Οι έλληνες βιομήχανοι και εξαγωγείς τροφίμων και ποτών δεν κρύβουν την ανησυχία τους μπροστά στο «δασμολογικό χάος» με το οποίο απειλεί ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ. Ωστόσο διατηρούν ζωντανή την ελπίδα ότι το «αμερικανικό όνειρο» δεν θα εξελιχθεί σε «εφιάλτη», προσδοκώντας πως και στο Trump 2.0 που εξάγονται στις ΗΠΑ θα εξαιρεθούν από την επιβολή δασμών.

Αλλά ακόμη και αν επιβληθούν δασμοί πιστεύεται ότι θα είναι «συμβολικού» χαρακτήρα (π.χ. δασμοί που δεν θα ξεπερνούν το 1%). Μέχρι όμως να αποδειχθεί ότι τα ελληνικά προϊόντα, όπως ελιές, ελαιόλαδο, φέτα, κρασί, ψάρια, φρούτα, είδη αρτοποιίας κ.ά., θα έχουν και πάλι προνομιακή αντιμετώπιση, η εγχώρια αγορά τροφίμων βρίσκεται σε κατάσταση αναμονής.

Οι άμυνες Viohalco, Τιτάν και Metlen απέναντι στους δασμούς Τραμπ

Το success story της ελιάς

Οι ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη αγορά για την ελληνική επιτραπέζια ελιά, καθώς καλύπτει κάτι περισσότερο από το 30% των συνολικών εξαγωγών. Οπως αναφέρει, μιλώντας στο «Βήμα», ο κ. Κώστας Ζούκας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Μεταποιητών Τυποποιητών Εξαγωγέων Επιτραπέζιων Ελιών (ΠΕΜΕΤΕ), «αν και η ελληνική επιτραπέζια ελιά έχει ισχυρό brand name στην αμερικανική αγορά, δεν αποτελεί ένα τρόφιμο πρώτης ανάγκης, γεγονός που σημαίνει ότι η ζήτησή της είναι ελαστική ως προς την τιμή. Οποιοσδήποτε παράγοντας επηρεάζει την τιμή έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ζήτησης. Βέβαια, στον βαθμό που οι δασμοί είναι οριζόντιοι δεν θα έχουμε απώλειες από τους Ισπανούς, που είναι οι βασικοί μας ανταγωνιστές, ωστόσο θα δεχθούμε ισχυρή πίεση από τρίτες χώρες όπως Μαρόκο, Αίγυπτο και Τυνησία. Ευελπιστούμε ότι θα επαναληφθεί ξανά το καθεστώς εξαίρεσης που επικράτησε την προηγούμενη φορά. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις».

Για το ελληνικό ελαιόλαδο η αμερικανική αγορά είναι σημαντική καθώς εκεί κατευθύνεται περί το 25% των τυποποιημένων προϊόντων, με την τάση στις εξαγωγές να βαίνει αυξανόμενη τα τελευταία 15 χρόνια.

Στην περίπτωση που επιβληθούν δασμοί η ανταγωνιστικότητά του θα πληγεί καθώς ειδικά φέτος, που υπάρχει αυξημένη παραγωγή, οι προσδοκίες των εξαγωγέων είναι υψηλές. Ο κ. Χρήστος Αποστολόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων, αναφερόμενος στην ενδεχόμενη επιβολή δασμών ειδικά για τις εξαγωγές της φέτας σημειώνει στο «Βήμα» πως «πρώτα πρέπει να δούμε πόσο απέχει η απειλή από την πραγματικότητα, καθώς και πόσο μας επηρεάζει όλο αυτό».

«Εχω την αίσθηση ότι μπορούμε να πείσουμε οποιονδήποτε ότι η ελληνική φέτα δεν απειλεί κανένα προϊόν που παράγεται στην Αμερική, άρα πιστεύω θα υπάρξει ξανά εξαίρεση». Σημειώνεται ότι το 2023 οι εξαγωγές της φέτας στις ΗΠΑ, που είναι 5η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για το εμβληματικό ελληνικό προϊόν, μετά από Γερμανία, Ιταλία, Αγγλία και Γαλλία, κατέγραψαν αύξηση κατά 34% σε αξία και κατά 12% σε όγκο, αγγίζοντας τα 53 εκατ. ευρώ.
Το στοίχημα της Κρι Κρι

Με ψυχραιμία αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο επιβολής δασμών ο κ. Παναγιώτης Τσινάβος, διοικητικός και μετοχικός ηγέτης της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας Κρι Κρι, ο τζίρος της οποίας προέρχεται πλέον κατά 60% από τις αγορές του εξωτερικού.

«Η εκτίμησή μας είναι ότι δεν θα μπουν δασμοί στα τρόφιμα, καθώς είναι προϊόντα που χτυπούν άμεσα τον καταναλωτή και έτσι αποφεύγεται από τις κυβερνήσεις να επιβαρυνθούν» λέει στο «Βήμα» ο κ. Τσινάβος. Μάλιστα θυμίζει ότι ανάλογο ερώτημα είχε τεθεί και με αφορμή το Brexit. «Οι εξαγωγές της Κρι Κρι κατευθύνονται κατά 25%-30% στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Τελικά δεν μπήκαν δασμοί παρά την αρχική ανησυχία» αναφέρει. Ας σημειωθεί ότι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα της εταιρείας για το 2025 και τα επόμενα χρόνια είναι το frozen yogurt, που συνδυάζει την αξία του ελληνικού γιαουρτιού και την απόλαυση του παγωτού.
Πολύ δύσκολη αγορά

Ηδη το frozen yogurt made in Σέρρες έχει καλή αποδοχή στις ευρωπαϊκές αγορές που είναι και ο βασικός στόχος της εταιρείας, ενώ έχει επεκταθεί στην Κορέα και έχει «πατήσει» Ιαπωνία. Ταυτόχρονα η Κρι Κρι θέλοντας να εκμεταλλευθεί το κύμα της επιτυχίας του ελληνικού γιαουρτιού στην Αμερική ετοιμάζεται να επεκταθεί δυναμικά και σε αυτή την τεράστια πλην πολύ δύσκολη αγορά, όπου έκανε το πρώτο λανσάρισμα πέρυσι.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο κ. Τσινάβος τονίζει ότι το Greek frozen yogurt είναι ένα προϊόν με υπεραξία, «κάτι που σημαίνει ότι και οι τιμές είναι ανάλογες». «Αρα μπορούν οι καταναλωτές να απορροφήσουν κάποιες μικρές αυξήσεις που θα προκύψουν από πιθανή επιβολή δασμών» σημειώνει.

Πηγή: Έντυπη έκδοση Οικονομικός Ταχυδρόμος (ΟΤ) – Το Βήμα της Κυριακής

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Τράπεζες: Αγοράζουν ξανά «ασημικά»
Επιχειρήσεις |

Αγοράζουν ξανά «ασημικά» οι τράπεζες

Αντιστρέφοντας τις τάσεις εσωστρέφειας προχωρούν σε επεκτατικές ενέργειες με συνεχή αναζήτηση ευκαιριών - Η Πειραιώς προχωρεί σε deal με το CVC για την εξαγορά του 70% της Εθνικής Ασφαλιστικής - Τα σχέδια των άλλων συστημικών ομίλων

Resolute Cepal Capital: Ενισχύει την παρουσία του στον κλάδο του real estate
Επιχειρήσεις |

Resolute Cepal Capital: Ενισχύει την παρουσία του στον κλάδο του real estate

Η ίδρυση της νέας θυγατρικής, Resolute Cepal Capital, αποτελεί ένα στρατηγικό βήμα για την ενίσχυση του χαρτοφυλακίου παρεχόμενων υπηρεσιών και της θέσης του, ως σημείο αναφοράς στον κλάδο διαχείρισης ακίνητης περιουσίας