Μέτρα με στόχο η Ευρώπη να αναδειχθεί σε παγκόσμιο ηγέτη στην καθαρή ναυτιλία, ενισχύοντας παράλληλα την οικονομική ανάπτυξη, ζητά η Πρωτοβουλία για τη Μείωση του Μεθανίου στη Ναυτιλιακή Καινοτομία (Methane Abatement in Maritime Innovation Initiative -MAMII), στο πλαίσιο και της δημοσίευσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της «Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας» που πραγματοποιήθηκε προχθές και την οποία χαιρετίζει.

Η πρωτοβουλία MAMII με ανοικτή επιστολή προτρέπει την ΕΕ να εφαρμόσει σαφείς κανονισμούς και να αυξήσει τις επενδύσεις σε τεχνολογίες μείωσης του μεθανίου, επισημαίνοντας ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είναι η κύρια πηγή μεθανίου ως καύσιμο, με ισχυρό δυναμικό μέλλον για το βιομεθάνιο και το ηλεκτρονικό μεθάνιο. Ενώ το LNG θεωρείται σημαντική οδός στην προσπάθεια της ναυτιλίας να απαλλαγεί από τις εκπομπές άνθρακα, οι ανεξέλεγκτες εκπομπές μεθανίου απειλούν να υπονομεύσουν τα περιβαλλοντικά του οφέλη.

Η πρωτοβουλία

Εξ αυτού του λόγου η MAMII, μια πρωτοβουλία άνω των 20 κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών, οργανισμών και ενεργειακών επιχειρήσεων προειδοποιεί ότι χωρίς άμεση δράση, η Ευρώπη κινδυνεύει να μείνει πίσω στην ανάπτυξη του βιομεθανίου και του ηλεκτρονικού μεθανίου – δύο καθαρότερων εναλλακτικών λύσεων που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις υπάρχουσες μηχανές πλοίων και τις λιμενικές υποδομές.

Η πρόταση της MAMII επικεντρώνεται σε δύο βασικούς τομείς, στην θέσπιση σαφών κανονισμών που θα οδηγούν στη μείωση του μεθανίου μέσω κινήτρων και κυρώσεων και στις επενδύσεις καλώντας την ΕΕ να ηγηθεί στις επενδύσεις σε τεχνολογίες μείωσης και μέτρησης του μεθανίου, ωφελώντας τόσο τη βιομηχανία όσο και τους κλιματικούς στόχους.

Η πραγματική ευκαιρία

Ο Πάνος Μήτρου, πρόεδρος της MAMII, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι η ΕΕ έχει μια πραγματική ευκαιρία να διαμορφώσει το μέλλον της καθαρής ναυτιλίας. Με τις κατάλληλες πολιτικές και επενδύσεις, η Ευρώπη μπορεί να μειώσει τις εκπομπές μεθανίου, να αναπτύξει νέες αγορές καυσίμων και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας σε έναν αναπτυσσόμενο κλάδο. Αλλά, όπως συμπληρωσε, «αν καθυστερήσουμε, κινδυνεύουμε να μείνουμε πίσω, καθώς άλλοι θέτουν τα πρότυπα και αποκομίζουν τα οφέλη».

Το MAMII, που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2022 από τον επιταχυντή Safetytech, φέρνει σε επαφή ναυτιλιακούς κολοσσούς, εταιρείες τεχνολογίας και ενεργειακές επιχειρήσεις για να προωθήσει τη μέτρηση και τον μετριασμό των εκπομπών μεθανίου. Η πρωτοβουλία περιλαμβάνει πλέον περισσότερες από 20 κορυφαίες ναυτιλιακές και ενεργειακές εταιρείες ως anchor partners και ένα τεχνολογικό οικοσύστημα άνω των 100 εταιρειών, με πάνω από τις μισές να εδρεύουν στην ΕΕ.

Μέσω πιλοτικών προγραμμάτων, η MAMII διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ πλοιοκτητών, φορέων εκμετάλλευσης και εταιρειών τεχνολογίας για την προώθηση της υιοθέτησης αποτελεσματικών λύσεων.

Ικανοποίηση από τους ευρωπαίους πλοιοκτήτες

Στο μεταξύ την ικανοποίηση τους για το περιεχόμενο της Συμφωνίας για Καθαρή Βιομηχανία (Clean Industrial Deal) εκφράζουν οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες. Σε σχετική ανακοίνωση της η Ένωση των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ (ECSA) «καλωσορίζει θερμά» την συμπερίληψη της ναυτιλίας στα πέντε πεδία στα οποία θα εφαρμοστεί η Συμφωνία για τη Καθαρή Βιομηχανία. Η διασφάλιση στοχευμένων επενδύσεων στην παραγωγή, διανομή και υιοθέτηση βιώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων μέσω του επικείμενου Σχεδίου Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές είναι κρίσιμη για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης του τομέα, ενώ παράλληλα προστατεύει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, επισημαίνει η ECSA.

Παράλληλα τονίζει ότι για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας είναι καθοριστικής σημασίας η υλοποίηση της δέσμευσης της Επιτροπής και η μείωση του φόρτου υποβολής εκθέσεων κατά τουλάχιστον 25% για όλες τις εταιρείες και κατά τουλάχιστον 35% για τις ΜΜΕ, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας. Από την άποψη αυτή, η πρώτη δέσμη μέτρων απλούστευσης (omnibus package), αποτελεί ένα καλό βήμα προς τα εμπρός. Η αναθεώρηση της Ταξινόμησης θα πρέπει επίσης να καταστήσει τα κριτήρια βιωσιμότητάς της κατάλληλα για το σκοπό του ναυτιλιακού τομέα.

Επιπλέον η ECSA συμπληρώνει ότι η δρομολόγηση ενός νέου μηχανισμού στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου για την απομείωση του κινδύνου των επενδύσεων σε καύσιμα για τη ναυτιλία, αποτελεί θετική εξέλιξη. Τέλος όπως δηλώνει ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA, τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να χρησιμοποιήσουν τα 9 δισεκ. ευρώ των εσόδων από το σύστημα εμπορίας ρύπων (ΣΕΔΕ) για τη στήριξη της παραγωγής καθαρών καυσίμων.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία