
Τον περασμένο Δεκέμβριο σημειώθηκε για πρώτη φορά ύστερα από 3,5 χρόνια αρνητικός πληθωρισμός στα τρόφιμα. Την είδηση υποδέχθηκαν με ικανοποίηση τόσο η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης όσο και το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.
Έρευνα ΟΠΑ: Ο μισός μισθός πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ – Το φταίξιμο στις πολυεθνικές
Υπάρχουν ωστόσο φωνές στον χώρο που επιμένουν πως τα πράγματα θα ήταν καλύτερα, εάν υπήρχε περισσότερος ανταγωνισμός. Κάποιοι μάλιστα θεωρούν πως ίσως να μην χρειαζόταν να ληφθούν τόσο παρεμβατικά μέτρα για την συγκράτηση των τιμών.
Η συγκέντρωση του τζίρου στα χέρια λίγων, σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες, ατονεί την ένταση της εμπορικής σύγκρουσης για την προσέλκυση των καταναλωτών. Καθώς και την «ευρηματικότητα» στην ενσωμάτωση καινοτόμων project που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού.
Η συγκέντρωση
Σύμφωνα με την NielsenIQ, το μερίδιο αγοράς των 10 μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ το 2022 με βάση τον τζίρο έχει φθάσει το 82,3% όταν το 2009 ήταν κάτω από 70%.
Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ μέσα σε περίπου 12 χρόνια κατάφεραν να διευρύνουν τη διείσδυσή τους, σε βάρος των μικρότερων σχημάτων
Η οικονομική κρίση και πιο πρόσφατα η πανδημία φαίνεται πως ευνόησαν τα μεγαλύτερα δίκτυα, τα οποία είχαν τη δυνατότητα να προσφέρουν καλύτερες τιμές στους καταναλωτές. Και να απευθυνθούν σε μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού χάρη στο εκτεταμένο δίκτυό τους. Μέσα σε περίπου 12 χρόνια κατάφεραν να διευρύνουν τη διείσδυσή τους, σε βάρος των μικρότερων σχημάτων που δεν μπόρεσαν να… ακολουθήσουν.
Η «φρενίτιδα» των εξαγορών
Καταλυτικό ρόλο έπαιξαν οι αλυσιδωτές εξαγορές που έλαβαν χώρα, με τις πιο εύρωστες εταιρείες να «βγαίνουν» επιθετικά και να εκμεταλλεύονται τους αδύναμους κρίκους του κλάδου.
Από τα deals που ξεχώρισαν και άλλαξαν άρδην τους συσχετισμούς δυνάμεων ήταν η συμφωνία για την απόκτηση του «Μαρινόπουλου» από τον Σκλαβενίτη και του Βερόπουλου από τον όμιλο METRO της οικογένειας Παντελιάδη στα μέσα της περασμένης δεκαετίας.
Και φυσικά η κάθοδος του Μασούτη στην Αθήνα, μέσα από την εξαγορά της «Προμηθευτικής». Η φρενίτιδα συνεχίστηκε και στη διάρκεια της πανδημίας. Υπολογίζεται πως περίπου 180 καταστήματα μικρομεσαίων αλυσίδων «πέρασαν» την τριετία 2022-2024 στην ομπρέλα κάποιου μεγάλου παίκτη.
Η απόκτηση «έτοιμων» καταστημάτων έχει αποδειχθεί πιο φθηνός και πιο εύκολος τρόπος επέκτασης στο… «μεσαίο ράφι». Ειδικά σε περιοχές που ευνοούνται από τις αυξημένες τουριστικές ροές και υπόσχονται μεγαλύτερα κέρδη στο μέλλον.
Ο «disruptor» που θα φέρει τα πάνω κάτω…
Τι θα μπορούσε να κινητοποιήσει τον κλάδο και να προκαλέσει τα αντανακλαστικά του; Να ταρακουνήσει με άλλα λόγια τους υφιστάμενους συσχετισμούς; Η έλευση ή και ανάδειξη κάποιου καινούργιου παίκτη που θα λειτουργήσει ως… disruptor. Ως μια άλλη δύναμη αλλαγής που θα ανατρέψει το status quo.
Το ερώτημα είναι ποιος έχει τη διάθεση να επενδύσει κεφάλαια για να ρίξει τις τιμές 10% με 20% κάτω, ώστε να αναγκάσει τους υπόλοιπους να ακολουθήσουν
Και σε επίπεδο τιμών όσο και σε επίπεδο concept και καινοτόμων πρακτικών. Κάτι που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. «Το ερώτημα είναι ποιος έχει τη διάθεση να επενδύσει κεφάλαια για να ρίξει τις τιμές 10% με 20% κάτω και να αναγκάσει τους υπόλοιπους να ακολουθήσουν», σημειώνει έμπειρο στέλεχος του κλάδου που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Υπήρξαν όπως λέει προσπάθειες στο παρελθόν που ήθελαν να παίξουν αυτό το ρόλο, ωστόσο για πολλούς και διάφορους λόγους δεν ευοδώθηκαν. Η περίοδος της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης που βίωσε η ελληνική οικονομία άλλωστε λειτούργησε αποτρεπτικά.


Latest News

Ολοκληρώθηκε το Rebrain Greece στο Λονδίνο με συμμετοχή της AKTOR
Στελέχη του Ομίλου AKTOR πραγματοποίησαν δεκάδες συνεντεύξεις με στελέχη της αγοράς, που εργάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο και τα οποία αξιολογούν την επιστροφή τους στην Ελλάδα

Τι βλέπει η Eurobank Equities για τις ελληνικές τράπεζες - Οι νέες τιμές στόχοι
Οι ελληνικές τράπεζες ήδη έχουν σημειώσει ράλι άνω του 25% από την αρχή του έτους, σχεδόν κλείνοντας τη διαφορά με τις περιφερειακές τράπεζες

Δωρεάν ξεναγήσεις στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης για την τρίτη ηλικία διοργανώνει η Motor Oil
Ξεναγήσεις και δωρεάν εργαστήρια για την τρίτη ηλικία διοργανώνει η Μotor Oil στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
![ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 2,5% στον τζίρο του λιανικού εμπορίου τον Ιανουάριο [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_ermou-_street-1024x600-1-600x352.png)
Με άνοδο τζίρου 2,5% ξεκίνησε το 2025 για το λιανεμπόριο [γράφημα]
Ο Γενικός Δείκτης Όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές), κατά τον μήνα Ιανουάριο 2025, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2024, παρουσίασε αύξηση 1,9%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ

Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της ΕΣΕΕ: Πιο ισχυρό Εμπόριο και ανθεκτικότερη οικονομία
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Σταύρος Καφούνης τόνισε πως το Εμπόριο είναι ο ισχυρότερος κλάδος της οικονομίας και το μεγάλο στοίχημα είναι να διατηρήσει πρωταγωνιστικό ρόλο

Sunlight: Με μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης ενισχύει την τεχνολογία μπαταριών
Ανάπτυξη καινοτόμων μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης σε συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα - Τι αναφέρει η Sunlight

Performance Technologies: Άνοδος 30,3% στα EBITDA - Mέρισμα 1,51 εκατ.
Οι εκτιμήσεις της Performance Technologies για το 2025

Στα 376,4 εκατ. τα έσοδα της Intralot το 2024 - Τι δήλωσε ο Σ. Κόκκαλης
Τα καθαρά κέρδη μετά από Φόρους και Δικαιώματα Μειοψηφίας διαμορφώθηκαν για την Intralot στα 4,9 εκατ. ευρώ έναντι 5,8 εκατ. το 2023

Ενισχύει το τμήμα προσέλκυσης ταλέντων η ManpowerGroup
Οι ομάδες αυτές εστιάζουν στην προσέλκυση κορυφαίων ταλέντων για εξειδικευμένες και διοικητικές θέσεις, παρέχοντας στοχευμένες λύσεις

Deal Metlen - Iveco στην αμυντική βιομηχανία - Η συμφωνία Μυτιληναίου με οικογένεια Ανιέλλι
Στρατηγική Συνεργασία μεταξύ IVECO DEFENCE VEHICLES και Metlen για τον Εκσυγχρονισμό του Στόλου Στρατιωτικών Οχημάτων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων