
Μικρή πρόοδος έγινε την προηγούμενη εβδομάδα στα γραφεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) όπου συνεδρίασε μια διακυβερνητική ομάδα εργασίας (ISWG-GHG 18) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Σε ανακοίνωση του ΙΜΟ γίνεται λόγος για «βήμα μπροστά» καθώς οι συζητήσεις των εκπροσώπων των κρατών – μελών του Οργανισμού συνεχίστηκαν πάνω σε ένα σχέδιο κειμένου για ένα «πλαίσιο του ΙΜΟ προς το καθαρό μηδενικό επίπεδο» που συμφωνήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος MEPC 82, τον περασμένο Οκτώβριο.
Το εν λόγω σχέδιο κειμένου ενσωματώνει σκέψεις και προτάσεις των κρατών – μελών και διεθνών οργανισμών σχετικά με πιθανές τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στη Διεθνή Σύμβαση για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία (MARPOL, παράρτημα VI). Οι τροποποιήσεις αυτές, εάν υιοθετηθούν, θα ενσωματώσουν τα προτεινόμενα μεσοπρόθεσμα μέτρα στη συνθήκη, η οποία έχει 107 συμβαλλόμενα μέρη που αντιπροσωπεύουν το 97% της παγκόσμιας χωρητικότητας της εμπορικής ναυτιλίας.
Τα βασικά θέματα που εξετάστηκαν περιλαμβάνουν έναν παγκόσμιο κανονισμό για ένα πρότυπο καυσίμου με στόχο τη μείωση της έντασης των εκπομπών άνθρακα, τη δομή του οικονομικού μηχανισμού (τέλος εκπομπών), τις οργανωτικές και λειτουργικές πτυχές του προτεινόμενου «Ταμείου ΙΜΟ Net-Zero Fund», την εκταμίευση των εσόδων και τις πιθανές επιπτώσεις στην επισιτιστική ασφάλεια.
Η Ομάδα Εργασίας συμφώνησε να διατηρήσει υπό εξέταση όλες τις προτάσεις για έναν οικονομικό μηχανισμό (μηχανισμός τιμολόγησης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου) και αναγνώρισε τις πιθανές λύσεις που πρότειναν κάποια κράτη – μέλη, με στόχο να «γεφυρώσουν» τις διαφορές.
Ο «φόρος»
Οι μεγάλες διαφορές αφορούν την πρόταση για έναν καθολικό «φόρο» στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, σε αντίθεση με την πρόοδο που σημειώθηκε στην ανάγκη δημιουργίας ενός ταμείου στο πλαίσιο του ΙΜΟ. Στο θέμα του «φόρου» δεν επιτεύχθηκε σημαντική πρόοδος, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS), υπέρμαχο της πρότασης. Σημειώνεται ότι η πρόταση αυτή μέσω του ICS υποστηρίζεται ευρέως από τη ναυτιλιακή βιομηχανία ως ο καλύτερος μηχανισμός για την επιτάχυνση της μετάβασης σε καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Είναι ενθαρρυντικό πάντως το γεγονός, όπως δήλωσε ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), ότι περίπου τα τρία τέταρτα των κρατών του ΙΜΟ υποστηρίζουν τώρα σθεναρά το σύστημα συνεισφοράς (φόρου) επί των αερίων του θερμοκηπίου που προτείνει η «ομάδα 50+» των κυβερνήσεων και του ICS. Ωστόσο, οι ανησυχίες που εγείρονται από μια σημαντική μειοψηφία, συμπεριλαμβανομένων της Κίνας και της Βραζιλίας, πρέπει να αντιμετωπιστούν με απλό και ρεαλιστικό τρόπο ώστε να επιτευχθεί πλήρης συναίνεση, πρόσθεσε ο Guy Platten.
Το ICS δηλώνει ικανοποιημένο σε γενικές γραμμές από την πρόοδο που έχει σημειωθεί όσον αφορά μια ριζοσπαστική νέα δέσμη παγκόσμιων κανονισμών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, συμπεριλαμβανομένου ενός μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αλλά τονίζει ότι απομένει πολλή δουλειά να γίνει και είναι θετικό ότι παρά τις αποκλίσεις σε πολλά ζητήματα οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται με θετικό και συνεργατικό πνεύμα.
Η συμφωνία
Στα θετικά των συζητήσεων είναι η ευρεία συμφωνία μεταξύ των κυβερνήσεων για τη δημιουργία ενός ταμείου του ΙΜΟ, μια ιδέα που το ICS υπερασπίζεται εδώ και καιρό. Επίσης, συμφωνήθηκε γενικά ότι αυτό το ταμείο του ΙΜΟ, το οποίο αναμένεται να συγκεντρώνει δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως από τις χρεώσεις για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου των πλοίων, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την παροχή οικονομικών ανταμοιβών στους πρωτοπόρους και στα πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, όπως πράσινη μεθανόλη, βιομεθάνιο, πράσινη αμμωνία και βιώσιμα βιοκαύσιμα. Τα κίνητρα αυτά είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση του χάσματος κόστους σε σχέση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα και την καταλυτική προώθηση της παραγωγής και της υιοθέτησης νέων καυσίμων.
Επίσης, αν και υπάρχει μια καταρχήν συμφωνία για το πρότυπο καυσίμων, σημαντικές λεπτομέρειες παραμένουν ανεπίλυτες όσον αφορά το προτεινόμενο πρότυπο καυσίμων έντασης αερίων του θερμοκηπίου.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.