Λίγο πριν τα μεσάνυχτα, το στέλεχος τεχνολογίας Morten Wierod έστειλε ένα μήνυμα μέσω WhatsApp σε δώδεκα κορυφαία στελέχη της εταιρείας του, ενημερώνοντάς τα ότι οι πολυαναμενόμενοι δασμοί του αμερικανού προέδρου Τραμπ έγιναν πραγματικότητα. «Ξεκίνησε», έγραψε, συνοδεύοντας το μήνυμά του με διάφορα emoji. «Δεν υπήρχαν καρδιές», αστειεύτηκε ο Wierod, ο οποίος διευθύνει τον ελβετικό κολοσσό τεχνολογίας αυτοματισμών ABB. Ωστόσο, δεν είναι σαφές πόσο καιρό μπορεί να διαρκέσουν οι δασμοί, πρόσθεσε, αρνούμενος να προβεί σε εικασίες για τη διάρκειά τους. «Η μαντεψιά σου είναι εξίσου καλή με τη δική μου» είπε χαρακτηριστικά.

Οι δασμοί θα μπορούσαν να προσθέσουν έως και 10.000 δολάρια στο κόστος ορισμένων μοντέλων φορτηγών που πωλούνται στις ΗΠΑ, εκτιμούν οι αναλυτές

Το βράδυ της Τρίτης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Κογκρέσο, ο Τραμπ ανακοίνωσε τους νέους δασμούς 25% που επέβαλαν οι ΗΠΑ νωρίτερα στην ημέρα σε προϊόντα που εισάγονται από το Μεξικό και τον Καναδά, καθώς και έναν επιπλέον δασμό 10% στις κινεζικές εισαγωγές.

Τα νέα δεδομένα που ανατρέπουν πρότερους υπολογισμούς για τον επιχειρηματικό κόσμο, προβληματίζει τους CEO που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, σε σχέση με το αν θα μετακυλίσουν γρήγορα τις υψηλότερες τιμές στους καταναλωτές ή θα περιμένουν μήπως οι κλάδοι τους λάβουν κάποια ειδική απαλλαγή από τον Λευκό Οίκο.

Οι αμερικανικές εταιρείες έχουν προετοιμαστεί για την πιθανή κίνηση, ακόμη και όταν ορισμένοι ηγέτες των επιχειρήσεων θεώρησαν ότι οι απειλές ήταν ως επί το πλείστον αυθόρμητες και ακραίες, όπως επισημαίνουν σε σχετικό δημοσίευμά της η Wall Street Journal.

Πολλοί CEO έσπευσαν τους τελευταίους μήνες να αποθηκεύσουν αγαθά, ελπίζοντας να μετριάσουν οποιοδήποτε πλήγμα ή να εξαλείψουν τους δασμούς, εάν αποδειχθούν προσωρινό μέτρο διαπραγμάτευσης. Άλλοι έχουν χρησιμοποιήσει την αβεβαιότητα για να προωθήσουν τις αυξήσεις των τιμών ή να ασκήσουν πίεση σε αξιωματούχους του Τραμπ ώστε να γλιτώσουν από τους δασμούς υποσχόμενοι να επενδύσουν σε εργοστάσια εντός των ΗΠΑ.

«Η ιστορία δεν έχει εξελιχθεί ακόμη πλήρως», δήλωσε στη WSJ ο Κρις Κοξ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής παιχνιδιών Hasbro, η οποία πουλάει διάσημα παιχνίδια όπως όπλα Nerf, G.I. Joes και Monopoly. «Ο πρώτος μας κανόνας, ωστόσο, είναι να μην αντιδράς υπερβολικά», πρόσθεσε.

Ο Κρίς Κοξ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής παιχνιδιών Hasbro

Περίπου το 40% των πωλήσεων της Hasbro στις ΗΠΑ προέρχεται από παιχνίδια κινεζικής κατασκευής, έναν ποσοστό που η εταιρεία σχεδιάζει να μειώσει στο μισό τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Εν τω μεταξύ, εάν οι νέοι δασμοί 20% στα κινεζικά προϊόντα παραμείνουν σε ισχύ, η Hasbro πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο να αυξήσει κάποιες τιμές, είπε ο Κοξ.

Δεν υπάρχει χρόνος για αναμονή

Οι έμποροι λιανικής που πωλούν περισσότερα ευπαθή είδη δεν έχουν την πολυτέλεια να περιμένουν. Το αφεντικό της αλυσίδας λιανεμπορίου Target, Μπράιαν Κόρνελ και η ομάδα του μαζεύτηκαν για να επανεξετάσουν τα σχέδια της εταιρείας καθώς κυκλοφόρησαν τα νέα για τους δασμούς. H Target είχε δημιουργήσει μια ομάδα εργασίας που απαρτίζεται από στελέχη λίγους μήνες νωρίτερα – όταν ο Τραμπ κέρδισε τις προεδρικές εκλογές – για να προετοιμαστεί για διάφορα εμπορικά σενάρια. Τώρα ήξεραν περισσότερα για το τι θα αντιμετώπιζαν.

Πολλοί CEO έσπευσαν τους τελευταίους μήνες να αποθηκεύσουν αγαθά, ελπίζοντας να μετριάσουν οποιοδήποτε πλήγμα ή να εξαλείψουν τους δασμούς, εάν αποδειχθούν προσωρινό μέτρο διαπραγμάτευσης

Οι νέοι δασμοί θα αυξήσουν το κόστος των φρούτων, των smartphone και πολλών άλλων ειδών που γεμίζουν τα ράφια στα καταστήματα Target. Η εταιρεία έχει ήδη μεταφέρει την παραγωγή πολλών από τα εμπορικά προϊόντα της εκτός Κίνας, αλλά ο Κόρκελ είπε ότι τα καταστήματα θα πρέπει να αυξήσουν τις τιμές εντός ημερών σε φρέσκα τρόφιμα, όπως αβοκάντο και άλλα προϊόντα που καλλιεργούνται στο Μεξικό και αποστέλλονται γρήγορα στις ΗΠΑ.

«Αυτές οι αυξήσεις τιμών, αν παραμείνουν στη θέση τους», είπε, «θα πλήξουν τον καταναλωτή αρκετά άμεσα».

Τα χρηματιστήρια των ΗΠΑ υποχώρησαν λόγω των νέων δασμών την Τρίτη, οι τιμές της ξυλείας εκτινάχθηκαν και οι τιμές του καλαμποκιού και του σιταριού στις ΗΠΑ μειώθηκαν καθώς η Κίνα θέσπισε αντίποινα. Η μετοχή της Best Buy υποχώρησε 13% την Τρίτη, αφού ο διευθύνων σύμβουλος Corie Barry είπε στους επενδυτές ότι η Κίνα και το Μεξικό είναι δύο από τους μεγαλύτερους προμηθευτές ηλεκτρονικών ειδών και εξαρτημάτων αλυσίδας λιανικού εμπορίου, «καθιστώντας τις αυξήσεις τιμών για τους Αμερικανούς καταναλωτές πολύ πιθανές». Ακόμη και η μετοχή της Boeing, του μεγαλύτερου εξαγωγέα της Αμερικής, έπεσαν λόγω των φόβων ότι θα παρασυρόταν σε μια παγκόσμια διαμάχη.

Αρκετοί ηγέτες επιχειρήσεων δήλωσαν ότι θα παρακολουθούν στενά τον αντίκτυπο των δασμών στις προσλήψεις. Η αγορά εργασίας των ΗΠΑ έχει «παγώσει», αλλά νέες θέσεις εργασίας προστίθενται, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για τις καταναλωτικές δαπάνες και την επέκταση των επιχειρήσεων.

«Αυτό είναι κρίσιμο και δεν γνωρίζουμε πραγματικά ακόμη πώς θα αναπτυχθούν αυτά τα πράγματα και πώς θα χρησιμοποιηθούν», δήλωσε την Τρίτη ο διευθύνων σύμβουλος της JPMorgan Chase, Τζέιμιμ Ντίμον, στο περιθώριο εκδήλωσης ανάπτυξης εργατικού δυναμικού που διοργανώθηκε από την τράπεζα στη Νέα Υόρκη.

Δασμοί Τραμπ: Οι πιο εκτεθειμένοι τομείς

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι από τις πιο εκτεθειμένες επειδή έχουν εργοστάσια και προμηθευτές σε όλη τη Βόρεια Αμερική. Τα οχήματα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων θα μπορούσαν να χτυπηθούν πολλές φορές καθώς προχωρούν στη διαδικασία παραγωγής. Οι δασμοί θα μπορούσαν να προσθέσουν έως και 10.000 δολάρια στο κόστος ορισμένων μοντέλων φορτηγών που πωλούνται στις ΗΠΑ, εκτιμούν οι αναλυτές. Οι μετοχές της General Motors και της Ford Motor υποχώρησαν στις συναλλαγές της Τρίτης.

Ο Μπομπ Ροθ, εκτελεστικός πρόεδρος ενός προμηθευτή ανταλλακτικών στο Μίτσιγκαν, πήγε για ύπνο τη Δευτέρα το βράδυ ανησυχώντας ότι οι δασμοί 25% που θα τίθεντο σε ισχύ ενώ αυτός κοιμόταν, θα μπορούσαν να ωθήσουν τον Καναδά να αντιδράσει. Όταν ξύπνησε, αυτό είχε ήδη συμβεί.

Η εταιρεία του Ροθ στο Grand Rapids, RoMan Manufacturing, κατασκευάζει εξαρτήματα για τα γιγάντια ρομπότ που συγκολλούν τα πάνελ αυτοκινήτων σε εργοστάσια συναρμολόγησης οχημάτων. Μερικοί από τους μεγαλύτερους πελάτες του βρίσκονται στον Καναδά και ο Ροθ ανησυχεί ότι θα μπορούσαν να στραφούν σε προμηθευτές στην Ευρώπη ή την Ιαπωνία για να αποφύγουν να πληρώσουν το τιμολόγιο.

«Πρόκειται για σπουδαίους πελάτες που είναι μαζί μας για σχεδόν 50 χρόνια, αλλά θα ήταν ανόητο να μην κοιτάξουν τους Ευρωπαίους», είπε. «Επειδή σας εγγυώμαι ότι δεν θα υπάρχουν δασμοί μεταξύ της ΕΕ και του Καναδά».

Ο Ροθ είπε ότι η διοικητική του ομάδα δεν θα προβεί σε σημαντικές ενέργειες αυτή την εβδομάδα, αλλά θα αξιολογήσει τις συνέπειες. Η εταιρεία έχει έναν ισχυρό ισολογισμό, ο οποίος τη βοήθησε να αντιμετωπίσει τις δύσκολες στιγμές στην κυκλική αυτοκινητοβιομηχανία, είπε.

Ο Μάικλ Γκόλντμπλατ, ο οποίος διευθύνει το TireChain.com, αύξησε τις τιμές του κατά 10% τον Φεβρουάριο, αλλά προσπαθεί να μην τις αυξήσει άλλο. Υπάρχει τώρα ένας δασμός 45% στις εισαγωγές του από την Κίνα—25% που επιβλήθηκε κατά την πρώτη κυβέρνηση Τραμπ και δύο δασμούς 10% που ανακοινώθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες. Ένα επιπλέον 25% στις εισαγωγές χάλυβα που έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε ισχύ στις 12 Μαρτίου θα ανεβάσει τον συνολικό δασμό στο 70% στο προϊόν του, είπε.

«Είναι εκνευριστικό που λένε ότι η Κίνα το πληρώνει. Όχι. Βγαίνει από την τσέπη μου», είπε ο Γκόλντμπλατ.

Στους τελικούς καταναλωτές ο λογαριασμός

Σε μια διάσκεψη αγροτών στο Ντένβερ, η συζήτηση επικεντρώθηκε στους γρήγορους δασμούς αντιποίνων που η Κίνα, ο Καναδάς και το Μεξικό ανακοίνωσαν ότι θα έθεταν στις εξαγωγές των ΗΠΑ, ανάμεσά τους στην αμερικανική σόγια, το κοτόπουλο και το χοιρινό κρέας.

Επίσης το κόστος κατασκευής κατοικιών προβλέπεται να αυξηθεί 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, σύμφωνα με την Εθνική Ένωση Κατασκευαστών Κατοικιών, εν μέρει επειδή οι κατασκευαστές βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές της Βόρειας Αμερικής. Περισσότερο από το 70% των προϊόντων ξυλείας και γύψου των κατασκευαστών κτιρίων των ΗΠΑ, όπως οι γυψοσανίδες, προέρχονται από τον Καναδά και το Μεξικό, αντίστοιχα.

Εάν οι δασμοί είναι μια διαπραγματευτική τακτική που ισχύει για λίγες μόνο εβδομάδες, οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές κατοικιών μπορεί να είναι σε θέση να απορροφήσουν το κόστος, αλλά οι μικρότεροι σχεδόν σίγουρα θα αισθανθούν τη συμπίεση πιο άμεσα. Σε λίγους μήνες, ακόμη και οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι θα χρειαστεί να αυξήσουν τα ενοίκια για νεόδμητα διαμερίσματα ή να αυξήσουν τις τιμές πώλησης νέων κατοικιών. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι κατασκευαστές θα σταματήσουν τα έργα ή θα τα εγκαταλείψουν εντελώς.

«Υπάρχουν μόνο δύο τρόποι διαχείρισης υψηλότερου κόστους και οι δύο είναι επιβλαβείς για τον καταναλωτή», δήλωσε ο Adam Wolfson, διευθύνων σύμβουλος της Wolfson BTR, ενός προγραμματιστή κατασκευής για ενοικίαση σπιτιού με έδρα τη Φλόριντα.

Στο Inspired Home Show στο Σικάγο, ορισμένοι πωλητές εμφάνισαν εμφανείς πινακίδες που διαφημίζουν ότι τα προϊόντα τους δεν επηρεάζονται από τους νέους δασμούς.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή