Ενώ οι Αιγύπτιοι προσπαθούν να πείσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες να επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα, κάτι που δεν φαίνεται εφικτό για τους αμέσως επόμενους μήνες, οι εξαγγελίες του Ντόναλντ Τραμπ για επιβολή δασμών είναι ένας ακόμη μπαλαντέρ για τη ναυτιλιακή βιομηχανία που καθιστά τη χρονιά εξαιρετικά απρόβλεπτη.
Η συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς είναι ένα θετικό βήμα, όμως αυτή η συμφωνία χαρακτηρίζεται ως εύθραυστη και οι απειλές των Χούθι ότι θα επαναλάβουν τα πλήγματά τους σε πλοία σε περίπτωση οποιασδήποτε επίθεσης κατά της Υεμένης από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Ισραήλ δεν «ακούγεται καλά» από τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Πράσινη μετάβαση: Οι κίνδυνοι που απειλούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία
Δεν θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε τις γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να σπεύδουν να επιστρέψουν στη Διώρυγα του Σουέζ, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry καθώς εκτός της μη εμπέδωσης ακόμη ενός αισθήματος ασφάλειας οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες δεν θα θελήσουν να διαταράξουν την τρέχουσα λειτουργία τους για να χρειαστεί στη συνέχεια να την ξανασχεδιάσουν εάν τα γεγονότα πάρουν μια ανεπιθύμητη αρνητική τροπή. Κατά την άποψη του Drewry, οι περισσότερες ναυτιλιακές θα περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα και θα πρέπει να πειστούν απόλυτα ότι η απειλή επίθεσης έχει εξαλειφθεί προτού εξετάσουν το ενδεχόμενο επιστροφής στις διελεύσεις μέσω Σουέζ. Αυτό το χρονοδιάγραμμα θα διαρκέσει μήνες αντί για εβδομάδες.
Υπάρχουν επίσης και επιχειρηματικοί λόγοι που κάνουν τις ναυτιλιακές να μη βιάζονται να επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ. Η επαναδρομολόγηση μέσω του γύρου της Αφρικής, απορρόφησε μεγάλη μεταφορική ικανότητα, λόγω των μεγαλύτερων αποστάσεων των ταξιδιών. Ο Drewry εκτιμά ότι μείωσε την πραγματική μεταφορική ικανότητα του στόλου κατά περίπου 9%, γεγονός που βοήθησε τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να σημειώσουν και πάλι πολύ υψηλά τριμηνιαία κέρδη τους τελευταίους 12 μήνες.
Οι επιπτώσεις
Η επιστροφή στη Διώρυγα του Σουέζ θα αναγκάσει τις ναυτιλιακές να αντιμετωπίσουν την πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα στέλνοντας πλοία για διάλυση, καθώς η φρενίτιδα παραγγελιών για νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2021-22 αλλά και το 2024 έχει προσθέσει πολύ μεταφορική ικανότητα η οποία μπορεί να αντιμετωπιστεί με μαζικές διαλύσεις γηραιότερων πλοίων.
Παράλληλα οι ναύλοι θα πιεστούν δραματικά. Ομως, όπως εκτιμά ο Drewry, οι ναυτιλιακές έχουν τη δύναμη να διαχειρίζονται τη χωρητικότητα με διάφορους τρόπους. Για τον λόγο αυτό, θεωρεί ότι υπάρχει ένα όριο κάτω από το οποίο οι ναυτιλιακές δεν θα επιτρέψουν την απότομη πτώση της ισορροπίας προσφοράς/ζήτησης και, συνεπώς, των ναύλων.
Και αν από την πλευρά της προσφοράς η κατάσταση μπορεί να ελεγχθεί ως ένα βαθμό, υπάρχει και η πλευρά της ζήτησης όπου εδώ υπεισέρχεται ο παράγων Τραμπ. Ο πρόεδρος Τραμπ μισεί πραγματικά την εμπορική ανισορροπία των ΗΠΑ. Το εμπορικό έλλειμμα των Ηνωμένων Πολιτειών τον Νοέμβριο του 2024 έφτασε το 1,1 τρισ. δολάρια σε ετήσια βάση, αναφέρει ο Drewry. Ο πρόεδρος πιστεύει ότι οι δασμοί θα καλύψουν αυτό το κενό, αν και πολλοί οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν ότι αυτή η πολιτική θα γυρίσει μπούμερανγκ οδηγώντας όχι μόνο σε μεγαλύτερη διαφοροποίηση του εμπορίου και αποδέσμευση από την Κίνα, αλλά και σε επιβράδυνση ή ακόμη και μείωση της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως.
Οι περισσότερες ναυτιλιακές θα περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα και θα πρέπει να πειστούν απόλυτα ότι η απειλή επίθεσης έχει εξαλειφθεί προτού εξετάσουν το ενδεχόμενο επιστροφής στις διελεύσεις μέσω Σουέζ
Ταυτόχρονα, σημειώνει ο Drewry, είναι δύσκολο να γίνει κατανοητό πώς οι γενικοί δασμοί μπορούν να επιτύχουν τον στόχο της αύξησης της μεταποίησης και των εξαγωγών των ΗΠΑ. Η αμερικανική μεταποίηση χρειάζεται επίσης ενδιάμεσες εισαγωγές, οπότε το κόστος των εισροών της θα αυξηθεί την ίδια στιγμή και το τελικό προϊόν θα γίνει πιο ακριβό για να το αγοράσει ο υπόλοιπος κόσμος. Μια κίνηση προς γενικούς δασμούς θα επιβαρύνει το συνολικό εμπόριο μακροπρόθεσμα, αλλά είναι πιθανό να υπάρξει κάποιο βραχυπρόθεσμο κέρδος, καθώς ήδη φορτώνονται φορτία για να χαθούν οι προθεσμίες, εκτιμά ο Drewry. Ηδη αυτό συμβαίνει προσθέτει, όμως η τάση θα μπορούσε να μειωθεί ή να αυξηθεί ανάλογα με το πόσο μεγάλο χρονικό διάστημα υπάρχει πριν από την εφαρμογή, προκαλώντας και προβλήματα συμφόρησης στα λιμάνια και άνοδο των ναύλων στις εισερχόμενες στις ΗΠΑ μεταφορές. Με όλα αυτά ο Drewry εύχεται καλή τύχη στα στελέχη της ναυτιλίας και συστήνει αναμονή μέχρι να ξεκαθαρίσει κάπως το τοπίο.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
«Πυξίδα ανταγωνιστικότητας» - Αλλάζουν τα δεδομένα για την ευρωπαϊκή ναυτιλία
Η νέα στρατηγική που θα αναδείξει τον ρόλο που διαδραματίζουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και η ναυτιλιακή βιομηχανία στη μελλοντική οικονομία της ΕΕ
Επιστρέφει η σταθερότητα στην Ερυθρά, εκτιμά η διοίκηση της Διώρυγας Σουέζ
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε κοστίσει στην Αίγυπτο περίπου 7 δισεκ. δολάρια σε έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2024
Τι θα κρίνει τις τάσεις σε ναύλους και αγοραπωλησίες
Τις εξελίξεις θα φέρει μια επιστροφή των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ - Γιατί θα προκαλέσει μεγάλη πτώση της αξίας των πλοίων από «δεύτερο χέρι»
«Big Brother» για ναυτιλιακό καύσιμο στήνει η ΑΑΔΕ
Έως 30/4, τα μετρητικά δεδομένα και οι συναγερμοί του τοπικού συστήματος εισροών-εκροών αποστέλλονται πιλοτικά στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ
Υπογραφή μνημονίου για δράσεις Ελλάδας – Ηνωμένου Βασιλείου στην εμπορική ναυτιλία
Η επίσκεψη του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστου Στυλιανίδη στο Ηνωμένο Βασίλειο και οι επαφές του με ΙΜΟ και βρετανική κυβέρνηση
Αύξηση της ζήτησης για πλοία μεταφοράς LNG
Οι εξαγωγές των ΗΠΑ, οι οποίες έχουν τριπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια, θα διπλασιαστούν μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας
Capital Ship Management: Το δεξαμενόπλοιο «ΑΚΡΙΣΙΟΣ» υψώνει την ελληνική σημαία
Η αλλαγή σημαίας του «ΑΚΡΙΣΙΟΣ» πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Khor Fakkan στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Πτώση στις ναυλαγορές έφερε η Χρονιά του Φιδιού
Πώς αντιδρούν οι ναύλοι ενόψει της κινέζικης πρωτοχρονιάς Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv
Ποιοι έχουν βάλει στο «μάτι» τα υποβρύχια καλώδια στη Βαλτική
Αμερικανοί και ευρωπαίοι αξιωματούχοι κάνουν λόγο για ατυχήματα από άπειρά πληρώματα και κακοσυντηρημένα πλοία άλλοι όμως...
Πράσινη μετάβαση: Οι κίνδυνοι που απειλούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία
Εάν τα υπάρχοντα πλοία μπορούν να μετασκευαστούν σε πλοία με σχεδόν μηδενικές εκπομπές, θα μπορούσε να σωθεί μεγάλο μέρος του στόλου, και αυτό αποτελεί κίνητρο για τους επενδυτές