Αν και η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ) δεν θα γίνει ποτέ… Viva Wallet, η DECA Investments, που διαχειρίζεται τα επενδυτικά funds Diorama Ι και ΙΙ, καθώς και ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΒ Δημήτρης Δασκαλόπουλος εξακολουθούν να πιστεύουν σε ένα επιτυχημένο exit από την εταιρεία.

Υπό αυτό το πρίσμα η στρατηγική της ΕΖΑ αναπροσαρμόστηκε και από το «go big», με επενδύσεις σχεδόν 32 εκατ. ευρώ για εκσυγχρονισμό και ενίσχυση της παραγωγής της στο εργοστάσιο της Αταλάντης την περίοδο 2013-2023, επιλέχθηκε η λογική της μικροζυθοποιίας, ήτοι παραγωγή μπύρας μέχρι τις 200 χιλιάδες εκατόλιτρα, εμπίπτοντας έτσι στον μειωμένο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ).

Ταυτόχρονα, συνεχίζεται και εντείνεται η προσπάθεια της διοίκησης για βελτίωση των βασικών δεικτών κερδοφορίας της εταιρείας, δίνοντας έμφαση στην ισχυροποίηση ταμειακών ροών και στη μείωση του καθαρού δανεισμού, ενώ σε προϊοντικό επίπεδο η ΕΖΑ ενδυναμώνει το χαρτοφυλάκιό της με μπύρες που έχουν υψηλότερο περιθώριο κέρδους.

Η διπλή κίνηση της ΕΖΑ για επιστροφή στα κέρδη

Τα πρώτα ουσιαστικά αποτελέσματα για την επιστροφή της ΕΖΑ στην κερδοφορία, μετά από χρόνια ζημιογόνων χρήσεων, διαφάνηκαν στην εικόνα της περσινής οικονομικής χρήσης, όταν επιτεύχθηκε σημαντική αύξηση του EBITDA κατά 55% και βελτίωση του μεικτού περιθωρίου κέρδους, παρά την υποχώρηση των εσόδων.

Ειδικότερα ο τζίρος της ΕΖΑ το 2024 διαμορφώθηκε στα 29 εκατ. ευρώ, έναντι 31,5 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά, με τον Πέτρο Γιαννακάκο, οικονομικό διευθυντή της εταιρείας, να εξηγεί ότι η μείωση του κύκλου εργασιών οφείλεται στο στοχευμένο περιορισμό του παραγόμενου όγκου σε 200 χιλιάδες εκατόλιτρα.

Η εκούσια αλλαγή «κατηγορίας», παρότι το εργοστάσιο της Αταλάντης έχει δυνατότητα παραγωγής 800.000 εκατόλιτρα καθώς και δυνατότητες εμφιάλωσης νερού και αναψυκτικών, έγινε για φορολογικούς λόγους μιας και έτσι η εταιρεία απολαμβάνει χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση (σ.σ. στο καθεστώς της μικροζυθοποιίας ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης είναι 50% χαμηλότερος).
Για παράδειγμα εάν η κατ’ όγκο παραγωγή ανέβαινε στα 300.000 εκατόλιτρα μπύρας η επιβάρυνση από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης θα ήταν περίπου 12,5 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα δόθηκε έμφαση σε προϊόντα με υψηλότερο περιθώριο κέρδους, με τις πωλήσεις φιάλης και βαρελιού στην εγχώρια αγορά να παρουσιάζουν διψήφιο ποσοστό ανόδου, γεγονός που έδωσε ώθηση στην αύξηση του περιθωρίου κέρδους.

Ειδικότερα, το μεικτό κέρδος προ αποσβέσεων αυξήθηκε κατά 7%, φτάνοντας τα 13 εκατ. ευρώ, με το μεικτό περιθώριο κέρδους να ανέρχεται σε 44%, έναντι 38% το 2023.

Τα «δύσκολα», ο δανεισμός και η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου

Ο Νικήτας Ασπιώτης, διευθύνων σύμβουλος της ΕΖΑ, σχολιάζοντας την πορεία της περσινής χρήσης σε δημοσιογραφική συνάντηση που έγινε χθες ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «Τα δύσκολα σίγουρα είναι πίσω μας. Αλλά δε θα σταματήσουμε να αναζητάμε περαιτέρω βελτίωση της κερδοφορίας και την μείωση του δανεισμού».

Σε αυτό το πλαίσιο, τον Φεβρουάριο του 2025, η ΕΖΑ ολοκλήρωσε την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 7 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή όλων των υφιστάμενων μετόχων.

Παράλληλα, το Net Debt (Δάνεια μείον Διαθέσιμα) μειώθηκε στα 22,2 εκατ. ευρώ, ενώ σε αναμορφωμένη βάση, λαμβάνοντας υπόψη την ΑΜΚ που ολοκληρώθηκε εντός 2025, ανέρχεται στα 18,9 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 4,6 εκατ. ευρώ και 7,9 εκ. ευρώ σε σχέση με το 2023 και 2022 αντίστοιχα.

«Η μείωση του δανεισμού, θα επιφέρει σημαντική βελτίωση στα αποτελέσματα της χρήσης 2025, καθώς τα χρηματοοικονομικά έξοδα θα διαμορφωθούν χαμηλότερα κάτι που θα βελτιώσει περαιτέρω τις ταμειακές ροές» επισήμανε ο επικεφαλής της εταιρείας σημειώνοντας ότι επίτευξη κερδοφόρων αποτελεσμάτων στην τελευταία γραμμή του ισολογισμού εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί το 2026.

Μετά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, το ποσοστό του Diorama I (σ.σ. η είσοδος της DECA Investments στο μετοχικό της κεφάλαιο της ΕΖΑ πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2019) διαμορφώνεται λίγο πάνω από 41%, ενώ κοντά στο 41% κινείται και το ποσοστό του Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Αντίθετα, το ποσοστό του Θανάση Συριανού περιορίστηκε στο 16%.

Το στοίχημα του Ho.Re.Ca.

Ο Άγγελος Καρακυριάκος, Financial Advisor και μέλος του ΔΣ της εταιρείας, αναφερόμενος στο κανάλι του Ho.Re.Ca., ήτοι μπαρ, καφέ και εστιατόρια, τόνισε ότι η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στα brands, στους συνεργάτες και στους ανθρώπους της, φιλοδοξώντας ότι θα αυξήσει το μερίδιό της, το οποίο προς το παρόν κινείται σε χαμηλά επίπεδα, καθώς για αρκετά χρόνια η ΕΖΑ είχε εστιάσει τη στρατηγική της στο κουτί, δηλαδή στο κανάλι των σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής.

Πάντως σχετικά με τα convenience stores (μικρή λιανική), ο ίδιος σημείωσε ότι η Pils Hellas είναι αυτή τη στιγμή η νούμερο 2 μάρκα παρ’ όλο που η ΕΖΑ δεν έχει επενδύσει όσο οι ανταγωνιστές της.

Περίπου το 75% των πωλήσεων της ΕΖΑ προέρχεται από σούπερ μάρκετ, ενώ το υπόλοιπο 25% αφορά την αγορά HoReCa (ξενοδοχεία και εστίαση).

Επέκταση στο… μηδέν και Πειραϊκή μόνο στον Πειραιά

Στο πλαίσιο της διεύρυνσης του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της εταιρείας, λανσαρίστηκαν δύο νέες ετικέτες στη σειρά Pils Hellas, η Radler και την Pils Hellas 0.0, προκειμένου η ΕΖΑ να ενισχύσει την παρουσία της στην κατηγορία της μπύρας χωρίς αλκοόλ, που σήμερα καλύπτει μόλις το 3% της συνολικής αγοράς, αλλά αυξάνεται με διπλάσιο ρυθμό σε σχέση με τις «κανονικά» προϊόντα. Ενώ στο portfolio της προστέθηκε και η μπύρα A Toda Madre με μεξικάνικες καταβολές.

Επιπλέον, από πέρσι μέσω πλειστηριασμού η ΕΖΑ ενίσχυσε το χαρτοφυλάκιό της με την εξαγορά του σήματος και των συνταγών της Πειραϊκής Μικροζυθοποιίας, που είχε δημιουργήσει από το 2005 στη Δραπετσώνα ο φαρμακοποιός Αλέξανδρος Κουμάντος, ένας από τους πρωτοπόρους του κλάδου της μικροζυθοποιίας στη χώρα μας.

Ήδη η Πειραϊκή, μια μπύρα αργής ωρίμανσης με έντονα τοπικό χαρακτήρα, κυκλοφορεί στον Πειραιά, καθώς και σε όμορους δήμους και ο στόχος της ΕΖΑ είναι προς το παρόν η διανομή να παραμείνει σ’ αυτές τις περιοχές.

Δεν έχει επιστρέψει στο 2019 η αγορά της μπύρας

Μετά από αρκετή ταλαιπωρία τα προηγούμενα χρόνια λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας η αγορά της μπύρας έχει πάρει σίγουρα τα πάνω της, ωστόσο σύμφωνα με τον κύριο Ασπιώτη το 2024 έκλεισε περίπου στα 3,9 εκατ. εκατόλιτρα από 3,8 εκατ. εκατόλιτρα το 2023, δηλαδή κάνω από το 2019 που είχε «πιάσει» τα 4 εκατ. εκατόλιτρα.

Σε κάθε περίπτωση όμως η χαμηλή μέση κατά κεφαλήν κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα, που υπολογίζεται σήμερα στα 30 λίτρα ετησίως, έχει προοπτικές ανόδου.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Ο Όμιλος Ιατρικού Αθηνών στο πλευρό του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της ομογένειας
Επιχειρήσεις |

Ο Όμιλος Ιατρικού Αθηνών στο πλευρό του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της ομογένειας

Προσφέρει δωρεάν ιατρικές υπηρεσίες στις Κλινικές του Ομίλου του, στους Έλληνες κατοίκους της Ίμβρου και της Τενέδου, καθώς και σε όλο το ανθρώπινο δυναμικό του Οικουμενικού Πατριαρχείου