
Σε περίοδο αβεβαιότητας εισέρχεται η διεθνής ναυτιλία λόγω των δασμών που επιβάλει ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, σε χάλυβα και αλουμίνιο με τα πλοία Supramax, τα οποία έχουν μεταφέρει τα δύο τρίτα του συνόλου του θαλάσσιου χάλυβα προς τις ΗΠΑ τα τελευταία χρόνια, να είναι πιθανό ότι θα πληγούν περισσότερο.
Με εναλλακτικά καύσιμα 1 στα 2 νέα δεξαμενόπλοια
Η απόφαση του Τραμπ να επιβάλει δασμό 25% σε όλες τις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ, εντείνοντας περαιτέρω τις εντάσεις στην παγκόσμια αγορά.
Οι δασμοί Τραμπ και οι παρενέργειες στη ναυτιλία
Με ισχύ από τις 4 Μαρτίου 2025, οι νέοι αυτοί δασμοί θα ισχύουν καθολικά, συμπεριλαμβανομένων των βασικών προμηθευτών, όπως ο Καναδάς, η Βραζιλία, το Μεξικό και η Νότια Κορέα, καταργώντας τις προηγούμενες εξαιρέσεις και ποσοστώσεις.
Αυτή η τολμηρή κίνηση αποσκοπεί στην προστασία των εγχώριων βιομηχανιών των ΗΠΑ, αλλά κινδυνεύει να πυροδοτήσει έναν πολυμέτωπο εμπορικό πόλεμο που θα μπορούσε να διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο και τις ναυτιλιακές ροές, εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.
Ο αντίκτυπος αυτών των δασμών στο θαλάσσιο εμπόριο γίνεται ήδη εμφανής. Όπως εκτιμάται όσο πλησιάζει η προθεσμία για την επιβολή των δασμών, ενδέχεται να υπάρξει αύξηση των αμερικανικών εισαγωγών χάλυβα και αλουμινίου, με τις εταιρείες να σπεύδουν να αποθηκεύσουν αυτά τα μέταλλα ενόψει των νέων δασμών.
Η ζήτηση και η πορεία των εξαγωγών
Αυτή η αύξηση της ζήτησης θα μπορούσε να αυξήσει προσωρινά τις τιμές των ναύλων για τα πλοία που μεταφέρουν αυτά τα υλικά. Όμως εάν οι δασμοί τεθούν πλήρως σε ισχύ, χώρες όπως η Βραζιλία, βασικός προμηθευτής χάλυβα στις ΗΠΑ μέσω θαλάσσης, θα μπορούσαν να δουν σημαντική μείωση των απεσταλμένων φορτίων.
Χώρες όπως η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, που επίσης είναι σημαντικοί εξαγωγείς, αναμένεται να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους ως απάντηση. Η αλλαγή αυτή, σημειώνει ο Xclusiv, θα μπορούσε να μεταβάλει τη ζήτηση για συγκεκριμένους τύπους πλοίων, ιδίως εκείνων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά χάλυβα και άλλων μετάλλων.
Νέο κεφάλαιο στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ
Με πιθανές διαταραχές στο εμπόριο χάλυβα, τα πλοία Supramax και Panamax είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν μειωμένη ζήτηση. Παράλληλα ο Τραμπ έχει επίσης αφήσει να εννοηθεί επιβολή πρόσθετων δασμών σε προϊόντα όπως τα αυτοκίνητα, οι ημιαγωγοί και τα φαρμακευτικά προϊόντα, στοχεύοντας ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Συμπερασματικά, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, οι αυξήσεις των δασμών του Τραμπ στον χάλυβα, το αλουμίνιο και ενδεχομένως και σε άλλους τομείς σηματοδοτούν ένα νέο κεφάλαιο στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ, με σημαντικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, τη ναυτιλία και τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις.
Καθώς τα αντίποινα από άλλα έθνη γίνονται όλο και πιο πιθανά, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει μια περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας, με ασταθή εμπορική δυναμική και την πιθανότητα περαιτέρω διαταραχών στις παγκόσμιες εμπορικές ροές.


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.