
Η επιδίωξη της Ινδίας, «κόντρα» στην Κίνα, να περάσει το εμπόριό της στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ μέσω του διεθνούς διαδρόμου IMEC (India – Middle East – Europe Economic Corridor) που σχεδιάζει, δημιουργεί νέα δεδομένα. Γιατί πρόκειται για έναν εμπορικό διάδρομο απολύτως ανταγωνιστικό του One Belt One Road των Κινέζων, ο οποίος επαναφέρει στο προσκήνιο τον ρόλο της χώρας μας και των λιμανιών της, ως οικονομικής πύλης της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οι Ινδοί ήδη από τον Φεβρουάριο του 2024, όταν επισκέφθηκε το Νέο Δελχί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, έκαναν ξεκάθαρο ότι θα ήθελαν να συνεργασθούν με την Ελλάδα σ’ αυτό το επίπεδο. Πώς; Αποκτώντας και αξιοποιώντας μια λιμενική της υποδομή.
Εδώ να σημειωθεί ότι η χώρα μας ήδη αντιμετωπίζεται ως εμπορική πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη, με βάση τη χάραξη του IMEC. Συνεπώς, αντιμετωπίζουν και τη συμμετοχή της στο mega project ως μια πολύ σημαντική πτυχή αυτής της στρατηγικής εταιρικής σχέσης, κάτι που ενθάρρυνε και ο κ. Μητσοτάκης κατά την εκεί επίσκεψή του.
Ηταν άλλωστε τότε, σε επαφές που είχε το πρώην ΤΑΙΠΕΔ (νυν Υπερταμείο), που έγιναν και οι παρουσιάσεις του λιμενικού συστήματος της χώρας και των λιμανιών της, όπως του Λαυρίου, της Πάτρας και της Αλεξανδρούπολης (πριν αποφασισθεί ότι το συγκεκριμένο θα παραμείνει κάτω από κρατικό έλεγχο).
Σύμφωνα με παράγοντες της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας, που θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, οι Ινδοί αρχικά καλοέβλεπαν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Κυρίως, λόγω του μεγέθους και της άμεσης πρόσβασης που έχει στα Βαλκάνια, αλλά και της ύπαρξης σιδηροδρομικής γραμμής. Στην πορεία, όμως, προστέθηκαν κι άλλες εναλλακτικές, από τη στιγμή που το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν είναι διαθέσιμο.
Ιταλία, Γαλλία και ΗΠΑ. Ομως, τρίτες χώρες – ανταγωνίστριες προς την Ελλάδα εμφανίσθηκαν τον τελευταίο καιρό στον ορίζοντα διεκδικώντας τον ρόλο του partner των Ινδών. Ενδεικτικά αναφέρεται αρχικά η Ιταλία και τελευταία η Γαλλία. Συγκεκριμένα, οι Ιταλοί με απόφαση της πρωθυπουργού Μελόνι αποχώρησαν από το κινεζικό στρατηγικό σχέδιο One Belt One Road και δηλώνουν υπέρμαχοι του IMEC, προτείνοντας στους Ινδούς το λιμάνι της Τεργέστης ως απόληξη του εμπορικού τους δρόμου στην Ευρώπη.
Από την πλευρά τους, οι Γάλλοι και ειδικότερα ο πρόεδρος Μακρόν τους προτείνουν το λιμάνι της Μασσαλίας. Στο κάδρο μπήκε πρόσφατα και ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ που χαρακτήρισε, στη συνάντησή του στην Ουάσιγκτον με τον ινδό πρωθυπουργό Ναρέντρα Μοντι, τον IMEC ως «έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς δρόμους στην ιστορία». Ωστόσο, τον περιέγραψε κάνοντας αναφορά ως χώρας – γέφυρας την Ιταλία και όχι την Ελλάδα.
Προς το παρόν, είναι δεδομένη η προτίμηση των Ινδών στη χώρα μας. Κι αυτό γιατί έτσι θα έχουν άμεση και γρήγορη πρόσβαση πέραν των άλλων και σε όλη την Ανατολική Ευρώπη. Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι έχουμε να κάνουμε με ένα πολύπλοκο γεωπολιτικό «παίγνιο», που περιλαμβάνει το νέο πλαίσιο των σχέσεων Πούτιν – Τράμπ, τον ρόλο των Ισραηλινών (καθώς οι Ινδοί ελέγχουν ένα λιμάνι στη Χάιφα), την προσέγγιση Μελόνι – Τράμπ, αλλά και τις σχέσεις Ινδίας – Ελλάδας και ΕΕ – Ινδίας.
Τέλος, το παζλ έρχονται να συμπληρώσουν οι καλές σχέσεις Ινδίας – Ρωσίας, με τους περισσότερους από τους εμπλεκόμενους να μη βλέπουν με καλό μάτι την «κινεζική επέκταση» στην Ευρώπη. Την ίδια ώρα που η Κίνα διατηρεί καλές σχέσεις και με την χώρα μας, από τη στιγμή που η Cosco ελέγχει τον ΟΛΠ.
Διαγωνισμός.
Να σημειωθεί τέλος ότι μετά τις πρόσφατες εξελίξεις με τη ματαίωση του διαγωνισμού για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ), ανοίγει ένα παράθυρο για αξιοποίηση του συγκεκριμένου λιμανιού από τους Ινδούς, εφόσον το επιθυμούν. Αν και το λιμάνι μοιάζει μικρό σε σχέση με τις επιδιώξεις τους. Ωστόσο θα μπορούσε να είναι μία αρχή.
Από τη στιγμή που δεν μπορούν να μπουν στον ΟΛΘ, όπου ο μεγαλομέτοχος που είναι ο όμιλος του Ιβάν Σαββίδη ελέγχει άμεσα περίπου το 52% των μετοχών του. Εκεί, πάλι, βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα με ενδιαφέρουσα «κόντρα», που προέκυψε με τη δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους μέσω της εταιρείας Leonidsport. Αλλο ένα κομμάτι, αυτό, του πολύπλοκου παζλ…


Latest News

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα

Στυλιανίδης – Φίτο: Η διασύνδεση των νησιών να γίνει κεντρικός πυλώνας της ευρωπαϊκής πολιτικής συνοχής
Στυλιανίσης και Φίτο συναντήθηκαν σήμερα στο υπουργείο, παρουσία Δημάρχων και εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έξι μικρών νησιών

Μέτρα από το Λιμεναρχείο Θήρας λόγω των σεισμών - Ποια λιμάνια αφορούν
Τα προληπτικά μέτρα από την αρμόδια λιμενική αρχή που ανακοινώθηκαν, ισχύουν από 13/02/2025

«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε

Πρεμιέρα για τη σεζόν κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη - Ποιο πλοίο «έσπασε το ρόδι»
Πρεμιέρα στον ΟΛΘ σήμερα για την κρουαζιέρα καθώς το πρώτο κρουαζιερόπλοιο για φέτος κατέπλευσε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης