
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (Νοέμβριος 2024) το ποσοστό ανεργίας στην χώρα μας διαμορφώθηκε σε 9,6% (10,1% ήταν ο μέσος όρος Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024) μειούμενο κατά 7,9 ποσοστιαίες μονάδες από τον Ιούλιο του 2019.
Σε αυτό το χρονικό διάστημα δημιουργήθηκαν 385.000 νέες θέσεις εργασίας δεδομένου ότι οι απασχολούμενοι αυξήθηκαν σε 4,286 εκατ. άτομα από 3,901 εκατ. άτομα τον Ιούλιο του 2019. Ταυτόχρονα, οι άνεργοι μειώθηκαν κατά 370.000 άτομα δεδομένου ότι από 825.000 άνεργοι τον Ιούλιο του 2019, μειώθηκαν σε 455.000 άτομα τον Νοέμβριο του 2024.
Η διαφορά των 15.000 ατόμων μεταξύ των νέων θέσεων εργασίας και των ανέργων οφείλεται στα νέα άτομα που εισήλθαν στο εργατικό δυναμικό. Πράγματι, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το εργατικό δυναμικό τον Νοέμβριο του 2024 παρουσιάζεται κατά 15.000 άτομα αυξημένο, δηλαδή σε 4,741 εκατ. άτομα, σε σχέση με 4,726 εκατ. άτομα που ήταν τον Ιούλιο του 2019.
Έτσι παρά τη σημαντική μείωση του ποσοστού ανεργίας, η Ελλάδα παραμένει μακριά από τον μέσο όρο των χωρών της Ευρώπης όπου το ποσοστό ανεργίας είναι 5,9% και διπλάσιο σε σχέση με χώρες όπως η Βουλγαρία με ανεργία 4%, η Ρουμανία με 5,5%, η Ουγγαρία με 4,3%, η Κροατία με 4,9%, η Σλοβακία με 5,3%.
Όμως, εκτός από την απόσταση που διατηρεί ακόμη η χώρα μας στο ύψος της ανεργίας, σε σύγκριση με τις χώρες της Ευρώπης (62% υψηλότερη ανεργία), την περίοδο 2019-2024, παρατηρείται και σημαντική αύξηση της χάσματος των εισοδημάτων, κατά την ίδια περίοδο, σε σχέση με την Ευρώπη. Ειδικότερα, στη χώρα μας κατά την πενταετία 2019 – 2024, παρατηρήθηκε ότι ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ ήταν ίσος με 2%, σχεδόν διπλάσιος από τον αντίστοιχο μέσο όρο των χωρών της Ευρώπης (Ε.Ε.-27) που ήταν 1,2% (Διάγραμμα 1).
Διάγραμμα 1

Τούτων δοθέντων, ενώ θα ήταν εύλογο, η μείωση της ανεργίας και η υπερβάλλουσα, σε σχέση με την Ευρώπη, μέση ετήσια αύξηση του ΑΕΠ, να βελτιώσει το επίπεδο διαβίωσης των ελλήνων και να συγκλίνει με αυτό των χωρών της Ευρώπης, στην χώρα μας παρατηρήθηκε ακριβώς το αντίθετο.
Συγκεκριμένα, στα Διαγράμματα 2 και 3 παρουσιάζεται ο μέσος μισθός σε πραγματικές τιμές στην Ελλάδα το 2019 και το 2023 αντίστοιχα. Από τα συγκεκριμένα διαγράμματα διαπιστώνεται ότι το 2019 στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ο μέσος ετήσιος μισθός ήταν 15.967 ευρώ. Έτσι, η χώρα μας ήταν στην 8η θέση από το τέλος, με τελευταία χώρα την Βουλγαρία με μέσο ετήσιο μισθό 8.966 ευρώ και το μέσο όρο της Ευρώπης στα 32.779 ευρώ.
Διάγραμμα 2

Αντίστοιχα, το 2023 (Διάγραμμα 3) ενώ η χώρα μας θα περίμενε κανείς να έχει βελτιώσει την θέση της και να έχει συγκλίνει με τα εισοδήματα της Ευρώπης, διαπιστώνεται ότι ο μέσος ετήσιος μισθός σε πραγματικές τιμές αυξήθηκε σε 17.013 ευρώ και η θέση της Ελλάδας χειροτέρευσε σε σχέση με το 2019 δεδομένου ότι είναι τρίτη από το τέλος ξεπερνώντας μόνο την Ουγγαρία και την Βουλγαρία.
Αντίθετα, χώρες όπως η Κροατία, η Λετονία, η Σλοβακία, η Πολωνία και η Ρουμανία που ξεπερνούσε η Ελλάδα το 2019, το 2023 βρέθηκαν εισοδηματικά σε καλύτερη θέση από την χώρα μας.
Διάγραμμα 3

Πηγή: Eurostat Database
Επιπλέον, διαπιστώνεται ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα 2019 – 2023 το χάσμα των εισοδημάτων στην Ελλάδα διευρύνθηκε σε σχέση με την Ευρώπη δεδομένου ότι ο μέσος όρος του ετήσιου μισθού στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 15,5% σε πραγματικές τιμές (από 32.779 ευρώ σε 37.863 ευρώ), ενώ στην Ελλάδα μόλις κατά 6,5% (από 15.967 ευρώ σε 17.013 ευρώ) παρά το γεγονός ότι ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ ήταν διπλάσιος στην χώρα μας.
Αντίθετα, η Βουλγαρία πλησίασε την χώρα μας δεδομένου ότι κατά το ίδιο χρονικό διάστημα παρουσίασε πραγματική αύξηση ίση με 55,2% (από 8.699 ευρώ σε 13.503 ευρώ). Αυτό σημαίνει ότι ενώ ο μισθός στην Βουλγαρία το 2019 υπολείπονταν κατά 7.260 ευρώ σε σχέση με την Ελλάδα, το 2023 υπολείπονταν κατά 3.500 ευρώ.
Παράλληλα ενώ το 2019 ο μέσος μισθός της Ευρώπης ήταν το 105% του μέσου μισθού της χώρας μας, το 2023 αυξήθηκε στο 122% του μέσου μισθού της Ελλάδας, αποδεικνύοντας με τον πιο εύληπτο τρόπο ότι η Ελλάδα όχι μόνο δεν συγκλίνει με τον μέσο όρο της Ευρώπης αλλά αντίθετα η απόκλιση αυξήθηκε σημαντικά κατά το χρονικό διάστημα 2019 – 2023, παρά τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης που παρουσίασε η Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη.
Επιπλέον, εάν στους υπολογισμούς μας λάβουμε υπόψη και το επίπεδο τιμών, τότε η χώρα μας καταλαμβάνει εισοδηματικά την τελευταία θέση με μέσο ετήσιο μισθό σε τιμές αγοραστικής δύναμης 20.525 ευρώ, με την Βουλγαρία να έχει μέσο ετήσιο μισθό 24.193 ευρώ, όπως αποτυπώνεται, στο Διάγραμμα 4.
Διάγραμμα 4

Πηγή: tovima.com, 27/12/2014
Αυτό σημαίνει ότι εάν λάβουμε υπόψη την αγοραστική δύναμη των πραγματικών ετήσιων μισθών, τότε η χώρας μας κατατάσσεται στην τελευταία θέση μεταξύ των 27 χωρών της Ευρώπης.
Έτσι στην Ελλάδα, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα εισοδήματος της ΕΛΣΤΑΤ για το 2023, το 47,3% των ελληνικών νοικοκυριών αντιμετωπίζει δυσκολίες στην πληρωμή ενοικίου, δόσεων δανείου και λογαριασμών και κατά την περίοδο 2020 – 2023 η κατηγορία έλαια και λίπη παρουσιάζει σωρευτική αύξηση 84,7%, τα λαχανικά 35,2%, τα γαλακτοκομικά και τα αυγά 33,8%, το κρέας 31,2% και το ψωμί 25,3% (Α. Ραυτόπουλος, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών News, To BHMA της Κυριακής, Δεκέμβριος 2024).
Επίσης, σχετικές έρευνες αναδεικνύουν ότι το 25% των νοικοκυριών δαπανά πλέον του 40% του εισοδήματός του για την κάλυψη των αναγκών στέγασης και το αντιπροσωπευτικό «καλάθι του νοικοκυριού» όπως μετριέται από τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή ήταν κατά 20% πιο ακριβό σε σχέση με το 2020 (Ν. Βέττας, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών News, Δεκέμβριος 2024).Συμπερασματικά από την ανάλυση μας αναδεικνύεται με τον πιο εύληπτο τρόπο ότι η πληθωριστική αύξηση του ΑΕΠ, μπορεί να συμβάλει στην βελτίωση του δείκτη του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ (τέλος του 2024 ήταν 412 δις ευρώ-168% του ΑΕΠ).
Ταυτόχρονα όμως μέσω των ασκούμενων πολιτικών της άνισης κατανομής των εισοδημάτων επιδεινώνει σε σημαντικό βαθμό το βιοτικό επίπεδο των πολιτών και την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, κατατάσσοντας την χώρα μας στην τελευταία θέση στην Ευρώπη σε μέσο ετήσιο μισθό σε τιμές αγοραστικής δύναμης κάτω και από την Βουλγαρία.
Αυτό σημαίνει ότι παρά το γεγονός ότι ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ ήταν 2% τα τελευταία έτη στην Ελλάδα, δηλαδή 80% υψηλότερος σε σχέση με το 1,2% του μέσου όρου των χωρών της Ευρώπης, αυτό δεν μεταφράστηκε σε σύγκλιση με το μέσο επίπεδο των εισοδημάτων της Ευρώπης. Αντίθετα, η απόκλιση διευρύνθηκε με αποτέλεσμα η χώρα μας να έχει ακόμη μεγαλύτερη απόσταση να διανύσει μέχρι να προσεγγίσει σε σύγκλιση την Ευρώπη (το 2009 το κατά κεφαλήν εισόδημα στην Ελλάδα αντιστοιχούσε στο 93% του μέσου όρου της Ε.Ε.28, ενώ το 2023 αντιστοιχούσε στο 69%).
Τέλος, αυτό σημαίνει ότι η υπεραπόδοση της ανάπτυξης της περιόδου 2019 – 2024 στην Ελλάδα δεν συνέβαλε στην εξισορρόπηση των εισοδηματικών και κοινωνικών ανισοτήτων (το μερίδιο της εργασίας στην Ε.Ε.-27 αντιστοιχεί στο 41% του παραγόμενου προϊόντος, στην Βουλγαρία στο 35% και στην Ελλάδα στο 33%) καθώς και στην βελτίωση του επιπέδου διαβίωσης των πολιτών της χώρα μας.
Των Σάββα Γ. Ρομπόλη, Ομότ. Καθηγητή Παντείου Πανεπιστημίου- Βασίλειου Γ. Μπέτση, Δρ. Παντείου Πανεπιστημίου


Latest News
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia-scaled-1024x683-600x400.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]
Περιεχόμενο και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής
![Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_airbnb24_1-600x352.png)
Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα

Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.

Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ

Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας

Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς

Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.

Αποταμιεύσεις και κεφαλαιαγορές
Οι Έλληνες πολίτες δεν αυξάνουν τις αποταμιεύσεις τους επειδή έχουν αρκετά χαμηλό εισόδημα σε σχέση με την Ευρώπη