
Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφέρουν διακριτικά τις δραστηριότητές τους από το Χονγκ Κονγκ και αφαιρούν τα πλοία από το νηολόγιο της σημαίας του, ενώ άλλες εκπονούν σχέδια έκτακτης ανάγκης για να το δρομολογήσουν, όπως αναφέρει το Reuters.
Πίσω από αυτές τις χαμηλού προφίλ κινήσεις, είπαν έξι ναυτιλιακά στελέχη, κρύβονται ανησυχίες ότι τα πλοία τους θα μπορούσαν να υπόκεινται στις κινεζικές αρχές ή να πληγούν από μελλοντικές κυρώσεις των ΗΠΑ στο πλαίσιο πιθανής σύγκρουσης μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον.
Η έμφαση του Πεκίνου στον ρόλο του Χονγκ Κονγκ όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των κινεζικών συμφερόντων ασφαλείας και ο αυξανόμενος έλεγχος των ΗΠΑ για τη σημασία του εμπορικού στόλου της Κίνας σε μια πιθανή στρατιωτική σύγκρουση, με επίκεντρο, για παράδειγμα, την Ταϊβάν, προκαλούν ανησυχία σε όλη τη βιομηχανία, δήλωσαν οι πηγές στο Reuters.
Το γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ πρότεινε τον περασμένο μήνα την επιβολή υψηλών λιμενικών τελών στις κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες και άλλες που εκμεταλλεύονται πλοία κινεζικής κατασκευής, για να αντιμετωπιστεί η «στοχευμένη κυριαρχία» της Κίνας στη ναυπηγική και ναυτιλιακή επιμελητεία.
Η Ουάσιγκτον τον Σεπτέμβριο προειδοποίησε τις αμερικανικές επιχειρήσεις για αυξανόμενους κινδύνους από τη λειτουργία τους στο Χονγκ Κονγκ, όπου οι ΗΠΑ εφαρμόζουν ήδη κυρώσεις εναντίον αξιωματούχων που εμπλέκονται σε καταστολή ασφαλείας.
Το Χονγκ Κονγκ για περισσότερο από έναν αιώνα υπήρξε κόμβος για τους πλοιοκτήτες και τους μεσίτες, χρηματοδότες, ασφαλιστές και δικηγόρους που τους υποστηρίζουν. Η ναυτιλιακή και λιμενική βιομηχανία της αντιπροσώπευε το 4,2% του ΑΕΠ το 2022, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.
Η σημαία του Χονγκ Κονγκ που κυματίζει σε ποντοπόρα πλοία είναι η όγδοη στον κόσμο, σύμφωνα με την VesselsValue, θυγατρική της ομάδας ναυτιλιακών δεδομένων Veson Nautical.
Συνεντεύξεις του Reuters με στελέχη ναυτιλίας, ασφαλιστές και δικηγόρους που γνωρίζουν το Χονγκ Κονγκ, αποκάλυψαν την αυξανόμενη ανησυχία ότι οι εμπορικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να παγιδευτούν από δυνάμεις πέρα από τον έλεγχό τους σε μια στρατιωτική σύγκρουση ΗΠΑ – Κίνας.
Πολλοί επεσήμαναν την εντατική εστίαση της Κίνας στους στόχους εθνικής ασφάλειας και την προσπάθεια του Πεκίνου να καταλάβει τον έλεγχο της ναυτιλίας στην περιοχή σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
«Δεν θέλουμε να βρεθούμε σε μια θέση όπου η Κίνα έρχεται να χτυπήσει, να θέλει τα πλοία μας και οι ΗΠΑ να μας στοχοποιούν από την άλλη πλευρά», είπε ένα στέλεχος, ανώνυμα στο Reuters.
Οι ανησυχίες των πλοιοκτητών και οι ενέργειές τους για τον περιορισμό της έκθεσής του στο Χονγκ Κονγκ δεν έχουν αναφερθεί στο παρελθόν. Οι αντιλήψεις για τον κίνδυνο έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, συμπίπτοντας με το αυστηρότερο κλίμα ασφαλείας στην πόλη που κυβερνάται από την Κίνα και τις εντάσεις μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.
Αντίστροφη παλίρροια
Τα εμπορικά πλοία πρέπει να είναι νηολογημένα ή να φέρουν σημαία σε μια συγκεκριμένη χώρα ή δικαιοδοσία για να συμμορφώνονται με τους κανόνες ασφάλειας και περιβάλλοντος.
Παρά την εισροή κινεζικών πλοίων στο νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, ο αριθμός των πλοίων που φέρουν σημαία στην πόλη μειώθηκε περισσότερο από 8% σε 2.366 τον Ιανουάριο από 2.580 τέσσερα χρόνια νωρίτερα, σύμφωνα με ανεξάρτητη ανάλυση της VesselsValue. Τα κυβερνητικά στοιχεία δείχνουν παρόμοια πτώση.
Μεταξύ των πλοίων που έφυγαν από το νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, 74 έφεραν νέα σημαία Σιγκαπούρη και Νήσων Μάρσαλ το 2023 και το 2024, κυρίως πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην που έχουν σχεδιαστεί για τη μεταφορά εμπορευμάτων όπως άνθρακας, σιδηρομετάλλευμα και σιτηρά. Περίπου 15 δεξαμενόπλοια και επτά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εγκατέλειψαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους το νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ για αυτές τις σημαίες, σύμφωνα με το VesselsValue.
Η εκροή πλοίων από το 2021 σηματοδοτεί μια ανατροπή για το νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, το οποίο επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι αυξήθηκε περίπου κατά 400% σε δύο δεκαετίες μετά το 1997.
Απαντώντας σε ερωτήσεις του Reuters, η κυβέρνηση του Χονγκ Κονγκ είπε ότι είναι φυσικό για τις ναυτιλιακές εταιρείες να επανεξετάζουν τις δραστηριότητές τους λόγω των μεταβαλλόμενων γεωπολιτικών και εμπορικών συνθηκών και φυσιολογικό ο αριθμός των πλοίων στα νηολόγια να παρουσιάζει διακυμάνσεις βραχυπρόθεσμα.
Το Χονγκ Κονγκ θα «συνεχίσει να υπερέχει ως εξέχον διεθνές ναυτιλιακό κέντρο», δήλωσε εκπρόσωπος, περιγράφοντας μια σειρά κινήτρων για τους πλοιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένων των φορολογικών ελαφρύνσεων και των πράσινων επιδοτήσεων.
Ούτε οι νόμοι που διέπουν το νηολόγιο ούτε οι διατάξεις έκτακτης ανάγκης εξουσιοδοτούσαν τον ηγέτη του Χονγκ Κονγκ να υποχρεώνει πλοία να παρέχουν υπηρεσίες στον κινεζικό εμπορικό στόλο, είπε ο εκπρόσωπος.
Ο εκπρόσωπος αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες όταν ρωτήθηκε για τις ανησυχίες των παραγόντων του κλάδου σχετικά με το πώς θα μπορούσαν να εφαρμοστούν οι εξουσίες έκτακτης ανάγκης της αποικιακής εποχής κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης ΗΠΑ-Κίνας. Οι διατάξεις επιτρέπουν στον ηγέτη της πόλης να θεσπίσει “οποιονδήποτε κανονισμό”, συμπεριλαμβανομένου του ελέγχου των πλοίων και της ιδιοκτησίας.


Latest News

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Πράσινη μετάβαση: Κανονιστικές εξελίξεις στις θαλασσιες μεταφορές
Με κοινό κείμενο 10 από τους μεγαλύτερους ομιλους διεθνώς ζητούν από τον ΙΜΟ δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο

Capital Link: Ο Πόλυς Χατζηιωάννου χτύπησε το «Closing Bell» στη Νέα Υόρκη
Το 3rd Capital Link Cyprus Business Forum διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Κυπριακή Ένωση Εφοπλιστών με την υποστήριξη του κυπριακού υφυπουργείου Ναυτιλίας

Μελίνα Τραυλού: Καλεί τον ΙΜΟ να μην λάβει αποφάσεις που θα υπονομεύσουν την ναυτιλία
Μην «πυροβολείτε» το LNG- ο εμπορικός διαχειριστής να αναλάβει το κόστος συμμόρφωσης στην πράσινη μετάβαση, τα δύο μηνύματα της προέδρου της ΕΕΕ, Μελίνας Τραυλού

Motor Oil - Coral Marine: Ναυτιλιακά καύσιμα με βιοκαύσιμο στην Ελλάδα
Το μίγμα καυσίμων αποτελείται από ορυκτό πετρέλαιο που παράγεται στο διυλιστήριο της Motor Oil και βιοκαύσιμο που παράγεται, επίσης, στην Ελλάδα

Ο ναυτιλιακός γίγαντας CMA CGM ενώνει τις δυνάμεις του με startup ΑΙ
Η πενταετής συνεργασία Uα ανεβάσει τις δαπάνες που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη της CMA CGM στα 500 εκατ. ευρώ

Ναυτιλία: Η οικονομία θα κινηθεί μετά το πρώτο σοκ
Η ναυτιλία θα ανακάμψει, αν και πολλά εξαρτώνται και από τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου και την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης μεταφορικής ικανότητας

Πλέοντας σε ταραγμένα νερά: Ποιο θα είναι το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας
Κορυφαίοι αξιωματούχοι, εφοπλιστές, αναλυτές και ακαδημαϊκοί συζητούν στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών για τις νέες γεωπολιτικές, τεχνολογικές και οικολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία

Ο κλάδος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα επηρεαστεί από τους δασμούς Τραμπ
Πολλά θα εξαρτηθούν από το πώς θα αντιδράσουν οι αμερικανοί καταναλωτές και ποιες δαπάνες θα περικόψουν

Συρρίκνωση τουρκικού εμπορικού στόλου μετά από περίοδο ανάπτυξης
Ο κλάδος στην Τουρκία πλήττεται από την αύξηση του λειτουργικού κόστους και τα γραφειοκρατικά εμπόδια