Την υπόσχεση ότι η κυβέρνηση του θα διεκδικήσει εκ νέου τη Διώρυγα του Παναμά έδωσε ο Ντόναλντ Τραμπ στην ομιλία του προς το έθνος την Τρίτη, λέγοντας ότι θα ξαναπάρει την κρίσιμη δίοδο που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό.

«Έχουμε ήδη αρχίσει να το κάνουμε», είπε, υπονοώντας ότι μια «μεγάλη αμερικανική εταιρεία» είχε συμφωνήσει να καταλάβει δύο μεγάλα λιμάνια στα δύο άκρα της διώρυγας «μόλις σήμερα».

Ο Τραμπ γνώριζε καλά τη συμφωνία για εξαγορά από την BlackRock 43 λιμένων που ανήκουν στην εταιρεία CK Hutchison του δισεκατομμυριούχου Λι Κα-σινγκ, συμπεριλαμβανομένων δύο σε κάθε άκρο της Διώρυγας του Παναμά, έναντι 22,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πριν αυτή ανακοινωθεί την Τρίτη. Ο πρόεδρος και τα κορυφαία μέλη της κυβέρνησής του, συμπεριλαμβανομένου του Μάρκο Ρούμπιο, είχαν ενημερωθεί από τον Λάρι Φινκ, τον δισεκατομμυριούχο διευθύνοντα σύμβουλο της BlackRock.

Ο Φινκ αποδείχθηκε κρίσιμος παίκτης σε μια συναλλαγή που δεν είχε πολλά από τα χαρακτηριστικά μιας εξαγοράς πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ενώ μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα στον κλάδο εξαγορών έριξαν μια ματιά στο χαρτοφυλάκιο, συμπεριλαμβανομένων των Blackstone και KKR, οι συνηθισμένες ορδές συμβούλων της Wall Street δεν φάνηκαν να ενδιαφέρονται.

Η συναλλαγή υπογραμμίζει την ισχύ που έχουν ασκήσει τα λόγια του Τραμπ στο παγκόσμιο εμπόριο και την ταχύτητα με την οποία τα πιο ισχυρά στελέχη των εταιρειών ανταποκρίνονται στις επιθυμίες του.

Ο Λι Κα-σινγκ

Η ισχύς των λόγων του Τραμπ

Η συμφωνία σχεδιαζόταν στην έδρα της CK Hutchison, το Χονγκ Κονγκ, λίγες μέρες μετά την ανάληψη καθηκόντων από τον Τραμπ, αφού είπε στην εναρκτήρια ομιλία του ότι «η Κίνα διαχειρίζεται τη Διώρυγα του Παναμά… και την παίρνουμε πίσω».

Αυτή η υπόσχεση ώθησε τα ανώτερα στελέχη της CK Hutchison να αναλάβουν δράση, είπαν δύο άτομα στους Financial Times. Είχε καταστεί σαφές ότι η έκθεση ήταν πιθανό να γίνει όλο και μεγαλύτερο πρόβλημα.

Το σημαντικότερο ήταν ότι αποφάσισαν ότι δεν θα ήταν συνετό να πουλήσουν απλώς τα πολιτικά ευαίσθητα λιμάνια του Παναμά. Αντίθετα, η εταιρεία, της οποίας η τιμή της μετοχής είχε μειωθεί κατά 40% τα πέντε τελευταία χρόνια πριν από την ανακοίνωση της συμφωνίας, είδε ευκαιρία να μετατρέψει την κατάσταση προς όφελός της.

Κάνοντας το δραστικό βήμα αποχώρησης από τεράστιες επενδύσεις της διαχείρισης λιμένων που αποτελεί κεντρικό στοιχείο της ταυτότητάς του από τη δεκαετία του 1990, ο όμιλος απομακρύνθηκε από το στόχαστρο του Τραμπ και έκλεισε μια συμφωνία που ενίσχυσε την ταλαιπωρημένη τιμή της μετοχής του κατά περισσότερο από 20% την Τετάρτη. Η συμφωνία θα αποφέρει 19 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετρητά, σύμφωνα με την CK Hutchison, μερικά από τα οποία είναι πιθανό να δοθούν στους μετόχους μέσω μερισμάτων ή εξαγορών.

Οι διαπραγματεύσεις για τη σφράγιση της εξαγοράς ήταν γρήγορες, διήρκεσαν μόλις εβδομάδες και έγιναν σε μεγάλο βαθμό μέσω τηλεδιάσκεψης και τηλεφωνικών κλήσεων. Οδηγήθηκαν από μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του χρηματοοικονομικού τομέα στο Χονγκ Κονγκ και τη Νέα Υόρκη.

Η Goldman Sachs βοήθησε στην επίβλεψη μιας ταχείας και σε μεγάλο βαθμό ανεπίσημης διαδικασίας πώλησης που εξασφάλισε εκδήλωση ενδιαφέροντος από αρκετούς από τους μεγαλύτερους επενδυτές υποδομών στον κόσμο, δήλωσε μια πηγή στους FT. Ο Μάικλ Κόρμπατ, ο οποίος διατηρεί χαμηλό προφίλ από τότε που παραιτήθηκε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Citigroup το 2021, ήταν βασικός μεσίτης που συμβούλευε την CK Hutchison από τη βάση του στο Jackson Hole του Wyoming.

Ο Αντεμπαϊό Ογκουνλέσι

Συνομιλίες στην κορυφή

Η BlackRock συμμετείχε στην προσφορά της από την Global Infrastructure Partners (GIP), την ιδιωτική εταιρεία επενδύσεων υποδομής που αγόρασε πέρυσι, και την Terminal Investment Limited (TIL), μια εταιρεία λιμένων που υποστηρίζεται από την GIP και τη μεγαλύτερη στον κόσμο ναυτιλιακή εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων, τη Mediterranean Shipping Company (MSC).

Οι διαπραγματεύσεις έγιναν κατευθείαν στην κορυφή κάθε ομίλου, μεταξύ του Φινκ στη BlackRock, του διευθύνοντος συμβούλου της GIP Αντεμπαϊό Ογκουνλέσι και του Λι Κα-σινγκ, καθώς και του γιού του Βίκτωρ.

Ο Ντιέγκο Απόντε, γόνος της εξαιρετικά πλούσιας οικογένειας Απόντε πίσω από το MSC, έπαιξε επίσης καθοριστικό ρόλο, είπαν δύο πηγές στους FT. Ο ναυτιλιακός γίγαντας είχε στενή σχέση με τη λιμενική επιχείρηση της CK Hutchison ως έναν από τους κορυφαίους πελάτες του. Αυτή η εργασιακή σχέση ενίσχυσε την προσφορά της κοινοπραξίας BlackRock.

Η συμφωνία έπιασε εξ απήνης τους αναλυτές του κλάδου. Η Bank of America το περιέγραψε ως «μεγάλη έκπληξη» με την τιμή να κυμαίνεται μεταξύ 11 και 13 φορές τα εκτιμώμενα κέρδη της εταιρείας το 2024. Για τους αναλυτές της JPMorgan Chase, σηματοδότησε μια «σημαντική αλλαγή στρατηγικής». Μετά τη συμφωνία, το τμήμα των λιμένων θα αντιπροσωπεύει μόνο το 1 τοις εκατό των συνολικών κερδών της CK Hutchison προ τόκων, φόρων, αποσβέσεων και αποσβέσεων, εκτιμά η JPMorgan.

Η συμφωνία δεν περιλαμβάνει τα λιμάνια της CK Hutchison στο Χονγκ Κονγκ και την ηπειρωτική Κίνα – η πώληση των οποίων μπορεί να ήταν πολιτικά επισφαλής για τον όποιο αγοραστή και θα απαιτούσε, τουλάχιστον, μια χρονοβόρα διαδικασία έγκρισης από τους ρυθμιστές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή