Στην πρώτη επίσημη προς τους Ευρωπαίους ομιλία του ο Ντόναλντ Τραμπ, από το βήμα του Νταβός, περιέγραψε την άσχημη καθημερινότητα που ζει ο μέσος Ευρωπαίος. Το έκανε με τη ματιά του Αμερικανού και την υπερβολή που τον χαρακτηρίζει, αλλά με ορισμένα δεν μπορείς να διαφωνήσεις.
Ο Ντόναλντ Τραμπ ανέφερε μια προσωπική αρνητική επενδυτική εμπειρία που είχε πριν από μερικά χρόνια στην Ευρώπη. Πήγε, όπως είπε, στην Ιρλανδία και του είπαν ότι η επένδυση που θέλει να κάνει θα χρειαστεί μια πενταετία για να λάβει τις απαραίτητες άδειες. Η εμπειρία του αυτή τον οδήγησε στην άποψη ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση συμπεριφέρεται πολύ άσχημα στις αμερικανικές επιχειρήσεις. Προφανώς δεν του έχει πει κανείς για το πώς συμπεριφέρεται η Ευρωπαϊκή Ενωση και κάθε ευρωπαϊκή χώρα ξεχωριστά στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Πόσα χρόνια χρειάζεται να αναμένει ακόμα και σήμερα ένας επενδυτής για να ωριμάσει μια επένδυση. Για εμάς αποτελεί μέρος της ζωής, μια κανονικότητα, για έναν αμερικανό επιχειρηματία όπως ο Τραμπ γίνεται αντιληπτή ως επιθετική ενέργεια και ίσως να μην έχει άδικο.
Ανέφερε τα παράπονα μια αεροπορικής εταιρείας από τις ΗΠΑ, που του παραπονέθηκε ότι με το που προσγειώνονται στην Ευρώπη τους χρεώνουν για τα πάντα, εμπειρία που δεν έχει λείψει από κανένα ευρωπαίο επιβάτη.
Ο νέος αμερικανός πρόεδρος είπε και άλλα, κάποια ρεαλιστικά, αλλά εντόνως προβληματικά. Προανήγγειλε την πτώση των επιτοκίων, σχεδόν με ύφος ότι θα τη διατάξει, τη στιγμή που οι πολιτικές του φέρνουν πληθωρισμό. Θύμισε Ερντογάν πριν από μερικά χρόνια. Στο ίδιο ύφος υποσχέθηκε ότι θα μειώσει τις τιμές της ενέργειας μέσω της αύξησης της παραγωγής, άγνωστο πώς στο τόσο ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον.
Το φορολογικό του πρόγραμμα ωστόσο είναι πολύ πιο κοντά σε ένα φιλελεύθερο πλαίσιο, σίγουρα είναι εξόχως φιλοεπιχειρηματικό. Ο Τραμπ υποσχέθηκε να μειώσει τον εταιρικό φορολογικό συντελεστή στο 15% από 21% για όσους μεταφέρουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ από το εξωτερικό. Μίλησε για υπερταχείες αποσβέσεις, ώστε μέσα σε έναν χρόνο να αποσβένεται το κόστος απόκτησης ενός μηχανήματος ή ενός εξοπλισμού. Εξήγγειλε περικοπές φόρων επίσης στο 15% για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις. Ολα αυτά κοστίζουν. Ο ίδιος λέει ότι θα χρηματοδοτηθούν από τους δασμούς που θα επιβάλει, πιθανότατα προς όλους. Αν τα καταφέρει να βρει τα λεφτά, θα βελτιωθεί ακόμα πιο πολύ η ανταγωνιστικότητα των αμερικανικών επιχειρήσεων έναντι των επιχειρήσεων όλων των άλλων χωρών.
Γενικώς, παρά τα… παράπονά του προς την ΕΕ ήταν πολύ πιο συγκρατημένος στη ρητορική του από ό,τι αναμενόταν. Δεν ξεκαθάρισε ακριβώς τι μας περιμένει. Αλλά μόλις άρχισε να ασχολείται μαζί μας. Το σίγουρο είναι δεν θα ήθελε κανείς να είναι στη θέση του προέδρου της μεγαλύτερης αμερικανικής τράπεζας, να ακούει ξαφνικά τον πρόεδρό του να τον κατηγορεί σε διεθνές πάνελ ότι έχει αποκλείσει από τις χρηματοδοτήσεις τούς συντηρητικής ιδεολογίας επιχειρηματίες και θα πρέπει να αλλάξει αυτή την πολιτική. Μάλλον όμως θα πρέπει να συνηθίζουμε τέτοιου είδους παρεμβάσεις από τον νέο πλανητάρχη..
Latest News
Η πρόκληση της καινοτομικής κοινωνίας
Παρά τις κρίσεις και τις δυσκολίες της η ελληνική κοινωνία και όχι μόνον αυτή, αν θέλει να σταθεί στον υπόλοιπο 21ο αιώνα πρέπει να γίνει καινοτομική
Για τον Τραμπ όλα είναι business
Και βέβαια κάθε deal έχει ένα τίμημα...
Αγροτική θολούρα…
Το κλίμα στους αγρότες είναι εκρηκτικό
Ο κόσμος κατά τον Τραμπ
Ο Τραμπ επιστρέφει αποφασισμένος να πλάσει τον κόσμο κατά τη δική του αντίληψη
Χωρίς καθαρό ορίζοντα
Η συζήτηση στην οικονομία έχει αλλάξει
Χωρίς στεγαστικά δάνεια
Το εντυπωσιακό που αποκαλύπτεται τώρα είναι ότι όλη αυτή η υποψήφια πελατεία ήταν διαθέσιμη εδώ και καιρό για την αγορά κατοικίας
Ταμείο Ανάκαμψης: Tα δύσκολα που έρχονται
Το πρόγραμμα των προαπαιτούμενων για την εκταμίευση των δόσεων
Υπάρχει οικονομική ελευθερία στην Ελλάδα;
Ως προς την προστασία της ιδιοκτησίας, στη διεθνή κατάταξη, με πρώτες τη Φινλανδία, τη Δανία και τη Σιγκαπούρη, η Ελλάδα βρίσκεται στην 57η θέση, κάτω από την Κομμουνιστική Κίνα{!!} και τελευταία στη Δύση.
Ανάπτυξη σε έλλειμμα
Μάλλον θα πρέπει να ξανασκεφτούμε τι είναι αυτό που προβάλλεται ως ανάπτυξη
Χαμένοι στις διασταυρώσεις
Η πιο γνωστή μεγάλη διασταύρωση για να βρούμε πόσα αυτοκίνητα κυκλοφορούν ανασφάλιστα στους δρόμους είχε γίνει το μακρινό 2018