Τα πάνω κάτω φέρνει στη ναυτιλία και ειδικότερα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς στο Μεξικό, τον Καναδά και την Κίνα.
Η πρώτη επίπτωση από την επιβολή των δασμών ήρθε στις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών οι οποίες υποχώρησαν την Παρασκευή, όπως και συνολικά οι αγορές. Ωστόσο οι αναλυτές έχουν βάλει κάτω τα μολύβια και ψάχνουν να δουν τι μπορεί να σημαίνουν για τη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι νέοι δασμοί και όσοι άλλοι ενδεχομένως έρθουν στο μέλλον.
Πώς θα επηρεάσουν οι δασμοί Τραμπ την Ελλάδα – Τι ανησυχεί την κυβέρνηση
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι ρευστές και εξελίσσονται διαρκώς τόσο στις απειλές όσο και στις ευκαιρίες. Το είδαμε αυτό μετά την κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ – Κίνας το 2018 κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ ως προέδρου, αναφέρει ο αναλυτής Peter Sand της εταιρείας συμβούλων Xeneta.
Η αύξηση των δασμών στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα το 2018 ώθησε τους φορτωτές να εξετάσουν τις επιλογές τους, όπως η εισαγωγή αγαθών στις ΗΠΑ μέσω Μεξικού και Καναδά. Αυτό συνέβαλε στην εξαιρετική αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων σε Teu (ισοδύναμα εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών) που αποστέλλονται από την Κίνα στο Μεξικό – κατά 76% μεταξύ 2019 και 2024. Στον Καναδά, οι όγκοι Teu αυξήθηκαν κατά 54% την ίδια περίοδο.
Οπως εκτιμά η Xeneta, ίσως η θηριώδης αύξηση των όγκων προς το Μεξικό και τον Καναδά θα μειωθεί αν οι δασμοί τις καταστήσουν λιγότερο «ελκυστική κερκόπορτα» προς τις ΗΠΑ, αλλά οι φορτωτές δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν εύκολα αυτή τη διαδρομή αφού ξόδεψαν χρόνια για να τη στήσουν και να επενδύσουν σε υποδομές όπως κέντρα εφοδιαστικής.
Η πολυπλοκότητα
Επίσης είναι πιο εύκολο να αλλάξει ο προορισμός των εισαγωγών παρά η προέλευση των εξαγωγών. Η εισαγωγή στο Μεξικό για περαιτέρω μεταφορά στις ΗΠΑ προσθέτει πολυπλοκότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού, αλλά ωχριά σε σύγκριση με την αναστάτωση που προκαλεί η μετακίνηση των εξαγωγών από την Κίνα και η διάλυση καθιερωμένων παραγωγικών μονάδων.
Τούτου λεχθέντος, τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί τα εμπορευματοκιβώτια που εξάγονται προς τις ΗΠΑ από την Ινδία, ενώ γειτονικές χώρες του Πεκίνου στη Νοτιοανατολική Ασία, όπως το Βιετνάμ, αποκτούν επίσης όλο και μεγαλύτερη σημασία.
Από την Ινδία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, οι όγκοι αυξήθηκαν κατά 14,5% σε ετήσια βάση το 2024. Ισως οι επιχειρήσεις προσπαθούν να αποφύγουν τους δασμούς στέλνοντας αγαθά από την Κίνα σε ένα κράτος όπως το Βιετνάμ για επανασυσκευασία/επαναχρησιμοποίηση πριν από τη μεταφορά τους στις ΗΠΑ. Εάν αυξηθούν οι δασμοί στην Κίνα, θα μπορούσε να επιταχυνθεί αυτή η προσέγγιση.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Έκτακτο δρομολόγιο του Kissamos από Σαντορίνη - Νέες τροποποιήσεις μελετά η Attica Group
Tο έκτακτο δρομολόγιο θα πραγματοποιηθεί σήμερα από το πλοίο “Kissamos”, το οποίο θα αναχωρήσει στις 21:00 από το Ηράκλειο, Κρήτης
Η Ερυθρά, το Σουέζ και ο Τραμπ σε ρόλο μπαλαντέρ στη ναυτιλία
Οι περισσότερες ναυτιλιακές θα περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα και θα πρέπει να πειστούν ότι η απειλή επίθεσης έχει εξαλειφθεί
«Πυξίδα ανταγωνιστικότητας» - Αλλάζουν τα δεδομένα για την ευρωπαϊκή ναυτιλία
Η νέα στρατηγική που θα αναδείξει τον ρόλο που διαδραματίζουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και η ναυτιλιακή βιομηχανία στη μελλοντική οικονομία της ΕΕ
Επιστρέφει η σταθερότητα στην Ερυθρά, εκτιμά η διοίκηση της Διώρυγας Σουέζ
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε κοστίσει στην Αίγυπτο περίπου 7 δισεκ. δολάρια σε έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2024
Τι θα κρίνει τις τάσεις σε ναύλους και αγοραπωλησίες
Τις εξελίξεις θα φέρει μια επιστροφή των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ - Γιατί θα προκαλέσει μεγάλη πτώση της αξίας των πλοίων από «δεύτερο χέρι»
«Big Brother» για ναυτιλιακό καύσιμο στήνει η ΑΑΔΕ
Έως 30/4, τα μετρητικά δεδομένα και οι συναγερμοί του τοπικού συστήματος εισροών-εκροών αποστέλλονται πιλοτικά στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ
Υπογραφή μνημονίου για δράσεις Ελλάδας – Ηνωμένου Βασιλείου στην εμπορική ναυτιλία
Η επίσκεψη του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστου Στυλιανίδη στο Ηνωμένο Βασίλειο και οι επαφές του με ΙΜΟ και βρετανική κυβέρνηση
Αύξηση της ζήτησης για πλοία μεταφοράς LNG
Οι εξαγωγές των ΗΠΑ, οι οποίες έχουν τριπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια, θα διπλασιαστούν μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας
Capital Ship Management: Το δεξαμενόπλοιο «ΑΚΡΙΣΙΟΣ» υψώνει την ελληνική σημαία
Η αλλαγή σημαίας του «ΑΚΡΙΣΙΟΣ» πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Khor Fakkan στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Πτώση στις ναυλαγορές έφερε η Χρονιά του Φιδιού
Πώς αντιδρούν οι ναύλοι ενόψει της κινέζικης πρωτοχρονιάς Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv