
Άνω των 2,2 δισ. ευρώ ήταν το επιπλέον ποσό που μπήκε στα ταμεία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ τα τρία τελευταία χρόνια που ο πληθωρισμός «έπνιξε» τα νοικοκυριά.
ΙΕΛΚΑ: Πώς κινήθηκαν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ [γραφήματα]
Ήδη στο ενδεκάμηνο του 2024, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI), ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα οποία πωλούνται στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ ήταν αυξημένος κατά 328 εκατ. ευρώ, ή σε ποσοστό 3,1%, έναντι του ενδεκάμηνου του 2023, φθάνοντας τα 10,87 δισ. ευρώ.
Πώς φούσκωσε ο λογαριασμός στα σούπερ μάρκετ την τριετία 2022-2024
Δεδομένου ότι οι αναλυτές της Circana εκτιμούν πως συνολικά οι πωλήσεις σε αξία της οργανωμένης λιανικής αυξήθηκαν το 2024 πέριξ του 3%, αυτό σημαίνει ότι η περσινή χρονιά έκλεισε με τζίρο 12,21 δισ. ευρώ από 11,83 δισ. ευρώ το 2023 και 10,75 δισ. ευρώ το 2022 όταν ο πληθωρισμός είχε εκτιναχθεί στο 9,6%.
Εφόσον τα πραγματικά νούμερα της περσινής χρονιάς δεν παρουσιάσουν σημαντική απόκλιση σε σχέση με τις εκτιμήσεις, ο επιπλέον τζίρος του 2024 για τα σούπερ μάρκετ υπολογίζεται γύρω στα 370 εκατ. ευρώ.
Αυτό το ποσό θα πρέπει να προστεθεί στο 1,082 δισ. ευρώ, που ήταν ο «έξτρα» τζίρος του 2023 σε σχέση με το 2022, καθώς και στα επιπλέον 789 εκατ. ευρώ, τα οποία μπήκαν στα ταμεία των αλυσίδων το 2022 έναντι του 2021.
Μάλιστα βάσει των στοιχείων που επεξεργάστηκε η Circana, με το σενάριο των σταθερών τιμών, η αγορά και εφέτος θα παρουσιάσει αύξηση γύρω στο 3% σε αξία, με τον όγκο πωλήσεων να κινείται οριακά αυξητικά.
Σε τι διαφέρει το 2024
Αντίθετα με τη διετία 2022 -2023, που η άνοδος των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ είχε έντονα πληθωριστικά χαρακτηριστικά, με τον όγκο να εμφανίζει πολύ συγκρατημένη αύξηση, το 2024 τόσο ο τζίρος όσο και η πραγματική κατανάλωση εμφανίζουν ανάλογη ανάπτυξη.
Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε αξία το ενδεκάμηνο του 2024 σημείωσαν αύξηση 3,1%, όπως προαναφέρθηκε, ενώ οι πωλήσεις σε όγκο ήταν αυξημένες κατά 3,2%, εξ ου και η τιμή ανά τεμάχιο ήταν μειωμένη 0,1%.
Ενδεικτικό είναι ότι τόσο τον πολύ καλό Οκτώβριο όσο και τον μάλλον κακό Νοέμβριο ο όγκος και αξία πωλήσεων κινούνται εντελώς παράλληλα. Συγκεκριμένα τον Νοέμβριο η κατανάλωση υποχώρησε κατά 1,2% όσο και η αξία πωλήσεων, ενώ τον Οκτώβριο ο όγκος «έτρεξε» με +7,9% και η αξία με +7,8%.
Προσφορές και ιδιωτική ετικέτα «τραβάνε» προς τα πάνω τις πωλήσεις
Η αντοχή που δείχνει η κατανάλωση τα τρία τελευταία χρόνια εν μέσω σκληρής πληθωριστικής κρίσης, εξηγείται λόγω της διαφοροποίησης στην αγοραστική συμπεριφορά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ρυθμός ανάπτυξης των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας παραμένει θετικός, με τη κατηγορία να εμφανίζει μερίδιο σε αξία 26,7% (ενδεκάμηνο 2024) από 25,8% το 2022, ενώ οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στα ράφια των σούπερ μάρκετ καταγράφουν νέο υψηλό στο 25,5% από 22,5% πριν τρία χρόνια.
Η προσωπική φροντίδα και υγιεινή εξακολουθεί να είναι η κατηγορία των προϊόντων με τη μεγαλύτερη ένταση προσφορών (28,7% στο ενδεκάμηνο του 2024), ενώ στα καθαριστικά, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 26,1% και στα τρόφιμα στο 25,2%.
Παράλληλα καθοριστικό ρόλο παίζει η κατηγορία τροφίμων. Στο ενδεκάμηνο του 2024 τα τρόφιμα ήταν η μόνη κατηγορία, που εμφάνισε θετικό πρόσημο (+4,1%), ενώ τα είδη προσωπικής φροντίδας και τα είδη οικιακού καθαρισμού εμφανίζουν οριακά πτωτική τάση στην αξία των πωλήσεων (-0,5% και -0,4% αντίστοιχα).
Οι πρωταθλητές της κατανάλωσης
Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024 τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα μη αλκοολούχα ποτά (6,9%), τα αλκοολούχα ποτά (6,5%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (5,3%), τα υλικά μαγειρικής (4,4%), τα γαλακτοκομικά (4,2%), τα σνακ (3,4%), τα συσκευασμένα τρόφιμα (1,6%) και τα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (3%). Μείωση σημειώθηκε στα προϊόντα ατομικής καθαριότητας (- 4,2%) αλλά και στα άλλα είδη νοικοκυριού (-1,1%) ενώ τα απορρυπαντικά και καθαριστικά παρέμειναν ακριβώς στα ίδια επίπεδα πωλήσεων.
Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε τεμάχια σημειώθηκε αύξηση στα γαλακτοκομικά (6,8%), στα αλκοολούχα ποτά (6,6%), στα μη αλκοολούχα ποτά (5,4%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (5,4%), στα προϊόντα ατομικής φροντίδας και υγιεινής (4,5%), στα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού (3,2%), στα προϊόντα ατομικής καθαριότητας (2,2%), στα υλικά μαγειρικής (1,8%), στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,5%), στα άλλα είδη νοικοκυριού (0,7%) και στα σνακ (0,2%).


Latest News

Τι σημαίνει η εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από το έλλειμμα
Πως αντιδρούν πηγές του υπουργείου Οικονομίας στην πρόταση της Προέδρου της Κομισιόν – Τι ισχύει σήμερα

«Πρέσα» Θεοδωρικάκου για τις τιμές - «Η βιομηχανία τρώει τις σάρκες της» απαντά ο ΣΕΒΤ
Σε ποια προϊόντα έρχονται χαμηλές αυξήσεις και πού ζήτησε ο Τάκης Θεοδωρικάκος καθόλου αυξήσεις – Το «οπλοστάσιο» της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Thessaloniki Summit 2025: Τολμηρές αποφάσεις από την Ευρώπη πριν χαθεί πολύτιμος χρόνος
Η πρώτη ημέρα εργασιών του Thessaloniki Summit, που διοργανώνεται για 8η χρονιά από τον ΣΒΕ σε συνεργασία με το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών

«Μειώστε τα κέρδη στα τρόφιμα» - Το μήνυμα Θεοδωρικάκου σε βιομηχανία και σούπερ μάρκετ
Ο Τάκης Θεοδωρικάκος συναντήθηκε με εκπροσώπους της αγορά με φόντο τις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις

Ολοκληρώθηκε η θητεία του αναπληρωτή CEO του Υπερταμείου Στέφανου Γιουρέλη
Για λόγους ομαλής μετάβασης ο Στέφανος Γιουρέλης θα παραμείνει ως Σύμβουλος της νέας Διοίκησης έως και την 31η Μαΐου 2025

Πρωτογενές πλεόνασμα 2 δισ. τον Ιανουάριο - Πώς κινήθηκαν τα έσοδα
Τι δείχνουν τα στοιχεία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για προϋπολογισμό

Στις Βρυξέλλες ο Χατζηδάκης για Eurogroup και Ecofin
O Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στις συνεδριάσεις του Eurogroup και ECOFIN στις Βρυξέλλες

Αντλίες θερμότητας AUX: Ιδανική λύση για οικονομική και οικολογική θέρμανση
Οι αντλίες θερμότητας έχουν χαμηλό λειτουργικό κόστος, ταχεία απόσβεση αρχικής επένδυσης, ελάχιστες απαιτήσεις συντήρησης, επιλεξιμότητα για επιδότηση μέσω του προγράμματος «Εξοικονομώ»

Ποια επιδόματα εντάσσονται στην προπληρωμένη κάρτα – Σε εφαρμογή από τις 15 Μαρτίου
Η κάρτα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά στην Ελλάδα και σε χώρες εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης για κάθε είδους αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών

Το «Σπίτι Μου» ζωντάνεψε την αγορά στεγαστικών δανείων
Τα στεγαστικά δάνεια που χορηγούν οι τράπεζες για το πρόγραμμα «Σπίτι μου» παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση θυμίζοντας τη δεκαετία του 2000