![WSJ: Πώς το διαδίκτυο άλλαξε την εμπειρία αγορών σε φυσικά καταστήματα [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/internet-retail-2.jpg)
Το εμπόριο στο διαδίκτυο έκανε πολλά μεγάλα και μικρότερα φυσικά καταστήματα να διαθέτουν στα ράφια τους προς άμεση αγορά λιγότερα προϊόντα, κάνοντας λιγότερο ευχάριστη την εμπειρία για ψώνια σε αυτά και πιο δύσκολη τη ζωή για τους εργαζομένους τους.
Αυτό προκύπτει από καταναλωτικές έρευνες που επικαλείται η Wall Street Journal και αφορούν κυρίως καταστήματα στην Αμερική –αλλά με τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στον κλάδο να επηρεάζουν όπως όλα δείχνουν την αντίστοιχη δραστηριότητα και στην Ευρώπη. Οι έρευνες αυτές που επικαλείται η αμερικανική εφημερίδα αφορά κυρίως καταστήματα ρούχων, υποδημάτων και αξεσουάρ, με ιδιαίτερη έμφαση σε τέτοια προϊόντα που απευθύνονται σε γυναίκες.
Πού οδήγησε ο ανταγωνισμός στο διαδίκτυο
Ειδικότερα, διαπιστώθηκε ότι λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού που έχει δημιουργηθεί από τη σημαντική εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου:
-Το στοκ των προϊόντων σε πολλά μεγάλα αλλά και σε μικρότερα καταστήματα, από αλυσίδες ρούχων μέχρι πολυκαταστήματα, μαγαζιά με υποδήματα και αθλητικά είδη καθώς και αξεσουάρ, είναι πολύ μικρότερο από ό,τι στο παρελθόν. Αυτό περιλαμβάνει ολόκληρες κατηγορίες προϊόντων αλλά και νούμερα.
-Υπάρχει μικρότερος αριθμός προσωπικού στα καταστήματα δυσκολεύοντας τόσο τους πελάτες όσο και τους ίδιους τους εργαζόμενους.
-Σε αρκετές περιπτώσεις αντικαθίστανται ταμεία με γκισέ αυτόματης πληρωμής για τους πελάτες κάνοντας πιο σύνθετη και χρονοβόρα τη διαδικασία.
-Πολλές φορές δημιουργείται η ανάγκη κάποια προϊόντα υψηλότερης αξίας και μικρότερου μεγέθους όπως καλλυντικά και φαρμακευτικά είδη να βρίσκονται πίσω από κλειδωμένες προθήκες.
Σχεδόν τα τρία τέταρτα των καταναλωτών προτιμούν τις αγορές σε φυσικά καταστήματα, αλλά μόνο το 9% είναι ικανοποιημένο με την εμπειρία του καταστήματος, δείχνουν νέες έρευνες, τουλάχιστον για τις ΗΠΑ. Το κυριότερο από τα παράπονά τους είναι η έλλειψη ποικιλίας προϊόντων και διαθεσιμότητας στα καταστήματα, σύμφωνα με έρευνα του 2024 σε 20.000 άτομα από 26 χώρες που διενήργησε το IBM Institute for Business Value.
Μόνο το 9% των γυναικείων ρούχων σε άμεσο στοκ
Η συμβουλευτική εταιρεία AlixPartners μελέτησε 30 εμπόρους λιανικής και διαπίστωσε ότι κατά μέσο όρο μόνο το 9% της διαδικτυακής κολεξιόν γυναικείων ενδυμάτων τους ήταν διαθέσιμο σε φυσικά καταστήματα.
Για τα πολυκαταστήματα το ποσοστό ήταν 7%, και για τις μεγάλες αλυσίδες πωλήσεων ενδυμάτων το ποσοστό αυτό ήταν μόλις 2%, σύμφωνα με τα στοιχεία όπως τα παρουσίασε η WSJ.
Οι πιο εξειδικευμένοι έμποροι λιανικής τα πήγαν καλύτερα, με το ένα τρίτο των ηλεκτρονικών προϊόντων τους να είναι διαθέσιμα στα καταστήματα, αναφέρεται ακόμη.
Τα έξοδα συσκευασίας και αποστολής μειώνουν τα διαδικτυακά κέρδη
Νέα εποχή
Το διαδίκτυο εγκαινίασε νέα εποχή στις αγορές, αφού κάθε καταναλωτής μπορεί πλέον να παραγγείλει ότι θέλει από την άνεση του καναπέ του. Έχει επίσης διοχετεύσει χρήματα και εμπορεύματα μακριά από τα φυσικά καταστήματα, μετατρέποντας πάλαι ποτέ πολυσύχναστα εμπορικά σε καταστήματα με λιγότερο πλέον κόσμο, σχολίαζε η WSJ.
Οι έμποροι λιανικής έχουν αυξήσει πολύ το εύρος των προϊόντων που πωλούν στο διαδίκτυο για να ανταγωνιστούν καλύτερα ιντερνετικούς γίγαντες όπως την Amazon.com, κάνοντας τη διαθεσιμότητα προϊόντων στα φυσικά τους καταστήματα να δείχνει συγκριτικά πολύ μικρότερη.
Έτσι πολλοί πελάτες που πάνε να ψωνίσουν σε φυσικά καταστήματα, πλέον είτε δεν βρίσκουν πλέον εκεί ολόκληρες κατηγορίες προϊόντων, είτε δεν βρίσκουν συγκεκριμένα νούμερα ή χρώματα. Και συχνά φεύγουν με άδεια χέρια αντί να τα παραγγείλουν για παραλαβή αργότερα από το κατάστημα ή στο σπίτι ή το γραφείο τους.
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των αλυσίδων λιανικής αναφέρουν επισήμως ότι θέλουν να βλέπουν τους πελάτες τους να ψωνίζουν όπως θέλουν εκείνοι —είτε από το διαδίκτυο, είτε σε φυσικά καταστήματα είτε από συνδυασμό των δύο. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι κερδίζουν περισσότερα χρήματα όταν οι πελάτες αγοράζουν από φυσικά καταστήματα, επειδή τα έξοδα συσκευασίας και αποστολής μειώνουν τα διαδικτυακά κέρδη. Αλλά όταν πρόκειται για προϊόντα που βρίσκονται σε στοκ ακόμη και τα καλύτερα και μεγαλύτερα καταστήματα δεν μπορούν να ανταγωνιστούν το διαδίκτυο, αναφέρει το δημοσίευμα.
Το χάσμα διευρύνθηκε περισσότερο όταν οι αλυσίδες άνοιξαν μικρότερα καταστήματα για λόγους ανταγωνισμού. Οι έμποροι λιανικής μπορούν να διατηρούν πολύ περισσότερο απόθεμα σε κεντρικά κέντρα διανομής που εκτελούν ηλεκτρονικές παραγγελίες από ό,τι σε οποιοδήποτε κατάστημα. Επιπλέον, το να υπολογίζουν πόσα και ποια μεγέθη και χρώματα από συγκεκριμένα προϊόντα θα πρέπει να πάνε στο κατάστημα Α και όχι στο κατάστημα Β της αλυσίδας, είναι πολύ πιο δύσκολο από το να έχουν όλο το απόθεμα σε ένα μέρος.


Latest News

Ρεκόρ πωλήσεων από τον κορυφαίο παραγωγό πούρων της Κούβας
Η Κούβα κρατάει την παράδοση της παραγωγού των κορυφαίων πούρων παγκοσμίως

Η νέα μόδα στη δημιουργία startups - Τι είναι το seed-strapping
Οι startups κινήθηκαν από τη φρενίτιδα των μηδενικών επιτοκίων, στην «ένεση» της πανδημίας και την πτώση μετά το τέλος της

Γιατί συνεργάζονται ξενοδοχεία και μάρκες - Οι κερδισμένοι της νέας τάσης
Από αθλητικά παπούτσια μέχρι πολυτελείς τσάντες, τα ξενοδοχεία προσφέρουν περισσότερα στους πελάτες τους - Έμφαση στα παιδιά και τα κατοικίδια

Η Βρετανία πέντε χρόνια μετά το Brexit
Τι αναφέρει σημείωμα της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο

«Γηροκομείο» ιερών αγελάδων που παράγει βιοκαύσιμα στην Ινδία
Καινοτόμες ιδέες δίνει στους Γάλλους κτηνοτρόφους το επιχειρηματικό σχέδιο που «τρέχει» η TotalEnergies

Ο άνθρωπος του Πούτιν που θέλει να φέρει αμερικανικά κεφάλαια πίσω στη Ρωσία - Ποιος είναι ο Κίριλ Ντμίτριεφ
Ο Κίριλ Ντμίτριεφ έπαιξε κομβικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις ΗΠΑ-Ρωσίας στη Σαουδική Αραβία, αναφέρει ο Economist

Γιατί ο Ντίμον εύχεται να πάει καλά το DOGE
Ο διευθύνων σύμβουλος της JPMorgan, Τζέιμι Ντίμον, δήλωσε ότι υποστηρίζει τις προσπάθειες του DOGE για να γίνει η κυβέρνηση πιο αποτελεσματική.

Ποιοι έχουν αντιρρήσεις για εξόρυξη στη Σελήνη αξίας εκατοντάδων δισεκατομμυρίων
Πολλοί θέλουν να καρπωθούν τα οφέλη της εξόρυξης στη Σελήνη, αλλά κάποιοι έχουν βάσιμες αντιρρήσεις

Η Ουκρανία είπε «ναι» στο deal για τα ορυκτά με τις ΗΠΑ
Ουκρανοί αξιωματούχοι δηλώνουν ότι το Κίεβο είναι πλέον έτοιμο να υπογράψει τη συμφωνία - Σε τι ελπίζουν

Και κρουαζιέρα με υπογραφή πολυτελείας - Οι κινήσεις του Φρανσουά Πινό της Kering
Δέκα χρόνια μετά την εξαγορά της Ponant, ο Φρανσουά Πινό απέκτησε την premium Aqua Expeditions του Φραντσέσκο Γκάλι Τζούγκαρο