
Συνεχίζεται η «τρικυμία» που προκάλεσαν στη διεθνή ναυτιλία οι προτάσεις της κυβέρνησης Τραμπ για την επιβολή λιμενικών τελών σε όλα τα πλοία που ανήκουν ή κατασκευάζονται στην Κίνα, με τον νέο Κινέζο πρέσβη στην Αθήνα κ. Fang Qiu να δηλώνει χθες ότι τα μέτρα θα προκαλέσουν αύξηση του κόστους μεταφοράς των αμερικανικών προϊόντων και θα ενισχύουν τον πληθωρισμό στην αγορά της Αμερικής.
Παράλληλα, μιλώντας σε εκδήλωση προς τιμή του στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά ο Κινέζος πρέσβης διαβεβαίωσε ότι η Κίνα θα εργαστεί για την σταθερότητα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και την προώθηση της καινοτομίας και πράσινης ανάπτυξης.

O Κινέζος πρέσβης στην Αθήνα κ. Fang Qiu
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις προτάσεις του Γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των Ηνωμένων Πολιτειών (USTR), τα κινεζικής ιδιοκτησίας πλοία θα πληρώνουν έως και 1 εκατ. δολάρια για τις επισκέψεις σε λιμάνια, ενώ οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία κινεζικής κατασκευής θα χρεώνονται έως και 1,5 εκατ. δολάρια ανά πλοίο.
Αν και τα υψηλότερα κόστη θα αντιμετωπίζουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς στο δρομολόγιο τους «πιάνουν» συνήθως περισσότερα του ενός λιμάνια σε μία περιοχή όπως και στις ΗΠΑ εν τούτοις πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν όλες σχεδόν οι ναυτιλιακές εταιρείες σε όλους τους κλάδους, καθώς το μερίδιο των πλοίων που έχει ναυπηγηθεί στην Κίνα είναι πολύ μεγάλο.
Το 55,7% του παγκοσμίου στόλου κινεζικής κατασκευής το 2024
Είναι χαρακτηριστικό ότι όγκος των πλοίων που ναυπηγήθηκαν στη Κίνα από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2024 αντιπροσώπευε το 55,7% του παγκόσμιου συνόλου, πράγμα που σημαίνει ότι πάνω από τα μισά πλοία που παραδόθηκαν παγκοσμίως το 2024 κατασκευάστηκαν στην Κίνα. Οι νέες παραγγελίες της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας αντιστοιχούσαν στο 74,1% του παγκόσμιου όγκου και οι παραγγελίες σε εξέλιξη αντιστοιχούσαν στο 63,1%.
Σύμφωνα με τους αναλυτές οι προτάσεις αυτές εφόσον υιοθετηθούν-καθώς έχουν τεθεί σε διαβούλευση μέχρι τις 24 Μαρτίου- θα μπορούσαν να καταστήσουν τις ΗΠΑ πολύ ακριβές για σχεδόν όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Επίσης όπως εκτιμάται τα εμπορεύματα θα μπορούσαν να καταλήξουν να παραδίδονται στο Μεξικό και τον Καναδά πριν μεταφορτωθούν στους τελικούς προορισμούς τους στις ΗΠΑ για να αποφύγουν τις πιθανές κυρώσεις που παρουσίασαν οι Αμερικανοί αξιωματούχοι την Παρασκευή.
Ελάχιστες οι επιπτώσεις για τα LNG Carriers
Σύμφωνα με την Fearnley Securities, οι επιπτώσεις θα είναι μικρότερης σημασίας για τα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς υγραερίου και τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αν και στους κλάδους αυτούς κάποιοι θα θελήσουν να σταματήσουν να εξυπηρετούν λιμάνια των ΗΠΑ. Ειδικά σε ότι αφορά τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) οι επιπτώσεις θα είναι περιορισμένες καθώς τα περισσότερα πλοία του τομέα είναι νοτιοκορεατικής κατασκευής. Αντιθέτως το πλήγμα θα είναι μεγαλύτερο για τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων καθώς οι περισσότερες ναυτιλιακές τα έχουν κατασκευάσει σε κινεζικά ναυπηγεία.
Τι απαντούν οι Κινέζοι
Οι Κινέζοι πάντως μέσω του υπουργείου Εμπορίου (MOFCOM) «απαντώντας» αναφέρουν ότι το Πεκίνο έχει επανειλημμένα εκφράσει τις απόψεις του σχετικά με την πρόταση του USTR και ζήτησε από την Ουάσιγκτον να είναι ορθολογική και αντικειμενική και να σταματήσει να «χρεώνει» το πρόβλημα της βιομηχανικής ανάπτυξης των ΗΠΑ στην κινεζική πλευρά. Όμως, δυστυχώς η αμερικάνικη πλευρά εξακολουθεί να να βαδίζει όλο και περισσότερο στον λάθος δρόμο, πρόσθεσε. Τα προτεινόμενα περιοριστικά μέτρα, όπως τα λιμενικά τέλη από τις ΗΠΑ, είναι επιβλαβή για τους άλλους και για τις ίδιες συμπλήρωσε ο εκπρόσωπος του MOFCOM.
Οι ΗΠΑ σύμφωνα με τους Κινέζους, όχι μόνο δεν θα καταφέρουν να αναζωογονήσουν τη αμερικάνικη ναυπηγική βιομηχανία, αλλά θα αυξήσουν το κόστος μεταφοράς και τον πληθωρισμό ενώ θα μειώσουν την ανταγωνιστικότητα των αμερικανικών εμπορευμάτων και θα βλάψουν τα συμφέροντα των λιμένων, των διαχειριστών τερματικών σταθμών και των εργαζομένων των Ηνωμένων Πολιτειών. Τέλος, επισημαίνουν ότι πολλές χώρες και οργανώσεις έχουν επίσης εκφράσει την αντίθεσή τους και τη δυσαρέσκειά τους για την αμερικανική πρωτοβουλία.


Latest News

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Μελίνα Τραυλού: «Η ναυτιλία θεμέλιο της οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
Ηγετική παρουσία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης στις Βρυξέλλες για τη Ναυτιλία «European Shipping Summit 2025»

ECSA: Καμπανάκι για την πρόταση Τραμπ για τέλη στα κινεζικής κατασκευής πλοία
Επιστολή έστειλε η ECSA που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό στόλο στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης στις ΗΠΑ

Ευρωπαϊκή Ναυτιλία: Πόσα προσφέρει στην «πίτα» της ευρωπαϊκής οικονομίας
Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός κλάδος παρείχε θέσεις εργασίας σε 219.000 εργαζομένους σύμφωνα με μελέτη της Delloitte και του Ινστιτούτου CE Delft

24ωρη απεργία στα πλοία ανακοίνωσε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία
Η απεργία της ΠΝΟ έχει πανελλαδικό χαρακτήρα και αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Μελίνα Τραυλού: Η ΕΕ πρέπει να θωρακίσει την ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας
«Ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα δεν είναι αντίρροπες δυνάμεις, αλλά ομόρροπες» τονίζει η κα Τραυλού

«Κανονικότητα» στην Ερυθρά Θάλασσα με πτώση των ναύλων - Τι αναφέρει η Intermodal
Mε την επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, οι αποστάσεις των ταξιδιών σε βασικές διαδρομές, όπως Ασία - Ευρώπη, θα συντόμευαν