Η τριμηνιαία αξιολόγηση της έντασης των κυκλικών συστημικών κινδύνων και της καταλληλότητας του ποσοστού αντικυκλικού κεφαλαιακού αποθέματος ασφαλείας για την Ελλάδα λαμβάνει υπόψη την τυποποιημένη διαφορά των πιστώσεων προς το ΑΕΠ, τον οδηγό αποθέματος ασφαλείας και, κυρίως, πρόσθετους δείκτες για τη συσσώρευση των κυκλικών συστημικών κινδύνων.
Ο οδηγός αποθέματος ασφαλείας, όπως ορίζεται στη Σύσταση ΕΣΣΚ/2014/1 του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Συστημικού Κινδύνου (European Systemic Risk Board – ESRB), είναι «μηδέν», δεδομένου ότι η τυποποιημένη διαφορά των πιστώσεων προς το ΑΕΠ παραμένει αρνητική από το γ΄ τρίμηνο του 2012 και, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, το β΄ τρίμηνο του 2024 διαμορφώθηκε σε -31,8 ποσοστιαίες μονάδες.
Οι δείκτες
Επιπλέον, η Τράπεζα της Ελλάδος εξετάζει πρόσθετους δείκτες για τη δημιουργία και συσσώρευση των κυκλικών συστημικών κινδύνων, που αφορούν τις πιστωτικές εξελίξεις, τη δανειακή επιβάρυνση του ιδιωτικού τομέα, τα οικιστικά και επαγγελματικά ακίνητα, τις εξωτερικές ανισορροπίες, τον τραπεζικό τομέα και τις αγορές κεφαλαίων (βλ. τον επισυναπτόμενο Πίνακα «Δείκτες κυκλικού συστημικού κινδύνου»).
Η ανάλυση των πρόσθετων δεικτών αναδεικνύει μεν την απαρχή συσσώρευσης κυκλικών συστημικών κινδύνων σε επιμέρους τομείς, όπως η χρηματοδότηση των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων, οι τιμές των οικιστικών ακινήτων και το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, αλλά συνολικά επιβεβαιώνει την εκτίμηση περί απουσίας υπέρμετρης πιστωτικής επέκτασης. Συμπερασματικά, οι κυκλικοί συστημικοί κίνδυνοι στην Ελλάδα για το α΄ τρίμηνο του 2025 παραμένουν περιορισμένοι και το περιβάλλον κινδύνου εμφανίζεται ουδέτερο.
Στο πλαίσιο αυτό, η Τράπεζα της Ελλάδος διατηρεί αμετάβλητο το ποσοστό του αντικυκλικού κεφαλαιακού αποθέματος ασφαλείας για την Ελλάδα στο 0,25%. Το ποσοστό αυτό ορίστηκε τον Οκτώβριο του 2024, με ημερομηνία έναρξης εφαρμογής την 1η Οκτωβρίου 2025.
Επισημαίνεται ότι η Τράπεζα της Ελλάδος έχει υιοθετήσει το θετικό αντικυκλικό κεφαλαιακό απόθεμα ασφαλείας σε ουδέτερο περιβάλλον κινδύνου στην Ελλάδα, το οποίο ενεργοποιείται σε πρώιμο στάδιο του οικονομικού και χρηματοπιστωτικού κύκλου, όταν οι κυκλικοί συστημικοί κίνδυνοι δεν είναι ούτε υποτονικοί ούτε ιδιαίτερα αυξημένοι.
Latest News
Φως στο τούνελ για δάνεια σε ελβετικό φράγκο - Οι λύσεις που προτείνονται
Τράπεζες και κυβέρνηση βρίσκονται σε ανοιχτή γραμμή προκειμένου να βρεθεί μια κοινή αποδεκτή λύση - Πώς «παγιδεύτηκαν» χιλιάδες οικογένειες που δανείστηκαν σε ελβετικό φράγκο
Στην «κούρσα» για τα σπάνια ορυκτά μπαίνει η Ελλάδα – Μετά το γάλλιο ο διαγωνισμός για το αντιμόνιο
Οι ελληνικές σπάνιες γαίες και οι κρίσιμες πρώτες ύλες προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων
ΣτΕ: Ποιοι ιδιοκτήτες θα μπορούν να χτίσουν και ποιοι όχι
15 ερωτήσεις – απαντήσεις για τις οριοθετήσεις των οικισμών, τις βασικές κατευθύνσεις του ΣτΕ για την πολεοδόμησή τους, αλλά και το τι θα ισχύει για τους νεότερους οικισμούς
Από δράπανα μέχρι τόρνους – Στο σφυρί 110 παλιά μηχανήματα των ΕΑΣ
Το Υπερταμείο για τις ανάγκες ανάπτυξης του κυβερνητικού πάρκου στον Υμηττό βγάζει σε ηλεκτρονική δημοπρασία αποχαρακτηρισμένο εξοπλισμό των ΕΑΣ (πρώην ΠΥΡΚΑΛ)
Γιατί η Ελλάδα δεν βγαίνει για περισσότερα κεφάλαια στις αγορές
Πριν λίγες ημέρες, ο ΟΔΔΗΧ «σήκωσε» ένα ποσό της τάξης των 4 δισ. ευρώ, ήτοι το 50% του ποσού που θέλει για το 2025
Η Ελλάδα ψάχνει και για αντιμόνιο - Ο πρώτος διεθνής διαγωνισμός
Το αντιμόνιο συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των Κρίσιμων Ορυκτών Πρώτων Υλών της Ε.Ε. - Το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού
Στο «χρονοντούλαπο» 392 υποθηκοφυλακεία - Πώς θα γίνονται οι συναλλαγές [γραφήματα]
Η Ελλάδα περνάει σε μια νέα εποχή με λιγότερο χαρτί και περισσότερη ταχύτητα
Εγκρίθηκε από το Ecofin η Αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης – Στο 64% η απορρόφηση
Τι περιλαμβάνει η αναθεώρηση του ελληνικού σχεδίου
Στα 8 δισ. ευρώ το πρωτογενές ταμειακό πλεόνασμα το 2024
Πώς διαμορφώθηκαν οι καθαρές δανειακές ανάγκες της κεντρικής διοίκησης σε ταμειακή βάση το 20024, σύμφωνα με την ΤτΕ
Στα 370,86 δισ. ευρώ το ελληνικό χρέος το 3ο τρίμηνο του 2024 [γράφημα]
Δημόσιο Χρέος: Οι συνολικές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν σε 26,340 δισ. ευρώ από 25,831 δισ. ευρώ το γ' τρίμηνο του 2023