
Μέσα σε τρεις μήνες, η μετοχή της Tesla έχει μειωθεί σχεδόν κατά 50%, με τους επενδυτές να εξακολουθούν να συζητούν αν η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων του Ίλον Μασκ παραμένει υπερτιμημένη, αναφέρει το Reuters.
Η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας έχει μειωθεί κατά 45% από τότε που έφτασε στο ιστορικό υψηλό των 1,5 τρισ. δολαρίων στις 17 Δεκεμβρίου, εξαλείφοντας το μεγαλύτερο μέρος των κερδών που σημείωσε η μετοχή, καθώς ο διευθύνων σύμβουλος Ιλον Μασκ βοήθησε στη χρηματοδότηση της εκλογικής νίκης του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Και όμως, με βάση τις συνήθεις χρηματοοικονομικές μετρήσεις, η Tesla συνεχίζει να αποτιμάται πολύ υψηλότερα, σε σχέση με τις μεγαλύτερες εταιρείες αυτοκινητοβιομηχανίας και τεχνολογίας στον κόσμο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι επενδυτές και αναλυτές πιστεύουν τον Μασκ, όταν εκείνος ισχυρίζεται ότι η πολυτιμότερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο δεν είναι στην πραγματικότητα καθόλου αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά μάλλον μια πρωτοπόρος εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης που σύντομα θα εξαπολύσει μια επανάσταση στα ρομποταξί και τα ανθρωποειδή ρομπότ.
Σύμφωνα με μια ανασκόπηση του Reuters σε περισσότερες από δώδεκα αναλύσεις τραπεζών και επενδυτικών εταιρειών , η επιχείρηση ηλεκτρικών οχημάτων (EV) της Tesla αντιπροσωπεύει σχεδόν το σύνολο των εσόδων της, ωστόσο το νούμερο αυτό είναι μικρότερο από το ένα τέταρτο της χρηματιστηριακής της αξίας. Το μεγαλύτερο μέρος της αξίας της στηρίζεται στις ελπίδες για αυτόνομα οχήματα που η Tesla δεν έχει ακόμη παραδώσει, παρά τις υποσχέσεις του Mασκ κάθε χρόνο από το 2016, ότι τα Tesla χωρίς οδηγό θα έφταναν το αργότερο μέχρι το επόμενο έτος…
Η μετοχή
Η πτώση της μετοχής από τον Δεκέμβριο οφείλεται στη μείωση των πωλήσεων οχημάτων και των κερδών, στις διαμαρτυρίες για την πολιτική δραστηριότητα του Μασκ, συμπεριλαμβανομένων των μαζικών απολύσεων εργαζομένων της αμερικανικής κυβέρνησης που πραγματοποίησε ως ανώτερος σύμβουλος του Τραμπ, καθώς και στις ανησυχίες των επενδυτών ότι η ενασχόλησή του με την πολιτική αποσπά την προσοχή του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο από τη «χρυσοφόρα» επιχείρησή του.
Η συνολική αξία της Tesla, ύψους 845 δισ. δολαρίων, εξακολουθεί να ξεπερνά την συνολική αξία των εννέα μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών
Παρ’ όλα αυτά, η κεφαλαιοποίηση της Tesla παραμένει αυξημένη κατά περίπου 65 δισ. δολάρια από τις εκλογές – ποσό μεγαλύτερο και από τη συνολική αξία της General Motors!
Η συνολική αξία της Tesla, ύψους 845 δισ. δολαρίων, εξακολουθεί να ξεπερνά την συνολική αξία των εννέα μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες πούλησαν συνολικά περίπου 44 εκατ. αυτοκίνητα πέρυσι, σε σύγκριση με τα 1,8 εκατ. της Tesla.
Εδώ και καιρό, οι επενδυτές ποντάρουν στο όραμα του Μασκ για το αύριο της Tesla και όχι στα κέρδη της σήμερα. Αλλά η διεύρυνση της ψαλίδας μεταξύ των επιδόσεων της και των εκτιμήσεων των αναλυτών για τα κέρδη των «αγέννητων» προϊόντων έχει ωθήσει ορισμένους να προειδοποιήσουν για παραλογισμό και υπερβολή. «Για πόσο ακόμη μπορεί η μετοχή να παραμείνει αποκομμένη από τα θεμελιώδη μεγέθη;» έγραψε ο αναλυτής της JP Morgan Ράϊαν Μπρινκμαν τον Ιανουάριο, αφού η Tesla ανακοίνωσε φτωχά κέρδη και την πρώτη ετήσια μείωση των πωλήσεων οχημάτων της. Τον Ιούλιο είχε προηγηθεί η δήλωση του Μασκ ότι οι επενδυτές που δεν πιστεύουν ότι η Tesla θα «λύσει την αυτονομία των οχημάτων» θα πρέπει να «πουλήσουν τις μετοχές τους».
Στροφή στα Ρομποταξί
Η προηγούμενη μέγιστη αξία της Tesla που ξεπέρασε τα 1,2 τρισεκατομμύρια δολάρια ήρθε το 2021, ως απάντηση σε συγκεκριμένα επιτεύγματα. Η αλματώδης αύξηση των πωλήσεων των πρωτοποριακών Model 3 και Model Y είχε αποδείξει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούσαν να πωληθούν μαζικά και να είναι κερδοφόρα. Ο Μασκ ορκίστηκε τότε ότι η Tesla θα παρήγαγε ακόμη φθηνότερα EVs και θα πωλούσε 20 εκατ. οχήματα ετησίως μέχρι το 2030, σχεδόν διπλάσια από ό,τι πουλάει τώρα η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, η Toyota. Ο Μασκ, ωστόσο, μετατοπίστηκε από τον στόχο του μαζικού όγκου πέρυσι. Έκτοτε, ο Μασκ έχει δώσει στους επενδυτές έμφαση στο ρομποτικό ταξί της Tesla.
Η στροφή ήταν πειστική: Οι μετοχές της Tesla σημείωσαν άλμα 71% από το περσινό χαμηλό τον Απρίλιο μέχρι τις εκλογές του Νοεμβρίου, ακόμη και όταν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων της σταμάτησαν και τα κέρδη της μειώθηκαν. Στις εβδομάδες που ακολούθησαν την εκλογή του Τραμπ, η μετοχή σχεδόν διπλασιάστηκε. Ο Μασκ ξόδεψε περισσότερα από 250 εκατ. δολάρια για την υποστήριξη του Τραμπ και τώρα είναι ο κορυφαίος σύμβουλός του για τη μείωση του κυβερνητικού προσωπικού και των κανονισμών.
Η Tesla αντιμετωπίζει ήδη ελάχιστη εποπτεία από πολλές πολιτείες των ΗΠΑ
Η πολιτική επιρροή του Μασκ έχει πείσει τους αισιόδοξους αναλυτές ότι ο Τραμπ θα ξεκαθαρίσει τα ρυθμιστικά εμπόδια για την ανάπτυξη ενός τεράστιου στόλου ρομποταξί της Tesla. Η Tesla, ωστόσο, αντιμετωπίζει ήδη ελάχιστη εποπτεία από πολλές πολιτείες των ΗΠΑ, οι οποίες ελέγχουν τις περισσότερες ρυθμίσεις για τα αυτόνομα οχήματα. «Δεν υπάρχει απολύτως τίποτα που να τον εμποδίζει να κυκλοφορήσει αυτή τη στιγμή αυτή την τεχνολογία αυτόματης οδήγησης», δήλωσε ο Γκόρντον Τζόνσον, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας επενδυτικών συμβουλών GLJ Research, προσθέτοντας ότι η τεχνολογία δεν είναι έτοιμη για τους δρόμους.
Η Tesla έχει βρεθεί αντιμέτωπη με αγωγές και ομοσπονδιακές έρευνες για ατυχήματα, συμπεριλαμβανομένων θανατηφόρων ατυχημάτων, που αφορούσαν τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού που έχει προωθήσει στην αγορά ως Autopilot και Full Self-Driving. Η εταιρεία προειδοποιεί τους καταναλωτές ότι τα συστήματα αυτά δεν καθιστούν τα αυτοκίνητά της αυτόνομα και απαιτούν από τους οδηγούς αυστηρή προσοχή, με τον Μασκ να δηλώνει ότι η τεχνολογία της Tesla θα κάνει την οδήγηση ασφαλέστερη ακόμα και από εκείνη των ανθρώπων- οδηγών.
Πτώση των πωλήσεων, αύξηση του ανταγωνισμού
Το μόνο όχημα που έχει λανσάρει η Tesla μετά το 2020 Model Y είναι το Cybertruck, το οποίο είχε πωλήσεις 38,965 αυτοκινήτων πέρυσι, πολύ κάτω από τις 250.000 που είχε προβλέψει αρχικά ο Μασκ ότι η Tesla θα παρήγαγε μέχρι το 2025. Η Tesla έχει επίσης μειώσει τις τιμές των γηραιών πλέον μοντέλων 3 και Y εν μέσω της επιβράδυνσης της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως και του αυξανόμενου ανταγωνισμού, ειδικά στην Κίνα, όπου τα EV ξεκινούν με τιμές κάτω των 10.000 δολαρίων.
Τα νέα στοιχεία δείχνουν επίσης απότομη μείωση των πωλήσεων της Tesla φέτος στις ευρωπαϊκές αγορές μετά τον εναγκαλισμό του Μασκ με τα ακροδεξιά κινήματα.
Ο Μασκ είπε ότι η απώλεια των επιδοτήσεων για τα ηλεκτρικά οχήματα θα κάνει τους ανταγωνιστές να υποφέρουν περισσότερο
Ο Τραμπ, ένας επικριτής των EV, έχει ζητήσει την κατάργηση των επιδοτήσεων για τα EV και των πολιτικών που έχουν προσθέσει δισ. δολάρια στα κέρδη της Tesla. Ο Μασκ απέρριψε τον αντίκτυπο που θα είχε για την Tesla η απώλεια των επιδοτήσεων, λέγοντας ότι οι ανταγωνιστές θα υπέφεραν περισσότερο. Όταν η Tesla ανακοίνωσε πτώση των ετήσιων λειτουργικών κερδών κατά 20% τον Ιανουάριο, οι αναλυτές δεν έκαναν ερωτήσεις σχετικά με τα οικονομικά στοιχεία της Tesla ή την πτώση των πωλήσεων EV στο call που έγινε για τα κέρδη. Αντ’ αυτού, επικεντρώθηκαν στις υποσχέσεις του Μασκ για «αυτόνομη διαδρομή με ταξί» στο Όστιν του Τέξας μέχρι τον Ιούνιο και για ένα ευρύτερο λανσάρισμα οχημάτων χωρίς οδηγό μέχρι το τέλος του έτους. Οι μετοχές της Tesla αυξήθηκαν κατά 3% την επόμενη ημέρα.
Η μετοχή της Tesla εξακολουθεί να διαπραγματεύεται με τεράστια περιθώρια, όπως μετριέται από τον δείκτη τιμής προς κέρδη (P/E) βάσει εκτιμώμενων κερδών. Ο δείκτης αυτός χρησιμοποιείται από τους επενδυτές για να αξιολογήσουν αν οι μετοχές είναι δίκαια αποτιμημένες. Ένας υψηλός δείκτης υποδηλώνει ότι οι μετοχές μπορεί να είναι υπερτιμημένες.
Η χρηματιστηριακή αξία της BYD είναι μικρότερη από το ένα έκτο αυτής της Tesla.
Ο προσαρμοσμένος δείκτης τιμής προς κέρδη (P/E) της Tesla είναι πάνω από εννέα φορές υψηλότερος από τον μέσο όρο των 25 μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών. Είναι τέσσερις φορές υψηλότερος από αυτόν της κινεζικής BYD που ξεπέρασε την Tesla πέρυσι, κατακτώντας την κορυφή στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Παρόλα αυτά, η χρηματιστηριακή αξία της BYD είναι μικρότερη από το ένα έκτο αυτής της Tesla.
Τα περισσότερα μοντέλα αναλυτών που εξέτασε το Reuters παραμένουν ανοδικά. Τέτοια μοντέλα συνήθως δικαιολογούν την αξία της Tesla στην αγορά. Τρία τέτοια μοντέλα αξιολόγησαν τις πωλήσεις EV ως έναν σχετικά μικρό παράγοντα στην αναμενόμενη ανάπτυξη της Tesla. Η Truist Securities απέδωσε μόλις το 9% της αξίας της Tesla στις πωλήσεις αυτοκινήτων, το 21% στις υπηρεσίες τεχνολογίας χωρίς οδηγό, το 17% στο ρομποταξί και το 34% στα ρομπότ. Το μοντέλο της Bank of America αποδίδει περίπου το ήμισυ της αξίας της Tesla στο ρομποταξί και το 28% στις συνδρομές λογισμικού αυτοοδήγησης. Η Morgan Stanley αποδίδει το 21% σε ρομποτάξονες και το 39% σε συνδρομές για αυτόνομη τεχνολογία και άλλες υπηρεσίες.
Η Ark Investment Management, επενδυτής της Tesla, προβλέπει ότι η μετοχή θα φτάσει τα 2.600 δολάρια μέχρι το 2029, με τα ροποταξί να αντιπροσωπεύουν το 88% της αξίας της εταιρείας.
Η τεχνολογία Tesla «δεν λειτουργεί με ασφάλεια»
Ο Τραμπ θα μπορούσε ενδεχομένως να ανοίξει το δρόμο για αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, επειδή η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ρυθμίζει την ασφάλεια των σχεδίων των οχημάτων. Αλλά οι πολιτείες ρυθμίζουν τις μετακινήσεις αυτόνομων οχημάτων σε δημόσιους δρόμους, περιορίζοντας την επιρροή του Τραμπ. Ορισμένες πολιτείες, συμπεριλαμβανομένου του Τέξας, έχουν ελάχιστους κανόνες. Η μεγαλύτερη αγορά της Tesla στις ΗΠΑ, η Καλιφόρνια, απαιτεί εκτεταμένες δοκιμές χωρίς οδηγό υπό κρατική εποπτεία πριν χορηγήσει άδειες για ρομποτάξι.
Μια κίνηση του Τραμπ να χαλαρώσει τη ρύθμιση των ρομποταξί θα μπορούσε να ωφελήσει όλους τους ανταγωνιστές, όχι μόνο την Tesla. Η μικροσκοπική βιομηχανία ρομποταξί στις ΗΠΑ, προς το παρόν, κυριαρχείται από την Waymo της Alphabet, η οποία λειτουργεί εκατοντάδες ταξί χωρίς οδηγό σε πόλεις όπως το Λος Άντζελες και το Φοίνιξ. Μερικοί επενδυτές αμφιβάλλουν ότι η Tesla θα μπορέσει να προσφέρει φθηνά ρομποταξί ενώ άλλοι, όπως ο Mark Spiegel, διαχειριστής επενδύσεων στην Stanphyl Capital Partners, αμφισβητούν την ασφάλεια της τεχνολογίας και θεωρεί ότι «η προσέγγιση της Tesla στα ρομποταξί δεν λειτουργεί με ασφάλεια».
Από την άλλη, η κινεζική BYD έχει δηλώσει ότι θα προσφέρει – δωρεάν, ως βασικό χαρακτηριστικό – μια τεχνολογία υποβοήθησης οδηγού παρόμοια με το σύστημα Full Self-Driving που η Tesla πωλεί στην Κίνα για περισσότερα από 8.000 δολάρια.


Latest News

Η Toyota λανσάρει στην Κίνα το φθηνότερο ηλεκτρικό όχημα
Θα μπορέσει να ανταγωνιστεί η Toyota με το νέο της EV την BYD στην Κίνα;

O Mασκ πέτυχε την... καταβαράθρωση της Tesla στη Γερμανία - Βουτιά 76% στις πωλήσεις
Ο Ιλον Μασκ υποστήριξε την ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία και αυτό είχε επιπτώσεις στις πωλήσεις της Tesla στη χώρα

Πώς μπορούν να εξοικονομήσουν μέχρι 2.900 ευρώ τον χρόνο οι οδηγοί EV
Τι δείχνει μελέτη της Eurelectric-EY για την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη

Κομισιόν: Περιθώριο 3 ετών στην αυτοκινητοβιομηχανία για τους στόχους εκπομπών CO2
Στις 5 Μαρτίου η Κομισιόν να παρουσιάσει το πλήρες σχέδιο δράσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητονβιομηχανία - Οι προτεραιότητες που ανακοίνωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

O Τραμπ κόβει τις επιδοτήσεις για τα EV και απειλεί τα... κέρδη της GM
Το μερίδιο της GM στα EV στις ΗΠΑ, το τέταρτο τρίμηνο, έφτασε το 12% - ποσοστό διπλάσιο σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα

Άλμα πωλήσεων για τα EV στην Ευρώπη, προβληματισμός για τα πρόστιμα - Τι θα ανακοινώσει η Κομισιόν
Οι εταιρείες κινδυνεύουν να πληρώσουν πρόστιμα δισ. ευρώ επειδή δεν θα επιτύχουν τους στόχους της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων -

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»