Δεδομένης της θετικότερης πορείας των επιτοκίων των ελληνικών ομολόγων σε σχέση με τα ευρωπαϊκά, πολλοί είναι οι παράγοντες της αγοράς που αναρωτιούνται για ποιο λόγο η χώρα μας δε βγαίνει για περισσότερα χρήματα στις αγορές φέτος, κάτι που θα βελτίωνε την εικόνα για το ελληνικό δημόσιο χρέος. Αυτά τα ερωτήματα φαίνεται ότι εντάθηκαν μετά την πρώτη επιτυχημένη έξοδο της Ελλάδας στις αγορές πριν από λίγες ημέρες, οπότε και της προσφέρθηκαν περί τα 40 δισ. ευρώ. Άλλωστε, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Alpha Bank, tα πρωτογενή πλεονάσματα που προβλέπονται τόσο για το 2025, όσο και για το 2026, θα μειώσουν περαιτέρω τον λόγο χρέος προς ΑΕΠ την επόμενη διετία, αντισταθμίζοντας την αυξητική επίδραση των επιτοκίων.
Δημόσιο Χρέος: Η Ελλάδα πλήρωσε 23,5 δισ. το 2024 – Πώς θα εξελιχθεί η αποπληρωμή του
Οι λόγοι
Ο ΟΔΔΗΧ «σήκωσε» ένα ποσό της τάξης των 4 δισ. ευρώ, ήτοι το 50% του ποσού που θέλει για το 2025. Και αυτό το σχέδιο δεν αναμένεται να αλλάξει, όπως σημείωναν αρμόδιες πηγές στον ΟΔΔΗΧ, εξηγώντας και τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα δε χρειάζεται να ζητήσει μεγαλύτερα ποσά για φέτος. «Πρώτα από όλα, θα δίναμε σήμα ότι έχουμε ανάγκη για μεγαλύτερα ποσά», ενώ κάτι τέτοιο δεν ισχύει, τόνιζαν με νόημα οι ίδιοι κύκλοι. Μάλιστα, πρόσθεσαν ότι η εκτίμηση που υπήρχε πέρυσι για ταμειακά διαθέσιμα που θα έχει η χώρα μας το 2025 θα ήταν της τάξης των 32 δισ. ευρώ. Ωστόσο, «αυτή τη στιγμή έχουμε ταμειακά διαθέσιμα που αγγίζουν τα 41 δισ. ευρώ», κάτι που δείχνει ότι υπάρχει σαφής βελτίωση των συνθηκών για την Ελλάδα και δεν υπάρχει κανενός είδους ζήτημα να αναζητηθούν παραπάνω χρήματα.
Πέραν αυτού, σύμφωνα πάντα με τους ίδιους παράγοντες, ο ΟΔΔΗΧ θα πρέπει «να κρατά ζεστούς τους επενδυτές», οι οποίοι ούτως ή άλλως ζητούν να τοποθετηθούν στο ελληνικό δημόσιο χρέος, με σκοπό να επιτευχθούν καλύτερα επιτόκια στην πορεία, τα οποία αναμένεται να λειτουργήσουν προς όφελος της Ελλάδας. «Εάν θέλουν να συμμετάσχουν σε εκδόσεις της Ελλάδος, θα επιτύχουμε χαμηλότερο yield», ανέφεραν οι ίδιες πηγές, δηλώνοντας αισιοδοξία για το μέλλον, ιδίως όταν βλέπει κανείς το τι γίνεται σε Γαλλία, Ιταλία, αλλά και Γερμανία.
Αναφορικά με όσους ζητούν ένα πιο γενναίο δανειακό πρόγραμμα, οι ίδιοι παράγοντες ανέφεραν με νόημα ότι ορισμένοι επιθυμούν κάτι τέτοιο, αναμένοντας και περισσότερα “syndication fees” (αμοιβές κοινοπρακτικής έκδοσης) κάτι που όμως προφανώς και δε σχετίζεται σε καμία περίπτωση (δεν υπάρχει πρόθεση δηλαδή) με τους στόχους που έχει θέσει το ελληνικό δημόσιο τόσο για φέτος όσο και για τα επόμενα χρόνια.
Οι ανάγκες
Από εκεί και πέρα, σύμφωνα με το δανειακό πρόγραμμα που ανακοίνωσε ο ΟΔΔΗΧ, οι ανάγκες χρηματοδότησης, συνολικού ύψους 15,28 δισ. ευρώ, κατανέμονται για φέτος στην αποπληρωμή ομολόγων ύψους 5,45 δισ. ευρώ, την αποπληρωμή τόκων ύψους 4,75 δισ. ευρώ, την πρόωρη αποπληρωμή μιας διπλής δόσης από το διμερές δάνειο με την Ευρωζώνη με 5,3 δισ. ευρώ και την χρηματοδότηση έργων του Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 5,96 δισ. ευρώ. Τις ανάγκες χρηματοδότησης του Δημοσίου καλύπτει και ένα μέρος από το πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο αναμένεται να φτάσει φέτος τα 5,73 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα η βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους το οποίο διαπιστώνεται ότι βρίσκεται σε καθοδική τροχιά και θα διαμορφωθεί στο 146,8% του ΑΕΠ το 2025 από 153,1% του ΑΕΠ φέτος, ενισχύεται από πρόσθετους παράγοντες. Όπως το γεγονός ότι το 70% του αποθέματος χρέους κατέχεται από πιστωτές του επίσημου τομέα. Το χρέος παρουσιάζει μακροπρόθεσμο προφίλ ωρίμασης και χαμηλά επιτόκια σε σύγκριση με τους περισσότερους άλλους ομολόγους της ΕΕ.
Το 100% του χρέους, μετά την αναδιάρθρωσή του και τις συμφωνίες ανταλλαγής (swaps) που έχουν συναφθεί, είναι σταθερού επιτοκίου γεγονός που περιορίζει τους υπόλοιπους κινδύνους επιτοκίου.
Επιπλέον, η ενεργός διαχείριση του χρέους του ΟΔΔΗΧ έχει επιτρέψει στο χαρτοφυλάκιο χρέους της χώρα μας να υπερκαλυφθεί προσωρινά έναντι του κινδύνου επιτοκίου.
Latest News
ΣτΕ: Ποιοι ιδιοκτήτες θα μπορούν να χτίσουν και ποιοι όχι
15 ερωτήσεις – απαντήσεις για τις οριοθετήσεις των οικισμών, τις βασικές κατευθύνσεις του ΣτΕ για την πολεοδόμησή τους, αλλά και το τι θα ισχύει για τους νεότερους οικισμούς
Από δράπανα μέχρι τόρνους – Στο σφυρί 110 παλιά μηχανήματα των ΕΑΣ
Το Υπερταμείο για τις ανάγκες ανάπτυξης του κυβερνητικού πάρκου στον Υμηττό βγάζει σε ηλεκτρονική δημοπρασία αποχαρακτηρισμένο εξοπλισμό των ΕΑΣ (πρώην ΠΥΡΚΑΛ)
Η Ελλάδα ψάχνει και για αντιμόνιο - Ο πρώτος διεθνής διαγωνισμός
Το αντιμόνιο συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των Κρίσιμων Ορυκτών Πρώτων Υλών της Ε.Ε. - Το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού
Στο «χρονοντούλαπο» 392 υποθηκοφυλακεία - Πώς θα γίνονται οι συναλλαγές [γραφήματα]
Η Ελλάδα περνάει σε μια νέα εποχή με λιγότερο χαρτί και περισσότερη ταχύτητα
Εγκρίθηκε από το Ecofin η Αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης – Στο 64% η απορρόφηση
Τι περιλαμβάνει η αναθεώρηση του ελληνικού σχεδίου
Στα 8 δισ. ευρώ το πρωτογενές ταμειακό πλεόνασμα το 2024
Πώς διαμορφώθηκαν οι καθαρές δανειακές ανάγκες της κεντρικής διοίκησης σε ταμειακή βάση το 20024, σύμφωνα με την ΤτΕ
Στα 370,86 δισ. ευρώ το ελληνικό χρέος το 3ο τρίμηνο του 2024 [γράφημα]
Δημόσιο Χρέος: Οι συνολικές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν σε 26,340 δισ. ευρώ από 25,831 δισ. ευρώ το γ' τρίμηνο του 2023
Πού αναζητούν τώρα εξοχικές κατοικίες οι ξένοι αγοραστές - Τι ποσά δίνουν
Πρόκειται για κατοικίες επιφάνειας από 70 ως 95 τ.μ. σε εναλλακτικούς προορισμούς χαμηλού τουριστικού φόρτου με κόστος έως 400.000 ευρώ
Στο «τιμόνι» του Εθνικού Συστήματος Υποδομών Ποιότητας ο Ελευθέριος Κρητικός
Με 3ετή θητεία από 11 Ιανουαρίου 2025 έως 10 Ιανουαρίου 2028
Η φορο-παγίδα των ανείσπρακτων ενοικίων - Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι
Ανείσπρακτα ενοίκια: Οι κινήσεις που μηδενίζουν το φόρο και πρέπει να γίνουν πριν την υποβολή της φορολογικής δήλωσης