης
«Όσο μπορούμε κρατάμε τις τιμές, αλλά ο κόσμος κάνει πλέον μικρό λογαριασμό» λένε οι επαγγελματίες της εστίασης παραδεχόμενοι ότι η ακρίβεια αποτελεί πρόβλημα

Πενήντα χρόνια χωρίς τον Αριστοτέλη Ωνάση - Ο βίος και η πολιτεία του Έλληνα κροίσου
Ο επιχειρηματίας που άφησε το στίγμα του στην ιστορία της Ελλάδας - Τα μυστικά της επιτυχίας του

Ανατροπή στις επενδύσεις των ΑΕΕΑΠ – Τι αλλάζει
Το βαθύ discount στις μετοχές των Ανώνυμων Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ) και οι προσδοκίες – Οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο

Με ταχείς ρυθμούς ο «γάμος» Entersoft-Softone
Η ενιαία Entersoft-Softone βρίσκεται σε διαδικασία επιλογής εμπορικής ονομασίας, ενοποίησης διοικητικών δομών αλλά και διαμόρφωσης του protfolio λύσεων που θα προσφέρει προς τους πελάτες της