Ποσό που ξεπερνά τα 3,24 δισ. ευρώ ξόδεψαν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το 2024 σε μια προσπάθεια να μειώσουν το λογαριασμό για τα είδη καθημερινής ανάγκης. Άλλωστε για αρκετούς καταναλωτές τα λεφτά τελειώνουν πριν να τελειώσει ο μήνας παρότι οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν αποκλιμακωθεί.

Ιδιωτική ετικέτα: Ποιος κερδίζει στον «πόλεμο» του σούπερ μάρκετ – Πώς αντιδρούν τα επώνυμα brands [γράφημα]

Ωστόσο, τα ψυχρά νούμερα δείχνουν ότι ο καλπασμός των φθηνότερων προϊόντων με ετικέτα σούπερ μάρκετ έχει μετριαστεί σε σχέση με την περίοδο 2022-2023, τη διετία των έντονων πληθωριστικών πιέσεων.

Για του λόγου το αληθές το 2024 οι πωλήσεις σε αξία στο σύνολο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν μόλις κατά 131 εκατ. ευρώ αν και εμφάνισαν υπερδιπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης συγκριτικά με τα επώνυμα προϊόντα.

Οι λόγοι για το «φρενάρισμα» οφείλονται αφενός στην ένταση των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών από την πλευρά της ελληνικής βιομηχανίας και των εισαγωγέων και αφετέρου η συνολική αύξηση του όγκου πωλήσεων και στις τρεις giga κατηγορίες (τρόφιμα, είδη νοικοκυριού και προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής) λόγω των μειώσεων στις τελικές τιμές ειδικά στα απορρυπαντικά και καλλυντικά.

Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας

Σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας ερευνών Circana, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL) σημείωσαν πιο έντονη αύξηση σε αξία πωλήσεων σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα (branded).

Συγκεκριμένα, η αξία των PL αυξήθηκε κατά 4,4% το 2024, ενώ τα επώνυμα προϊόντα αυξήθηκαν μόνο κατά 2%.

Πρόκειται για μια τάση που συνεχίζεται χωρίς αλλαγές την τελευταία τριετία. Αναλυτικότερα το 2022 οι πωλήσεις σε αξία των Private Label αυξήθηκαν 17,7% όταν τα επώνυμα εμφάνισαν άνοδο 4,3%, ενώ το 2023 τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είχαν αυξηθεί κατά 11,4% και τα branded κατά 8,6%.

Η εξαίρεση των τροφίμων

Αναλύοντας τις giga κατηγορίες, η μεγαλύτερη αύξηση στο μερίδιο αξίας των ιδιωτικής ετικέτας καταγράφηκε στα τρόφιμα, όπου το ποσοστό ανέβηκε στο 27,4% το 2024, από 26,7% το 2023, 26,3% το 2022 και 24,3% το 2021.

Το γεγονός πως τα τρόφιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, αποτελούν και τη μοναδική κατηγορία από τις τρεις που σε ετήσια βάση εμφάνισε αύξηση στην τιμή ανά τεμάχιο, συγκεκριμένα κατά 0,7%, έχει τη δική του σημασία για την ανάπτυξη των φθηνότερων private label προϊόντων.

Το ανέφερε στο περιθώριο της πρόσφατης έκθεσης HoReCa και ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) και επικεφαλής της METRO: «Οι πρώτες μέρες του μήνα είναι καλές και μετά σιγά σιγά η κατανάλωση φθίνει. Αυτό δεν είναι καλό σημάδι. Τελειώνουν τα λεφτά. Αυτό είναι πολύ κακό. Όταν φτάνουν τα λεφτά να τελειώνουν για το τρόφιμο, που είναι βασική ανάγκη, δεν είναι καλό σημάδι».

Αντίθετα, στην κατηγορία προσωπικής φροντίδας το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υποχώρησε στο 20,1% σε σχέση με το 2023 που ήταν 20,8%, ενώ στα προϊόντα νοικοκυριού διατηρήθηκαν σταθερά στο 25,9%.

Δεν θα γίνουν ποτέ Ελβετοί οι Έλληνες

Παρά τη συνεχιζόμενη άνοδο στις πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η ελληνική αγορά κατατάσσεται σε χαμηλή θέση συγκρινόμενη με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, αντίθετα με ότι θα περίμενε κάποιος.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας (Private Label Manufacturers Association-PLMA), μεταξύ 17 ευρωπαϊκών χωρών η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση από το τέλος όσον αφορά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αξία πωλήσεων, σχεδόν υποδιπλάσιο σε σχέση με την Ελβετία (!) που κατέχει την πρωτιά. Κι αυτό παρά τη σημαντική ανάκαμψη που σημείωσαν – και σημειώνουν – τα προϊόντα private label στην Ελλάδα.
Πιο αναλυτικά με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ, το μερίδιο των PL στην ελληνική αγορά το 2024 ήταν 24,7% (πωλήσεις σε αξία) όταν στην Ελβετία ήταν 52%.

Στα 352 δισ. οι πωλήσεις PL στην Ευρώπη

Πέρσι, μεταξύ των ευρωπαϊκών αγορών με την υψηλότερη ανάπτυξη, η Ισπανία προηγείται με αύξηση 1,2 ποσοστιαίας μονάδας στο μερίδιο ιδιωτικών ετικετών, ακολουθούμενη από την Τσεχική Δημοκρατία (+0,5 π.μ.), την Πορτογαλία (+0,4 π.μ.) και τη Γαλλία (+0,4 ποσοστιαίες μονάδες).

Συνολικά τα εμπορικά σήματα των λιανοπωλητών συνέχισαν να ισχυροποιούν την παρουσία τους στην Ευρώπη, με τις συνολικές πωλήσεις να αγγίζουν τα 352 δισ. ευρώ το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ. Αυτό σηματοδοτεί αύξηση 0,11% έναντι του 2023, ανεβάζοντας το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο 38,1% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ που ανήλθε στα 924 δισ. ευρώ -σχεδόν 100 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα από το 2022.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Metlen: Νέα ιστορικά ρεκόρ με κύκλο εργασιών στα 5,6 και EBITDΑ στα 1,04 δισ. ευρώ για το 2024
Επιχειρήσεις |

Υψηλές πτήσεις για τη Metlen και το 2024 – Ρεκόρ επιδόσεων σε κύκλο εργασιών και λειτουργική κερδοφορία

Η Metlen ανακοίνωσε αύξηση 7% στον κύκλο εργασιών και 3% στα EBITDA – Πυλώνες αξίας και ανάπτυξης η ενέργεια και τα μέταλλα – Διπλάσια μεγέθη το 2028 βλέπει ο Μυτιληναίος

Folli Follie: Σε τεταμένο κλίμα η Γενική Συνέλευση – Τι απάντησε η διοίκηση στον Δημήτρη Κουτσολιούτσο
Επιχειρήσεις |

«Άναψαν τα αίματα» στη ΓΣ της Folli Follie – Τι απάντησε η διοίκηση στον Δ. Κουτσολιούτσο

Απαντήσεις στις κατηγορίες του Δημήτρη Κουτσολιούτσου έδωσε η διοίκηση της Folli Follie – Τι αποφασίστηκε, πώς αντέδρασε ο μεγαλομέτοχος της εταιρείας και καταδικασμένος για το σκάνδαλο

HELLENiQ ENERGY: Συναντήσεις Σιάμισιη στο Κάιρο με Chevron, ExxonMobil για τα ελληνική κοιτάσματα
Ενέργεια |

Εταίρους για τα κοιτάσματα αερίου ψάχνει η HELLENiQ ENERGY – Οι επαφές Σιάμισιη με Chevron, ExxonMobil και άλλες πετρελαϊκές

Η HELLENiQ ENERGY αναζητά συνεπενδυτές στις παραχωρήσεις του Ιονίου και της Κρήτης – Ο Ανδρέας Σιάμισιης CEO του ομίλου είχε συναντήσει και με πετρελαϊκές που ενδιαφέρονται να μπουν στην Ελλάδα