Προβληματισμό προκάλεσαν τα αποτελέσματα κερδών και οι εκτιμήσεις που ανακοίνωσαν οι Walmart, Skechers, Etsy, Crocs, bath & Body Works και πολλές ακόμη επιχειρήσεις από διαφορετικούς κλάδους, καθώς αποκάλυψαν μια αναδυόμενη διχαστική τάση απέναντι στο τι θα μπορούσαν να σημαίνουν οι σαρωτικοί δασμοί του Τραμπ σε μια σειρά από ξένες εισαγωγές για τα αποτελέσματά τους.

Οι μεγάλες αλυσίδες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, προειδοποιώντας ότι το υψηλότερο κόστος εισαγωγών θα μπορούσε να συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους, αναγκάζοντάς τους να μετακυλήσουν αυξήσεις στους καταναλωτές.

Αλλά για άλλους – συμπεριλαμβανομένων των εκπτωτικών αλυσίδων, των ιστότοπων ηλεκτρονικού εμπορίου και των εταιρειών μεταχειρισμένων ενδυμάτων – οι δασμοί θα μπορούσαν να δημιουργήσουν απροσδόκητες ευκαιρίες, αποδυναμώνοντας τους ανταγωνιστές που εξαρτώνται από τα εξαιρετικά φθηνά κινεζικά προϊόντα.

Καθώς ο εμπορικός πόλεμος του Τραμπ θερμαίνεται, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου προετοιμάζεται για ένα νέο οικονομικό χάσμα: ανάμεσα σε εκείνους που θα επωφεληθούν και εκείνουν που θα επωμιστούν το κόστος.

Σε στάση αναμονής

Ο Τραμπ έχει ήδη επιβάλει δασμό 10% στις εισαγωγές από την Κίνα, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα στον κόσμο, και έχει απειλήσει να επιβάλει πρόσθετο δασμό 10% στα κινεζικά προϊόντα. Οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να επιβάλουν δασμούς 25% σε προϊόντα από το Μεξικό και τον Καναδά ήδη από την Τρίτη, μετά από μια περίοδο χάριτος 30 ημερών. Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επίσης δηλώσει ότι σχεδιάζει να εφαρμόσει δασμούς 25% στις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και νέους ή υψηλότερους δασμούς σε προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλάδος του λιανικού εμπορίου εξακολουθεί να περιμένει να δει πόσο καιρό θα διαρκέσουν στην πραγματικότητα αυτοί οι δασμοί και πόσο μεγάλο ρόλο θα διαδραματίσουν μακροπρόθεσμα στον αντίκτυπο του καταναλωτικού κλίματος. Όμως, τα σχόλια χωρίζονται με βάση το ποιες εταιρείες προειδοποιούν ήδη ότι το τρέχον έτος θα είναι πιο δύσκολο λόγω των δασμών, ποιες εταιρείες πιστεύουν ότι θα μπορούσαν να είναι καθαρά ωφελημένες από τους δασμούς (τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα) και ποιες εταιρείες δεν έχουν ακόμη ενσωματώσει τους δασμούς στις ετήσιες προβλέψεις τους.

«Καμπανάκι» από τη Skechers

Η μάρκα που ανεβαίνει σταδιακά στην τρίτη θέση στην αμεικανική αγορά, φαίνεται πως είναι περισσότερο εκτεθειμένη στην Κίνα, με την περιοχή να αντιπροσωπεύει το 35% της παραγωγής της το 2023. Αυτή η έκθεση οδηγεί σε εκτιμώμενο πρόσθετο κόστος ύψους 42,3 εκατ. δολαρίων λόγω των δασμών. Η εταιρεία έχει δηλώσει ότι αναμένει ότι η εγχώρια επιχείρηση χονδρικής πώλησης θα έχει κάποιες επιπτώσεις από τους δασμούς, αλλά εφαρμόζει προσπάθειες μετριασμού των επιπτώσεων για να τις μειώσει.

Skechers, Walmart, Etsy

Ο διευθύνων σύμβουλος της Skechers, John Vandemore

Τα υποδήματα είναι ένας από τους τομείς που είναι πιο ευαίσθητοι στους δασμούς. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Ένδυσης και Υπόδησης, από το 2020, περίπου το 98% των υποδημάτων κατασκευάζεται στο εξωτερικό. Κάτι που οδήγησε και την εταιρεία αθλητικών παπουτσιών να σημειώσει πως οι απρόβλεπτες εμπορικές πολιτικές του Τραμπ μετατρέπονται σε… μπαλαντέρ για τις μελλοντικές προβλέψεις της εταιρείας.

«Οι πρόσφατες αυξημένες δασμολογικές επιβαρύνσεις των ΗΠΑ στα αγαθά από την Κίνα επηρέασαν την ορατότητά μας», δήλωσε στο Modern Retail ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, John Vandemore, στην ενημέρωση της αγοράς τον Φεβρουάριο. «Και ενώ δεν έχουμε ακόμη συνυπολογίσει πλήρως τον πιθανό αντίκτυπό τους και την αντίδρασή μας στα επόμενα μέτρα, πιθανότατα θα περιλαμβάνουν έναν συνδυασμό ενεργειών, συμπεριλαμβανομένης της ανακατανομής συγκεκριμένης παραγωγής, παραχωρήσεων προς τους προμηθευτές και τιμολόγησης».

Η Bath & Body Works κρούει τον κώδωνα του κινδύνου

Παρά τα ισχυρά αποτελέσματα του τέταρτου τριμήνου, η Bath & Body Works προέβλεψε χαμηλότερη από την αναμενόμενη καθοδήγηση για τα κέρδη του έτους.

Η εταιρεία που ανήκει στην L Brands, επίσης ιδιοκτήτρια της Victoria’s Secret, τόνισε ότι η πρόβλεψή της «αντανακλά τον αντίκτυπο των δασμών που τέθηκαν πρόσφατα σε ισχύ για τα αγαθά που εισάγονται από την Κίνα και αποκλείει τις πιθανές επιπτώσεις από άλλες αλλαγές στους δασμούς». Skechers, Walmart, Etsy

Η πλειονότητα των προϊόντων της κατασκευάζεται στις ΗΠΑ στο κέντρο παραγωγής της εταιρείας στο New Albany του Οχάιο, ωστόσο το 10% των προμηθειών της εταιρείας προέρχεται από την Κίνα, διευκρίνισε η Eva Boratto, οικονομική διευθύντρια της εταιρείας, στους αναλυτές σε μια κλήση για τα κέρδη. Εν τω μεταξύ, ο Καναδάς και το Μεξικό αντιπροσωπεύουν μαζί περίπου το 7% της προμήθειας της εταιρείας.

Ποιες ευκαιρίες βλέπει η ThredUp

Ενώ όμως οι δασμοί του Τραμπ πρόκειται να πλήξουν μια σειρά από retailers και επώνυμες μάρκες, άλλες ελπίζουν ότι οι καταναλωτές, που πιέζονται από το υψηλότερο κόστος, θα στραφούν σε αυτές για τις αγορές τους.

Στις 24 Φεβρουαρίου, η αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων ThredUp δημοσίευσε μια προεπισκόπηση της έκθεσης μεταπώλησης 2025, συμπεριλαμβανομένων νέων στοιχείων σχετικά με το πώς αισθάνονται οι πελάτες και οι λιανοπωλητές για τους δασμούς.

Περίπου οι μισοί από τους πελάτες που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι αναμένουν ότι οι δασμοί θα κάνουν τα ενδύματα πιο ακριβά και ότι θα αναζητήσουν πιο προσιτές επιλογές, όπως τα μεταχειρισμένα.

Skechers, Walmart, Etsy

Ο Alon Rotem, επικεφαλής στρατηγικής και γενικός σύμβουλος της ThredUp

Ο Alon Rotem, επικεφαλής στρατηγικής και γενικός σύμβουλος της ThredUp, τόνισε στο Modern Retail ότι οι αυξανόμενοι δασμοί, όπως και ο πληθωρισμός, αποδυναμώνουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, καθιστώντας τη μεταπώληση πιο ελκυστική. Αυτή η δυναμική δημιουργεί μια ευκαιρία για τις εταιρείες μεταπώλησης να τραβήξουν τους αγοραστές που έχουν συνείδηση των τιμών μακριά από παίκτες γρήγορης μόδας όπως η Temu και η Shein, οι οποίες αντιμετωπίζουν σημαντική έκθεση στους δασμούς της Κίνας.

«Με δεδομένο το φάσμα των δασμών, αυτό καθιστά τη μεταπώληση και το μεταχειρισμένο προϊόν πιο ελκυστική επιλογή για τους πελάτες που βρίσκονται στην αγορά ενδυμάτων», συμπλήρωσε ο Rotem.

Πράγματι, το καταναλωτικό κλίμα στις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο έπεσε σε χαμηλό 15 μηνών λόγω των φόβων για τους δασμούς.

Τα έσοδα της ThredUp το τέταρτο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 9% σε ετήσια βάση στα 67,3 εκατ. δολάρια, ενώ η εταιρεία κέρδισε 260 εκατ. δολάρια το 2024, αυξημένα κατά 1% από το 2023. Η πορεία της εταιρείας προς την κερδοφορία όμως δεν ήταν δύσκολη. Η ThredUp πέτυχε κερδοφορία σε ορισμένα τρίμηνα, συμπεριλαμβανομένου του τρίτου και τέταρτου τριμήνου του 2023. Ωστόσο, ανέφερε επίσης ζημίες σε άλλα τρίμηνα, συμπεριλαμβανομένου του δεύτερου τριμήνου του 2024.

Skechers, Walmart, Etsy

Ο διευθύνων σύμβουλος της Etsy, Josh Silverman

«Θετικοί οι δασμοί στα κινεζικά αγαθά» λέει η Etsy

Η πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου – γνωστή για χειροποίητα και vintage αγαθά από μικρές επιχειρήσεις – σημείωσε επίσης ότι οι δασμοί στα κινεζικά αγαθά θα μπορούσαν να είναι καλοί για τις επιχειρήσεις.

Η εταιρεία έχει κατηγορήσει προηγουμένως ηλεκτρονικούς εμπόρους που ιδρύθηκαν στην Κίνα, όπως η Temu και η Shein, για το σφυροκόπημα της επιχείρησής της.

«Η Etsy έχει πολύ μικρότερη εξάρτηση από τα προϊόντα που έρχονται από την Κίνα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Etsy, Josh Silverman, στους αναλυτές σε μια κλήση για τα κέρδη τον Φεβρουάριο. «Στο βαθμό που βλέπουμε δασμούς που επικεντρώνονται πολύ στην Κίνα, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, ως e-shop το Etsy είναι καθαρά ωφελημένο από αυτό».

Η επιφύλαξη της Walmart

Εν τω μεταξύ, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής Walmart δεν έχει ενσωματώσει τον αντίκτυπο των δασμών στις προβλέψεις του για το σύνολο του έτους, σε μια ένδειξη ότι πολλοί λιανοπωλητές εξακολουθούν να τηρούν στάση αναμονής.

Η Walmart ξεπέρασε τις εκτιμήσεις για τα κέρδη και τα έσοδα για το τέταρτο οικονομικό τρίμηνο, αλλά δήλωσε ότι η αύξηση των κερδών της θα επιβραδυνθεί κατά το τρέχον οικονομικό έτος.

Στην ενημέρωση των αναλυτών, ο οικονομικός διευθυντής της Walmart, John David Rainey, εξήγησε πως ότι η εταιρεία δεν έχει «καμία ρητή παραδοχή στην καθοδήγησή μας σχετικά με τους δασμούς», πράγμα που σημαίνει ότι η ανάπτυξη της Walmart φέτος θα μπορούσε να επιβραδυνθεί ακόμη περισσότερο ανάλογα με τη σοβαρότητα της εμπορικής πολιτικής του Τραμπ. Παρόλα αυτά, η Walmart δήλωσε ότι είναι προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει τον εμπορικό πόλεμο.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή