
Μέτρα με στόχο η Ευρώπη να αναδειχθεί σε παγκόσμιο ηγέτη στην καθαρή ναυτιλία, ενισχύοντας παράλληλα την οικονομική ανάπτυξη, ζητά η Πρωτοβουλία για τη Μείωση του Μεθανίου στη Ναυτιλιακή Καινοτομία (Methane Abatement in Maritime Innovation Initiative -MAMII), στο πλαίσιο και της δημοσίευσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της «Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας» που πραγματοποιήθηκε προχθές και την οποία χαιρετίζει.
Η πρωτοβουλία MAMII με ανοικτή επιστολή προτρέπει την ΕΕ να εφαρμόσει σαφείς κανονισμούς και να αυξήσει τις επενδύσεις σε τεχνολογίες μείωσης του μεθανίου, επισημαίνοντας ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είναι η κύρια πηγή μεθανίου ως καύσιμο, με ισχυρό δυναμικό μέλλον για το βιομεθάνιο και το ηλεκτρονικό μεθάνιο. Ενώ το LNG θεωρείται σημαντική οδός στην προσπάθεια της ναυτιλίας να απαλλαγεί από τις εκπομπές άνθρακα, οι ανεξέλεγκτες εκπομπές μεθανίου απειλούν να υπονομεύσουν τα περιβαλλοντικά του οφέλη.
Η πρωτοβουλία
Εξ αυτού του λόγου η MAMII, μια πρωτοβουλία άνω των 20 κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών, οργανισμών και ενεργειακών επιχειρήσεων προειδοποιεί ότι χωρίς άμεση δράση, η Ευρώπη κινδυνεύει να μείνει πίσω στην ανάπτυξη του βιομεθανίου και του ηλεκτρονικού μεθανίου – δύο καθαρότερων εναλλακτικών λύσεων που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις υπάρχουσες μηχανές πλοίων και τις λιμενικές υποδομές.
Η πρόταση της MAMII επικεντρώνεται σε δύο βασικούς τομείς, στην θέσπιση σαφών κανονισμών που θα οδηγούν στη μείωση του μεθανίου μέσω κινήτρων και κυρώσεων και στις επενδύσεις καλώντας την ΕΕ να ηγηθεί στις επενδύσεις σε τεχνολογίες μείωσης και μέτρησης του μεθανίου, ωφελώντας τόσο τη βιομηχανία όσο και τους κλιματικούς στόχους.
Η πραγματική ευκαιρία
Ο Πάνος Μήτρου, πρόεδρος της MAMII, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι η ΕΕ έχει μια πραγματική ευκαιρία να διαμορφώσει το μέλλον της καθαρής ναυτιλίας. Με τις κατάλληλες πολιτικές και επενδύσεις, η Ευρώπη μπορεί να μειώσει τις εκπομπές μεθανίου, να αναπτύξει νέες αγορές καυσίμων και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας σε έναν αναπτυσσόμενο κλάδο. Αλλά, όπως συμπληρωσε, «αν καθυστερήσουμε, κινδυνεύουμε να μείνουμε πίσω, καθώς άλλοι θέτουν τα πρότυπα και αποκομίζουν τα οφέλη».
Το MAMII, που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2022 από τον επιταχυντή Safetytech, φέρνει σε επαφή ναυτιλιακούς κολοσσούς, εταιρείες τεχνολογίας και ενεργειακές επιχειρήσεις για να προωθήσει τη μέτρηση και τον μετριασμό των εκπομπών μεθανίου. Η πρωτοβουλία περιλαμβάνει πλέον περισσότερες από 20 κορυφαίες ναυτιλιακές και ενεργειακές εταιρείες ως anchor partners και ένα τεχνολογικό οικοσύστημα άνω των 100 εταιρειών, με πάνω από τις μισές να εδρεύουν στην ΕΕ.
Μέσω πιλοτικών προγραμμάτων, η MAMII διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ πλοιοκτητών, φορέων εκμετάλλευσης και εταιρειών τεχνολογίας για την προώθηση της υιοθέτησης αποτελεσματικών λύσεων.
Ικανοποίηση από τους ευρωπαίους πλοιοκτήτες
Στο μεταξύ την ικανοποίηση τους για το περιεχόμενο της Συμφωνίας για Καθαρή Βιομηχανία (Clean Industrial Deal) εκφράζουν οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες. Σε σχετική ανακοίνωση της η Ένωση των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ (ECSA) «καλωσορίζει θερμά» την συμπερίληψη της ναυτιλίας στα πέντε πεδία στα οποία θα εφαρμοστεί η Συμφωνία για τη Καθαρή Βιομηχανία. Η διασφάλιση στοχευμένων επενδύσεων στην παραγωγή, διανομή και υιοθέτηση βιώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων μέσω του επικείμενου Σχεδίου Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές είναι κρίσιμη για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης του τομέα, ενώ παράλληλα προστατεύει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, επισημαίνει η ECSA.
Παράλληλα τονίζει ότι για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας είναι καθοριστικής σημασίας η υλοποίηση της δέσμευσης της Επιτροπής και η μείωση του φόρτου υποβολής εκθέσεων κατά τουλάχιστον 25% για όλες τις εταιρείες και κατά τουλάχιστον 35% για τις ΜΜΕ, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας. Από την άποψη αυτή, η πρώτη δέσμη μέτρων απλούστευσης (omnibus package), αποτελεί ένα καλό βήμα προς τα εμπρός. Η αναθεώρηση της Ταξινόμησης θα πρέπει επίσης να καταστήσει τα κριτήρια βιωσιμότητάς της κατάλληλα για το σκοπό του ναυτιλιακού τομέα.
Επιπλέον η ECSA συμπληρώνει ότι η δρομολόγηση ενός νέου μηχανισμού στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου για την απομείωση του κινδύνου των επενδύσεων σε καύσιμα για τη ναυτιλία, αποτελεί θετική εξέλιξη. Τέλος όπως δηλώνει ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA, τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να χρησιμοποιήσουν τα 9 δισεκ. ευρώ των εσόδων από το σύστημα εμπορίας ρύπων (ΣΕΔΕ) για τη στήριξη της παραγωγής καθαρών καυσίμων.


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.