«Εμείς ενημερώσαμε τα κεντρικά μας στο εξωτερικό πως υπάρχουν προς πώληση αυτές οι επιχειρήσεις, αλλά δεν έχουμε πάρει ακόμη απάντηση», έλεγε μιλώντας προς τον ΟΤ κορυφαίο στέλεχος πολυεθνικού ομίλου του κλάδου των τροφίμων σχετικά με τα νέα δεδομένα που διαμορφώνει στην αγορά η απόφαση του CVC να αποεπενδύσει από την ελληνική αγορά.

Ως εκ τούτου σε νέα ρευστότητα εισέρχεται η αγορά της γαλακτοκομίας. Μετά από τον κλάδο υγείας, την Εθνικής Ασφαλιστικής και τον Μπαρμπα Στάθη, οι δύο γαλακτοβιομηχανίες που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο του fund – η Δωδώνη και η Δέλτα – βγαίνουν πλέον για πώληση. Απλώς είναι θέμα χρόνου να ξεκινήσουν οι προβλεπόμενες σχετικές διαδικασίες.

Δωδώνη: Τι ακούγεται στην αγορά για το μέλλον της – Το CVC και οι υποψήφιοι μνηστήρες

Η αγορά γάλακτος, η CVC και τα πωλητήρια

Τα μεγέθη των δύο εταιρειών, αλλά και το ειδικό βάρος που διαθέτουν στην αγορά, είναι προφανές, ότι διαμορφώνουν μία νέα κατάσταση στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας. Αν και προς το παρόν οι – δυνητικά – υποψήφιοι αγοραστές κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους, ωστόσο κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις είναι πρόθυμοι να μπουν στο παιχνίδι.

Η πώληση της Δέλτα Τρόφιμα ΑΕ θα είναι μία δύσκολη υπόθεση. Το «μαγαζί είναι μεγάλο» και το γάλα είναι μία δύσκολη αγορά.

Η διαπραγμάτευση άμεση ή έμμεση αφορά το τίμημα που το CVC θέλει να αποσπάσει, από την μία πλευρά και από την άλλη το ποσό που είναι διατεθειμένοι να δώσουν οι επιχειρηματίες που θα ήθελαν να το αγοράσουν. Σημασία επίσης έχει, εν προκειμένω, και ο τρόπος με τον οποίο θα βγουν προς πώληση τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του fund.

Τα σενάρια πώλησης της ΔΕΛΤΑ

Επί παραδείγματι η Δέλτα Τρόφιμα ΑΕ θα πουληθεί ως έχει ή θα πουληθούν ξεχωριστά τα business unit της βιομηχανίας.

Πρόκειται για ένα κρίσιμο ερώτημα. Πηγή της αγοράς έλεγε πως αν επιλεγεί η τμηματική πώληση των περιουσιακών στοιχείων της Δέλτα Τρόφιμα, θα είναι πιο εύκολη η απορρόφηση τους από την αγορά και το CVC θα έχει μεγαλύτερο κέρδος.

Από την άλλη πλευρά, ίσως υπάρχουν επιχειρηματίες που θα επιθυμούσαν να την αγοράσουν ολόκληρη κάνοντας την διαφορά στον κλάδο. Είναι γεγονός ωστόσο ότι το τελευταίο διάστημα η διοίκηση της εταιρείας επιχειρεί το «συμμάζεμα» της – κυρίως στο εργατικό κόστος, με εξαιρετικά επώδυνο τρόπο, ως συνήθως – ενώ παράλληλα το 2025 ξεκίνησε με «επιθετικό» τρόπο στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ – με δυνατές προσφορές.

Η προσπάθεια νοικοκυρέματος

Πηγή της αγοράς σχολιάζοντας την εμπορική της συμπεριφορά έλεγε πως «προσπαθεί να φτιάξει τους όγκους της και να βελτιώσει τα μερίδια της». Με άλλα λόγια επιχειρεί να αναβαθμίσει τη θέση της στην αγορά για να διεκδικήσει και το ανάλογο τίμημα.

Είναι βέβαιο ότι η πώληση της Δέλτα Τρόφιμα ΑΕ θα είναι μία δύσκολη υπόθεση. Το «μαγαζί είναι μεγάλο» και το γάλα είναι μία δύσκολη αγορά. Στη διάρκεια του 2023 οι πωλήσεις του ομίλου της Δέλτα ανήλθαν στα 274,641 εκατ. ευρώ έναντι 262,042 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ προ φόρων είχε ζημιές ύψους 394.000 ευρώ από ζημιές 19,918 εκατ. ευρώ το 2022 – οι ζημιές της χρήσης από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν στα 334.000 ευρώ.

Η μείωση του δανεισμού και η Βουλγαρία

Επίσης το σύνολο του δανεισμού της το 2023 ήταν 86,3 εκατ. ευρώ, σημαντικά μειωμένος έναντι του 2022 – το τίμημα από την πώληση της θυγατρική του στη Βουλγαρία το «έριξε» για να μειώσει τον δανεισμό του. Αξίζει να σημειωθεί ότι η προηγούμενη πρόταση εξαγοράς της Δέλτα Τρόφιμα ΑΕ έγινε πριν από 11 χρόνια, το Νοέμβριο του 2014 από τους αδελφούς Σαράντη του ομίλου Τυράς – νυν όμιλος Ελληνικών Γαλακτοκομείων.

Τότε η Δέλτα ανήκε ακόμη στη MIG του Ανδρέα Βγενόπουλου και η συμφωνία της εξαγοράς δεν έγινε δυνατή διότι υπήρχε μεγάλη απόσταση μεταξύ των δύο μερών στο ύψος του τιμήματος. Τότε οι αδελφοί Σαράντη έδιναν 100 εκατ. ευρώ – και αναλάμβαναν δάνεια ύψους 110 εκατ. ευρώ – ενώ ο μακαρίτης Ανδρέας Βγενόπουλος ζητούσε 400 εκατ. ευρώ.

Βέβαια το 2025 δεν είναι 2014. Τα δεδομένα και οι πρωταγωνιστές έχουν αλλάξει, όπως κι η αγορά. Πάντως όποιος επιχειρηματίας την αποκτήσει, θα βρεθεί με μία ισχυρή θέση στην αγορά. Κι ενώ τα πράγματα στην περίπτωση της Δέλτα είναι πιο σύνθετα και δύσκολα, στην περίπτωση της Δωδώνης είναι απλούστερα, ευκολότερα αλλά όχι εύκολα!

Το brand name και τα χρήματα που ακούγονται

Η γαλακτοβιομηχανία των Ιωαννίνων διαθέτει ένα πολύ δυνατό brand name στην αγορά της φέτας – κατέχοντας και την πρώτη θέση στην εσωτερική αγορά – και ισχυρό «αποτύπωμα» σε αρκετές ξένες αγορές. Το δέλεαρ είναι ελκυστικό. Όμως τα χρήματα που εκτιμάται ότι ζητά το CVC κάνουν την πώληση της όχι και τόσο εύκολη.

Είναι βέβαιο ότι οι – δυνητικοί – αγοραστές της Δωδώνης παρότι τηρούν σιγήν ιχθύος, πίσω από την «κουίντα» ετοιμάζονται και ετοιμάζουν τις προσφορές μόλις ο σχετικός φάκελος αρχίσει να κυκλοφορεί σε τράπεζες ή σε επιχειρήσεις.

Το ρωσικό fund που την αγόρασε αρχικά από την Αγροτική Τράπεζα, την απέκτησε σχετικά φθηνά, την πούλησε στο CVC ακριβά και το CVC με την σειρά του θέλει να την πουλήσει ακριβότερα. Κι οι υποψήφιοι δεν σκοπεύουν να δώσουν τα χρήματα που ζητούνται. Πρόκειται για ένα παιχνίδι με «μπλόφες» και «κόλπα» που δεν φαίνεται να τελειώνει σύντομα!

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις