
Ποσό που ξεπερνά τα 3,24 δισ. ευρώ ξόδεψαν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το 2024 σε μια προσπάθεια να μειώσουν το λογαριασμό για τα είδη καθημερινής ανάγκης. Άλλωστε για αρκετούς καταναλωτές τα λεφτά τελειώνουν πριν να τελειώσει ο μήνας παρότι οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν αποκλιμακωθεί.
Ωστόσο, τα ψυχρά νούμερα δείχνουν ότι ο καλπασμός των φθηνότερων προϊόντων με ετικέτα σούπερ μάρκετ έχει μετριαστεί σε σχέση με την περίοδο 2022-2023, τη διετία των έντονων πληθωριστικών πιέσεων.
Για του λόγου το αληθές το 2024 οι πωλήσεις σε αξία στο σύνολο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν μόλις κατά 131 εκατ. ευρώ αν και εμφάνισαν υπερδιπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης συγκριτικά με τα επώνυμα προϊόντα.
Οι λόγοι για το «φρενάρισμα» οφείλονται αφενός στην ένταση των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών από την πλευρά της ελληνικής βιομηχανίας και των εισαγωγέων και αφετέρου η συνολική αύξηση του όγκου πωλήσεων και στις τρεις giga κατηγορίες (τρόφιμα, είδη νοικοκυριού και προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής) λόγω των μειώσεων στις τελικές τιμές ειδικά στα απορρυπαντικά και καλλυντικά.
Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας ερευνών Circana, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL) σημείωσαν πιο έντονη αύξηση σε αξία πωλήσεων σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα (branded).
Συγκεκριμένα, η αξία των PL αυξήθηκε κατά 4,4% το 2024, ενώ τα επώνυμα προϊόντα αυξήθηκαν μόνο κατά 2%.
Πρόκειται για μια τάση που συνεχίζεται χωρίς αλλαγές την τελευταία τριετία. Αναλυτικότερα το 2022 οι πωλήσεις σε αξία των Private Label αυξήθηκαν 17,7% όταν τα επώνυμα εμφάνισαν άνοδο 4,3%, ενώ το 2023 τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είχαν αυξηθεί κατά 11,4% και τα branded κατά 8,6%.
Η εξαίρεση των τροφίμων
Αναλύοντας τις giga κατηγορίες, η μεγαλύτερη αύξηση στο μερίδιο αξίας των ιδιωτικής ετικέτας καταγράφηκε στα τρόφιμα, όπου το ποσοστό ανέβηκε στο 27,4% το 2024, από 26,7% το 2023, 26,3% το 2022 και 24,3% το 2021.
Το γεγονός πως τα τρόφιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, αποτελούν και τη μοναδική κατηγορία από τις τρεις που σε ετήσια βάση εμφάνισε αύξηση στην τιμή ανά τεμάχιο, συγκεκριμένα κατά 0,7%, έχει τη δική του σημασία για την ανάπτυξη των φθηνότερων private label προϊόντων.
Το ανέφερε στο περιθώριο της πρόσφατης έκθεσης HoReCa και ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) και επικεφαλής της METRO: «Οι πρώτες μέρες του μήνα είναι καλές και μετά σιγά σιγά η κατανάλωση φθίνει. Αυτό δεν είναι καλό σημάδι. Τελειώνουν τα λεφτά. Αυτό είναι πολύ κακό. Όταν φτάνουν τα λεφτά να τελειώνουν για το τρόφιμο, που είναι βασική ανάγκη, δεν είναι καλό σημάδι».
Αντίθετα, στην κατηγορία προσωπικής φροντίδας το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υποχώρησε στο 20,1% σε σχέση με το 2023 που ήταν 20,8%, ενώ στα προϊόντα νοικοκυριού διατηρήθηκαν σταθερά στο 25,9%.
Δεν θα γίνουν ποτέ Ελβετοί οι Έλληνες
Παρά τη συνεχιζόμενη άνοδο στις πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η ελληνική αγορά κατατάσσεται σε χαμηλή θέση συγκρινόμενη με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, αντίθετα με ότι θα περίμενε κάποιος.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας (Private Label Manufacturers Association-PLMA), μεταξύ 17 ευρωπαϊκών χωρών η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση από το τέλος όσον αφορά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αξία πωλήσεων, σχεδόν υποδιπλάσιο σε σχέση με την Ελβετία (!) που κατέχει την πρωτιά. Κι αυτό παρά τη σημαντική ανάκαμψη που σημείωσαν – και σημειώνουν – τα προϊόντα private label στην Ελλάδα.
Πιο αναλυτικά με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ, το μερίδιο των PL στην ελληνική αγορά το 2024 ήταν 24,7% (πωλήσεις σε αξία) όταν στην Ελβετία ήταν 52%.
Στα 352 δισ. οι πωλήσεις PL στην Ευρώπη
Πέρσι, μεταξύ των ευρωπαϊκών αγορών με την υψηλότερη ανάπτυξη, η Ισπανία προηγείται με αύξηση 1,2 ποσοστιαίας μονάδας στο μερίδιο ιδιωτικών ετικετών, ακολουθούμενη από την Τσεχική Δημοκρατία (+0,5 π.μ.), την Πορτογαλία (+0,4 π.μ.) και τη Γαλλία (+0,4 ποσοστιαίες μονάδες).
Συνολικά τα εμπορικά σήματα των λιανοπωλητών συνέχισαν να ισχυροποιούν την παρουσία τους στην Ευρώπη, με τις συνολικές πωλήσεις να αγγίζουν τα 352 δισ. ευρώ το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ. Αυτό σηματοδοτεί αύξηση 0,11% έναντι του 2023, ανεβάζοντας το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο 38,1% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ που ανήλθε στα 924 δισ. ευρώ -σχεδόν 100 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα από το 2022.


Latest News

Τι περιμένει από τα αποτελέσματα της Lamda Development η ΑΧΙΑ
Η Lamda Development πρόκειται να ανακοινώσει τα αποτελέσματα του 4ου τριμήνου του 2024, την Τετάρτη 26 Μαρτίου, μετά το κλείσιμο της αγοράς

Ακόμη μια νίκη για τη φέτα - Τι πέτυχε ο ΣΕΒΓΑΠ απέναντι σε Lactalis και CCFN
Ποια ήταν η κίνηση του ΣΕΒΓΑΠ απέναντι στη Lactalis και την Αμερικανική Κοινοπραξία Κοινών Ονομασιών Τροφίμων (CCFN)

Μαθητές της Λέρου δημιουργούν τα έξυπνα γυαλιά - H νικήτρια ομάδα του Generation Next της Vodafone
Η ομάδα που κατέκτησε την πρώτη θέση στον 8ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Generation Next του Ιδρύματος Vodafone παρουσίασε το project της στο ευρωπαϊκό κοινό

Schneider Electric: Ο Γ. Δριτσάνος και ο Ν. Ζήσιμος αναλαμβάνουν νέα καθήκοντα
Σε κεντροανατολική Ευρώπη και Ελλάδα-Κύπρο-Μάλτα τοποθετούνται τα δύο στελέχη της Schneider Electric

Η Helleniq Energy βραβεύτηκε ως «Ανάδοχος Αποκατάστασης και Αναδάσωσης»
Βρισκόμαστε πάντα στην πρώτη γραμμή για να προσφέρουμε τη βοήθεια μας στις αρχές και τους συμπολίτες μας, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ανδρέας Σιάμισιης

Συμφωνία Καφούνη – Παπαστεργίου για τη χαρτογράφηση της ψηφιακής εικόνας των ΜμΕ
Τι συζητήθηκε και συναποφασίστηκε στη συνάντηση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τον πρόεδρο και αντιπροσωπεία της ΕΣΕΕ

Με ώθηση Γουάτσα η IPO της Metlen στο Λονδίνο - Το deal που αυξάνει τη συμμετοχή του
Ενισχύεται περαιτέρω η συμμετοχή της Fairfax στη METLEN - Τι ετοιμάζει στο Λονδίνο

Η «άγνωστη» αγορά του facility management των 2 δισ. μαγνήτης επενδύσεων
Η ελίτ του επιχειρείν επενδύει στην αγορά διαχείρισης κτιρίων (facility management) – Οι βλέψεις Λάτση, Καραμούζη, Εξάρχου, Μυτιληναίου

Ανοίγει νέο κεφάλαιο η Fais Group – Το καμπανάκι στο ΧΑ και ο τζίρος των 250 εκατ.
Η δημόσια προσφορά της Fais Group συγκέντρωσε έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, οδηγώντας σε υπερκάλυψη μιάμισης φοράς (1,42 φορές)

Ο... διαιτητής αποφασίζει για την αντιδικία Notos Com με American Eagle
H Notos Com διεκδικεί 8 εκατ. από την American Eagle - Με διψήφια αύξηση έκλεισε το 2023, ακόμη και χωρίς το αμερικανικό brand