Άνω των 2,2 δισ. ευρώ ήταν το επιπλέον ποσό που μπήκε στα ταμεία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ τα τρία τελευταία χρόνια που ο πληθωρισμός «έπνιξε» τα νοικοκυριά.

ΙΕΛΚΑ: Πώς κινήθηκαν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ [γραφήματα]

Ήδη στο ενδεκάμηνο του 2024, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI), ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα οποία πωλούνται στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ ήταν αυξημένος κατά 328 εκατ. ευρώ, ή σε ποσοστό 3,1%, έναντι του ενδεκάμηνου του 2023, φθάνοντας τα 10,87 δισ. ευρώ.

Πώς φούσκωσε ο λογαριασμός στα σούπερ μάρκετ την τριετία 2022-2024

Δεδομένου ότι οι αναλυτές της Circana εκτιμούν πως συνολικά οι πωλήσεις σε αξία της οργανωμένης λιανικής αυξήθηκαν το 2024 πέριξ του 3%, αυτό σημαίνει ότι η περσινή χρονιά έκλεισε με τζίρο 12,21 δισ. ευρώ από 11,83 δισ. ευρώ το 2023 και 10,75 δισ. ευρώ το 2022 όταν ο πληθωρισμός είχε εκτιναχθεί στο 9,6%.

Εφόσον τα πραγματικά νούμερα της περσινής χρονιάς δεν παρουσιάσουν σημαντική απόκλιση σε σχέση με τις εκτιμήσεις, ο επιπλέον τζίρος του 2024 για τα σούπερ μάρκετ υπολογίζεται γύρω στα 370 εκατ. ευρώ.

Αυτό το ποσό θα πρέπει να προστεθεί στο 1,082 δισ. ευρώ, που ήταν ο «έξτρα» τζίρος του 2023 σε σχέση με το 2022, καθώς και στα επιπλέον 789 εκατ. ευρώ, τα οποία μπήκαν στα ταμεία των αλυσίδων το 2022 έναντι του 2021.

Μάλιστα βάσει των στοιχείων που επεξεργάστηκε η Circana, με το σενάριο των σταθερών τιμών, η αγορά και εφέτος θα παρουσιάσει αύξηση γύρω στο 3% σε αξία, με τον όγκο πωλήσεων να κινείται οριακά αυξητικά.

Σε τι διαφέρει το 2024

Αντίθετα με τη διετία 2022 -2023, που η άνοδος των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ είχε έντονα πληθωριστικά χαρακτηριστικά, με τον όγκο να εμφανίζει πολύ συγκρατημένη αύξηση, το 2024 τόσο ο τζίρος όσο και η πραγματική κατανάλωση εμφανίζουν ανάλογη ανάπτυξη.

Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε αξία το ενδεκάμηνο του 2024 σημείωσαν αύξηση 3,1%, όπως προαναφέρθηκε, ενώ οι πωλήσεις σε όγκο ήταν αυξημένες κατά 3,2%, εξ ου και η τιμή ανά τεμάχιο ήταν μειωμένη 0,1%.

Ενδεικτικό είναι ότι τόσο τον πολύ καλό Οκτώβριο όσο και τον μάλλον κακό Νοέμβριο ο όγκος και αξία πωλήσεων κινούνται εντελώς παράλληλα. Συγκεκριμένα τον Νοέμβριο η κατανάλωση υποχώρησε κατά 1,2% όσο και η αξία πωλήσεων, ενώ τον Οκτώβριο ο όγκος «έτρεξε» με +7,9% και η αξία με +7,8%.

Προσφορές και ιδιωτική ετικέτα «τραβάνε» προς τα πάνω τις πωλήσεις

Η αντοχή που δείχνει η κατανάλωση τα τρία τελευταία χρόνια εν μέσω σκληρής πληθωριστικής κρίσης, εξηγείται λόγω της διαφοροποίησης στην αγοραστική συμπεριφορά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ρυθμός ανάπτυξης των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας παραμένει θετικός, με τη κατηγορία να εμφανίζει μερίδιο σε αξία 26,7% (ενδεκάμηνο 2024) από 25,8% το 2022, ενώ οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στα ράφια των σούπερ μάρκετ καταγράφουν νέο υψηλό στο 25,5% από 22,5% πριν τρία χρόνια.

Η προσωπική φροντίδα και υγιεινή εξακολουθεί να είναι η κατηγορία των προϊόντων με τη μεγαλύτερη ένταση προσφορών (28,7% στο ενδεκάμηνο του 2024), ενώ στα καθαριστικά, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 26,1% και στα τρόφιμα στο 25,2%.

Παράλληλα καθοριστικό ρόλο παίζει η κατηγορία τροφίμων. Στο ενδεκάμηνο του 2024 τα τρόφιμα ήταν η μόνη κατηγορία, που εμφάνισε θετικό πρόσημο (+4,1%), ενώ τα είδη προσωπικής φροντίδας και τα είδη οικιακού καθαρισμού εμφανίζουν οριακά πτωτική τάση στην αξία των πωλήσεων (-0,5% και -0,4% αντίστοιχα).

Οι πρωταθλητές της κατανάλωσης

Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024 τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα μη αλκοολούχα ποτά (6,9%), τα αλκοολούχα ποτά (6,5%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (5,3%), τα υλικά μαγειρικής (4,4%), τα γαλακτοκομικά (4,2%), τα σνακ (3,4%), τα συσκευασμένα τρόφιμα (1,6%) και τα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (3%). Μείωση σημειώθηκε στα προϊόντα ατομικής καθαριότητας (- 4,2%) αλλά και στα άλλα είδη νοικοκυριού (-1,1%) ενώ τα απορρυπαντικά και καθαριστικά παρέμειναν ακριβώς στα ίδια επίπεδα πωλήσεων.

Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε τεμάχια σημειώθηκε αύξηση στα γαλακτοκομικά (6,8%), στα αλκοολούχα ποτά (6,6%), στα μη αλκοολούχα ποτά (5,4%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (5,4%), στα προϊόντα ατομικής φροντίδας και υγιεινής (4,5%), στα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού (3,2%), στα προϊόντα ατομικής καθαριότητας (2,2%), στα υλικά μαγειρικής (1,8%), στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,5%), στα άλλα είδη νοικοκυριού (0,7%) και στα σνακ (0,2%).

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία