Οι εταιρείες αυτοκινήτων προετοιμάζονται για ένα ακόμη μεγαλύτερο σοκ για την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού του κλάδου από την πανδημία και μετά εν μέσω αβεβαιότητας σχετικά με τη διάρκεια και την έκταση του παγκόσμιου πολέμου δασμών του Ντόναλντ Τραμπ.

Μόλις δύο ημέρες αφότου ο πρόεδρος των ΗΠΑ εξέδωσε εκτελεστικό διάταγμα που επιβάλλει δασμούς 25% σε όλες τις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό, καθώς και 10% σε αγαθά που εισάγονται από την Κίνα, ο Τραμπ έθεσε σε αναμονή τις εισφορές στις μεξικανικές εισαγωγές για ένα μήνα μετά την «Πολύ φιλική» συνομιλία με την Πρόεδρο του Μεξικού Κλαούντια Σάινμπαουμ. Λίγο αργότερα, ο Καναδός πρωθυπουργός κατέληξε επίσης σε συμφωνία στο παρά πέντε με τις ΗΠΑ για παύση 30 ημερών στους δασμούς.

Wall Street: «Χτυπούν» την αγορά οι δασμοί Τραμπ – Βουτιά για τις αυτοκινητοβιομηχανίες

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν προσεκτικές σχετικά με την πραγματοποίηση σημαντικών και δαπανηρών στρατηγικών αλλαγών πριν αποσαφηνιστεί περαιτέρω η μακροπρόθεσμη κατεύθυνση της εμπορικής και ενεργειακής πολιτικής των ΗΠΑ, αν και στελέχη της General Motors, της Stellantis και της Tesla λένε ότι θα αυξήσουν την παραγωγή στις ΗΠΑ για να αντισταθμίσουν τυχόν τιμολογιακές επιπτώσεις.

«Είναι λίγο επικίνδυνο να αρχίσετε να αντιδράτε υπερβολικά τώρα», δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξη ο Μάικλ Λοχέλερ, διευθύνων σύμβουλος της Polestar, θυγατρικής της κινεζικής Geely που κατασκευάζει ηλεκτροκίνητα.

Το πιθανό χειρότερο σενάριο

Πολλά στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας είχαν στραφεί στην εμπειρία της πρώτης θητείας Τραμπ για να μειώσουν τον κίνδυνο ενός διεθνούς πολέμου δασμών, λέγοντας ότι ο πρόεδρος των ΗΠΑ δεν ανταποκρίθηκε στις απειλές για πρόσθετες εισφορές κατά των εμπορικών εταίρων του.

Εμπειρογνώμονες της εφοδιαστικής αλυσίδας λένε ότι το χειρότερο σενάριο, στο οποίο εφαρμόζονται δασμοί τόσο των ΗΠΑ όσο και ως αντίποινα, είναι πιθανό να οδηγήσει σε αλυσίδα χρεοκοπιών μεταξύ ασθενέστερων προμηθευτών ανταλλακτικών αυτοκινήτων.

Η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι τόσο περίπλοκη και αλληλένδετη που ένα εξάρτημα που κατασκευάζεται στο Μεξικό θα μπορούσε να καταλήξει σε ένα αμερικανικό εργοστάσιο πριν επιστρέψει στο Μεξικό για τελική συναρμολόγηση και στη συνέχεια πωληθεί στην αγορά των ΗΠΑ, σε μια αλληλουχία τιμολογήσεων.

Ο Ίαν Χένρι, ειδικός αυτοκινητοβιομηχανίας που διευθύνει την εταιρεία συμβούλων AutoAnalysis προειδοποίησε ότι η διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας θα μπορούσε να είναι χειρότερη από ό,τι επί πανδημίας, καθώς σε έναν πόλεμος δασμών διαρκείας οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα μπορούσαν να στηρίξουν οικονομικά τους προμηθευτές τους για να τους διατηρήσουν στη ζωή.

Ο Μίκαελ Μπρατ, διευθύνων σύμβουλος της σουηδικής εταιρείας κατασκευής ζωνών ασφαλείας και αερόσακων Autoliv, δήλωσε στους FT ότι θα ξεκινήσει συζητήσεις για να μετακυλήσει το κόστος των υψηλότερων δασμών στους πελάτες.

«Δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο εμείς…να απορροφήσουμε οποιοδήποτε τέτοιο κόστος», είπε ο Μπρατ σε ενημέρωση αποτελεσμάτων την περασμένη εβδομάδα. «Τελικά, θα είναι υψηλότερο κόστος για οχήματα που πωλούνται στις ΗΠΑ». general motors

Οι πιο εκτεθειμένες αυτοκινητοβιομηχανίες

Οι «Big Three» αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν εργοστάσια σε ολόκληρη την ήπειρο είναι οι πλέον ευάλωτες σε μείωση κερδών. Η GM ήταν η πιο εκτεθειμένη, με την Stellantis, να μην σε καλύτερη κατάσταση. Η Ford είναι η λιγότερο εκτεθειμένη επειδή εισάγει μικρότερο μερίδιο οχημάτων που πουλάει στις ΗΠΑ.

Η GM κατασκευάζει το δημοφιλές Chevrolet Silverado με υψηλό περιθώριο κέρδους στο εργοστάσιό της στο Silao στο Μεξικό και στην Oshawa στον Καναδά, γεγονός που αυξάνει την έκθεσή της. Ο αναλυτής της BNP Paribas, Τζέιμς Πικαριέλο, είπε στους FT ότι ενώ η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε πιθανώς να μεταφέρει την περισσότερη παραγωγή στις ΗΠΑ, αυτό θα χρειαζόταν 12-18 μήνες για προσαρμογές αποστολών προμηθευτών και προσλήψεις εργατών.

Αυτό θα προσθέσει περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε κόστος εργασίας, είπε, καθώς οι εργαζόμενοι κέρδιζαν περισσότερα στις ΗΠΑ από ό,τι στο Μεξικό. Τα λειτουργικά κέρδη της GM θα έπεφταν κατά 7%, αλλά αυτό φαινόταν ευνοϊκό σε σύγκριση με μια πιθανή μείωση 50% τοις εκατό που θα μπορούσε να προέλθει από δασμούς 25%.

Επενδυτές και αναλυτές υπέθεταν ότι οποιοσδήποτε δασμός σε αγαθά από τον Καναδά και το Μεξικό θα απορριφθεί τελικά, πρόσθεσε, γιατί διαφορετικά «οι αριθμοί γίνονται πολύ μεγάλοι για να επιβιώσει η βιομηχανία».

Γλιτώνει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία εάν δεν επιβληθούν δασμοί κατά της ΕΕ;

Ακόμη και πριν από τυχόν δασμούς κατά της ΕΕ, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν εκτεθειμένες. Η Volkswagen είναι στη χειρότερη θέση, με το 45% των πωλήσεών της στις ΗΠΑ να προέρχεται από αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Μεξικό και τον Καναδά, αν και η αμερικανική αγορά αντιπροσωπεύει ένα μικρό μερίδιο των συνολικών εσόδων του ομίλου.

Με όλα τα οχήματα που πωλούνται στις ΗΠΑ από τις πολυτελείς μάρκες Audi και Porsche να κατασκευάζονται εκτός της χώρας, η Moody’s εκτιμά ότι ένας δασμός 25% στο Μεξικό θα μειώσει τα παγκόσμια κέρδη προ τόκων και φόρων του ομίλου Volkswagen κατά περισσότερο από 15%.

Η BMW είναι λιγότερο εκτεθειμένη, καθώς το 65% των αυτοκινήτων της στις ΗΠΑ κατασκευάζονται τοπικά, ενώ είναι επίσης καθαρός εξαγωγέας από τις ΗΠΑ. Για τον λόγο αυτό ο Γιόχεν Γκόλερ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της BMW δήλωσε στους FT αισιόδοξος για τις ΗΠΑ.

Θα βγει η Tesla νικητής από τους δασμούς του Τραμπ;

Οι επενδυτές ελπίζουν ότι οι στενοί δεσμοί του Ίλον Μασκ με τον Τραμπ θα προστατεύσουν την Tesla από τις συνέπειες των πολιτικών του προέδρου, αλλά παραμένει εκτεθειμένη.

Η Tesla συναρμολογεί τοπικά όλα τα οχήματά της που πωλούνται στις ΗΠΑ, αλλά προμηθεύεται το 20% των εξαρτημάτων της τρία μοντέλα από το Μεξικό, σύμφωνα με την Barclays.

Η εταιρεία θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει στόχο αντιποίνων από τον Καναδά. Η πρώην υπουργός Οικονομικών Κρίστια Φρίλαντ, η οποία είναι υποψήφιος να αντικαταστήσει τον Τριντό στην πρωθυπουργία, είπε ότι η Οτάβα θα πρέπει να ανταπαντήσει τους δασμούς των ΗΠΑ προσθέτοντας τεράστιες εισφορές στα οχήματα της Tesla για να τιμωρήσει τον Μακ.

Ταυτόχρονα η Tesla παλεύει με τις μειωμένες πωλήσεις στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τη γαλλική ένωση βιομηχανίας La Plateforme Automobile, οι πωλήσεις της Tesla τον Ιανουάριο στη Γαλλία ήταν 63% χαμηλότερες από ό,τι πέρυσι. Mitsubishi

Οι λιγότερο εκτεθειμένες αυτοκινητοβιομηχανίες

Οι μικρότερες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Mitsubishi Motors και η Subaru, θα μπορούσαν να επωφεληθούν από το ότι δεν παράγουν σε Μεξικό και Καναδά. Η Honda βρίσκεται επίσης σε σχετικά καλή θέση, καθώς τα δύο τρίτα των πωλήσεών της στις ΗΠΑ κατασκευάζονται εκεί.

Ο Τακάο Κάτο, διευθύνων σύμβουλος της Mitsubishi Motors, δήλωσε στους δημοσιογράφους τη Δευτέρα ότι οι δασμοί θα είχαν μικρό αντίκτυπο στην εταιρεία και ότι θα μπορούσε ακόμη και να δεχτεί έναν ελαφρύ «ουραίο άνεμο» από τις αυξημένες εξαγωγές στις ΗΠΑ, εάν οι δασμοί δεν επεκτείνονταν στην υπόλοιπη Ασία.

Ωστόσο, στη συνέχεια απέσυρε το σχόλιό, βλέποντας επιπλέον εμπόδια και διευκρίνισε ότι η Ιαπωνία θα μπορούσε να επωφεληθεί εάν καταφέρει να ξεφύγει από το να είναι ο στόχος μεγάλων δασμών.

Η Renault είναι επίσης απίθανο να πληγεί σοβαρά καθώς δεν πουλάει στη Βόρεια Αμερική. Η Renault, μια από τις λίγες ευρωπαϊκές μάρκες που δεν εξέδωσε προειδοποίηση κέρδους πέρυσι, «τα πήγαινε πολύ καλά» στην Ευρώπη», δήλωσε ο Στίβεν Ράιτμαν, αναλυτής της Bernstein. Η έκθεση της εταιρείας στους δασμούς οφείλεται στο μερίδιό της στη Nissan, η οποία αυτή τη στιγμή επιδιώκει τη συγχώνευση με τη Honda.

Αλλά ενώ η εταιρεία είναι λιγότερο εκτεθειμένη από άλλες, ο Ράιτμαν πρόσθεσε: «Δεν υπάρχουν πολλοί νικητές σε όλα αυτά…μειώνει τον πλούτο, που μειώνει το ΑΕΠ, που μειώνει τις πωλήσεις αυτοκινήτων».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή