
Μικρή πρόοδος έγινε την προηγούμενη εβδομάδα στα γραφεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) όπου συνεδρίασε μια διακυβερνητική ομάδα εργασίας (ISWG-GHG 18) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Σε ανακοίνωση του ΙΜΟ γίνεται λόγος για «βήμα μπροστά» καθώς οι συζητήσεις των εκπροσώπων των κρατών – μελών του Οργανισμού συνεχίστηκαν πάνω σε ένα σχέδιο κειμένου για ένα «πλαίσιο του ΙΜΟ προς το καθαρό μηδενικό επίπεδο» που συμφωνήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος MEPC 82, τον περασμένο Οκτώβριο.
Το εν λόγω σχέδιο κειμένου ενσωματώνει σκέψεις και προτάσεις των κρατών – μελών και διεθνών οργανισμών σχετικά με πιθανές τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στη Διεθνή Σύμβαση για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία (MARPOL, παράρτημα VI). Οι τροποποιήσεις αυτές, εάν υιοθετηθούν, θα ενσωματώσουν τα προτεινόμενα μεσοπρόθεσμα μέτρα στη συνθήκη, η οποία έχει 107 συμβαλλόμενα μέρη που αντιπροσωπεύουν το 97% της παγκόσμιας χωρητικότητας της εμπορικής ναυτιλίας.
Τα βασικά θέματα που εξετάστηκαν περιλαμβάνουν έναν παγκόσμιο κανονισμό για ένα πρότυπο καυσίμου με στόχο τη μείωση της έντασης των εκπομπών άνθρακα, τη δομή του οικονομικού μηχανισμού (τέλος εκπομπών), τις οργανωτικές και λειτουργικές πτυχές του προτεινόμενου «Ταμείου ΙΜΟ Net-Zero Fund», την εκταμίευση των εσόδων και τις πιθανές επιπτώσεις στην επισιτιστική ασφάλεια.
Η Ομάδα Εργασίας συμφώνησε να διατηρήσει υπό εξέταση όλες τις προτάσεις για έναν οικονομικό μηχανισμό (μηχανισμός τιμολόγησης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου) και αναγνώρισε τις πιθανές λύσεις που πρότειναν κάποια κράτη – μέλη, με στόχο να «γεφυρώσουν» τις διαφορές.
Ο «φόρος»
Οι μεγάλες διαφορές αφορούν την πρόταση για έναν καθολικό «φόρο» στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, σε αντίθεση με την πρόοδο που σημειώθηκε στην ανάγκη δημιουργίας ενός ταμείου στο πλαίσιο του ΙΜΟ. Στο θέμα του «φόρου» δεν επιτεύχθηκε σημαντική πρόοδος, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS), υπέρμαχο της πρότασης. Σημειώνεται ότι η πρόταση αυτή μέσω του ICS υποστηρίζεται ευρέως από τη ναυτιλιακή βιομηχανία ως ο καλύτερος μηχανισμός για την επιτάχυνση της μετάβασης σε καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Είναι ενθαρρυντικό πάντως το γεγονός, όπως δήλωσε ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), ότι περίπου τα τρία τέταρτα των κρατών του ΙΜΟ υποστηρίζουν τώρα σθεναρά το σύστημα συνεισφοράς (φόρου) επί των αερίων του θερμοκηπίου που προτείνει η «ομάδα 50+» των κυβερνήσεων και του ICS. Ωστόσο, οι ανησυχίες που εγείρονται από μια σημαντική μειοψηφία, συμπεριλαμβανομένων της Κίνας και της Βραζιλίας, πρέπει να αντιμετωπιστούν με απλό και ρεαλιστικό τρόπο ώστε να επιτευχθεί πλήρης συναίνεση, πρόσθεσε ο Guy Platten.
Το ICS δηλώνει ικανοποιημένο σε γενικές γραμμές από την πρόοδο που έχει σημειωθεί όσον αφορά μια ριζοσπαστική νέα δέσμη παγκόσμιων κανονισμών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, συμπεριλαμβανομένου ενός μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αλλά τονίζει ότι απομένει πολλή δουλειά να γίνει και είναι θετικό ότι παρά τις αποκλίσεις σε πολλά ζητήματα οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται με θετικό και συνεργατικό πνεύμα.
Η συμφωνία
Στα θετικά των συζητήσεων είναι η ευρεία συμφωνία μεταξύ των κυβερνήσεων για τη δημιουργία ενός ταμείου του ΙΜΟ, μια ιδέα που το ICS υπερασπίζεται εδώ και καιρό. Επίσης, συμφωνήθηκε γενικά ότι αυτό το ταμείο του ΙΜΟ, το οποίο αναμένεται να συγκεντρώνει δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως από τις χρεώσεις για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου των πλοίων, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την παροχή οικονομικών ανταμοιβών στους πρωτοπόρους και στα πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, όπως πράσινη μεθανόλη, βιομεθάνιο, πράσινη αμμωνία και βιώσιμα βιοκαύσιμα. Τα κίνητρα αυτά είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση του χάσματος κόστους σε σχέση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα και την καταλυτική προώθηση της παραγωγής και της υιοθέτησης νέων καυσίμων.
Επίσης, αν και υπάρχει μια καταρχήν συμφωνία για το πρότυπο καυσίμων, σημαντικές λεπτομέρειες παραμένουν ανεπίλυτες όσον αφορά το προτεινόμενο πρότυπο καυσίμων έντασης αερίων του θερμοκηπίου.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

H Golden Union επεκτείνεται στον εφοδιασμό πλοίων με LNG
Η εταιρεία υπό την ηγεσία του Θεόδωρου Βενιάμη, συνεργάζεται με την SeaKapital Holdings με στόχο την τοποθέτηση παραγγελίας μέχρι και έξι νεότευκτων μονάδων

Δεκάδες πλοία επιστρέφουν και πάλι στη Διώρυγα του Σουέζ
Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα επηρέασαν σοβαρά τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ τα οποία μειώθηκαν κατά 60%

«Κοπή χάλυβα» για το δεύτερο σύγχρονο πλοίο μεταφοράς οχημάτων της Neptune Lines
Στις 17 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε η παραδοσιακή τελετή κοπής χάλυβα που σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη κατασκευής ενός πλοίου.

Τα ελληνικά λιμάνια και το παζλ του IMEC
Αλλαγή δεδομένων προκαλεί ο ανταγωνισμός για τον οικονομικό διάδρομο που προωθεί η Ινδία n Οι βλέψεις της Αθήνας και η «σφήνα» Τραμπ υπέρ Ιταλίας

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας