Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφέρουν διακριτικά τις δραστηριότητές τους από το Χονγκ Κονγκ και αφαιρούν τα πλοία από το νηολόγιο της σημαίας του, ενώ άλλες εκπονούν σχέδια έκτακτης ανάγκης για να το δρομολογήσουν, όπως αναφέρει το Reuters.

Πίσω από αυτές τις χαμηλού προφίλ κινήσεις, είπαν έξι ναυτιλιακά στελέχη, κρύβονται ανησυχίες ότι τα πλοία τους θα μπορούσαν να υπόκεινται στις κινεζικές αρχές ή να πληγούν από μελλοντικές κυρώσεις των ΗΠΑ στο πλαίσιο πιθανής σύγκρουσης μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον.

Η έμφαση του Πεκίνου στον ρόλο του Χονγκ Κονγκ όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των κινεζικών συμφερόντων ασφαλείας και ο αυξανόμενος έλεγχος των ΗΠΑ για τη σημασία του εμπορικού στόλου της Κίνας σε μια πιθανή στρατιωτική σύγκρουση, με επίκεντρο, για παράδειγμα, την Ταϊβάν, προκαλούν ανησυχία σε όλη τη βιομηχανία, δήλωσαν οι πηγές στο Reuters.

Το γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ πρότεινε τον περασμένο μήνα την επιβολή υψηλών λιμενικών τελών στις κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες και άλλες που εκμεταλλεύονται πλοία κινεζικής κατασκευής, για να αντιμετωπιστεί η «στοχευμένη κυριαρχία» της Κίνας στη ναυπηγική και ναυτιλιακή επιμελητεία.

Η Ουάσιγκτον τον Σεπτέμβριο προειδοποίησε τις αμερικανικές επιχειρήσεις για αυξανόμενους κινδύνους από τη λειτουργία τους στο Χονγκ Κονγκ, όπου οι ΗΠΑ εφαρμόζουν ήδη κυρώσεις εναντίον αξιωματούχων που εμπλέκονται σε καταστολή ασφαλείας.

Το Χονγκ Κονγκ για περισσότερο από έναν αιώνα υπήρξε κόμβος για τους πλοιοκτήτες και τους μεσίτες, χρηματοδότες, ασφαλιστές και δικηγόρους που τους υποστηρίζουν. Η ναυτιλιακή και λιμενική βιομηχανία της αντιπροσώπευε το 4,2% του ΑΕΠ το 2022, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.

Η σημαία του Χονγκ Κονγκ που κυματίζει σε ποντοπόρα πλοία είναι η όγδοη στον κόσμο, σύμφωνα με την VesselsValue, θυγατρική της ομάδας ναυτιλιακών δεδομένων Veson Nautical.

Συνεντεύξεις του Reuters με στελέχη ναυτιλίας, ασφαλιστές και δικηγόρους που γνωρίζουν το Χονγκ Κονγκ, αποκάλυψαν την αυξανόμενη ανησυχία ότι οι εμπορικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να παγιδευτούν από δυνάμεις πέρα ​​από τον έλεγχό τους σε μια στρατιωτική σύγκρουση ΗΠΑ – Κίνας.

Πολλοί επεσήμαναν την εντατική εστίαση της Κίνας στους στόχους εθνικής ασφάλειας και την προσπάθεια του Πεκίνου να καταλάβει τον έλεγχο της ναυτιλίας στην περιοχή σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

«Δεν θέλουμε να βρεθούμε σε μια θέση όπου η Κίνα έρχεται να χτυπήσει, να θέλει τα πλοία μας και οι ΗΠΑ να μας στοχοποιούν από την άλλη πλευρά», είπε ένα στέλεχος, ανώνυμα στο Reuters.

Οι ανησυχίες των πλοιοκτητών και οι ενέργειές τους για τον περιορισμό της έκθεσής του στο Χονγκ Κονγκ δεν έχουν αναφερθεί στο παρελθόν. Οι αντιλήψεις για τον κίνδυνο έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, συμπίπτοντας με το αυστηρότερο κλίμα ασφαλείας στην πόλη που κυβερνάται από την Κίνα και τις εντάσεις μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.

Αντίστροφη παλίρροια

Τα εμπορικά πλοία πρέπει να είναι νηολογημένα ή να φέρουν σημαία σε μια συγκεκριμένη χώρα ή δικαιοδοσία για να συμμορφώνονται με τους κανόνες ασφάλειας και περιβάλλοντος.

Παρά την εισροή κινεζικών πλοίων στο νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, ο αριθμός των πλοίων που φέρουν σημαία στην πόλη μειώθηκε περισσότερο από 8% σε 2.366 τον Ιανουάριο από 2.580 τέσσερα χρόνια νωρίτερα, σύμφωνα με ανεξάρτητη ανάλυση της VesselsValue. Τα κυβερνητικά στοιχεία δείχνουν παρόμοια πτώση.

Μεταξύ των πλοίων που έφυγαν από το νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, 74 έφεραν νέα σημαία Σιγκαπούρη και Νήσων Μάρσαλ το 2023 και το 2024, κυρίως πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην που έχουν σχεδιαστεί για τη μεταφορά εμπορευμάτων όπως άνθρακας, σιδηρομετάλλευμα και σιτηρά. Περίπου 15 δεξαμενόπλοια και επτά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εγκατέλειψαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους το νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ για αυτές τις σημαίες, σύμφωνα με το VesselsValue.

Η εκροή πλοίων από το 2021 σηματοδοτεί μια ανατροπή για το νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, το οποίο επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι αυξήθηκε περίπου κατά 400% σε δύο δεκαετίες μετά το 1997.

Απαντώντας σε ερωτήσεις του Reuters, η κυβέρνηση του Χονγκ Κονγκ είπε ότι είναι φυσικό για τις ναυτιλιακές εταιρείες να επανεξετάζουν τις δραστηριότητές τους λόγω των μεταβαλλόμενων γεωπολιτικών και εμπορικών συνθηκών και φυσιολογικό ο αριθμός των πλοίων στα νηολόγια να παρουσιάζει διακυμάνσεις βραχυπρόθεσμα.

Το Χονγκ Κονγκ θα «συνεχίσει να υπερέχει ως εξέχον διεθνές ναυτιλιακό κέντρο», δήλωσε εκπρόσωπος, περιγράφοντας μια σειρά κινήτρων για τους πλοιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένων των φορολογικών ελαφρύνσεων και των πράσινων επιδοτήσεων.

Ούτε οι νόμοι που διέπουν το νηολόγιο ούτε οι διατάξεις έκτακτης ανάγκης εξουσιοδοτούσαν τον ηγέτη του Χονγκ Κονγκ να υποχρεώνει πλοία να παρέχουν υπηρεσίες στον κινεζικό εμπορικό στόλο, είπε ο εκπρόσωπος.

Ο εκπρόσωπος αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες όταν ρωτήθηκε για τις ανησυχίες των παραγόντων του κλάδου σχετικά με το πώς θα μπορούσαν να εφαρμοστούν οι εξουσίες έκτακτης ανάγκης της αποικιακής εποχής κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης ΗΠΑ-Κίνας. Οι διατάξεις επιτρέπουν στον ηγέτη της πόλης να θεσπίσει “οποιονδήποτε κανονισμό”, συμπεριλαμβανομένου του ελέγχου των πλοίων και της ιδιοκτησίας.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΕΒΕΠ: «Γέφυρα» περαιτέρω ανάπτυξης των διμερών εμπορικών σχέσεων Ελλάδος-Ισραήλ
Επιχειρήσεις |

Οι διμερείς σχέσεις Ελλάδας Ισραήλ και το λιμάνι του Πειραιά - Τι είπε ο Κορκίδης

Περαιτέρω ενίσχυση της διμερούς επιχειρηματικής συνεργασίας, με επίκεντρο τον Πειραιά και το λιμάνι του και εντοπισμός τομέων και τα πεδίων για την περαιτέρω διεύρυνση και εμβάθυνση της συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών