
Προς το τέλος Φεβρουαρίου θα αρχίσουν να εξετάζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες εάν θα επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους στην Ερυθρά Θάλασσα. Αναγκαία προϋπόθεση, να τεθεί σε ισχύει έως τότε η συμφωνία Χαμάς-Ισραήλ και οι και οι αντάρτες Χούθι να έχουν σταματήσει τις επιθέσεις στα εμπορικά πλοία.
Ο CEO της Vespucci Maritime Lars Jensen και ειδικός στον κλάδο των containerships έκανε ειδική ανάρτηση στο LinkedIn, επισημαίνοντας πως αν διατηρηθεί η εκεχειρία και «αν οι Χούθι ξεκαθαρίσουν ότι δεν θα στοχεύουν πλέον τα εμπορικά πλοία, τότε ένα καλό σενάριο θα μπορούσε να αρχίσει να «βλέπει» επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ από το δεύτερο μισό του Φεβρουαρίου».
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Η επιστροφή στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τη συμφωνία Χαμάς – Ισραήλ
Δεν απόκλεισε μάλιστα το ενδεχόμενο να υπάρξουν και λίγο νωρίτερα μερικές ad-hoc διελεύσεις πλοίων.
Την ίδια στιγμή, ο CEO της ναυτιλιακής Frontline Management, Lars Barstad προειδοποίησε στο «X» ότι «είναι αφελές να δούμε σύντομα επιστροφή της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα».
Υπογράμμισε δε ότι «όλοι θέλουμε εκεχειρία μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ, αλλά το να περιμένουμε από τους πλοιοκτήτες να θέσουν τους ναυτικούς τους σε κίνδυνο περνώντας σύντομα από την Ερυθρά είναι λίγο αφελές. Το πέρασμα χρειάζεται χρόνο και οποιαδήποτε εκεχειρία θα είναι ευάλωτη με τον κίνδυνο να σπάσει και το πλήρωμα να συλληφθεί»
Η ναυτιλιακή βιομηχανία
Το Ισραήλ και η Χαμάς συμφώνησαν σε κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα και απελευθέρωσης ομήρων μετά από 15 μήνες πολέμου, με τη ναυτιλιακή βιομηχανία να κοιτάζει τώρα προς τους Χούθι της Υεμένης για να δει αν θα σταματήσουν να στοχεύουν εμπορικά πλοία και θα δώσουν τέλος στην κρίση της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η πρώτη φάση έξι εβδομάδων της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς τίθεται σε ισχύ την Κυριακή. Οι διαπραγματευτές είναι βέβαιοι ότι η δεύτερη και η τρίτη φάση αναμένεται να συμφωνηθούν τις επόμενες ημέρες.
Το μήνυμα των Χούθι
Ο εκπρόσωπος των Χούθι σε μήνυμά του για τη συμφωνία πανηγύρισε για την κατάπαυση του πυρός, αλλά δεν ανέφερε τίποτα αναφορικά με την στάση της αντάρτικης οργάνωσης στην Ερυθρά και απέναντι στην ναυτιλία.
Ο Lars Jensen, ο οποίος είναι επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων εμπορευματοκιβωτίων Vespucci Maritime, έγραψε μεταξύ άλλων ότι είναι πολύ πιθανό οι Χούθι να περιμένουν να δουν αν η κατάπαυση του πυρός θα αντέξει
Από την πλευρά της ναυτιλίας το προφανές ερώτημα σύμφωνα με τον Lars Jensen είναι πώς θα αντιδράσουν οι Χούθι σε αυτή τη συμφωνία. Προσθέτει ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά ως προς το αν ή πότε οι Χούθι θα άρουν το εμπάργκο εναντίον των πλοίων που διέρχονται από τη νότια Ερυθρά Θάλασσα. Φαίνεται πολύ πιθανό ότι θα περιμένουν επίσης να δουν αν η κατάπαυση του πυρός θα αντέξει και να διαπραγματευτούν επίσης τις λεπτομέρειες της 2ης και 3ης φάσης πριν αποσύρουν ένα «εργαλείο» (σ.σ. τις επιθέσεις κατά των πλοίων) που θεωρούν ότι παρέχει πίεση κατά του Ισραήλ.
Στάση αναμονής από τις ναυτιλιακές
Όσον αφορά τις ναυτιλιακές εταιρείες ο κ. Jensen εκτιμά ότι θα θέλουν να δουν όχι μόνο την εκεχειρία να διατηρείται την Κυριακή, αλλά και να δουν κάποια ουσιαστική πρόοδο στις διαπραγματεύσεις για τη φάση 2 και 3 της εκεχειρίας – καθώς και να δουν κάποιες ουσιαστικές δηλώσεις από τους Χούθι όσον αφορά τη διακοπή της στόχευσης εμπορικών πλοίων.
Οι επενδυτές πάντως δεν είδαν με καλό μάτι την εκεχειρία και την ενδεχόμενη επιστροφή των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ερυθρά Θάλασσα.
Πολλοί έσπευσαν να πουλήσουν μετοχές του ναυτιλιακού κλάδου στα χρηματιστήρια καθώς η συμφωνία θα μπορούσε να σημάνει τον τερματισμό ή τη μείωση των επιθέσεων των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που ενδεχομένως θα μείωνε τα κέρδη από τα περισσότερα τονοχιλιόμετρα που αποκόμισαν τα πλοία που κατευθύνονται γύρω από τη Νότια Αφρική αντί για τη διώρυγα του Σουέζ. Η μείωση του χρόνου ταξιδιού σημαίνει μεγαλύτερη προσφορά πλοίων και συνεπώς πίεση στους ναύλους.
Δραστική μείωση του κόστους
Η επαναλειτουργία της Ερυθράς Θάλασσας θα μείωνε τα τονοχιλιόμετρα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά 10% και κατά 7% για τις εταιρείες μεταφοράς αυτοκινήτων, σύμφωνα με την Fearnley Securities.
Η γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd διαπραγματευόταν με πτώση 4% στα 136,90 ευρώ ανά μετοχή το πρωί της Πέμπτης, με την κεφαλαιοποίηση της να χάνει ένα δις. ευρώ από τα 24,3 δισ. ευρώ. Ο εισηγμένος στο Όσλο γίγαντας των μεταφορέων αυτοκινήτων Hoegh Autoliners είδε τις μετοχές του να υποχωρούν κατά 2%.


Latest News

Ικανοποίηση της Ένωσης Ρυμουλκών για τον νέο κανονισμό ρυμουλκήσεων των ΕΛΠΕ Βορείου Ελλάδος
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση υποδέχτηκαν τα μέλη της Ένωσης Ρυμουλκών το νέο κανονισμό των ΕΛΠΕ Β. Ελλάδος σχετικά με τις ρυμουλκήσεις

Τέλη σε κινεζικά πλοία - Η πρόταση «φωτιά» της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ
Πρέπει να αντισταθμίσουμε τις επιδοτήσεις που έχει δώσει η Κίνα στη ναυπηγική βιομηχανία της, δηλώνει ο πρόεδρος της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ

Πιο κοντά το έργο επέκτασης του προβλήτα 6 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης - Τι ζητά ο ΟΛΘ
Μετά το προεδρικό διάταγμα και την έγκριση του master plan, ο ΟΛΘ κατέθεσε τα απαραίτητα έγγραφα στο υπουργείο για το project

Θα γίνουν οι ΗΠΑ ναυπηγική δύναμη;
Ενώ η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία παραμένουν κυρίαρχες δυνάμεις, η Αμερική, το Βιετνάμ και η Ινδία τοποθετούνται ως αναδυόμενοι παίκτες

Κατέρρευσαν οι παραγγελίες για bulk carriers - Οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές
Η αβεβαιότητα που επικρατεί διεθνώς αποθαρρύνει τους πλοιοκτήτες από τη σύναψη νέων συμβάσεων ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου

Κικίλιας: «Πρώτος στόχος μου να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»
Ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας παραλαμβάνοντας από τον Χρήστο Στυλιανίδη ανήγγειλε τέσσερις προτεραιότητες στη ναυτιλία και την ακτοπλοϊα

To LNG/C «Ασκληπιός» της Capital Ship Management, ύψωσε την ελληνική σημαία
Το LNG/C ‘ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ’, της Capital Gas Ship Management, είναι ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταφορικής ικανότητας 81,451 dwt, οικολογικού τύπου

Το σχέδιο Τραμπ να αναστήσει τη ναυπηγική βιομηχανία - Πρώτα «σκοτώνουμε την Κίνα»
Πατώντας στα χνάρια του κινεζικού σχεδίου ο Τραμπ σχεδιάζει να αναστήσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας