
Τα πάνω κάτω φέρνει στη ναυτιλία και ειδικότερα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς στο Μεξικό, τον Καναδά και την Κίνα.
Η πρώτη επίπτωση από την επιβολή των δασμών ήρθε στις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών οι οποίες υποχώρησαν την Παρασκευή, όπως και συνολικά οι αγορές. Ωστόσο οι αναλυτές έχουν βάλει κάτω τα μολύβια και ψάχνουν να δουν τι μπορεί να σημαίνουν για τη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι νέοι δασμοί και όσοι άλλοι ενδεχομένως έρθουν στο μέλλον.
Πώς θα επηρεάσουν οι δασμοί Τραμπ την Ελλάδα – Τι ανησυχεί την κυβέρνηση
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι ρευστές και εξελίσσονται διαρκώς τόσο στις απειλές όσο και στις ευκαιρίες. Το είδαμε αυτό μετά την κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ – Κίνας το 2018 κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ ως προέδρου, αναφέρει ο αναλυτής Peter Sand της εταιρείας συμβούλων Xeneta.
Η αύξηση των δασμών στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα το 2018 ώθησε τους φορτωτές να εξετάσουν τις επιλογές τους, όπως η εισαγωγή αγαθών στις ΗΠΑ μέσω Μεξικού και Καναδά. Αυτό συνέβαλε στην εξαιρετική αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων σε Teu (ισοδύναμα εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών) που αποστέλλονται από την Κίνα στο Μεξικό – κατά 76% μεταξύ 2019 και 2024. Στον Καναδά, οι όγκοι Teu αυξήθηκαν κατά 54% την ίδια περίοδο.
Οπως εκτιμά η Xeneta, ίσως η θηριώδης αύξηση των όγκων προς το Μεξικό και τον Καναδά θα μειωθεί αν οι δασμοί τις καταστήσουν λιγότερο «ελκυστική κερκόπορτα» προς τις ΗΠΑ, αλλά οι φορτωτές δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν εύκολα αυτή τη διαδρομή αφού ξόδεψαν χρόνια για να τη στήσουν και να επενδύσουν σε υποδομές όπως κέντρα εφοδιαστικής.
Η πολυπλοκότητα
Επίσης είναι πιο εύκολο να αλλάξει ο προορισμός των εισαγωγών παρά η προέλευση των εξαγωγών. Η εισαγωγή στο Μεξικό για περαιτέρω μεταφορά στις ΗΠΑ προσθέτει πολυπλοκότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού, αλλά ωχριά σε σύγκριση με την αναστάτωση που προκαλεί η μετακίνηση των εξαγωγών από την Κίνα και η διάλυση καθιερωμένων παραγωγικών μονάδων.
Τούτου λεχθέντος, τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί τα εμπορευματοκιβώτια που εξάγονται προς τις ΗΠΑ από την Ινδία, ενώ γειτονικές χώρες του Πεκίνου στη Νοτιοανατολική Ασία, όπως το Βιετνάμ, αποκτούν επίσης όλο και μεγαλύτερη σημασία.
Από την Ινδία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, οι όγκοι αυξήθηκαν κατά 14,5% σε ετήσια βάση το 2024. Ισως οι επιχειρήσεις προσπαθούν να αποφύγουν τους δασμούς στέλνοντας αγαθά από την Κίνα σε ένα κράτος όπως το Βιετνάμ για επανασυσκευασία/επαναχρησιμοποίηση πριν από τη μεταφορά τους στις ΗΠΑ. Εάν αυξηθούν οι δασμοί στην Κίνα, θα μπορούσε να επιταχυνθεί αυτή η προσέγγιση.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Πράσινη μετάβαση: Κανονιστικές εξελίξεις στις θαλασσιες μεταφορές
Με κοινό κείμενο 10 από τους μεγαλύτερους ομιλους διεθνώς ζητούν από τον ΙΜΟ δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο

Capital Link: Ο Πόλυς Χατζηιωάννου χτύπησε το «Closing Bell» στη Νέα Υόρκη
Το 3rd Capital Link Cyprus Business Forum διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Κυπριακή Ένωση Εφοπλιστών με την υποστήριξη του κυπριακού υφυπουργείου Ναυτιλίας

Μελίνα Τραυλού: Καλεί τον ΙΜΟ να μην λάβει αποφάσεις που θα υπονομεύσουν την ναυτιλία
Μην «πυροβολείτε» το LNG- ο εμπορικός διαχειριστής να αναλάβει το κόστος συμμόρφωσης στην πράσινη μετάβαση, τα δύο μηνύματα της προέδρου της ΕΕΕ, Μελίνας Τραυλού

Motor Oil - Coral Marine: Ναυτιλιακά καύσιμα με βιοκαύσιμο στην Ελλάδα
Το μίγμα καυσίμων αποτελείται από ορυκτό πετρέλαιο που παράγεται στο διυλιστήριο της Motor Oil και βιοκαύσιμο που παράγεται, επίσης, στην Ελλάδα

Ο ναυτιλιακός γίγαντας CMA CGM ενώνει τις δυνάμεις του με startup ΑΙ
Η πενταετής συνεργασία Uα ανεβάσει τις δαπάνες που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη της CMA CGM στα 500 εκατ. ευρώ

Ναυτιλία: Η οικονομία θα κινηθεί μετά το πρώτο σοκ
Η ναυτιλία θα ανακάμψει, αν και πολλά εξαρτώνται και από τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου και την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης μεταφορικής ικανότητας

Πλέοντας σε ταραγμένα νερά: Ποιο θα είναι το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας
Κορυφαίοι αξιωματούχοι, εφοπλιστές, αναλυτές και ακαδημαϊκοί συζητούν στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών για τις νέες γεωπολιτικές, τεχνολογικές και οικολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία

Ο κλάδος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα επηρεαστεί από τους δασμούς Τραμπ
Πολλά θα εξαρτηθούν από το πώς θα αντιδράσουν οι αμερικανοί καταναλωτές και ποιες δαπάνες θα περικόψουν

Συρρίκνωση τουρκικού εμπορικού στόλου μετά από περίοδο ανάπτυξης
Ο κλάδος στην Τουρκία πλήττεται από την αύξηση του λειτουργικού κόστους και τα γραφειοκρατικά εμπόδια