«Η χώρα δεν μπορεί να αντέξει νέα Τέμπη στο Αιγαίο» επαναλαμβάνει σχεδόν εμμονικά ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης.

Με την εμμονή του να γίνεται ακόμα πιο έντονη μετά το ατύχημα στο λιμάνι της Μυκόνου στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2024 με το πλοίο Jumbo Jet της εταιρείας Sea Jets, όπου ο καταπέλτης μετακινήθηκε με αποτέλεσμα βαλίτσες και άλλα αντικείμενα να βρεθούν στη θάλασσα.

Οι επιβάτες έπεσαν στο έδαφος, αποφεύγοντας – ευτυχώς – τους σοβαρούς τραυματισμούς.

Τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας, όσο και τα σωματεία των ναυτεργατών δεν κρύβουν την ανησυχία τους για το τι μέλλει γενέσθαι.

Με τις πρακτικές που εφαρμόζονται να αυξάνουν τον κίνδυνο για ενδεχόμενα ατυχήματα που καταρχάς μπορεί να κοστίσουν ανθρώπινες ζωές, ενώ θα έχουν και επιπτώσεις στον τουρισμό.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι και εντός του Υπουργείου Ναυτιλίας, που προειδοποιούν ότι ένα ατύχημα στην ακτοπλοΐα καλοκαίρι με θύματα επιβάτες, δεν θα μπορέσει να το αντέξει καμία κυβέρνηση.

Η εταιρεία SeaJets, συμφερόντων Μάριου Ηλιόπουλου, η οποία σχεδόν μονοπωλεί την αγορά των ταχυπλόων στην βασική ακτοπλοΐα στο Αιγαίο πλην Αργοσαρωνικού, με τις πρακτικές που εφαρμόζει, έχει βρεθεί στο επίκεντρο τόσο συνδικαλιστικών ενώσεων ναυτεργατών, όσο και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Με την συγκεκριμένη εταιρεία να εμφανίζεται να πρωτοστατεί σε σειρά παραβάσεων που αφορούν το ωράριο, τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και μία σειρά ζητημάτων.

Πλασματικές ταχύτητες και χρόνος παραμονής στο λιμάνι

Όπως επισημαίνουν ναυτεργάτες και επιβεβαιώνουν πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας μεγάλο ζήτημα υπάρχει στις ταχύτητες που δηλώνουν τα ταχύπλοα και στις ταχύτητες που τελικά μπορεί να πιάσει το πλοίο.

Άκρως προβληματική είναι και η δήλωση των δρομολογίων, που υποβάλλονται στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και εν τέλει καταλήγουν να εγκρίνονται από το Υπουργείο Ναυτιλίας, οι οποίες μετρούν στο ελάχιστο την παραμονή του ταχύπλοου στο κάθε λιμάνι (πέντε λεπτά), κάτι που ποτέ δεν τηρείται και συσσωρεύονται καθυστερήσεις.

Με ναυτεργάτες αλλά και ανθρώπους που παρακολουθούν τις εξελίξεις στην ακτοπλοΐα να υποστηρίζουν ότι υπάρχουν σοβαρότατες ευθύνες του Υπουργείου στην έγκριση των δρομολογίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα σωματεία των ναυτεργατών για την έγκριση των δρομολογίων των ταχυπλόων σκαφών θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη η πραγματική ταχύτητα των πλοίων και όχι η δηλωθείσα από τις εταιρείες, υπολογισμός τουλάχιστον 15λεπτης παραμονής μεταξύ κατάπλου και απόπλου στα λιμάνια και όχι το δηλωθέν 5λεπτο, καθώς και οι δύο ώρες εργασίας του πληρώματος (πριν και μετά τον απόπλου), διάστημα κατά το οποίο το πλήρωμα προετοιμάζει το πλοίο και ταυτόχρονα φροντίζει για την επιβίβαση επιβατών και οχημάτων και την μια ώρα μετά τον κατάπλου για την αποκατάσταση.

Ώρες οι οποίες είναι σαφώς ώρες εργασίας και δεν μπορεί η εταιρεία να παίρνει άδεια για δρομολόγια 10 ωρών, όπως επισημαίνουν, συνδικαλιστές στο in.

Επίσης πρέπει, όπως έχει αναφέρει σε ανακοίνωση της και η ΠΝΟ, η έγκριση των δηλωθέντων από τις εταιρείες δρομολογίων να γίνεται υπό τον όρο ότι τηρείται απαρέγκλιτα η ναυτεργατική νομοθεσία.

Σχέσεις εξάρτησης με δημάρχους και πιέσεις για ασυδοσία στο ωράριο

Φωτογραφίζοντας τον ιδιοκτήτη της Sea Jets Μάριο Ηλιόπουλο, υπογραμμίζουν ακόμα τις σχέσεις εξάρτησης με δημάρχους και περιφερειάρχες που όπως λένε έχει δημιουργήσει.

Σημειώνουν δε ότι ασκούνται πιέσεις από την πλευρά της SeaJets ώστε το 10ωρο εργασίας να γίνει 12ωρο για τα ταχύπλοα.

Πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας τονίζουν στο in ότι ακόμα και κάποιες υποχωρήσεις που γίνονται λόγω καιρού, επιτρέποντας την καταστρατήγηση του ωραρίου κατά μία ώρα, ανεβάζοντας δηλαδή τις ώρες που οι ναυτεργάτες είναι εν πλω σε 11 από 10 που επιτρέπεται, δεν είναι αρκετές για τη συγκεκριμένη εταιρεία η οποία σε κάποιες περιπτώσεις φτάνει και τις 14 ώρες, αφού δεν θέλει να πάρει δεύτερο πλήρωμα, ούτε να μειώσει τα λιμάνια που δένει.

Στόχος να εξοντωθεί πάση θυσία ο ανταγωνισμός

Οι τακτικές αυτές αποσκοπούν, όπως τονίζουν πηγές που γνωρίζουν σε βάθος τον κλάδο, στην απόλυτη κυριαρχία της Sea Jets. Στόχος του Μάριου Ηλιόπουλου, εξηγούν οι ίδιοι, είναι να σβήσει όλες τις άλλες μεσαίες εταιρείες από τον χάρτη και να γίνει πραγματικό μονοπώλιο. Στο πλαίσιο αυτό αντιδρά και στοχοποιεί, σύμφωνα με κάποιους την πολιτική ηγεσία, αλλά και στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας ακριβώς γιατί δεν θέλει να υπακούσει στους κανόνες για τους χρόνους, θέλει αύξηση των ωρών εργασίας, αλλά και να μην υπάρξει αυστηροποίηση των προστίμων και έλεγχος στα λιμάνια.

Το Υπουργείο μετράει ταχύτητες πλέον

Αρμόδιες πηγές σημειώνουν ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας πλέον αναγκάζεται να μπει στη διαδικασία μέτρησης ταχύτητας αλλά και απαίτησης στη δήλωση δρομολογίων που κατατίθενται να αυξάνεται ο χρόνος παραμονής στα λιμάνια, αντί του ουτοπικού και επικίνδυνου πενταλέπτου. Με τους ακτοπλόους που διαθέτουν ταχύπλοα όπως λένε οι πληροφορίες να αντιδρούν έντονα.

Το θέμα των καθυστερήσεων όπως υπογραμμίζουν ναυτεργάτες που εργάζονται στα ταχύπλοα και της τήρησης του ωραρίου έχει άμεση σχέση με την ασφάλεια, τόσο των πληρωμάτων όσο και των επιβατών. Αφού όταν θα φτάνει στο κλείσιμο του ωραρίου, θα αναγκαστεί για να μην ξεπεράσει το 11ωρο (που και πάλι ισχύει υπό προϋποθέσεις) να επιχειρήσει να αυξήσει ταχύτητα, αλλά και να πιέσει το πλήρωμα για πιο γρήγορες κινήσεις στον καταπέλτη, στην επιβίβαση και αποβίβαση.

Πρώτη στις παραβιάσεις

Aρμόδιες πηγές σπεύδουν να υπενθυμίσουν και να υπογραμμίσουν ότι η Sea Jets δεδομένων και του αριθμού των πλοίων του στόλου της, αλλά και της πρακτικής που ακολουθεί η εταιρεία είναι η νούμερο ένα στις παραβιάσεις, με διαφορά, αφού οι άλλες εταιρείες έχουν μονοψήφιο αριθμό στο ενεργητικό τους.

Με ναυτεργάτες να χαρακτηρίζουν την εταιρεία ως πρωταγωνιστή στην «ασυδοσία». Ενώ υπογραμμίζουν ότι η εικόνα γίνεται ακόμα πιο δύσκολη λόγω των διαρκών τροποποιήσεων των δρομολογίων.

Ενδεικτικά σε μία μόνο αναφορά καταγραφής παραβιάσεων η SeaJet έχει την τιμητική της αφού αναφέρονται τα εξής:

  •  Μονομερής ακύρωση δρομολογίων Τρίτης και Σαββάτου από 17/8/2024-8/9/2024 για το πλοίο Superruner Jet ΙΙ
  •  Έκδοση ή κράτηση εισιτηρίων για το πλοίο Superruner Jet με προορισμό Νάξο – Μύκονο, στις 29 και 30/6/2024 χωρίς να έχουν εγκριθεί τα δρομολόγια από την υπηρεσία
  •  Για το πλοίο OLYMPIC CHAMPION JET διαπιστώθηκε ότι είχε δοθεί δυνατότητα κράτησης και έκδοσης εισιτηρίων για Νάξο – Μύκονο στις 29 και 30/6/2024 και για Νάξο Πειραιά στις 23/6/2024 καθώς και για Μύκονο – Πάρο στις 25/6/2024 χωρίς να έχει πρωτίστως εκδοθεί απόφαση έγκρισης των δρομολογίων από την αρμόδια υπηρεσία.
  •  Για το πλοίο Jumbo Jet διαπιστώθηκε η δυνατότητα κράτησης και έκδοσης εισιτηρίων για Μύκονο – Πάρο στις 9/8/2024, Πειραιάς – Ίος στις 9/8/2024, Πειραιάς – Κουφονήσια στις 11/8/2024 και Σύρο -Μύκονο στις 9/8/2024 χωρίς επίσης να έχει προηγουμένως εκδοθεί απόφαση έγκρισης δρομολογίων από την αρμόδια υπηρεσία.

Συλλήψεις

Σύμφωνα με τους ναυτεργάτες οι πρακτικές των ακτοπλόων που δραστηριοποιούνται στα ταχύπλοα, φέρνουν όλο και πιο συχνά αντιμέτωπους με το νόμο τους πλοιάρχους, με πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να παραδέχονται ότι τον τελευταίο χρόνο η Δικαιοσύνη κινείται σε όλο και περισσότερες περιπτώσεις παραβιάσεων.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου, στις 8/10/2024 «στελέχη του Α’ Λιμενικού Τμήματος Τζελέπη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά προέβησαν στη σύλληψη του 61χρονου ημεδαπού Πλοιάρχου ενός επιβατηγού – οχηματαγωγού – ταχυπλόου (Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ) πλοίου σημαίας Κύπρου, για παράβαση του άρθρου 229 Κ.Δ.Ν.Δ. «Πλους υπό ελλιπή σύνθεση πληρώματος»». Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για πλοίο της SeaJets.

Δρομολόγια στα όρια της σωματικής και ψυχικής εξόντωσης

Η SeaJets από την αρχή της τουριστικής περιόδου βρέθηκε στο στόχαστρο και των συνδικαλιστικών ενώσεων, για το θέμα των παραβιάσεων των ωραρίων. Με την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Κατώτερων Πληρωμάτων Μηχανής Ε.Ν «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», να έχει τίτλο «Δρομολόγια στα όρια της σωματικής και ψυχικής εξόντωσης των ναυτεργατών από την Sea Jets».

Στην καταγγελία της η Ένωση αναφερόταν «στις συνθήκες εργασίας που βιώνουν οι ναυτεργάτες όλων των ειδικοτήτων στα πλοία Champion jet 1 – Champion jet 2 της ναυτιλιακής εταιρίας SEAJETS».

Όπως σημείωνε: «Από τις 17/4 η εταιρία έβγαλε το διπλό πλήρωμα από το Champion jet 2 που εκτελούσε δρομολόγιο στις Κυκλάδες και έβαλε εναλλάξ το Champion jet 1 και το Champion jet 2 να εκτελούν 2 διαφορετικά δρομολόγια».

Υπογράμμιζε δε ότι «τα δυο δρομολόγια αυτά με τον τρόπο που εκτελούνται γίνονται εξοντωτικά ακόμα περισσότερο, με ωράρια που φτάνουν έως και της 14½ ώρες με σοβαρό κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια των ναυτεργατών και των επιβατών. Όταν υπολογιστούν σε εβδομαδιαία βάση οι ώρες εργασίας ξεπερνούν τις 86 με αποτέλεσμα κάποιες μέρες της εβδομάδας να μην τηρούνται ούτε και οι στοιχειώδεις ώρες ανάπαυσης»

Η Ένωση τόνιζε ακόμα «οι ναυτεργάτες, δεν ξεκινούν την εργασία τους, από την ώρα έναρξης απόπλου από το λιμάνι και δεν τελειώνουν την ώρα κατάπλου,π.χ. το πλήρωμα του μηχανοστασίου κάνει προετοιμασία 1μισή ώρα πριν τον απόπλου και κάνει αποκατάσταση του μηχανοστασίου, εκτελεί εργασίες ρουτίνας και παραλαμβάνει πετρέλαια τουλάχιστον 1μισή ώρα επιπλέον, μετά τον κατάπλου».

Προειδοποίηση των σωματείων στο Υπουργείο για τις πρακτικές της SeaJets

Προειδοποιούσαν ακόμα τον αρμόδιο υπουργό και τις αρμόδιες υπηρεσίες ότι «είναι οι μοναδικοί υπεύθυνοι για οτιδήποτε συμβεί, που έχει σχέση με την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών. Είναι υπεύθυνοι γιατί επιτρέπουν να εκτελούνται δρομολόγια, που οδηγούν στη σωματική και ψυχική εξόντωση, από την κόπωση, τους ναυτεργάτες».

Προειδοποιήσεις που το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει λάβει υπόψη και δρομολογεί αυστηροποίηση των προστίμων.

Πιο συγκεκριμένα όπως έχει ήδη γράψει το in μετά από τις συνεχόμενες κινητοποιήσεις των ναυτεργατών, το ΥΝΑΝΠ προσανατολίζεται στην αύξηση των προστίμων για παραβάσεις της ναυτεργατικής νομοθεσίας με διάταξη μάλιστα που αρμόδιες πηγές λένε ότι θα είναι στο «ερανιστικό» νομοσχέδιο που έχει καταθέσει το ναυτιλίας προκειμένου οι κυρώσεις να δρουν αποτρεπτικά. Γνώμονας όπως υπογραμμίζουν στο in οι ίδιες πηγές η ενίσχυση της ασφάλειας, ειδικότερα στα ταχύπλοα.

Την ίδια στιγμή ανακοινώσεις υπήρξαν τον περασμένο χρόνο εναντίον της SeaJet και για καθυστερήσεις στις πληρωμές.

Πηγή: In.gr

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ακτοπλοΐα
Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Ακτοπλοΐα |

Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος

Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα