«Οι νέοι δουλεύουν και δεν διαθέτουν πολύ χρόνο για ψώνια. Φαίνεται ότι δεν διαθέτουν και χρήματα. Γι’ αυτό και η πλειονότητα των πελατών μας είναι συνταξιούχοι, άνω των 60 ετών», δήλωσε στη «Le Figaro» ένας «traiteur», ιδιοκτήτης μιας εκ των φημισμένων γαλλικών «μπουτίκ τροφίμων» που πωλούν αλλαντικά, τυριά και άλλες έτοιμες μεν, αλλά πανάκριβες λιχουδιές.

Έρευνα για τις διατροφικές συνήθειες των Γάλλων που διενήργησε η εταιρεία Kantar διαπίστωσε ότι οι νεότερες γενιές των Γάλλων βάζουν επίσης σπανίως στο τραπέζι τους κρέας από τον χασάπη, ψάρι από τον ψαρά, φρέσκα λαχανικά και φρούτα. «Η πελατεία των παραδοσιακών επιχειρήσεων φρέσκων προϊόντων ολοένα και γερνά και το 50% του κύκλου εργασιών τους βασίζεται σε πελάτες άνω των 60 ετών», σημειώνουν χαρακτηριστικά οι ερευνητές.

Πέφτει ο τζίρος

Τα ευρήματα της έρευνας είναι ανησυχητικά για τη δημόσια υγεία των οικονομικά ανεπτυγμένων κοινωνιών, όπως επίσης και για το μέλλον των επιχειρήσεων πώλησης φρέσκων τροφίμων. Διότι εύλογα υποθέτει κανείς ότι ανάλογα με όσα παρατηρεί η έρευνα της Kantar για την ποιοτική έκπτωση της διατροφής των νέων στη Γαλλία, ισχύουν και σε πολλές ακόμα οικονομικά ανεπτυγμένες κοινωνίες της Δύσης.

Ο πληθωρισμός είχε αναγκάσει ένα μεγάλο αριθμό νοικοκυριών να αλλάξουν τις καταναλωτικές του συνήθειες και να επιλέγει φθηνότερα και «ετοιματζίδικα» τρόφιμα

Εν προκειμένω σε ό,τι αφορά τη γαλλική αγορά ενώ ο τζίρος των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ διαρκώς αυξάνεται – όπως άλλωστε αυξάνεται και στον υπόλοιπο κόσμο – οι πωλήσεις παραδοσιακών φρέσκων προϊόντων μειώθηκαν κατά 1,5% το 2024 συγκριτικά με το 2023. Ειδικότερα, ο τζίρος στα κρεοπωλεία μειώθηκε κατά 3,7%, ενώ ακόμα πιο ανησυχητική είναι η πτώση των πωλήσεων στα ιχθυοπωλεία, που έφθασε στο 7%.

«Είναι μια πτώση που εντάσσεται σε μια υποκείμενη καταναλωτική τάση που έκανε την εμφάνισή της πριν από πέντε χρόνια, και χαρακτηρίζεται από την αναζωπύρωση του πληθωρισμού, την επιστροφή των νοικοκυριών στα εστιατόρια μετά τον Covid και την αύξηση των πωλήσεων έτοιμων γευμάτων», γράφει η Κλεμαντίν Τελερμάν στον «Figaro».

Προμαγειρεμένα

Απέναντι στην περιγραφείσα αλλαγή τάσεων και προτύπων ο αντιπρόεδρος του Οργανισμού Ιχθυεμπόρων και Ιχθυοπωλών Γαλλίας, Αρτίρ Σαριστέν, επιμένει να βλέπει το ποτήρι μισογεμάτο.

«Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ηλικιακή ομάδα των 28 έως 55 ετών εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει το 50% της πελατείας μας. Αλλά είναι αλήθεια ότι τα πρότυπα κατανάλωσης αλλάζουν. Τα τελευταία δέκα χρόνια, η πλειονότητα των πωλήσεών μας αφορά προϊόντα προμαγειρεμένα που χρειάζονται μόνο ζέσταμα ή τέλος πάντων έτοιμα για μαγείρεμα», εξηγεί ο Σαριστέν.

«Η αγορά νωπού κρέατος ή ψαριού από κρεοπώλη ή ιχθυοπώλη απαιτεί χρόνο και επιθυμία για να μαγειρέψει κάποιος. Και αυτό ισχύει περισσότερο για τους συνταξιούχους, διότι γι’ αυτούς η μαγειρική είναι μια απασχόληση που τους διασκεδάζει. Επιπλέον, οι ηλικιωμένοι έχουν λιγότερες υποχρεώσεις και λιγότερα έξοδα, οπότε διαθέτουν περισσότερο εισόδημα για την αγορά ποιοτικών προϊόντων» προσθέτει ο εκπρόσωπος των Γάλλων ιχθυοτρόφων και ιχθυεμπόρων.

Στην τάση για επιστροφή στην υγιεινή διατροφή φαίνεται πως συμβάλλουν και οι τηλεοπτικές εκπομπές μαγειρικής

Η μόδα της «καλής διατροφής»

Είναι προφανές ότι κυρίως οι νεότερες γενιές σε ολόκληρο τον κόσμο έχουν στραφεί στο διαβόητο «junk food». Η «Le Figaro» στο ρεπορτάζ της θυμίζει μελέτη του Ινστιτούτου Ερευνών INSEE που δημοσιεύθηκε στα τέλη του 2023 και η οποία έδειξε ότι ο πληθωρισμός είχε αναγκάσει ένα μεγάλο αριθμό νοικοκυριών να αλλάξουν τις καταναλωτικές του συνήθειες και να επιλέγει φθηνότερα και «ετοιματζίδικα» τρόφιμα.

Από την άλλη πλευρά, σημειώνει η εφημερίδα, τα κοινωνικά δίκτυα διαδραματίζουν τα τελευταία χρόνια έναν όλο και πιο σημαντικό ρόλο στην ευαισθητοποίηση των νεότερων γενεών σχετικά με το «καλό και υγιεινό» φαγητό.

Στην τάση για επιστροφή στην υγιεινή διατροφή φαίνεται πως συμβάλλουν και οι τηλεοπτικές εκπομπές μαγειρικής, καθώς τα προγράμματα αυτά κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κόσμου για την προπαρασκευή ενός καλομαγειρεμένου φαγητού. «Οι καταναλωτές συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο ότι είναι καλύτερο να τρώνε δύο φέτες ζαμπόν ποιότητας παρά τέσσερις φέτες από ένα υπερ-επεξεργασμένο προϊόν», εξηγεί ο Αρτίρ Σαριστέν. Γαλλία

«Μαμαδίστικο» φαγητό

Δύο είναι τα συμπεράσματα της έρευνας της Kantar. Πρώτον ότι η ποιότητα της διατροφής των νεότερων γενεών στις ανεπτυγμένες κοινωνίες τα τελευταία χρόνια φθίνει λόγω του πληθωρισμού και της ακρίβειας. Δεύτερον ότι πολλοί νέοι ανθίστανται και προτιμούν να καταναλώνουν λιγότερο μεν, αλλά όσο γίνεται πιο ποιοτικό φαγητό.

Υπάρχουν όμως και κάποιοι άλλης τάξεως περιορισμοί. «Επειδή ελάχιστοι γνωρίζουν πώς να μαγειρέψουν ένα κρέας με κόκαλο ή πώς να βγάζουν τα εντόσθια από ένα ψάρι, οι περισσότεροι που έχουν την οικονομική άνεση επιλέγουν τρόφιμα ωμά μεν, αλλά έτοιμα έτοιμα για μαγείρεμα», σημειώνει ο Αρτίρ Σαριστέν.

Γι’ αυτό το λόγο στη Γαλλία (όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας) ξεπήδησαν επιχειρήσεις που προσπαθούν να προσελκύσουν νεότερους πελάτες προτείνοντάς τους υπηρεσίες που καλύπτουν τις νέες καταναλωτικές συνήθειες και τάσεις.

Δημιουργούν, έτσι, υπηρεσίες catering με έτοιμα γεύματα που απευθύνονται σε νέους εργαζόμενους με ελάχιστο χρόνο, οι οποίοι αγοράζουν «σπιτικό» φαγητό στο πακέτο προκειμένου να το καταναλώσουν είτε στο γραφείο είτε στο σπίτι τους, σημειώνεται στο ρεπορτάζ του «Figaro». Είναι κάτι που «δεν κοστίζει απαραίτητα πολύ ακριβά, ενώ αποτελεί μια αρκετά υγιεινή συνήθεια».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή