
Με τον υψηλότερο ρυθμό των τελευταίων οκτώ ετών «τρέχουν» οι αθετήσεις πληρωμών επιχειρηματικών δανείων στις ΗΠΑ, με τους αναλυτές να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου πως οι δασμοί θα μπορούσαν να επιδεινώσουν την κατάσταση για την εταιρική Αμερική.
Εάν η διεύρυνση των καθυστερήσεων παρατηρείται σε μια περίοδο κατά την οποία η οικονομία είναι ακόμα καλή και οι καταναλωτές συνεχίζουν να ξοδεύουν, άρα οι επιχειρήσεις πιέζονται κάτω από το βάρος των υψηλών επιτοκίων, δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδήμων για να υποθέσει ότι τα πράγματα θα επιδεινωθούν στο περιβάλλον της πολιτικής Τραμπ με τους δασμούς να αυξάνουν τις τιμές, δυσκολεύοντας την κατανάλωση και αναγκάζοντας τη Fed να διατηρεί για μεγαλύτερο διάστημα τα υψηλά επιτόκια.
Χάλυβας: Ο κατασκευαστικός κλάδος των ΗΠΑ ζυγίζει τις επιπτώσεις των δασμών Tραμπ
Οι καθυστερήσεις
Οι επιχειρήσεις δανειολήπτες των ΗΠΑ σημειώνουν τουλάχιστον ενός μήνα καθυστερήσεις στην αποπληρωμή τραπεζικών χρεών άνω των 28 δισ. δολ. στο τέλος του 2024, αυξημένα κατά 2,2 δισ. δολάρια το τελευταίο τρίμηνο του έτους και 5,4 δισ. δολ. σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με πρόσφατα επίσημα στοιχεία των τραπεζών που συγκεντρώθηκαν από την BankRegData.
Οπως επισημαίνουν, δε, οι FT, στα παραπάνω στοιχεία δεν περιλαμβάνονται δάνεια από άμεσους δανειστές και ιδιωτικά πιστωτικά κεφάλαια, τα οποία αποτελούν όλο και μεγαλύτερο μέρος του εταιρικού δανεισμού.
Όσον αφορά τα τραπεζικά δάνεια, τα επιτόκια καθυστερήσεων για όλες τις εταιρικές πιστώσεις – δάνεια από τράπεζες των ΗΠΑ προς αμερικανικές και ξένες εταιρείες – αυξήθηκαν στο 1,3% στα τέλη του περασμένου έτους, το οποίο μετά από μια παρατεταμένη περίοδο χαμηλής δυσφορίας για τους εταιρικούς δανειολήπτες είναι το υψηλότερο από το πρώτο τρίμηνο του 2017.
Ταυτόχρονα, ο δανεισμός από εταιρικούς πελάτες μειώθηκε το τέταρτο τρίμηνο κατά 100 δισ. δολάρια, αν και μέρος αυτής της πτώσης οφειλόταν στην αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι ρυθμιστικές αρχές καθόρισαν τα εταιρικά δάνεια, έναντι ενός δανείου σε τράπεζα ή άλλο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.Τ
Τα επιτόκια
Πολλοί περίμεναν ότι τα επιτόκια θα μειωθούν φέτος, παρέχοντας ανακούφιση σε πολλούς δανειολήπτες επιχειρηματίες, αφού ο ρυθμός του πληθωρισμού μειώθηκε πέρυσι και η Fed άνοιξε τον κύκλο χαλάρωσης του κόστους δανεισμού.
Οι προσδοκίες, όμως, διαψεύστηκαν. Η πτωτική τροχιά του πληθωρισμού σταμάτησε τον περασμένο μήνα με τις τιμές καταναλωτή να αυξάνονται κατά 3% τον Ιανουάριο, εν μέρει λόγω της αύξησης των τιμών των τροφίμων. Πολλοί οικονομολόγοι αναμένουν ότι οι δασμοί του Τραμπ θα μπορούσαν να αναζωπυρώσουν έναν νέο γύρο υψηλότερου πληθωρισμού ή -το λιγότερο- τουλάχιστον να αναβάλουν τυχόν περαιτέρω μειώσεις των επιτοκίων από τη Fed.
«Οι εταιρείες μεσαίου μεγέθους θα δυσκολευτούν σε ένα περιβάλλον υψηλότερων επιτοκίων για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο David Hamilton, επικεφαλής έρευνας και ανάλυσης στη Moody’s. «Οι μεγάλες εταιρείες τα πάνε καλά, αλλά υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που η οικονομία δεν παρέχει αρκετή βοήθεια».
Τα χειρότερα έρχονται
Η εταιρική πίστη αμέσως μετά την πανδημία ήταν από τους καλύτερους τομείς για τις τράπεζες. Τα ποσοστά αθέτησης πληρωμών άρχισαν να αυξάνονται στα δάνεια αυτοκινήτων και έναν χρόνο μετά στις πιστωτικές κάρτες.
Οι καθυστερήσεις εταιρικών δανείων άρχισαν να αυξάνονται μόλις στα τέλη του 2023. Και ενώ το ποσοστό καθυστερήσεων είναι αυξημένο, εξακολουθεί να παραμένει πολύ κάτω από το 5% της περιόδους της οικονομικής κρίσης του 2008.
Ωστόσο, οι περισσότεροι οικονομολόγοι πιστεύουν ότι είναι πιθανό να υπάρξει περισσότερο στρες για τους εταιρικούς δανειολήπτες στο μέλλον, με πιο ισχυρό παράγοντα τους δασμούς.
Οι μεγάλες εταιρείες μπορεί να είναι σε θέση να προσαρμοστούν στο νέο εμπορικό τοπίο, αλλά οι μικρές και μεσαίες εταιρείες μπορεί να πληγούν περισσότερο από το πρόσθετο κόστος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αυτές οι εταιρείες έχουν λιγότερη ευελιξία στα οικονομικά και τις αλυσίδες εφοδιασμού τους και συχνά δεν διαθέτουν το κεφάλαιο για να αντιμετωπίσουν τις διαταραχές.
«Οι δασμοί, εάν διαρκέσουν αρκετά, θα επιφέρουν τεράστιο οικονομικό κόστος στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις», δήλωσε ο αναλυτής της Moody’s.


Latest News

Ο Τραμπ δηλώνει απρόθυμος να συνεχίσει να αυξάνει τους δασμούς στην Κίνα - Τι είπε για TikTok
Ο Τραμπ μιλώντας σε δημοσιογράφους υπαινίχθηκε ότι έχουν γίνει προσπάθειες προσέγγισης της Κίνας για συνομιλίες

Το εγκώμιο Πάουελ «έπλεξε» ο Βιλεροούα - «Ένας υποδειγματικός κεντρικός τραπεζίτης»
«Ένας κεντρικός τραπεζίτης πρέπει να λέει την αλήθεια ανεξάρτητα και αυτό έκανε ... Χαιρετίζω τον επαγγελματισμό και το θάρρος του.» είπε ο Βιλερουά

O Τραμπ «απασφάλισε» - Αυξάνει τα τέλη για πλοία κατασκευασμένα στην Κίνα
Ο εμπορικός αντιπρόσωπος σχεδιάζει να χρεώνει τα πλοία για κάθε ταξίδι, όχι για κάθε λιμάνι των ΗΠΑ, μετά από αντίδραση της βιομηχανίας

Έσοδα πάνω από τις προβλέψεις των αναλυτών για το Netflix
Μεγάλες βοήθειες έλαβε το Netflix από τις φθηνές συνδρομές με προβολή διαφημίσεων, όπου αυτές είναι διαθέσιμες -

Κίνηση έκπληξη της Τουρκίας - Αιφνιδιαστική αύξηση επιτοκίων
Η απροσδόκητη κίνηση έρχεται καθώς η Τουρκία αντιμετωπίζει τους δασμούς Τραμπ και αναταραχή από την σύλληψη Ιμάμογλου

Ο πρόεδρος της Renault αποχωρεί από το διοικητικό συμβούλιο της Nissan
Ο πρόεδρος της Renault, Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ, θα αποχωρήσει από το διοικητικό συμβούλιο της Nissan, καθώς η εταιρεία αντιμετωπίζει προβλήματα

Στο στόχαστρο ξανά η Google - Η νέα δίκη για μονοπωλιακές πρακτικές
Η απόφαση επιτρέπει στις ΗΠΑ να υποστηρίξουν ότι η Google πρέπει να πουλήσει διαφημιστικά εργαλεία

Κλιμακώνει τον «πόλεμο» με το Χάρβαρντ η Ουάσινγκτον - Στο στόχαστρο οι ξένοι φοιτητές
Το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας - DHS θέλει το Χάρβαρντ να παραδώσει πειθαρχικά αρχεία αλλοδαπών φοιτητών και προσωπικού

Πλήγμα για Hermès - LVMH λόγω δασμών -Αντιδρούν όμως διαφορετικά στον Τραμπ
Η LVMH κατηγορεί την ΕΕ για τους δασμούς και απειλεί με... μετακόμιση - Όχι όμως και η Hermès, που ανακοίνωση αυξήσεις

Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν νέα κόστη για πλοία που συνδέονται με την Κίνα
Οι ΗΠΑ αναλαμβάνουν «στοχευμένη δράση για ν’ αποκαταστήσουν τ’ αμερικανικά ναυπηγεία», επιβάλλοντας νέα αυξημένα κόστη σε πλοία που ελλιμενίζονται στα λιμάνια τους και συνδέονται με την Κίνα.