Προς το τέλος Φεβρουαρίου θα αρχίσουν να εξετάζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες εάν θα επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους στην Ερυθρά Θάλασσα. Αναγκαία προϋπόθεση, να τεθεί σε ισχύει έως τότε η συμφωνία Χαμάς-Ισραήλ και οι και οι αντάρτες Χούθι να έχουν σταματήσει τις επιθέσεις στα εμπορικά πλοία.

Ο CEO της Vespucci Maritime Lars Jensen και ειδικός στον κλάδο των containerships έκανε ειδική ανάρτηση στο LinkedIn, επισημαίνοντας πως αν διατηρηθεί η εκεχειρία και «αν οι Χούθι ξεκαθαρίσουν ότι δεν θα στοχεύουν πλέον τα εμπορικά πλοία, τότε ένα καλό σενάριο θα μπορούσε να αρχίσει να «βλέπει» επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ από το δεύτερο μισό του Φεβρουαρίου».

Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο

Η επιστροφή στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τη συμφωνία Χαμάς – Ισραήλ

Δεν απόκλεισε μάλιστα το ενδεχόμενο να υπάρξουν και λίγο νωρίτερα μερικές ad-hoc διελεύσεις πλοίων.

Την ίδια στιγμή, ο CEO της ναυτιλιακής Frontline Management, Lars Barstad προειδοποίησε στο «X» ότι «είναι αφελές να δούμε σύντομα επιστροφή της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα».

Υπογράμμισε δε ότι «όλοι θέλουμε εκεχειρία μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ, αλλά το να περιμένουμε από τους πλοιοκτήτες να θέσουν τους ναυτικούς τους σε κίνδυνο περνώντας σύντομα από την Ερυθρά είναι λίγο αφελές. Το πέρασμα χρειάζεται χρόνο και οποιαδήποτε εκεχειρία θα είναι ευάλωτη με τον κίνδυνο να σπάσει και το πλήρωμα να συλληφθεί»

Η ναυτιλιακή βιομηχανία

Το Ισραήλ και η Χαμάς συμφώνησαν σε κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα και απελευθέρωσης ομήρων μετά από 15 μήνες πολέμου, με τη ναυτιλιακή βιομηχανία να κοιτάζει τώρα προς τους Χούθι της Υεμένης για να δει αν θα σταματήσουν να στοχεύουν εμπορικά πλοία και θα δώσουν τέλος στην κρίση της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα.

Η πρώτη φάση έξι εβδομάδων της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς τίθεται σε ισχύ την Κυριακή. Οι διαπραγματευτές είναι βέβαιοι ότι η δεύτερη και η τρίτη φάση αναμένεται να συμφωνηθούν τις επόμενες ημέρες.

Το μήνυμα των Χούθι

Ο εκπρόσωπος των Χούθι σε μήνυμά του για τη συμφωνία πανηγύρισε για την κατάπαυση του πυρός, αλλά δεν ανέφερε τίποτα αναφορικά με την στάση της αντάρτικης οργάνωσης στην Ερυθρά και απέναντι στην ναυτιλία.

Ο Lars Jensen, ο οποίος είναι επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων εμπορευματοκιβωτίων Vespucci Maritime, έγραψε μεταξύ άλλων ότι είναι πολύ πιθανό οι Χούθι να περιμένουν να δουν αν η κατάπαυση του πυρός θα αντέξει

Από την πλευρά της ναυτιλίας το προφανές ερώτημα σύμφωνα με τον Lars Jensen είναι πώς θα αντιδράσουν οι Χούθι σε αυτή τη συμφωνία. Προσθέτει ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά ως προς το αν ή πότε οι Χούθι θα άρουν το εμπάργκο εναντίον των πλοίων που διέρχονται από τη νότια Ερυθρά Θάλασσα. Φαίνεται πολύ πιθανό ότι θα περιμένουν επίσης να δουν αν η κατάπαυση του πυρός θα αντέξει και να διαπραγματευτούν επίσης τις λεπτομέρειες της 2ης και 3ης φάσης πριν αποσύρουν ένα «εργαλείο» (σ.σ. τις επιθέσεις κατά των πλοίων) που θεωρούν ότι  παρέχει πίεση κατά του Ισραήλ.

Στάση αναμονής από τις ναυτιλιακές

Όσον αφορά τις ναυτιλιακές εταιρείες ο κ. Jensen εκτιμά ότι θα θέλουν να δουν όχι μόνο την εκεχειρία να διατηρείται την Κυριακή, αλλά και να δουν κάποια ουσιαστική πρόοδο στις διαπραγματεύσεις για τη φάση 2 και 3 της εκεχειρίας – καθώς και να δουν κάποιες ουσιαστικές δηλώσεις από τους Χούθι όσον αφορά τη διακοπή της στόχευσης εμπορικών πλοίων.

Οι επενδυτές πάντως δεν είδαν με καλό μάτι την εκεχειρία και την ενδεχόμενη επιστροφή των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ερυθρά Θάλασσα.

Πολλοί έσπευσαν να πουλήσουν μετοχές του ναυτιλιακού κλάδου στα χρηματιστήρια καθώς η συμφωνία θα μπορούσε να σημάνει τον τερματισμό ή τη μείωση των επιθέσεων των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που ενδεχομένως θα μείωνε τα κέρδη από τα περισσότερα τονοχιλιόμετρα που αποκόμισαν τα πλοία που κατευθύνονται γύρω από τη Νότια Αφρική αντί για τη διώρυγα του Σουέζ. Η μείωση του χρόνου ταξιδιού σημαίνει μεγαλύτερη προσφορά πλοίων και συνεπώς πίεση στους ναύλους.

Δραστική μείωση του κόστους

Η επαναλειτουργία της Ερυθράς Θάλασσας θα μείωνε τα τονοχιλιόμετρα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά 10% και κατά 7% για τις εταιρείες μεταφοράς αυτοκινήτων, σύμφωνα με την Fearnley Securities.

Η γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd διαπραγματευόταν με πτώση 4% στα 136,90 ευρώ ανά μετοχή το πρωί της Πέμπτης, με την κεφαλαιοποίηση της να χάνει ένα δις. ευρώ από τα 24,3 δισ. ευρώ.   Ο εισηγμένος στο Όσλο γίγαντας των μεταφορέων αυτοκινήτων Hoegh Autoliners είδε τις μετοχές του να υποχωρούν κατά 2%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ναυτιλία |

Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»

Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ