Ενώ οι Αιγύπτιοι προσπαθούν να πείσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες να επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα, κάτι που δεν φαίνεται εφικτό για τους αμέσως επόμενους μήνες, οι εξαγγελίες του Ντόναλντ Τραμπ για επιβολή δασμών είναι ένας ακόμη μπαλαντέρ για τη ναυτιλιακή βιομηχανία που καθιστά τη χρονιά εξαιρετικά απρόβλεπτη.

Η συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς είναι ένα θετικό βήμα, όμως αυτή η συμφωνία χαρακτηρίζεται ως εύθραυστη και οι απειλές των Χούθι ότι θα επαναλάβουν τα πλήγματά τους σε πλοία σε περίπτωση οποιασδήποτε επίθεσης κατά της Υεμένης από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Ισραήλ δεν «ακούγεται καλά» από τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Πράσινη μετάβαση: Οι κίνδυνοι που απειλούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία

Δεν θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε τις γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να σπεύδουν να επιστρέψουν στη Διώρυγα του Σουέζ, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry καθώς εκτός της μη εμπέδωσης ακόμη ενός αισθήματος ασφάλειας οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες δεν θα θελήσουν να διαταράξουν την τρέχουσα λειτουργία τους για να χρειαστεί στη συνέχεια να την ξανασχεδιάσουν εάν τα γεγονότα πάρουν μια ανεπιθύμητη αρνητική τροπή. Κατά την άποψη του Drewry, οι περισσότερες ναυτιλιακές θα περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα και θα πρέπει να πειστούν απόλυτα ότι η απειλή επίθεσης έχει εξαλειφθεί προτού εξετάσουν το ενδεχόμενο επιστροφής στις διελεύσεις μέσω Σουέζ. Αυτό το χρονοδιάγραμμα θα διαρκέσει μήνες αντί για εβδομάδες.

Υπάρχουν επίσης και επιχειρηματικοί λόγοι που κάνουν τις ναυτιλιακές να μη βιάζονται να επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ. Η επαναδρομολόγηση μέσω του γύρου της Αφρικής, απορρόφησε μεγάλη μεταφορική ικανότητα, λόγω των μεγαλύτερων αποστάσεων των ταξιδιών. Ο Drewry εκτιμά ότι μείωσε την πραγματική μεταφορική ικανότητα του στόλου κατά περίπου 9%, γεγονός που βοήθησε τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να σημειώσουν και πάλι πολύ υψηλά τριμηνιαία κέρδη τους τελευταίους 12 μήνες. ναυτιλία

Οι επιπτώσεις

Η επιστροφή στη Διώρυγα του Σουέζ θα αναγκάσει τις ναυτιλιακές να αντιμετωπίσουν την πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα στέλνοντας πλοία για διάλυση, καθώς η φρενίτιδα παραγγελιών για νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2021-22 αλλά και το 2024 έχει προσθέσει πολύ μεταφορική ικανότητα η οποία μπορεί να αντιμετωπιστεί με μαζικές διαλύσεις γηραιότερων πλοίων.

Παράλληλα οι ναύλοι θα πιεστούν δραματικά. Ομως, όπως εκτιμά ο Drewry, οι ναυτιλιακές έχουν τη δύναμη να διαχειρίζονται τη χωρητικότητα με διάφορους τρόπους. Για τον λόγο αυτό, θεωρεί ότι υπάρχει ένα όριο κάτω από το οποίο οι ναυτιλιακές δεν θα επιτρέψουν την απότομη πτώση της ισορροπίας προσφοράς/ζήτησης και, συνεπώς, των ναύλων.

Και αν από την πλευρά της προσφοράς η κατάσταση μπορεί να ελεγχθεί ως ένα βαθμό, υπάρχει και η πλευρά της ζήτησης όπου εδώ υπεισέρχεται ο παράγων Τραμπ. Ο πρόεδρος Τραμπ μισεί πραγματικά την εμπορική ανισορροπία των ΗΠΑ. Το εμπορικό έλλειμμα των Ηνωμένων Πολιτειών τον Νοέμβριο του 2024 έφτασε το 1,1 τρισ. δολάρια σε ετήσια βάση, αναφέρει ο Drewry. Ο πρόεδρος πιστεύει ότι οι δασμοί θα καλύψουν αυτό το κενό, αν και πολλοί οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν ότι αυτή η πολιτική θα γυρίσει μπούμερανγκ οδηγώντας όχι μόνο σε μεγαλύτερη διαφοροποίηση του εμπορίου και αποδέσμευση από την Κίνα, αλλά και σε επιβράδυνση ή ακόμη και μείωση της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως.

Οι περισσότερες ναυτιλιακές θα περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα και θα πρέπει να πειστούν απόλυτα ότι η απειλή επίθεσης έχει εξαλειφθεί προτού εξετάσουν το ενδεχόμενο επιστροφής στις διελεύσεις μέσω Σουέζ

Ταυτόχρονα, σημειώνει ο Drewry, είναι δύσκολο να γίνει κατανοητό πώς οι γενικοί δασμοί μπορούν να επιτύχουν τον στόχο της αύξησης της μεταποίησης και των εξαγωγών των ΗΠΑ. Η αμερικανική μεταποίηση χρειάζεται επίσης ενδιάμεσες εισαγωγές, οπότε το κόστος των εισροών της θα αυξηθεί την ίδια στιγμή και το τελικό προϊόν θα γίνει πιο ακριβό για να το αγοράσει ο υπόλοιπος κόσμος. Μια κίνηση προς γενικούς δασμούς θα επιβαρύνει το συνολικό εμπόριο μακροπρόθεσμα, αλλά είναι πιθανό να υπάρξει κάποιο βραχυπρόθεσμο κέρδος, καθώς ήδη φορτώνονται φορτία για να χαθούν οι προθεσμίες, εκτιμά ο Drewry. Ηδη αυτό συμβαίνει προσθέτει, όμως η τάση θα μπορούσε να μειωθεί ή να αυξηθεί ανάλογα με το πόσο μεγάλο χρονικό διάστημα υπάρχει πριν από την εφαρμογή, προκαλώντας και προβλήματα συμφόρησης στα λιμάνια και άνοδο των ναύλων στις εισερχόμενες στις ΗΠΑ μεταφορές. Με όλα αυτά ο Drewry εύχεται καλή τύχη στα στελέχη της ναυτιλίας και συστήνει αναμονή μέχρι να ξεκαθαρίσει κάπως το τοπίο.

Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία