
Η πολυαναμενόμενη ενοποίηση του ευρωπαϊκού αεροπορικού κλάδου για τη δημιουργία «πρωταθλητών» που θα μπορούν να ανταγωνιστούν τους αμερικανικούς και ασιατικούς κολοσσούς αρχίζει να παίρνει μορφή.
Όλα δείχνουν ότι μέχρι το τέλος του 2025, οι ισορροπίες στην ευρωπαϊκή αεροπορία θα έχουν αλλάξει ριζικά
Οι εξαγορές που βρίσκονται σε εξέλιξη υποδηλώνουν ότι, πριν από το τέλος του 2025, οι τελευταίες αεροπορικές εταιρείες – σημαίες, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι κρατικές, θα περάσουν στα χέρια των τριών μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων: IAG (International Airlines Group), Air France-KLM και Lufthansa, που επιδιώκουν να διασφαλίσουν την ανάπτυξή τους μακροπρόθεσμα.
Στην Ισπανία, η σημαντικότερη συμφωνία υπό διαπραγμάτευση αφορά την πώληση του 20% των μετοχών της Air Europa, που διατίθεται προς πώληση από την Globalia. Η οικογένεια Ιδάλγο, ιδιοκτήτες της αεροπορικής εταιρείας, αναζητούν εδώ και μήνες στρατηγικό εταίρο που θα ενισχύσει την οικονομική σταθερότητα της Air Europa, η οποία υπέστη σοβαρό πλήγμα από την πανδημία, χωρίς όμως να χάσουν τον έλεγχό της.
Η Air Europa αποτελεί το πιο ελκυστικό απόκτημα στην ευρωπαϊκή αγορά, καθώς το 2024 ήταν η καλύτερη χρονιά της από άποψη οικονομικών επιδόσεων. Τα έσοδά της αυξήθηκαν κατά 6% σε σχέση με το 2023, φτάνοντας τα 2,9 δισ. ευρώ, ενώ το καθαρό της κέρδος εκτιμάται κοντά στα 200 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ο αριθμός των επιβατών της αυξήθηκε κατά 4,4% και ξεπέρασε τα 12 εκατομμύρια.
Η αγορά στην Ευρώπη: Δύο σχήματα
Στη διεκδίκηση του ποσοστού αυτού πρωτοστατούν δύο σχήματα. Η Lufthansa, ο γερμανικός αεροπορικός κολοσσός, που θέλει να ενισχύσει την παρουσία του στη Νότια Ευρώπη και να βελτιώσει τις διασυνδέσεις του με την Αμερική, αλλά και η Air France-KLM σε συνεργασία με τη Delta Airlines.
Η αμερικανική εταιρεία είναι ήδη μέτοχος της Air France-KLM και διαθέτει την οικονομική ισχύ να στηρίξει τη συμφωνία. Αρχικά συμμετείχε στις συζητήσεις και η Etihad Airways, η οποία, ωστόσο, αποσύρθηκε για να επικεντρωθεί στην εισαγωγή της στο χρηματιστήριο.
Η Lufthansa φαίνεται να έχει πάρει το προβάδισμα στις διαπραγματεύσεις, με στόχο να εκμεταλλευτεί το ισχυρό ρεύμα γερμανών, αυστριακών και ελβετών τουριστών που επισκέπτονται τη Μαγιόρκα. Το 42% των γερμανών ταξιδιωτών στην Ισπανία επιλέγουν τις Βαλεαρίδες Νήσους, καθιστώντας αυτή τη διαδρομή κομβική για τον όμιλο.
Η Air France-KLM, από την άλλη, είναι ήδη εμπορικός εταίρος της Air Europa μέσω της συμμαχίας Skyteam. Η πιθανή συνεργασία θα δημιουργούσε συνέργειες σε επίπεδο εμπορικής στρατηγικής και συντήρησης στόλου.
Εν τω μεταξύ, η Lufthansa ολοκλήρωσε την εξαγορά του 41% των μετοχών της ITA Airways, της κρατικής ιταλικής αεροπορικής εταιρείας που διαδέχθηκε την Alitalia, καταβάλλοντας 325 εκατ. ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο, η γερμανική εταιρεία αποκτά τον έλεγχο της Κεντρικής Ευρώπης, ενισχύοντας την παρουσία της έναντι των ανταγωνιστών της IAG και Air France-KLM.
Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση της Πορτογαλίας ετοιμάζεται να ιδιωτικοποιήσει την TAP Air Portugal, η οποία είχε διασωθεί πριν από μία δεκαετία με 3,2 δισ. ευρώ. Η διαδικασία αναμένεται να ξεκινήσει την άνοιξη του 2025, με το πορτογαλικό κράτος να αναζητά στρατηγικό επενδυτή.
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν δείξει η IAG, που επιθυμεί να εδραιώσει τη θέση της στις υπερατλαντικές πτήσεις, αλλά και οι Air France-KLM και Lufthansa, που βλέπουν στην TAP μια σημαντική ευκαιρία επέκτασης.
Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας θα θέσει ως προϋπόθεση ότι η TAP θα διατηρήσει την έδρα της στη Λισαβόνα και τις στρατηγικές πτήσεις προς τη Βόρεια Αμερική και τη Βραζιλία.
Eπεκτάσεις
Την ίδια στιγμή, easyJet και Ryanair συνεχίζουν να επεκτείνονται. Η Wizz Air, τρίτος μεγαλύτερος low-cost αερομεταφορέας στην Ευρώπη, εξακολουθεί να αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες.
Η συγκέντρωση στον ευρωπαϊκό αεροπορικό κλάδο επιταχύνεται, με τις Lufthansa, IAG και Air France-KLM να διαμορφώνουν το νέο τοπίο. Η Air Europa και η TAP Portugal είναι οι πιο περιζήτητες εταιρείες, ενώ η Wizz Air παλεύει να επιβιώσει. Ολα δείχνουν ότι μέχρι το τέλος του 2025, οι ισορροπίες στην ευρωπαϊκή αεροπορία θα έχουν αλλάξει ριζικά.


Latest News

Μπροστά στην «τέλεια καταιγίδα» τα σούπερ μάρκετ - Τι φέρνει η συρρίκνωση των κερδών
Τι συμβαίνει με τους λιανέμπορους σε Ευρώπη και ΗΠΑ - Οι νέοι στόχοι των σούπερ μάρκετ και το «ιερό δισκοπότηρο» της αγοράς

Θετικά τα αποτελέσματα για τη Macy's - Δυσοίωνες οι προοπτικές
Γιατί η Macy's «κρατά μικρό καλάθι», πίσω από το σχέδιο που έχει θέσει για το μέλλον ο διευθύνων σύμβουλός της, Τόνι Σπρινγκ

Μασκ: Να βγουν τώρα οι ΗΠΑ από το ΝΑΤΟ - Να σταματήσουν να πληρώνουν για την ευρωπαϊκή άμυνα
«Δεν έχει νόημα η Αμερική να πληρώνει για την άμυνα της Ευρώπης», έγραψε στο X ο Ιλον Μασκ

Οι πρώτες 100 μέρες της Κομισιόν - Ο απολογισμός ντερ Λάιεν
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν προχώρησε σε ένα μίνι απολογισμό των πρώτων 100 ημερών της Κομισιόν με ιδιαίτερη αναφορά στο σχέδιο ReArm Europe

Η Βρετανία μπλοκάρει την κυκλοφορία του αυτόνομου οχήματος της Tesla
Σε αρκετά ευρωπαικά κράτη, πλην της Βρετανίας, διατυπώνονται ανησυχίες αξιωματούχοι σχετικά με την ασφάλεια των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού,

Πολωνία: Σχεδιάζει το διπλασιασμό των ενόπλων δυνάμεων
Ο πρωθυπουργός της Πολωνιας θέλει να διπλασιάσει το μέγεθος του πολωνικού στρατού και εξετάζει το ενδεχόμενο πρόσβασης σε πυρηνικά όπλα.

Η ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας στην ΕΕ αιφνιδιάζει τις τράπεζες - Το εμπόδιο των «αμαρτωλών κεφαλαίων»
Η αμυντική βιομηχανία αντιμετωπίζεται από τις τράπεζες με τα κριτήρια ESG που είναι αποτρεπτικά για τέτοιες χρηματοδοτήσεις

Μαζικές «αποχωρήσεις» από το υπουργείο Υγείας στις ΗΠΑ - Το σχέδιο των απολύσεων
«Εθελοντικές...» αποχωρήσεις σχεδιάζει ο Τραμπ - Στα 25.000 δολάρια η αποζημίωση

«Καμία ανησυχία για την κλιματική αλλαγή στην Αφρική»... διαπιστώνει η Ουάσιγκτον
«Ο άνθρακας μεταμόρφωσε τον κόσμο μας και τον έκανε καλύτερο» - Τι είπε ο Κρις Ράιτ στους υπουργούς ενέργειας της Αφρικής

Αρνητικός ο πληθωρισμός στην Κίνα για πρώτη φορά μετα απο 13 μήνες
Το Πεκίνο αναθεώρησε επίσης προς τα κάτω τον ετήσιο στόχο του για τον πληθωρισμό των τιμών καταναλωτή σε «περίπου 2%»