Αναπόφευκτη είναι η μεγαλύτερη συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ σύμφωνα με τον Αριστοτέλη Παντελιάδη, πρόεδρο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και επικεφαλής του ομίλου METRO, ωστόσο δεν θεωρεί απειλή την είσοδο νέων ισχυρών ομίλων, όπως ο όμιλος Motor Oil, στη λιανική των τροφίμων.

Παντελιάδης (ΕΣΕ): Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ – Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές

«Σε σχέση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα η ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ είναι μη συγκεντρωμένη και είναι αναπόφευκτο ότι θα συγκεντρωθεί κι άλλο», σημείωσε ο κύριος Παντελιάδης σε χθεσινή συνάντηση που πραγματοποίησε με εκπροσώπους του Τύπου στο πλαίσιο της έκθεσης HoReCa.

Το «μερίδιο στομάχου», η Motor Oil και τι δεν φοβάται ο Αρ. Παντελιάδης

Παρομοιάζοντας ο κύριος Παντελιάδης τη λιανική τροφίμων ως ένα συνεχές, που στη μια άκρη βρίσκεται το μικρό ψιλικατζίδικο και στην άλλη το hyper market των 5.000 τ.μ., σημείωσε ότι στο ενδιάμεσο αναπτύσσονται διάφορες μορφές καταστημάτων με διαφορετική ποικιλία προϊόντων, διαφορετικά ωράρια κ.λπ., τα οποία όμως, από το μικρότερο μέχρι το μεγαλύτερο, επιδιώκουν να πάρουν ένα «μερίδιο στομάχου» των καταναλωτών.

Μάλιστα στην περίπτωση που η Motor Oil, ή άλλος κολοσσός, θελήσει να επεκταθεί πιο δυναμικά στη λιανική, ο επικεφαλής του ομίλου METRO ξεκαθάρισε ότι δεν φοβάται τον ανταγωνισμό.

«Έχω ένα λόγο για τον οποίο δεν φοβάμαι πόσοι ανταγωνιστές θα μπούνε και μην πλημμυρίσουμε από καινούργιους ανταγωνιστές: Έχουμε το ‘προνόμιο’ να είμαστε σε έναν κλάδο, ο οποίος για τις επενδύσεις που κάνει και την πολυπλοκότητα που έχει απολαμβάνει πάρα πολύ μικρή κερδοφορία. Γι’ αυτό και δεν φοβάμαι κανένα fund και γι’ αυτό δεν έχει μπει κανένα fund στην Ελλάδα, γι’ αυτό και δεν έρχονται ξένοι. Δεν υπάρχει άλλος περιορισμός σε αυτή την αγορά. Βλέπετε ότι τον Κρητικό δεν ήρθε να τον αγοράσει κανένα CVC ή άλλο fund. Και ο λόγος είναι τα τόσο χαμηλά τα περιθώρια στον κλάδο μας. Αυτό είναι μεν κακό, αλλά έχει και ένα καλό ότι δεν προσελκύει ανταγωνιστές. Δεν με απασχολεί λοιπόν μήπως μπει η Motor Oil ξαφνικά στα σούπερ μάρκετ όχι γιατί δεν έχει τα χρήματα, τη δύναμη ή δεν μπορεί να βρει την τεχνογνωσία να το κάνει, όλα τα έχει, αλλά έχει πολύ καλύτερα μέρη να βάλει τα λεφτά της και τα βάζει».

Ο κύριος Παντελιάδης πρόσθεσε, επίσης, ότι το συγκεκριμένο concept των convenience stores που προσελκύει το ενδιαφέρον νέων παικτών έχει μικρή αλληλοκάλυψη με τα μικρά σημεία των αλυσίδων, όπως τα My Market Local ή τα franchise καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος, επηρεάζοντας ενδεχομένως περισσότερο τα παραδοσιακά ανεξάρτητα μπακάλικα.

«Δεν μας επηρεάζει η εξαγορά της Κρητικός»

Κληθείς να σχολιάσει το επικείμενο deal μεταξύ της Μασούτης και της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός με εξαγορά της δεύτερης από την πρώτη, ο κύριος Παντελιάδης σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «Κοιτάμε τον ανταγωνισμό αλλά τέτοιες κινήσεις δεν θα επηρεάσουν και δεν πρέπει να επηρεάσουν τις δικές μας. Ο αριθμός των καταστημάτων δεν θα αλλάξει στο σύνολο από την συναλλαγή, μπορεί μάλιστα να μειωθεί, καθώς θα κλείσουν κάποια σημεία που αλληλεπικαλύπτονται.»

Στο ενδεχόμενο η Μασούτης να ξεπεράσει τον όμιλο METRO σε επίπεδο τζίρου εάν προχωρήσει στην εξαγορά, ο κύριος Παντελιάδης ανέφερε ότι «η κατάταξη είναι ωραίο σαν νούμερο, αλλά δεν επηρεάζει πραγματικά την πολιτική μας όσον αφορά την ανάπτυξη».

4-5 νέα εταιρικά καταστήματα και 35 franchise

Εξ ου και συνεχίζεται η στρατηγική της οργανικής ανάπτυξης του ομίλου METRO, όπως τόνισε ο επικεφαλής.

Σε αυτό το πλαίσιο, εφέτος δρομολογείται η δημιουργία 4-5 εταιρικών καταστημάτων και 35 μικρών σημείων franchise. Στο πλάνο αυτό περιλαμβάνεται και η έναρξη λειτουργίας ενός ιδιόκτητου καταστήματος στο Ηράκλειο Κρήτης μέχρι το τέλος του έτους, ενώ ένα ακόμα στην ίδια περιοχή δρομολογείται από το 2026, καθώς έχει αγοραστεί η οικοπεδική έκταση.

Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι ο όμιλος λειτούργησε δυο εταιρικά σημεία: ένα σούπερ μάρκετ στο Άργος και ένα Cash and Carry στην Δράμα και 25 καταστήματα franchise.

Συνολικά ο επενδυτικός σχεδιασμός για το 2025 θα απορροφήσει κεφάλαια ύψους 50 εκατ. ευρώ, ενώ περί τα 50-70 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα διετίας προϋπολογίζονται για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων logistics με τη δημιουργία ενός μεγάλου αποθηκευτικού χώρου 40-45 χιλ. τ.μ. στην περιοχή του Ασπρόπυργου .

Συγκεκριμένα δρομολογείται η συνένωση των υφιστάμενων αποθηκών σε Μάνδρα και Ασπρόπυργο, η ολοκλήρωση της οποίας θα σηματοδοτήσει την κατάργηση της αποθήκης στην Μάνδρα που ο όμιλος πήρε «προίκα» με την εξαγορά της Βερόπουλος.

Κάτω από την αρχική πρόβλεψη ο τζίρος της METRO

Αναφορικά με τις επιδόσεις του ομίλου METRO την περσινή χρονιά, η αποκλιμάκωση του κλαδικού πληθωρισμού είχε ως αποτέλεσμα τα έσοδα να κινηθούν σε κατώτερο επίπεδο από τις αρχικές προβλέψεις.

Όπως σημείωσε ο κ. Παντελιάδης «υπολογίζαμε ότι ο πληθωρισμός θα έκλεινε στο επίπεδο του 3% και υπό το πρίσμα αυτό αναμέναμε αύξηση εσόδων περί το 5%. Ωστόσο εν τέλει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα διαμορφώθηκε γύρω στο μηδέν, συνεπώς είμαστε λίγο πιο κάτω από την αρχική πρόβλεψη και ακολουθούμε την τάση του συνόλου της αγοράς». Σημειώνεται ότι συνολικά η αγορά των αλυσίδων εμφάνισε πέρυσι αύξηση περί το 3,5%.

Όπως ανέφερε ο ίδιος, η υποχώρηση του πληθωρισμού αντισταθμίστηκε από την αύξηση στους όγκους της κατανάλωσης. Βέβαια αυτήν την εικόνα παρουσιάζει η λιανική καθώς το κανάλι των cash and carry δεν πήγε καλά, επηρεαζόμενο από την περιορισμένη δαπάνη των τουριστών.

Σε ο,τι αφορά στις προβλέψεις για την φετινή χρήση ο κύριος Παντελιάδης σημείωσε ότι η χρόνια ξεκίνησε ικανοποιητικά με αρνητικό πληθωρισμό και αυξημένους όγκους.

Αύξηση τζίρου 2-3% από την αύξηση της κατανάλωσης

Σε ό,τι αφορά στη πορεία της αγοράς για τη φετινή χρονιά, ο πρόεδρος της ΕΣΕ εκτίμησε ότι θα εμφανίσει ρυθμό ανάπτυξης 2-3%.

Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με τον ίδιο, θα αυξηθούν οι όγκοι πωλήσεων, καθώς ο πληθωρισμός στα τρόφιμα κατά την εκτίμησή τους θα παραμείνει είτε μηδενικός είτε θα κινηθεί σε οριακά θετικό ποσοστό.

Οι προσφορές θα γίνουν πιο σπάνιες αλλά θα είναι πιο πραγματικές

Σχετικά με τον Κώδικα Δεοντολογίας για ανακοινώσεις μείωσης της τιμής, που ξεκινάει τυπικά από την 1η Μαρτίου 2024, και την επίδραση που θα έχει στις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ, ο κύριος Παντελιάδης σημείωσε ότι «έως αρχές καλοκαιριού θα είναι σε πλήρη εφαρμογή το μέτρο και κάποιες προσφορές που είναι μόνο κατ’ όνομα προσφορές θα σταματήσουν να υπάρχουν».

«Οι προσφορές θα γίνουν πιο σπάνιες αλλά πιο πραγματικές», σημείωσε, ενώ ωστόσο εκτίμησε ότι «η μέση τιμή του προϊόντος για τον καταναλωτή δεν θα αλλάξει», με όφελος να είναι η μεγαλύτερη διαφάνεια.

Σχετικά με την άρση του συνόλου των μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και κυρίως την κατάργηση του πλαφόν στο μικτό κέρδος, κάτι που συνεχίζουν να ζητάνε οι λιανέμποροι, ο κύριος Παντελιάδης ανέφερε ότι η μόνη δέσμευση της κυβέρνησης είναι πως θα επανεξετάσει αυτές τις ρυθμίσεις εφόσον πέσει ο πληθωρισμός των τροφίμων. «Θέλουμε να ελπίζουμε ότι δεν θα ανανεωθούν τα μέτρα μετά τις 30 Απριλίου που λήγει η ισχύς τους», σημείωσε ο ίδιος.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις