
Σκληραίνουν τη στάση τους οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ) απέναντι στην Κίνα, και ειδικότερα στη ναυτιλιακή υπεροπλία του Πεκίνου. Ενα σχέδιο νομοθετικής ρύθμισης που είδε το Reuters, προτείνει ότι κάθε πλοίο που ελλιμενίζεται στις ΗΠΑ θα πρέπει να χρεώνεται πρόσθετο τέλος εάν αποτελεί μέρος ενός στόλου που περιλαμβάνει πλοία που έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα ή φέρουν κινεζική σημαία. Παράλληλα, σύμφωνα πάντα με το Reuters, το νέο σχέδιο αναφέρει ακόμα ότι οι ΗΠΑ θα πιέσουν τους συμμάχους να ενεργήσουν με τον ίδιο τρόπο κατά της Κίνας ή θα αντιμετωπίσουν αντίποινα.
Υπενθυμίζεται ότι η αρχική πρόταση προέβλεπε ότι τα τέλη θα χρεώνονταν στη ναυτιλιακή εάν τα κινεζικής κατασκευής πλοία αντιπροσώπευαν το 25% του συνόλου του στόλου των πλοίων που λειτουργούν, πρόκειται να παραδοθούν ή είναι υπό παραγγελία.
Η κυβέρνηση του αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ συντάσσει το εκτελεστικό διάταγμα σε μια προσπάθεια να αναζωογονήσει την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και να αποδυναμώσει την επιρροή της Κίνας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η αντιμετώπιση της αυξανόμενης κυριαρχίας της Κίνας στις θάλασσες και η μείωση της ναυτικής ετοιμότητας των ΗΠΑ είναι μία από τις σπάνιες συναινετικές προτάσεις Ρεπουμπλικανών και Δημοκρατών, σημειώνει το Reuters. Τα κατασκευασμένα σε κινεζικά ναυπηγεία πλοία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας των πλοίων του παγκόσμιου εμπορικού στόλου από μόλις 5% το 1999, σύμφωνα με το Center for Strategic and International Studies.
Η ανάπτυξη της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας ήταν ραγδαία τα τελευταία χρόνια, εκτοπίζοντας την προηγούμενη κυριαρχία των ιαπωνικών και νοτιοκορεατικών ναυπηγείων. Την ίδια περίοδο τα αμερικανικά ναυπηγεία μείωσαν την παρουσία τους και σήμερα αντιπροσωπεύουν ένα μικρό μέρος της παραγωγικής δυναμικότητας του κλάδου.
Η τρίτη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, η γαλλική CMA CGM, θα επενδύσει 20 δισ. δολάρια σε λιμενικές υποδομές στις ΗΠΑ
Είναι χαρακτηριστικό ότι η Κίνα αντιπροσώπευε περίπου το 51% των συνολικών παραδόσεων νεότευκτων πλοίων το 2024, μια αύξηση 17% από το 2019. Οι ΗΠΑ από την πλευρά τους δεν έχουν ναυπηγήσει νέο δεξαμενόπλοιο αργού πετρελαίου από το 2017 και δεν διαθέτουν την υποδομή για παραγωγή μεγάλης κλίμακας.
Το σχέδιο εκτελεστικού διατάγματος, με ημερομηνία 27 Φεβρουαρίου, προτείνει, όπως αναφέρει το Reuters την Πέμπτη, την επιβολή τελών σε κάθε πλοίο που εισέρχεται σε λιμάνι των ΗΠΑ, «ανεξάρτητα από το πού ναυπηγήθηκε ή ποια σημαία φέρει, εάν το πλοίο αυτό αποτελεί μέρος στόλου που περιλαμβάνει πλοία που ναυπηγήθηκαν ή φέρουν σημαία της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας». Επίσης προβλέπει την επιβολή τελών ύψους μέχρι και 1,5 εκατ. δολαρίων στα κινεζικής κατασκευής πλοία που εισέρχονται στα λιμάνια των ΗΠΑ, αλλά δεν περιλαμβάνει την προηγούμενη διατύπωση του Γραφείου Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) ότι τα λιμενικά τέλη θα επιβάλλονται όταν τα κινεζικής κατασκευής πλοία αντιπροσωπεύουν το 25% ή περισσότερο του στόλου των πλοίων που λειτουργούν, πρόκειται να παραδοθούν ή είναι υπό παραγγελία. Επίσης, δεν θέτει μια αξία σε δολάρια για τα τέλη αυτά ούτε αναφέρει τον τρόπο υπολογισμού τους.
Σημαντικό κόστος
Η υλοποίηση του σχεδίου αυτού θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικό κόστος σε μεγάλες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως η κινεζική COSCO, η ελβετική MSC, η δανική Maersk και η ταϊβανέζικη Evergreen, καθώς και σε ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοια και γενικότερα κάθε κατηγορίας πλοία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της MSC, Soren Toft, δήλωσε πρόσφατα ότι η εταιρεία που διευθύνει, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή του κόσμου, θα εξετάσει να επισκέπτεται λιγότερα λιμάνια των ΗΠΑ για να περιορίσει την έκθεσή της στα νέα τέλη. Οι ΗΠΑ θα επιβάλουν επίσης δασμούς στον κινεζικό εξοπλισμό χειρισμού φορτίων, σύμφωνα με το σχέδιο διατάγματος.
«Η εθνική ασφάλεια και η οικονομική ευημερία των Ηνωμένων Πολιτειών τίθενται περαιτέρω σε κίνδυνο από τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στους τομείς της ναυτιλίας, της εφοδιαστικής αλυσίδας και της ναυπηγικής» αναφέρεται στο σχέδιο διατάγματος.
Την ίδια στιγμή αξίζει να σημειωθεί ότι η τρίτη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, η γαλλική CMA CGM, θα επενδύσει 20 δισ. δολάρια σε λιμενικές υποδομές στις ΗΠΑ.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας σε εκδήλωση της ΕΕΕ στις Βρυξέλλες
Εκδήλωση με τίτλο «Shipping anchors the EU’s Future» διοργανώνει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και κεντρικό ομιλητή τον Σαρλ Μισέλ

Σύγκρουση δεξαμενόπλοιων στα ανοιχτά της Βρετανίας
Φόβοι για μεγάλη διαρροή καυσίμων – Στους πάνω από 30 οι τραυματίες

Και η Royal Caribbean στη καινοτόμα πρωτοβουλία για τη μείωση του Μεθανίου στη Ναυτιλία
Η Royal Caribbean μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο, έγινε το τελευταίο μέλος που προσχώρησε στη διακλαδική πρωτοβουλία για τη μείωση του μεθανίου

CMA CGM: Οι Γάλλοι του ΟΛΘ επενδύουν 20 δισ. στα λιμάνια των ΗΠΑ - Τι είπε ο Τραμπ
Στα σχέδια της CMA CGM και ναυπηγικό πρόγραμμα σε ναυπηγεία των ΗΠΑ - Αναμένεται να δημιουργηθούν 10.000 νέες θέσεις εργασίας

Τι ψάχνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα – Οι πρακτικές της Seajets και η κινητοποίηση Στυλιανίδη
Οι καταγγελίες της Fast Ferries κατά της SeaJets και οι μη αιτιολογημένες ανατιμήσεις στην ακτοπλοΐα ελέγχονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού

Αιφνιδιαστικοί έλεγχοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε ακτοπλοϊκές εταιρείες
Στόχος, να εντοπίσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στην ερευνώμενη αγορά

Fast Ferries προς Επιτροπή Ανταγωνισμού: «Η Seajets επιδιώκει απόλυτο μονοπώλιο στο Αιγαίο»
Νέες καταγγελίες από την Fast Ferries στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για την επιθετική πολιτική που ακολουθεί η Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου στις τιμές των εισιτηρίων
![Morningstar DBRS: Γάλλοι και Έλληνες τραπεζίτες πήραν την «πίτα» της ναυτιλιακής βιομηχανίας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/09/ploia-600x338.jpg)
Morningstar DBRS: Γάλλοι και Έλληνες τραπεζίτες πήραν την «πίτα» της ναυτιλιακής βιομηχανίας [γράφημα]
Γιατί η ναυτιλιακή βιομηχανία θα μπορούσε να μειώσει τις ανησυχίες για την ποιότητα του ενεργητικού για τις ευρωπαϊκές τράπεζες

Ναυτιλιακές φεύγουν άρον-άρον από Χονγκ Κονγκ - Οι φόβοι για τις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας
Παρά την εισροή κινεζικών πλοίων στο νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, ο αριθμός των πλοίων που φέρουν τη σημαία του μειώθηκε 8%

Περισσότερα από 50 ρυμουλκά συμμορφώθηκαν με το προεδρικό διάταγμα
Πρόκειται για αριθμό που υπερπαρκεί για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες σε ρυμούλκηση για Πειραιά και Ελευσίνα