Στην τελική ευθεία βρίσκεται η αναβίωση του αγωγού πετρελαίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας καθώς κλείνουν σταδιακά και οι τελευταίες εκκρεμότητες για την επανεκκίνηση της λειτουργίας του. Μάλιστα, χθες ο γενικός διευθυντής περιβαλλοντικής πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) κ. Κωνσταντίνος Δημόπουλος υπέγραψε την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), 15ετούς διάρκειας, για το «Ελληνικό Τμήμα του Αγωγού Μεταφοράς Προϊόντων Πετρελαίου Θεσσαλονίκη-Σκόπια».

Το έργο αφορά στην επαναλειτουργία του υφιστάμενου αγωγού, ο οποίος έχει αναβαθμιστεί για τη μεταφορά διυλισμένων προϊόντων (πετρέλαιο κίνησης/Diesel) από τις εγκαταστάσεις στο συγκρότημα Διαβατών της HELLENiQ ENERGY στη Θεσσαλονίκη έως την περιοχή των Ευζώνων στα ελληνικά σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία.

Όσον αφορά στο τμήμα του έργου επί σκοπιανών εδαφών, παρότι είχε πάρει το “πράσινο φως” από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή ενέργειας της γειτονικής χώρας, εδώ και καιρό «σέρνονταν» διάφορες εκκρεμότητες που αφορούσαν διάφορα τεχνικά ζητήματα, αδειοδοτήσεις κ.ά.. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» πηγές της HELLENiQ ENERGY «τα απαιτούμενα βήματα ολοκληρώνονται σταδιακά με σκοπό την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού σύντομα, καθώς διευθετούνται εκκρεμότητες που είχαν ταλαιπωρήσει το έργο στο παρελθόν».

Δεν είναι τυχαίο ότι, τον περασμένο Οκτώβριο, ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας κ. Χρίστιαν Μίτσκοσκι είχε δηλώσει (στο περιθώριο συνάντησης που είχε στα Σκόπια με τον ομόλογό του της Σερβίας κ. Μίλος Βούτσεβιτς) ότι ο αγωγός μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων που συνδέει τη χώρα του με την Ελλάδα βρίσκεται στην τελική φάση της έναρξης λειτουργίας, αναφερόμενος παράλληλα και στην προοπτική επέκτασής του προς τη Σερβία.

Οι πρώτες προσπάθειες επαναλειτουργίας του είχαν γίνει ήδη από το 2016 – 2017 ενώ είχε τεθεί και στην ατζέντα της τριμερούς συνάντησης Ελλάδας, πΓΔΜ και ΗΠΑ το 2020 κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ κ. Μάικ Πομπέο. Ο αγωγός είχε κατασκευαστεί το 2002, προκειμένου να συνδέσει το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης με εκείνο στα Σκόπια της ΟΚΤΑ, εταιρεία που είχαν εξαγοράσει το 1998 τα ΕΛΠΕ (νυν HELLENiQ ENERGY). Ο αγωγός που μετέφερε αργό πετρέλαιο σταμάτησε να λειτουργεί το 2013 καθώς τότε τα ΕΛΠΕ είχαν κρίνει ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης στις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ.

Ο αγωγός της εταιρείας πετρελαιαγωγού VΑRDAX – 80% ΕΛΠΕΤ Βαλκανική ΑΕ (θυγατρική της HELLENiQ ENERGY) και 20% NAVTOVOD – Naftovod Dooel Skopjie (κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας) – έχει συνολικό μήκος περίπου 213 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 69,7 χλμ. οδεύουν εντός ελληνικών εδαφών. Διέρχεται κυρίως από αγροτικές, θαμνώδεις και δασικές εκτάσεις στα όρια των δήμων Κορδελιού-Ευόσμου, Δέλτα, Ωραιοκάστρου, Χαλκηδόνος, Κιλκίς και Παιονίας και έχει μεταφορική δυναμικότητα που ανέρχεται στα 2,5 εκατομμύρια τόνους (πετρέλαιο κίνησης/Diesel) ετησίως. Ο αγωγός είναι απολύτως έτοιμος να λειτουργήσει, καθώς, πέρα από την προβλεπόμενη συντήρησή του όσο διάστημα βρίσκεται σε αδράνεια, έχει ολοκληρωθεί και ο έλεγχος των αγωγών, εργασίες που επέκτειναν την ωφέλιμη διάρκεια ζωής του έως τον Ιούνιο του 2051.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια
Τραμπ: Αποσύρει συμφωνίες με τρεις χώρες για την απανθρακοποίησή τους
Διεθνή |

Ο Τραμπ «γυρίζει την πλάτη» σε τρεις χώρες - Πώς θα μειωθεί η εξάρτηση από τον άνθρακα

Το «όχι» του Τραμπ στη Συμφωνία Δίκαιης Μετάβασης Ενέργειας - Η παγκόσμια χρήση άνθρακα έφτασε σε ιστορικό υψηλό το 2024 και αναμένεται να σταθεροποιηθεί τα επόμενα χρόνια,

ΔΕΣΦΑ: Έντονο ενδιαφέρον στις δημοπρασίες για LNG slots [γραφήματα]
Ενέργεια |

Έντονο ενδιαφέρον στις δημοπρασίες για LNG slots - Τι αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ [γραφήματα]

ΔΕΣΦΑ: Το αποτέλεσμα των δημοπρασιών ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού σε φυσικό αέριο της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής - Αφορά τη δέσμευση χρονοπαραθύρων εκφόρτωσης φορτίων LNG