
Από 450 ευρώ έως 2.900 ευρώ ετησίως θα μπορούσε να εξοικονομήσει ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος στην Ευρώπη, αξιοποιώντας τόσο την έξυπνη όσο και την αμφίδρομη φόρτιση, σύμφωνα με μια νέα μελέτη της Eurelectric-EY.
Μέσω της έξυπνης φόρτισης, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων μπορούν να αποθηκεύουν την περίσσεια ηλεκτρικής ενέργειας και με την τεχνολογία V2G («Vehicle-to-Grid» ή αλλιώς «Όχημα σε Δίκτυο»), μπορούν να την πωλούν πίσω στο δίκτυο σε περιόδους αιχμής της ζήτησης, συμβάλλοντας στην εξισορρόπηση του δικτύου, στη μείωση της συμφόρησης και στην ενσωμάτωση των στοχαστικών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Ωστόσο, οι καταναλωτές δεν διαθέτουν σαφή οικονομικά κίνητρα για την παροχή αυτής της υπηρεσίας. Για να αξιοποιηθεί αυτό το δυναμικό χρειάζονται σαφή μηνύματα τιμών, ενισχυμένη πρόσβαση στις αγορές ευελιξίας και διαλειτουργικά δεδομένα σε όλο το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης.
Ανάγκη για ευελιξία
Οι ανάγκες για ευελιξία αναμένεται να διπλασιαστούν την επόμενη πενταετία στην Ευρώπη, καθώς όλο και περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας εισέρχονται στο σύστημα και οι τομείς εξηλεκτρίζονται.
Η μελέτη εκτιμά ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσαν να παρέχουν περίπου 114 TWh χωρητικότητας μπαταριών έως το 2030 – αρκετή για να τροφοδοτεί 30 εκατομμύρια σπίτια ετησίως. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 4% της ετήσιας προβλεπόμενης ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη. Ωστόσο, αυτό το δυναμικό παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτο.
«Η οδήγηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι διασκεδαστική. Η μελέτη μας δείχνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να βοηθήσουν τους οδηγούς να κερδίσουν χρήματα, σταθεροποιώντας παράλληλα το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, οι πελάτες χρειάζονται επιλογές στην αγορά και σαφή κίνητρα για να δράσουν», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της Eurelectric, Kristian Ruby.
Εμπόδιο το κόστος
Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ξεπεράσει το στάδιο των «πρωτοπόρων πελατών» (early adopters) και τώρα πρέπει να πείσουν τον μέσο καταναλωτή.
Παρόλα αυτά, το υψηλό αρχικό κόστος παραμένει το βασικό εμπόδιο για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία μειώθηκε ελαφρώς το 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ ήδη σημειώνει αύξηση το 2025. Από την άλλη πλευρά, χάρη στην ευελιξία, οι καταναλωτές θα μπορούσαν να επωφεληθούν από πολύ χαμηλότερο κόστος λειτουργίας, με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας των ηλεκτρικών οχημάτων να είναι χαμηλότερο από αυτό των συμβατικών αυτοκινήτων.
Ανεπαρκή σημεία φόρτισης
Η διαθεσιμότητα φόρτισης αποτελεί άλλον ένα λόγο ανησυχίας. Οι δημόσιοι φορτιστές αυξήθηκαν κατά 30% το 2024, ξεπερνώντας τις 820.000 μονάδες, αλλά πρέπει να αυξηθούν ακόμη γρηγορότερα για να επιτευχθεί ο στόχος της Επιτροπής για 3,5 εκατομμύρια έως το 2030. Αυτό συνεπάγεται την εγκατάσταση 8.600 φορτιστών ανά εβδομάδα.
«Προκειμένου οι καταναλωτές να αποκτήσουν ενεργό ρόλο στην ευελιξία, ολόκληρο το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης πρέπει να τους βοηθήσει να θεωρήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως κάτι περισσότερο από ένα απλό μέσο μεταφοράς από το σημείο Α στο Β. Οι εύκολες στη χρήση προτάσεις έξυπνης φόρτισης με σαφή οφέλη κόστους είναι σημαντικές για τη δέσμευση και την υιοθέτηση των καταναλωτών», είπε ο Serge Colle, Global Power & Utilities Sector Leader της ΕΥ.
Όσον αφορά στο δίκτυο, οι διαχειριστές των συστημάτων διανομής θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την προβλεπόμενη εξοικονόμηση 4 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, καθώς η μεγαλύτερη ευελιξία μειώνει εν μέρει την ανάγκη επέκτασης των υποδομών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν οι διαχειριστές των συστημάτων διανομής μπορούν να αξιοποιήσουν την ψηφιακή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και να έχουν πρόσβαση σε διαλειτουργικά δεδομένα χωρίς κόστος, όπως προβλέπεται στον νόμο της ΕΕ περί δεδομένων επί του οχήματος, ο οποίος δεν έχει τεθεί ακόμη σε εφαρμογή.


Latest News

O Mασκ πέτυχε την... καταβαράθρωση της Tesla στη Γερμανία - Βουτιά 76% στις πωλήσεις
Ο Ιλον Μασκ υποστήριξε την ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία και αυτό είχε επιπτώσεις στις πωλήσεις της Tesla στη χώρα

Ποιοι πληγέντες προστίθενται στους δικαιούχους του «Εξοικονομώ 2025»
Με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας νέοι δικαιούχοι προστίθενται στους ωφελούμενους του «Εξοικονομώ 2025»

Από ΑΠΕ το 26% της θέρμανσης και ψύξης στην ΕΕ - Η θέση της Ελλάδας
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 15η της συνολικής κατάταξης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, και πίσω από χώρες όπως Βουλγαρία και Ρουμανία

Βαριά πρόστιμα στους «απείθαρχους» παραγωγούς ΑΠΕ – Ο κίνδυνος για μπλακ αουτ στο ρεύμα
Έρχεται μεγάλο «ψαλίδι» στην παραγωγή ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας εν όψει Πάσχα.

Νέο χαστούκι σε Tesla - Πόσο μειώθηκαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Πιέσεις δέχεται η αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία από τους Κινέζους

Κομισιόν: Περιθώριο 3 ετών στην αυτοκινητοβιομηχανία για τους στόχους εκπομπών CO2
Στις 5 Μαρτίου η Κομισιόν να παρουσιάσει το πλήρες σχέδιο δράσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητονβιομηχανία - Οι προτεραιότητες που ανακοίνωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

Η Ελλάδα «hot spot για επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας – Πόσα έργα έλαβαν άδεια
Τι δείχνει η νέα έρευνα της Aurora Energy Research για τις προθέσεις των επενδυτών στην αποθήκευση ενέργειας και τη θέση της Ελλάδας

Στο 19% η ενέργεια από αιολικά πάρκα στην ΕΕ - Πάνω από τον μέσο όρο η Ελλάδα
Συνολικά η Ευρώπη εγκατέστησε 16.4 GW νέας αιολικής ισχύος το 2024 - Τι δείχνει η μελέτη της WindEurope

Politico: Η ελπίδα της Ευρώπης στη βιομηχανία – Πώς θα φτιάξει εταιρείες νικητές
Σε ανάλυσή του το Politico αναφέρει ότι η Ευρώπη έχει μια ευκαιρία να δημιουργήσει «πράσινους» πρωταθλητές - Ο ρόλος των κρατών

ΑΠΕ - Οι προκλήσεις από την υπερπροσφορά ενέργειας
Τι δέιχνει η μελέτη της διαΝΕΟσις για τις προκλήσεις ηλεκτροπαραγωγής των ΑΠΕ