
Ξεκάθαρη προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα από τα εισαγόμενα δείχνουν οι καταναλωτές ενώ την ίδια ώρα θεωρούν ότι οι πολυεθνικές ευθύνονται περισσότερο για τις υπερβολικές ανατιμήσεις που έλαβαν χώρα τα τελευταία χρόνια.
Την ίδια ώρα, με την πίεση στο διαθέσιμο εισόδημα να αυξάνεται οι καταναλωτές περιορίζουν αισθητά τις δαπάνες τους σε εστίαση και delivery φαγητού ενώ συνεχίζουν να μειώνουν τις αγορές ακόμη και σε βασικά είδη τροφίμων, όπως το κρέας, το γάλα και λιγότερο το ψωμί.
Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών υπό τον συντονισμό του καθηγητή Γεωργίου Μπάλτα για την καταναλωτική συμπεριφορά στα σούπερ μάρκετ.
Πληθωρισμός και ενέργεια πιέζουν τα νοικοκυριά
Σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, τα δεδομένα της έρευνας δείχνουν ότι οι ανατιμήσεις των προϊόντων καθημερινής χρήσης έχουν μεγάλες επιπτώσεις στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών.
«Διακρίνουμε στα δεδομένα τις σοβαρές συνέπειες της πληθωριστικής και ενεργειακής κρίσης στους καταναλωτές αλλά και το ενδιαφέρον πολύ σημαντικού μέρους του αγοραστικού κοινού για συγκροτημένα μέτρα παρέμβασης», επισημαίνουν οι συντάκτες της έρευνα.

Είναι ενδεικτικό ότι το 93% δηλώνει ότι δυσκολεύεται οικονομικά εξαιτίας των αυξημένων τιμών στο σούπερ μάρκετ, 4 στους 10 δηλώνουν ότι περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα προϊόντα ενώ σχεδόν 1 στους 10 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν μπορεί να αγοράσει ούτε τα στοιχειώδη.
Στις πολυεθνικές η μεγαλύτερη ευθύνη για την ακρίβεια
Αποκαλυπτικά είναι τα ευρήματα της έρευνας για το ποιον θωρούν ότι ευθύνεται περισσότερο για υπερβολικές ανατιμήσεις στα καταναλωτικά προϊόντα ανάμεσα σε πολυεθνικές βιομηχανίες, ελληνικές βιομηχανίες, μεγάλες εμπορικές αλυσίδες και μικρά τοπικά καταστήματα.
Συγκεκριμένα, σχεδόν 7 στους 10 καταναλωτές αποδίδουν τη ευθύνη για τις υπερβολικές ανατιμήσεις σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες.

Γεγονός που σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, «αποκαλύπτει την κατανόηση του ρόλου των ολιγοπωλίων με τα συμφυή χαρακτηριστικά τους, όπως ο περιορισμένος ανταγωνισμός, τα εμπόδια εισόδου, η ακαμψία τιμών και η «στρατηγική» συμπεριφορά που εκδηλώνεται από τα μέλη τους με σκοπό τη διατήρηση υψηλότερων τιμών και κερδών».
Κυριαρχεί το Made in Greece
Ψηλά στην προτίμηση των καταναλωτών βρίσκονται τα ελληνικά προϊόντα έναντι των εισαγόμενων. Είναι ενδεικτικό ότι το 81,5% των ερωτηθέντων απάντησε ότι όταν βρίσκει στο σούπερ μάρκετ Ελληνικά προϊόντα τα προτιμά από τα εισαγωγής.
Η ερώτηση αυτή, διευκρινίζουν οι συντάκτες της έρευνας, αφορά στην πρόθεση του καταναλωτή και δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα, προσφορές, κτλ).
Σε κάθε περίπτωση, το 63% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι υπάρχει στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής ενώ το 91,7% δηλώνει ότι θέλουν να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής.
Το 63% πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα ενώ το 92,2% πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας και το 80% πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μείωση της ανεργίας.
Οι συντάκτες της έρευνας υπογραμμίζουν την ιδιαίτερη σημασία που έχει η ορθολογική αντιμετώπιση του θέματος και η κατανόηση της σημασίας που έχει η προτίμηση στα εγχώρια προϊόντα για τη στήριξη της παραγωγής και των εργαζομένων. «Πρόκειται», όπως λένε, «για στάσεις ωριμότητας και συμπεριφορές αλληλεγγύης που έχουν πλέον εδραιωθεί στην ελληνική κοινωνία».
Μαχαίρι σε εστιατόρια, delivery και… θέρμανση
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία και για τις περικοπές στις οποίες προχωρούν οι καταναλωτές. Η πλειονότητα βάζει… μαχαίρι στις εξόδους σε εστιατόρια, καφέ και κέντρα διασκέδασης, παράδοση έτοιμου φαγητού κατ’ οίκον (delivery), σε κρασί και μπίρες, στο κρέας και στη θέρμανση της κατοικίας τους. Ακολουθούν τα αναψυκτικά, οι χυμοί, τα συσκευασμένα τρόφιμα, σε απορρυπαντικά και καθαριστικά, τα γαλακτοκομικά και το ψωμί…
Την ίδια στιγμή, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να αποτελούν επιλογή για ένα σημαντικό κομμάτι των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι αγορών βρίσκεται πολύ άνω του 30% των κωδικών που μπαίνουν μέσα στο καλάθι του καταναλωτή, δηλαδή πάνω από τα 3 στα 10 προϊόντα που αγοράζονται είναι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας.
Οι προσδοκίες των καταναλωτών
Από οικονομικής πλευράς, οι αποτιμήσεις του έτους 2024 και οι προσδοκίες των καταναλωτών για το έτος 2025 είναι κατά κύριο λόγο αρνητικές. Τα ευρήματα αυτά είναι εύλογα, επισημαίνουν οι συντάκτες της έρευνας καθώς η ακρίβεια επηρεάζει πολύ την αξιολόγηση του έτους 2024 και τις προβλέψεις του έτους 2025.
Έως 400 ευρώ το μήνα στο σούπερ μάρκετ
Σύμφωνα με την έρευνα, η μέση δαπάνη στο σούπερ μάρκετ εκτιμάται πως ανήλθε στα 64 ευρώ ενώ η μέση μηνιαία δαπάνη εκτιμάται στα 334 ευρώ. Συνολικά, το 75% των καταναλωτών δαπανά ως 400 ευρώ τον μήνα.
Στην συντριπτική πλειονότητά τους (92,4%), οι καταναλωτές έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν πριν πάνε στο φυσικό ή ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ.
Το 56,5% επιλέγει μάρκα μέσα στο κατάστημα την ώρα που ψωνίζει με επιτόπου ενεργή σύγκριση των εναλλακτικών λύσεων
Κάτι που σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας σημαίνει ότι υπάρχει αυξημένη προσπάθεια κατάργησης των παρορμητικών αγορών και προγραμματισμός των αγοραστικών αποφάσεων, σε μία προσπάθεια καλύτερης διαχείρισης του διαθέσιμου εισοδήματος υπό πληθωριστικές συνθήκες.
Η τιμή βασικό κριτήριο για τις αγορές
Η στρατηγική μείωσης του κόστους των αγορών που έχουν υιοθετήσει οι Έλληνες διαφαίνεται και στον τρόπο επιλογής της μάρκας. Συγκεκριμένα, προαποφασισμένο εμφανίζεται μόνο το 43,5% των καταναλωτών, ενώ το 56,5% επιλέγει μάρκα μέσα στο κατάστημα την ώρα που ψωνίζει με επιτόπου ενεργή σύγκριση των εναλλακτικών λύσεων.

To 35% πιστεύει ότι το καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα χρήσιμο μέτρο
Χρήσιμο μέτρο το καλάθι του νοικοκυριού
Όσον αφορά στο καλάθι του νοικοκυριού, οι καταναλωτές θεωρούν ότι δεν είναι ένα ασήμαντο μέτρο ενώ η εφαρμογή του συνεχίζει να ενδιαφέρει μεγάλο τμήμα του αγοραστικού κοινού. Συγκεκριμένα, τo 35% πιστεύει ότι το καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα χρήσιμο μέτρο ενώ το 43% ψωνίζει προϊόντα που βρίσκονται στο καλάθι του νοικοκυριού.
Η ταυτότητα της έρευνας
Τύπος: Ποσοτική επιστημονική έρευνα με τηλεφωνική δημοσκόπηση σε επιστημονικά τυχαίο δείγμα 1355 νοικοκυριών, Ιανουάριος 2025.
Συντονιστής έρευνας: Καθηγητής Γεώργιος Μπάλτας, Διευθυντής Ερευνητικού Εργαστηρίου Μάρκετινγκ.
Φορέας έρευνας: Ερευνητικό Εργαστήριο Μάρκετινγκ, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.


Latest News

Alter Ego Media: Οι 4 πυλώνες που φέρνουν ανάπτυξη και μερίσματα
Η διοίκηση της Alter Ego Media παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα της χρήσης του 2024 και το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του Ομίλου

Ανεβάζει τον πήχη για Eurobank και Πειραιώς η Goldman Sachs - Τι βλέπει για Εθνική
Η Goldman Sachs έδωσε νέες τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

Οι 9 τάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς λιανικού εμπορίου τροφίμων την επόμενη πενταετία
Η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη, με αβεβαιότητα γύρω από τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ

Mega-deal της Metlen με την Glenfarne για υβριδικό έργο ΑΠΕ στη Χιλή
Η συνολική αξία της συναλλαγής συμφωνήθηκε στα 815 εκ. δολάρια, στη βάση συγκεκριμένων χρηματοδοτικών όρων και αναπροσαρμογών

Η ελληνική σταδιοδρομία της Unilever – Από την «Ελαϊς» σε hub για 14 χώρες
Η Unilever Hellas είναι μία από τις λίγες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα, που συνεχίζουν να έχουν παραγωγική δραστηριότητα μετά από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης

Ψάχνουν… χρυσάφι στον Ασπρόπυργο - Ο «πυρετός» επενδύσεων σε logistics και το αγκάθι
Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των οικοπέδων στον Ασπρόπυργο – Τα projects για τη δημιουργία logistics που μεταμορφώνουν την περιοχή

VIDCAST – BizSound: Το marketplace όλης της Ελλάδας | Η ιστορία του SHOPFLIX
Σε αυτό το επεισόδιο φιλοξενούμε τον νέο CEO της SHOPFLIX, Γιάννη Στάθη. Συζητάμε για τα νέα καθήκοντα και για τα επόμενα σχέδια της εταιρείας.

To όραμα του Βαρδή Βαρδινογιάννη - Γιατί επενδύει στο ελληνικό eGaming
Παρά την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ο νεότερος επενδύει σε eGaming και κυβερνοσφάλεια - Το ελληνικό όραμα και η συμμετοχή της ALTER EGO VENTURES

ΚΕΕΕ: Η υπεραπόδοση τους πλεονάσματος πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία
Κάθε μέτρο ενίσχυσης της μικρομεσαίας τάξης μας βρίσκει σύμφωνους, λέει ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ, Γιάννης Βουτσινάς

Χατζηθεοδοσίου: Θετικά τα μέτρα στήριξης, αλλά δεν ακούσαμε τίποτα για τις ΜμΕ
Η αγορά περιμένει με αγωνία βελτιώσεις στον φορολογικό νόμο και στοχευμένα μέτρα που θα ενισχύουν την προσπάθεια βιωσιμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δηλώνει ο κ. Χατζηθεοδοσίου