Μια εβδομάδα μετά τις τελευταίες –και πιο επιθετικές ακόμα– κυρώσεις των ΗΠΑ στο ρωσικό πετρέλαιο και τις εξαγωγές της Μόσχας, οι Ασιάτες αγοραστές ρωσικού αργού αγωνίζονται για να βρουν εναλλακτικές προμήθειες, η τιμή του πετρελαίου έχει αυξηθεί και οι αναλύσεις δείχνουν ότι περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα (bpd ) του όγκου των εξαγωγών της Μόσχας θα μπορούσε να περιοριστεί, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Ισπανία: Αγώνας δρόμου για το συμβόλαιο των νέων υποβρυχίων της Ινδίας 

Η απερχόμενη κυβέρνηση των ΗΠΑ επέβαλε στις 10 Ιανουαρίου τις πιο αυστηρές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, καθορίζοντας δύο μεγάλες ρωσικές εταιρείες πετρελαίου, την Gazprom Neft και την Surgutneftegas, καθώς και 183 πλοία, δεκάδες traders πετρελαίου, παρόχους υπηρεσιών κοιτασμάτων πετρελαίου, ασφαλιστικές εταιρείες και ενεργειακούς αξιωματούχους.

Οι λιγότερο επηρεασμένες αποστολές είναι πιθανό να είναι αυτές του αργού πετρελαίου Urals από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα, που κατευθύνονται κυρίως στην Ινδία

Πολλά από τα πλοία, τα εξειδικευμένα δεξαμενόπλοια και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου της Ρωσίας από τα κοιτάσματα της Αρκτικής και της Άπω Ανατολής του Ειρηνικού και τα συγκροτήματα παραγωγής στην Ασία έχουν πλέον τεθεί υπό καθεστώς κυρώσεων. Αυτό θέτει σε κίνδυνο περίπου 1,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) των ροών αργού πετρελαίου της Ρωσίας από τα λιμάνια του Ειρηνικού και της Αρκτικής, σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg για τα δεξαμενόπλοια που έχουν πλέον χαρακτηριστεί από τις ΗΠΑ.

Οι περισσότερες από τις ροές από τα πρότζεκτ της Σαχαλίνης απαιτούν ειδικά δεξαμενόπλοια κατηγορίας πάγου —ό λα αυτά έχουν υποστεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ. Τα δεξαμενόπλοια αποθήκευσης και τα εξειδικευμένα πλοία που εξυπηρετούν αποστολές, αποθήκευση και φορτώσεις στο Μούρμανσκ είναι επίσης υπό κυρώσεις τώρα. Τα κοιτάσματα της Gazprom Neft στη χερσόνησο Γιαμάλ θα δυσκολεύονται επίσης πολύ περισσότερο να εξάγουν αργό – η ίδια η εταιρεία έχει τιμωρηθεί, όπως και τα επτά δεξαμενόπλοια της κατηγορίας πάγου που διακινούν αποστολές στον τερματικό σταθμό Arctic Gates και μέσω αυτής.

Στην Αρκτική και την Άπω Ανατολή της Ρωσίας, οι ποιότητες αργού που επλήγησαν περισσότερο από τις κυρώσεις αναμένεται να είναι το Sokol, το Sakhalin και το ESPO, σύμφωνα με την ανάλυση του Bloomberg.

Αναταράξεις στην αγορά από τις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο

Οι λιγότερο επηρεασμένες αποστολές είναι πιθανό να είναι αυτές του αργού πετρελαίου Urals από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα, που κατευθύνονται κυρίως στην Ινδία.

Μόνο το ένα τέταρτο των ρωσικών αποστολών αργού Urals από τον Οκτώβριο μεταφέρονταν σε δεξαμενόπλοια που έχουν πλέον έχουν στοχοποιηθεί με κυρώσεις. Αυτό είναι το μικρότερο μερίδιο καθορισμένων δεξαμενόπλοιων οποιουδήποτε ρωσικού αργού, έδειξε η ανάλυση του Bloomberg.

Οι κυρώσεις ήδη ταράζουν την αγορά. Η Ινδία και η Κίνα αγωνίζονται για την ανεύρεση εναλλακτικού εφοδιασμού, ενώ μελετούν τις ευρύτερες επιπτώσεις των κυρώσεων των ΗΠΑ στις παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου σε έξι μήνες από τώρα.

Οι κυρώσεις έπιασαν μερικά εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου καθ’ οδόν προς την Ινδία σε μια επισφαλή κατάσταση. Υπάρχει μια περίοδος εκκαθάρισης έως τις 27 Φεβρουαρίου για τα μέρη να ολοκληρώσουν τις συναλλαγές τους με οντότητες και πλοία που έχουν πλέον τεθεί υπό καθεστώς κυρώσεων. Τα κρατικά διυλιστήρια της Ινδίας στοχεύουν να διακανονίσουν τις πληρωμές για το ρωσικό πετρέλαιο στο μισό χρόνο που χρειάζονταν μέχρι στιγμής, στο πλαίσιο των προσπαθειών για την ολοκλήρωση των συμφωνιών πριν από τη λήξη της περιόδου λήξης των επτά εβδομάδων στις τελευταίες κυρώσεις των ΗΠΑ.

Πλήγμα στο εμπόριο με Ινδία

Τα διυλιστήρια της Ινδίας σταμάτησαν να συναλλάσσονται με τα ρωσικά δεξαμενόπλοια και εταιρείες που έχουν επιβληθεί από τις ΗΠΑ, δήλωσε στο Reuters μια πηγή από την ινδική κυβέρνηση τη Δευτέρα.

Η Ινδία δεν αναμένει μεγάλες διαταραχές κατά την περίοδο εφαρμογής των κυρώσεων μέχρι τον Μάρτιο.

Ωστόσο, «προχωρώντας, είναι νωρίς ακόμη για να προβλεφθεί ο αντίκτυπος, πώς θα διαμορφωθούν οι εκπτώσεις, εάν κάποιος είναι διατεθειμένος να πουλήσει κάτω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων», δήλωσε στο Reuters πηγή από την ινδική κυβέρνηση νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.

Ινδοί αξιωματούχοι και διυλιστήρια πραγματοποίησαν έκτακτες συναντήσεις για να συζητήσουν τις επιπτώσεις των κυρώσεων στις εξαγωγές του μεγαλύτερου προμηθευτή αργού πετρελαίου της. Τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας πραγματοποίησαν επίσης έκτακτες συναντήσεις για να συζητήσουν τις συνέπειες και μια λύση για τις κυρώσεις, λένε πηγές στο Bloomberg.

Η χωρητικότητα του στόλου για την εξυπηρέτηση των ρωσικών εξαγωγών αναμένεται να μειωθεί σημαντικά, σύμφωνα με τη Mary Melton, αναλύτρια εμπορευμάτων της Vortexa.

Μέχρι στιγμής, οι κυρώσεις των ΗΠΑ σε μεμονωμένα πλοία ήταν πολύ αποτελεσματικές στον περιορισμό της περαιτέρω απασχόλησης στο ρωσικό εμπόριο, δήλωσε η Melton αυτή την εβδομάδα.

Σύμφωνα με τη Vortexa, το πιο πιθανό σενάριο για τις μελλοντικές εξαγωγές ρωσικού αργού είναι ότι πιθανότατα θα αντιμετωπίσουν σοβαρή υλικοτεχνική δυσκολία λόγω της έλλειψης διαθέσιμης χωρητικότητας.

«Για να διατηρήσει τον όγκο των εξαγωγών στο ίδιο επίπεδο, η Ρωσία θα αναγκαστεί να πουλά αργό πετρέλαιο κάτω από το ανώτατο όριο τιμής. Σε εκείνο το σημείο, οι δυτικοί διαχειριστές πλοίων θα μπορούσαν να εμπλακούν στην μεταφορά ρωσικού αργού», σημείωσε η Melton της Vortexa.

Ωστόσο, η μεγαλύτερη τήρηση του ρωσικού ανώτατου ορίου τιμών θα εξαρτηθεί από τη στάση της Κίνας να επιτρέψει στα πλοία που υπόκεινται σε κυρώσεις να καταπλέουν στα λιμάνια της, εκτιμά η Vortexa.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια