Πολλοί μιλούν με πολλούς

Σας είχα προϊδεάσει εδώ και αρκετό διάστημα ότι η κινητικότητα στο ελληνικό επιχειρείν δεν έχει προηγούμενο. Και καθημερινά η αλήθεια είναι ότι βλέπουμε αρκετές συμφωνίες είτε να κλείνουν είτε να βρίσκονται στο τελικό στάδιο. Και αυτό είναι υγεία, που σταδιακά θα μεταφραστεί και στη βάση της οικονομίας.

Πάνω από 200 δισ.

Ήδη δηλαδή αρχίζει να φαίνεται και στις αποταμιεύσεις των ιδιωτών, επιχειρήσεων και νοικοκυριών.

Ξεπέρασαν το ορόσημο των 200 δισ. τον Δεκέμβριο, μετά από πάνω από 15 χρόνια.

Τα 53 δισ. είναι από τις επιχειρήσεις και τα 150 δισ. από τα νοικοκυριά.

Μια καλή «μαγιά» κιόλας για να βελτιωθεί και η πιστωτική επέκταση των τραπεζών.

Υπάρχουν περιθώρια.

—————————–

Κινητικότητα

Άλλωστε οι χορηγήσεις είναι και το ζητούμενο, για πολλούς αναλυτές, που περιμένουν να δουν ώστε να αντισταθμίσουν οι ελληνικές τράπεζες τη «ζημιά» (περιορισμένη η αλήθεια είναι) των μέτρων για τον μηδενισμό των προμηθειών που επέβαλε η κυβέρνηση.

Όπως και η αναζήτηση προμηθειών από τη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων. Κάτι που βλέπουν οι διοικήσεις και κάνουν τις σχετικές ενέργειες.

Στα χέρια του Μεγάλου

Πιο «προχωρημένη» είναι η κινητικότητα στην Πειραιώς, όπως ακούγεται στην αγορά, με τη διοίκηση να βρίσκεται πολύ κοντά σε ένα deal.

Τα στόματα βέβαια είναι ερμητικά κλειστά, αφού το ζήτημα το χειρίζεται ο ίδιος ο επικεφαλής.

Πολλά ακούγονται, ειδικά στο μέτωπο της ενίσχυσης του asset management, τα οποία η στήλη δεν υιοθετεί.

Διότι η διοίκηση Μεγάλου έχει ιστορικό απόλυτης αποτελεσματικότητας και μπορεί εκπλήξει σε αρκετά μέτωπα.

Δεν το λέω εγώ… οι ξένοι αναλυτές το επαναλαμβάνουν συνεχώς.

—————————

Η συνέντευξη που ξάφνιασε

Είχαμε καιρό να ακούσουμε δια ζώσης τους απεσταλμένους του ΔΝΤ για την Ελλάδα.

Αλλά θα τους ακούσουμε σήμερα, με τον επικεφαλής της αποστολής, Joong Shik Kang, να επιλέγει να παρουσιάσει την έκθεση του Άρθρου IV για την Ελλάδα, αντί να τη διανείμει, όπως έκανε τις τελευταίες φορές.

Ίσως να έχει επιπλέον εξηγήσεις γι’ αυτά που γράφει η έκθεση και σπεύδει να τις αποσαφηνίσει προς αποφυγή παρεξηγήσεων.

Καλά τα μηνύματα

Διότι όπως μαθαίνω τα μηνύματα που κομίζει η έκθεση δεν είναι αρνητικά.

Φυσικά περιέχει τις γνωστές σε όλους μας πια φράσεις περί μεταρρυθμίσεων (ειδικά στη Δικαιοσύνη) και χρέους, εντούτοις δεν έχει εντοπιστεί κάποια «παραφωνία» που να γυρίσει το φακό των vigilantes στην Ελλάδα.

Άλλωστε, αυτοί δεν ασχολούνται ούτε και με τις χώρες που είναι σε «πορτοκαλί συναγερμό» στην Ευρώπη. Καταλαβαίνετε όλοι που αναφέρομαι.

Η σημασία του Ταμείου Ανάκαμψης

Η αντιπροσωπεία του ΔΝΤ αναμένεται να σταθεί πολύ στους καταλύτες που θα τροφοδοτήσουν και φέτος την ανάπτυξη, μεταξύ των οποίων είναι και τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ειδικά μετά και τις τελευταίες καθυστερήσεις που υπάρχουν.

————————————–

Επ’ ευκαιρίας

Βέβαια, κάτι που δεν γνωρίζω ακόμη εάν θιχτεί, αλλά αποτελεί μεγάλο πρόβλημα, είναι τα προγράμματα κατάρτισης που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Πρόκειται για ένα σχέδιο ενίσχυσης της απασχόλησης με αναβάθμιση δεξιοτήτων για 500.000 πολίτες.

Διότι οι πόροι αυτών ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.

Που είναι το πρόβλημα

Το πρόβλημα είναι ότι έχουν σχεδιαστεί και υπολογιστεί με βάση τον κατώτατο μισθό προηγούμενων ετών.

Και όπως όλοι γνωρίζουμε, αφού η κυβέρνηση το επικοινωνεί σε κάθε ευκαιρία (παρά τα προβλήματα εσχάτως), τα δεδομένα σε αυτό το μέτωπο έχουν αλλάξει.

Έχει αλλάξει το επίπεδο του κατώτατου μισθού με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εκτελεστούν τα προγράμματα.

—————————————-

Σε αντίθεση

Σε αντίθεση βέβαια με τα κεφάλαια και τα προγράμματα που μπορεί να διαθέσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στην ελληνική οικονομία.

Όπως αποκάλυψε και ο αντιπρόεδρος της, Γιάννης Τσακίρης, μιλώντας στο Podcast Βαβέλ και στον Νίκο Φιλιππίδη, η ΕΤΕπ θα συμμετάσχει στο κρατικό σχέδιο για οικονομικά προσιτή κατοικία.

Ένα σημαντικό ΣΔΙΤ που σχεδιάζεται είναι για τη φοιτητική στέγαση στην Κρήτη.

Θα ακολουθήσουν κι άλλα

Δεν θα μείνει εκεί όμως η χρηματοδότηση. Το επόμενο βήμα θα είναι οι οικονομικά προσιτές κατοικίες σε τουριστικούς προορισμούς για εργαζόμενους σε κρίσιμους τομείς, όπως η εκπαίδευση, η περίθαλψη και η ασφάλεια.

Ο κ. Τσακίρης αναφερόταν φυσικά στους δημοσίους υπαλλήλους, τους εκπαιδευτικούς και τους γιατρούς που μετατίθενται σε νησιά που λόγω τουρισμού έχουν υψηλό κόστος στέγασης.

Μείζον θέμα που θα δώσει ανάσα όχι μόνο στους εργαζόμενους αλλά και στις τοπικές κοινωνίες.

—————————————–

Στο μεταξύ στην… πρωτεύουσα

Μέχρι τότε πρέπει να κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι. Ωστόσο, υπάρχει πρόοδος.

Κάτι που δεν μπορεί να το πει κάποιος στην πρωτεύουσα, η οποία αντιμετωπίζει χειρότερο πρόβλημα στέγασης.

Και μετακίνησης φυσικά, με τον Δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα, να δίνει ένα στοιχείο για την εικόνα που επικρατεί στην πρωτεύουσα.

Μιας και έχει ανοίξει και ο φάκελος των μετακινήσεων, ο κ. Δούκας, ανέφερε ότι στην Αθήνα υπογράμμισε ότι πάνω από το 73% γίνεται με αυτοκίνητο και μοτοσικλέτα, με το μετρό και τα τρένα να καλύπτουν λιγότερο από το 10%, ενώ τα λεωφορεία λιγότερο από 5%.

Δούκας

Τι σημαίνει αυτό;

Δεν χρειάζεται πολύ σκέψη για το τι σημαίνουν αυτά τα στοιχεία.

Ότι ο σχεδιασμός των γραμμών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς προφανώς δεν καλύπτει τις ανάγκες των εργαζομένων. Δηλαδή αυτών που κάνουν και τις περισσότερες μετακινήσεις.

Για παράδειγμα μόνο ο Κηφισός, όπου σπαταλιέται ενέργεια και παραγωγικότητα καθημερινά, δεν έχει κάποια γραμμή κατά μήκος που να διευκολύνει ώστε να αφήσουν τα οχήματά τους πολλοί.

—————————————

Δεσμευμένα τα κονδύλια

Στο μεταξύ, με 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Απανθρακοποίησης των νησιών σχεδιάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να προχωρήσει σε εξηλεκτρισμό των λιμανιών στο Αιγαίο.

Όπως είπε χθες η υφυπουργός Ενέργειας κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου μιλώντας σε συνέδριο για την ηλεκτροκίνηση, τα κονδύλια αυτά έχουν δεσμευθεί για «cold ironing» και πλέον προχωρούν οι διαδικασίες και οι μελέτες ώστε να προσδιοριστεί ποια θα είναι τα πρώτα λιμάνια που θα «πρασινίσουν» και τι υποδομές απαιτούνται από τον ΔΕΔΔΗΕ.

Παράλληλα, όπως ανέφερε η υφυπουργός, σχεδιάζεται το πρώτο ηλεκτρικό φέρι που θα κάνει τη διαδρομή Πόρος – Γαλατάς, το οποίο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από την αραβική Masdar, η οποία έχει αναλάβει τη μετατροπή του Πόρου σε “πράσινο”, βιώσιμο νησί στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «GR-eco Islands».

Ηλεκτροκίνηση

Όσον αφορά στο σχέδιο της ηλεκτροκίνησης η κυρία Σδούκου παρέθεσε τα στοιχεία μιας επιτυχημένης προσπάθειας. Από 500 οχήματα το 2019 σήμερα κυκλοφορούν στους δρόμους περισσότερα από 50.000 και ο στόχος που έχει τεθεί στον εθνικό σχεδιασμό αυξάνεται κάθε χρόνο έως το 2030.

Το κλειδί της επιτυχίας ωστόσο βρίσκεται στην ανάπτυξη επαρκούς  ταχείας και υπερταχείας φόρτισης. Σήμερα, παρότι έχουν ήδη συνδεθεί χιλιάδες ταχυφορτιστές, όπως επεσήμανε υπάρχει προβληματισμός για την ανταπόκριση του  ΔΕΔΔΗΕ  στον αυξανόμενο ρυθμό νέων αιτημάτων.

Μόνο το 2024 στη Χαμηλή Τάση τα αιτήματα ήταν γύρω στα 1.000 για την τροφοδότηση 1.400 φορτιστών στη χαμηλή τάση και περί τα 250 αιτήματα στη μέση τάση.

Ευελιξία

Η κυρία Σδούκου μίλησε επίσης για την ανάγκη ευελιξίας στον τρόπο φόρτισης.

Δηλαδή, όπως υπογράμμισε, οι ώρες φόρτισης πρέπει να προσαρμοστούν στις ώρες που υπάρχει υπερπροσφορά πράσινης φθηνής ενέργειας δηλαδή τις ώρες που «δουλεύουν» οι ΑΠΕ κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με τα νέα «πορτοκαλί» τιμολόγια που θα κυκλοφορήσουν εντός του έτους ή τις ώρες του νέου «νυχτερινού» τιμολογίου, του λεγόμενου «διζωνικού».

Αλεξάνδρα Σδούκου

——————————

Ερίζουν για τη σοκολάτα Ντουμπάι

Μήλον της έριδος έχει γίνει τελικά αυτή η σοκολάτα Ντουμπάι. Και τα δικαστήρια της Γερμανίας, μάλλον δεν μπορούν να συμφωνήσουν σε αυτό.

Η γερμανική αλυσίδα Lidl, παρόλα αυτά δικαιώθηκε. Το εφετείο της Φρανκφούρτης αποφάσισε ότι μπορεί να συνεχίσει τις πωλήσεις της «σοκολάτας Ντουμπάι» (ιδιωτική ετικέτα), παρά το ότι δεν παράγεται στο Ντουμπάι.

Εναντίον των Lidl είχε προσφύγει στη δικαιοσύνη ένας Γερμανός έμπορος τροφίμων, ο οποίος εισάγει ο ίδιος επώνυμη «σοκολάτα Ντουμπάι» της εταιρείας Fex που έχει όντως παρασκευαστεί στο Ντουμπάι.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ο ίδιος έμπορος είχε δικαιωθεί σε άλλη, παρεμφερή προσφυγή του στο πρωτοδικείο της Κολωνίας. H αγωγή στρεφόταν κατά των σουπερμάρκετ Aldi, τα οποία διέθεταν στα ράφια τους «σοκολάτα Ντουμπάι» από την Τουρκία.

Το success story

Η αλήθεια είναι βέβαια ότι η «σοκολάτα Ντουμπάι» είχε πράγματι πρωτοεμφανιστεί στο Ντουμπάι, όπου μια σοκολατοποιός επινόησε τη συνταγή στη διάρκεια της εγκυμοσύνης της, στις αρχές του 2024.

Η συνταγή έγινε γνωστή σε όλον τον κόσμο μέσω TikTok. Ωστόσο, δεν έχει κατοχυρωθεί εμπορικά.

Ειδικοί της αγοράς εκτιμούν ότι μέσα σε έξι μήνες η «σοκολάτα Ντουμπάι» έχει κάνει πωλήσεις 500 εκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories