
Οριακή αύξηση στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Φεβρουάριο 2025 +0,60% σε σχέση με τον Φεβρουάριο 2024 «βλέπει» η έρευνα του ΙΕΛΚΑ.
Παράλληλα επισημαίνεται μείωση -0,35% στο κυλιόμενο 12μηνο (3/2024-2/2025) σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών ανάμεσα στον Φεβρουάριο 2025 και τον Φεβρουάριο 2024.
Ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του +0,60% τον Φεβρουάριο 2025. Η σταθεροποιητική τάση του Φεβρουαρίου οφείλεται, στις μικρές γενικά μεταβολές και στην αλληλεξουδετέρωση της επίδρασης από συγκεκριμένες κατηγορίες οι οποίες παρουσιάζουν αύξηση λόγω συγκυριακών συνθηκών, όπως κατηγορίες που σχετίζονται με το κακάο και τον καφέ και τα θαλασσινά, και στις μειώσεις που παρουσιάζουν σταθερά αρκετές άλλες.
Μειώσεις τιμών
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγράφει μείωση τιμών στις κατηγορίες:
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: -7,08%
- Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -5,58%
- Αβγά, βούτυρα, ζωμοί: -1,58%
- Αλλαντικά: -1,34%
- Είδη μίας χρήσης, οικιακά είδη και είδη πάρτι: -1,20%
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Μεγαλύτερες αυξήσεις
Καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +5,47%
- Είδη πρωινού και ροφήματα: +4,55%
- Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +3,19%
- Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη: +2,82%
- Τυροκομικά: +2,06%
Σε σχέση με τις αυξήσεις στα θαλασσινά, είναι αποτέλεσμα της προφοράς και της ζήτησης, με την αλίευση ανοιχτής θαλάσσης και τις ιχθυοκαλλιέργειες να επαρκούν οριακά για την κάλυψη της ζήτησης.
Σε σχέση με τα τυροκομικά και γαλακτοκομικά πρόκειται για αναμενόμενη εξέλιξη λόγω της μείωσης στο ζωικό κεφάλαιο το 2024, λόγω των ασθενειών των ζώων.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν στις τροφές για κατοικίδια, στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού, και σε αρκετές κατηγορίες με τρόφιμα «ψυγείου» (βούτυρα, αυγά, αλλαντικά, ζύμες, έτοιμα γεύματα κ.ά).
Η κατηγορία με τρόφιμα παντοπωλείου που περιλαμβάνει το ελαιόλαδο παρουσιάζει μηδενική μεταβολή. Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά παρουσιάζουν μείωση -0,28%. Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 10 κατέγραψαν μείωση, οι 12 αύξηση και μία ήταν αμετάβλητη.
Ο πληθωρισμός και η ιδιωτική ετικέτα
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:
• Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δωδεκάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακήςτεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
• Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν αύξηση από τα μέσα του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι εντονότερη.
• Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Τον Μάρτιο μπαίνει σε εφαρμογή ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες.
• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Η ταυτότητα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ
Τα συμπεράσματα και αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.
Για το σκοπό της έρευνας αναλύθηκε η μεταβολή της μοναδιαίας αξίας ανά κατηγορία προϊόντος (πωλήσεις προς όγκο) ανάμεσα στους μήνες Φεβρουάριο 2025 και Φεβρουάριο 2024.
Ο συγκεκριμένος δείκτης αντικατοπτρίζει τόσο την πορεία των τιμών, όσο και τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών. Στόχος της έρευνας είναι η αντικειμενική καταγραφή των τιμών ξεχωριστά στο κανάλι της οργανωμένης λιανικής (σουπερμάρκετ), το οποίο αποτελεί πλέον το κύριο κανάλι διάθεσης βασικών καταναλωτικών αγαθών, με σημαντικές διαφοροποιήσεις λειτουργίας σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά τόσο λόγω των μέτρων της Πολιτείας όσο και λόγω των οικονομιών μεγέθους.
Η έρευνα επαναλαμβάνεται ανά μήνα συγκρίνοντας την εξέλιξη των τιμών σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.


Latest News

Cebergy Holdings: Έκρηξη 39% για τα EBITDA στα 276,2 εκατ. - Στα 3,44 δισ. το ανεκτέλεστο υπόλοιπο
Ο Αλέξης Αλεξίου CEO της Cenergy Holdings με αφορμή τα αποτελέσματα του 2024 ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου στο Μέριλαντ το 2027

Παπακωνσταντίνου (IDEAL): Προς νέες εξαγορές από κοινού με την OHA – Στα 400 εκατ. ευρώ η δύναμη πυρός
Τι ανέφερε ο επικεφαλής της IDEAL Holdings για το mega deal με την OHA – Οι συνέργειες και η πρόταση για μέρισμα τον Ιούνιο
![ESG: Ουραγός οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην εφαρμογή του – Τι δείχνει έρευνα [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/09/esg3-600x280.png)
Τρεις στους δέκα μικρομεσαίους δεν γνωρίζουν το ESG - Αποκαλυπτική έρευνα [γραφήματα]
Τα ευρήματα της έρευνας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το ESG - Το χάσμα μεταξύ μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων

Στα χέρια της Vista Bank η Alpha Leasing Romania
Η Vista Bank ενισχύει περαιτέρω τη θέση της στη αγορά της Ρουμανίας - Η Alpha Leasing Romania διαθέτει μικρό μέγεθος στην τοπική αγορά και ελέγχει το 100% της Alpha Insurance Brokerage Romania

Ο Όμιλος Ιατρικού Αθηνών στο πλευρό του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της ομογένειας
Προσφέρει δωρεάν ιατρικές υπηρεσίες στις Κλινικές του Ομίλου του, στους Έλληνες κατοίκους της Ίμβρου και της Τενέδου, καθώς και σε όλο το ανθρώπινο δυναμικό του Οικουμενικού Πατριαρχείου

Αύξηση παραγωγής 8,7% το 2024 στην ελληνική ασφαλιστική αγορά - Η έρευνα της ΕΑΕΕ [γραφήματα])
Οι ασφαλίσεις κατά ζημιών αυξήθηκαν κατά 9,4%, φθάνοντας τα 2,95 δισ. ευρώ, ενώ οι ασφαλίσεις ζωής αυξήθηκαν κατά 7,9%, φθάνοντας τα 2,73 δισ. ευρώ

Αναβαθμίζει την τιμή-στόχο στα 27 ευρώ - Η Wood για ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Η χρηματιστηριακή αναγνωρίζει για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ περιθώριο ανόδου 48%

Attica Bank: Διαχείριση περιουσίας των πελατών από υψηλού κύρους επαγγελματίες
Για την Attica Bank, αποτελεί στρατηγική επιλογή η συμβουλευτική και η προσφορά νέων επενδυτικών προϊόντων στον τομέα της διαχείρισης περιουσίας

Τρεις νέες συμβάσεις EPC της Metlen στη Χιλή για αποθήκευση ενέργειας
Οι νέες συμβάσεις της Metlen ενισχύουν τη θέση της εταιρείας στις ΑΠΕ της Χιλής - Όλα τα έργα πρόκειται να παραδοθούν το αργότερο έως το πρώτο τρίμηνο του 2026

Πέρασε το πακέτο του 2,4% της Alpha Bank - Πωλητής ο Πόλσον
Η εντολή δόθηκε στη UBS που διέθεσε περί τα 57 εκατ. μετοχές της Alpha Bank - Η συνολική τιμή του πακέτου ήταν 160,3 εκατ. ευρώ