
Η μέση ηλικία των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου αυξήθηκε στα 12,8 έτη, η υψηλότερη των τελευταίων 26 ετών, ύστερα από έναν συνδυασμό της σημαντικής πτώσης του ρυθμού διάλυσης γηραιότερων και της ελάχιστης προσθήκης νεότευκτων πλοίων.
Το ενθαρρυντικό στοιχείο όμως είναι ότι σχεδόν ένα στα δύο δεξαμενόπλοια που είναι υπό ναυπήγηση θα έχει τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων. Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Bimco για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων αποτυπώνουν μια μικρή αύξηση του παγκόσμιου στόλου που συμβαδίζει και με τον προβληματισμό για το μέλλον της ζήτησης πετρελαίου.
Παράλληλα όμως αναδεικνύουν και μια αυξημένη διάθεση επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία με χαμηλότερες εκπομπές αέριων ρύπων, η οποία όμως θα πρέπει να συμβαδίζει με την αύξηση της ζήτησης, ακόμη και αν επιταχυνθεί η διάλυση των παλαιότερων πλοίων.
Το 2024, οι παραδόσεις νέων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου μειώθηκαν σε χαμηλό 36 ετών, καθώς μόνο 17 νέα δεξαμενόπλοια, μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατ. τόνων νεκρού βάρους (dwt), εντάχθηκαν στον στόλο. Σε σύγκριση με το 2023, η παραδιδόμενη χωρητικότητα μειώθηκε κατά 74%, αναφέρει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της Bimco.
Μετά την εξαιρετικά χαμηλή ναυπηγική δραστηριότητα το 2022, οι συμβάσεις κατασκευής νέων πλοίων ανακάμπτουν το 2023 και το 2024
Κατά τη διάρκεια του 2024, η ανακύκλωση των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε σε 1,7 εκατ. dwt, οπότε ο στόλος μεγάλωσε μόνο κατά 0,2% σε σύγκριση με το 2023, η πιο μικρή άνοδος των τελευταίων 23 ετών.
Τα τμήματα Aframax και Suezmax παρουσίασαν αύξηση της χωρητικότητας κατά 0,5% και 1,1% αντίστοιχα. Ωστόσο, η χωρητικότητα του τμήματος VLCC μειώθηκε κατά 0,2%, καθώς δύο πλοία ανακυκλώθηκαν και δεν παραδόθηκαν νέα πλοία.
Οι παραδόσεις και η αύξηση του στόλου βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, καθώς οι συμβάσεις ναυπήγησης το 2022 (που πέφτουν στο νερό το 2024-2025) μειώθηκαν σε μόλις 3,2 εκατ. dwt, 83% χαμηλότερα από τον μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών. Αυτό συνέβη παρά τις ρωσικές κυρώσεις που οδήγησαν σε μεγαλύτερα ταξίδια, τα οποία συνέβαλαν σε σημαντική αύξηση των κερδών κατά τη διάρκεια του 2022, αναφέρει ο Rasmussen.
Ανω των 20 ετών
Κατά συνέπεια, 19% των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου είναι πλέον 20 ετών ή μεγαλύτερα και συνεισφέρουν το 18% της συνολικής χωρητικότητας, γεγονός που τα καθιστά πρωταρχικούς υποψήφιους για διάλυση τα αμέσως επόμενα χρόνια, εκτός εάν συνεχίσουν να λειτουργούν ως μέρος του «σκιώδους» στόλου.
Μετά την εξαιρετικά χαμηλή ναυπηγική δραστηριότητα το 2022, οι συμβάσεις κατασκευής νέων πλοίων ανακάμπτουν το 2023 και το 2024. Ως εκ τούτου, η αναλογία παραγγελιών/υφιστάμενου στόλου ανέβηκε από το χαμηλό 2,8% στις αρχές του 2023 στο 10,4% στις αρχές του 2025.
Το βιβλίο παραγγελιών εκτείνεται μέχρι το 2028 και θα μπορούσε να προσθέσει κατά μέσο όρο 2,5% επιπλέον μεταφορική ικανότητα στον στόλο κατά τη διάρκεια των επόμενων τεσσάρων ετών. Καθώς η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου επιβραδύνεται, η αύξηση του στόλου θα πρέπει να είναι σε θέση να συμβαδίζει με την αύξηση της ζήτησης, ακόμη και αν επιταχυνθεί η ανακύκλωση των παλαιότερων πλοίων, σημειώνει η Bimco.
Η αναλογία παραγγελιών/υφιστάμενου στόλου ανέβηκε από το χαμηλό 2,8% στις αρχές του 2023 στο 10,4% στις αρχές του 2025
Ο αυξημένος ρυθμός νέων ναυπηγήσεων όχι μόνο θα μειώσει τη μέση ηλικία του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου, αλλά θα συμβάλει και στην απαλλαγή του από τις ανθρακούχες εκπομπές. Προς το παρόν, μόνο το 3,6% των δεξαμενόπλοιων αργού μπορεί να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 2,7% είναι έτοιμο να το κάνει εάν υποστεί μετασκευές. Σύμφωνα όμως με το βιβλίο παραγγελιών, το 18% των πλοίων που θα παραδοθούν στο μέλλον από τα ναυπηγεία θα μπορεί να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 29% θα είναι έτοιμο για κάτι τέτοιο έπειτα από μετασκευή.
Για το ίδιο θέμα ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv σημειώνει ότι ο σημερινός στόλος δεξαμενόπλοιων, που αποτελείται από 7.674 πλοία (μεγαλύτερα των 10.000 dwt), περιλαμβάνει 1.401 πλοία (18% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων) ηλικίας 21 ετών και άνω, που αντιπροσωπεύει αύξηση 12% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2024. Η ηλικιακή ομάδα 16-20 ετών περιλαμβάνει 2.232 σκάφη, που αποτελούν το 29% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων, γεγονός που αντανακλά αύξηση 13% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2024. Αντίθετα, τα σύγχρονα πλοία (ηλικίας 0-5 ετών) αποτελούν μόνο το 13% του στόλου δεξαμενόπλοιων, με 1.007 πλοία σε αυτή την κατηγορία.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Παγκόσμιος κανονισμός για ένα πρότυπο καυσίμου
Διαφωνίες στην πρόταση για έναν καθολικό «φόρο» στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου

H Golden Union επεκτείνεται στον εφοδιασμό πλοίων με LNG
Η εταιρεία υπό την ηγεσία του Θεόδωρου Βενιάμη, συνεργάζεται με την SeaKapital Holdings με στόχο την τοποθέτηση παραγγελίας μέχρι και έξι νεότευκτων μονάδων

Δεκάδες πλοία επιστρέφουν και πάλι στη Διώρυγα του Σουέζ
Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα επηρέασαν σοβαρά τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ τα οποία μειώθηκαν κατά 60%

«Κοπή χάλυβα» για το δεύτερο σύγχρονο πλοίο μεταφοράς οχημάτων της Neptune Lines
Στις 17 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε η παραδοσιακή τελετή κοπής χάλυβα που σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη κατασκευής ενός πλοίου.

Τα ελληνικά λιμάνια και το παζλ του IMEC
Αλλαγή δεδομένων προκαλεί ο ανταγωνισμός για τον οικονομικό διάδρομο που προωθεί η Ινδία n Οι βλέψεις της Αθήνας και η «σφήνα» Τραμπ υπέρ Ιταλίας

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027