
Τα πάνω κάτω φέρνει στη ναυτιλία και ειδικότερα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς στο Μεξικό, τον Καναδά και την Κίνα.
Η πρώτη επίπτωση από την επιβολή των δασμών ήρθε στις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών οι οποίες υποχώρησαν την Παρασκευή, όπως και συνολικά οι αγορές. Ωστόσο οι αναλυτές έχουν βάλει κάτω τα μολύβια και ψάχνουν να δουν τι μπορεί να σημαίνουν για τη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι νέοι δασμοί και όσοι άλλοι ενδεχομένως έρθουν στο μέλλον.
Πώς θα επηρεάσουν οι δασμοί Τραμπ την Ελλάδα – Τι ανησυχεί την κυβέρνηση
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι ρευστές και εξελίσσονται διαρκώς τόσο στις απειλές όσο και στις ευκαιρίες. Το είδαμε αυτό μετά την κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ – Κίνας το 2018 κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ ως προέδρου, αναφέρει ο αναλυτής Peter Sand της εταιρείας συμβούλων Xeneta.
Η αύξηση των δασμών στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα το 2018 ώθησε τους φορτωτές να εξετάσουν τις επιλογές τους, όπως η εισαγωγή αγαθών στις ΗΠΑ μέσω Μεξικού και Καναδά. Αυτό συνέβαλε στην εξαιρετική αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων σε Teu (ισοδύναμα εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών) που αποστέλλονται από την Κίνα στο Μεξικό – κατά 76% μεταξύ 2019 και 2024. Στον Καναδά, οι όγκοι Teu αυξήθηκαν κατά 54% την ίδια περίοδο.
Οπως εκτιμά η Xeneta, ίσως η θηριώδης αύξηση των όγκων προς το Μεξικό και τον Καναδά θα μειωθεί αν οι δασμοί τις καταστήσουν λιγότερο «ελκυστική κερκόπορτα» προς τις ΗΠΑ, αλλά οι φορτωτές δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν εύκολα αυτή τη διαδρομή αφού ξόδεψαν χρόνια για να τη στήσουν και να επενδύσουν σε υποδομές όπως κέντρα εφοδιαστικής.
Η πολυπλοκότητα
Επίσης είναι πιο εύκολο να αλλάξει ο προορισμός των εισαγωγών παρά η προέλευση των εξαγωγών. Η εισαγωγή στο Μεξικό για περαιτέρω μεταφορά στις ΗΠΑ προσθέτει πολυπλοκότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού, αλλά ωχριά σε σύγκριση με την αναστάτωση που προκαλεί η μετακίνηση των εξαγωγών από την Κίνα και η διάλυση καθιερωμένων παραγωγικών μονάδων.
Τούτου λεχθέντος, τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί τα εμπορευματοκιβώτια που εξάγονται προς τις ΗΠΑ από την Ινδία, ενώ γειτονικές χώρες του Πεκίνου στη Νοτιοανατολική Ασία, όπως το Βιετνάμ, αποκτούν επίσης όλο και μεγαλύτερη σημασία.
Από την Ινδία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, οι όγκοι αυξήθηκαν κατά 14,5% σε ετήσια βάση το 2024. Ισως οι επιχειρήσεις προσπαθούν να αποφύγουν τους δασμούς στέλνοντας αγαθά από την Κίνα σε ένα κράτος όπως το Βιετνάμ για επανασυσκευασία/επαναχρησιμοποίηση πριν από τη μεταφορά τους στις ΗΠΑ. Εάν αυξηθούν οι δασμοί στην Κίνα, θα μπορούσε να επιταχυνθεί αυτή η προσέγγιση.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

Και η Royal Caribbean στη καινοτόμα πρωτοβουλία για τη μείωση του Μεθανίου στη Ναυτιλία
Η Royal Caribbean μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο, έγινε το τελευταίο μέλος που προσχώρησε στη διακλαδική πρωτοβουλία για τη μείωση του μεθανίου

CMA CGM: Οι Γάλλοι του ΟΛΘ επενδύουν 20 δισ. στα λιμάνια των ΗΠΑ - Τι είπε ο Τραμπ
Στα σχέδια της CMA CGM και ναυπηγικό πρόγραμμα σε ναυπηγεία των ΗΠΑ - Αναμένεται να δημιουργηθούν 10.000 νέες θέσεις εργασίας

Τι ψάχνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα – Οι πρακτικές της Seajets και η κινητοποίηση Στυλιανίδη
Οι καταγγελίες της Fast Ferries κατά της SeaJets και οι μη αιτιολογημένες ανατιμήσεις στην ακτοπλοΐα ελέγχονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού

Αιφνιδιαστικοί έλεγχοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε ακτοπλοϊκές εταιρείες
Στόχος, να εντοπίσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στην ερευνώμενη αγορά

Fast Ferries προς Επιτροπή Ανταγωνισμού: «Η Seajets επιδιώκει απόλυτο μονοπώλιο στο Αιγαίο»
Νέες καταγγελίες από την Fast Ferries στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για την επιθετική πολιτική που ακολουθεί η Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου στις τιμές των εισιτηρίων
![Morningstar DBRS: Γάλλοι και Έλληνες τραπεζίτες πήραν την «πίτα» της ναυτιλιακής βιομηχανίας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/09/ploia-600x338.jpg)
Morningstar DBRS: Γάλλοι και Έλληνες τραπεζίτες πήραν την «πίτα» της ναυτιλιακής βιομηχανίας [γράφημα]
Γιατί η ναυτιλιακή βιομηχανία θα μπορούσε να μειώσει τις ανησυχίες για την ποιότητα του ενεργητικού για τις ευρωπαϊκές τράπεζες

Ναυτιλιακές φεύγουν άρον-άρον από Χονγκ Κονγκ - Οι φόβοι για τις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας
Παρά την εισροή κινεζικών πλοίων στο νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, ο αριθμός των πλοίων που φέρουν τη σημαία του μειώθηκε 8%

Περισσότερα από 50 ρυμουλκά συμμορφώθηκαν με το προεδρικό διάταγμα
Πρόκειται για αριθμό που υπερπαρκεί για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες σε ρυμούλκηση για Πειραιά και Ελευσίνα

Οι διμερείς σχέσεις Ελλάδας Ισραήλ και το λιμάνι του Πειραιά - Τι είπε ο Κορκίδης
Περαιτέρω ενίσχυση της διμερούς επιχειρηματικής συνεργασίας, με επίκεντρο τον Πειραιά και το λιμάνι του και εντοπισμός τομέων και τα πεδίων για την περαιτέρω διεύρυνση και εμβάθυνση της συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών

Η κινεζική παντοκρατορία στα ναυπηγεία και τα μέτρα Τραμπ
Ένα στα δυο πλοία ηλικίας μικρότερης των δέκα ετών είναι κινεζικής κατασκευής