Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποφάσισαν να ασχοληθούν σοβαρά με την ανάπτυξη και την προώθηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας! Και να κερδίζουν από την πώληση τους! Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων, που η κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει κερδίσει εντυπωσιακό μερίδιο στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, οι τιμές τους αυξάνονται σταθερά.

Οχι τόσο ώστε να φαίνεται η διαφορά – και σε καμία περίπτωση δεν κλείνει η διαφορά τιμής από τα επώνυμα προιόντα – αλλά τόσο ώστε η τιμή τους να ανταποκρίνεται στην ποιοτική του αναβάθμιση. Ωστόσο εξαίρεση αποτέλεσε το 2024, στη διάρκεια του οποίου το μέσο καλάθι των επωνύμων προϊόντων μειώθηκε από 210,60 ευρώ στα 201,47 ευρώ και αντίστοιχη ήταν η πορεία του μέσου καλαθιού των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, από 144,61 ευρώ που ήταν το 2023 έπεσε στα 133,68 ευρώ.

Η ιδιωτική ετικέτα ως ανάχωμα στην Lidl

Αντιθέτως φέτος φαίνεται πως επιχειρείται να αναπληρωθεί η απώλεια. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana στις πρώτες έξι εβδομάδες του 2025 ενώ η μέση τιμή των επωνύμων προϊόντων αυξήθηκε κατά 1,1%, η μέση τιμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε κατά 1,6% – και το μέσο καλάθι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κοστίζει 134,11 ευρώ από 133,68 ευρώ πέρυσι.

Οπως εξηγούν πηγές της αγοράς διαχρονικά, από το 1998 που εμφανίστηκε η Lidl στην ελληνική αγορά, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαμορφώνοντας μία «γραμμή άμυνας» ανέπτυξαν κι αυτές με ταχύ ρυθμό προιόντα ιδιωτικής ετικέτας, όχι τόσο ως επιλογή προς τον καταναλωτή του, όσο ως «κράχτη» για να στερήσουν από την Lidl το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ετσι στις τελευταίες δεκαετίες επί της ουσίας η πώληση αυτής της κατηγορίας των προϊόντων άμεσα δεν είχε σχεδόν καμία συμμετοχή στην κερδοφορία τους. Ομως τα πράγματα άλλαξαν.

Απέχουμε ακόμη από την… Ελβετία

Η συγκεκριμένη κατηγορία συνεχίζει να «τρέχει» με υψηλούς ρυθμούς – με μεγαλύτερη «ταχύτητα» από την ανάπτυξη των επωνύμων προϊόντων. Βέβαια η ελληνική αγορά αργεί ακόμη να πλησιάσει την … ελβετική, όπου η ιδιωτική ετικέτα κατέχει το 55% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ!

Ομως η ποιότητα τους έχει βελτιωθεί σημαντικά, όπως και η συσκευασία τους. Αυτό που συνέβαινε στο παρελθόν δεν μπορεί να συνεχιστεί, τονίζουν οι ίδιες πηγές. Ετσι έχουν αρχίσει και «τσιμπάνε» τις τιμές ώστε να βελτιώσουν την κερδοφορία τους. Μεγάλες αλυσίδες του κλάδου έχουν εντάξει την ανάπτυξη αυτής της κατηγορίας στους στρατηγικούς σχεδιασμούς τους. Βεβαίως ο ανταγωνισμός είναι σκληρός.

Η κούρσα των τιμών

Ιδιαίτερα από την πλευρά της Lidl, η οποία έχοντας εξασφαλίσει – λέγεται – διψήφιο ποσοστό καθαρής κερδοφορίας, αιφνιδίως στις διαφημιστικές της επιθέσεις, μπορεί να «σκοτώσει» τις τιμές αρκετών προϊόντων κατά 20%, 30% ή και 40%.

Γεγονός που αναγκάζει τις άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να ακολουθήσουν κατά το μέτρο του δυνατού. Δεν πρόκειται για μία εύκολη άσκηση, πόσο μάλλον σε μία εξαιρετικά ανταγωνιστική αγορά. Πάντως στους πρώτους έξι μήνες του έτους οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 5,9% – ο τζίρος των επωνύμων κατά 7,1% και της ιδιωτικής ετικέτας κατά 2,7% – και όγκος των πωλήσεων κατά 4,4%, στον οποίο τα επώνυμα συμμετέχουν με 6% και η ιδιωτική ετικέτα με 1,1%. Η μέση τιμή των ταχυκίνητων προϊόντων αυξήθηκε κατά 1,5%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις